ABS schakelaar op de R1100RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jodijkx

ABS schakelaar op de R1100RT

Bericht door jodijkx »

Op het instumentenpaneel van de R1100RT zit een knop voor de ABS

Daar ik de motor nog niet zo lang heb, en ik geen instructieboek bezit, begrijp ik de werking ervan niet.

Kan iemand mij vertellen wat de knop doet ?

Ik heb wel ontdekt, dat als je rijd met ABS storing, meestal na een koude start, bij het indrukken van de knop het knipperen van de lichten overgaat in het branden van 1 lamp. Na 5 minuten, begint echter het knipperen weer.

Bij voorbaat dank voor uw respons.
Johan
dirk-sus
Contacteer:

Bericht door dirk-sus »

als dat zo is bij u wilt dat zeggen dat u abs niet werkt.
Toch remmen werken wel maar dan zonder abs.
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
Danny

Bericht door Danny »

Storing in de ABS, kan vanalles zijn (van kapotte sensor tot hele module)
de knop is puur om 't irritante geflikker van 't lampje uit te zetten, na een korte periode begint dit weer omdat je aangeraden word een dealer te raadplegen.

laat je ABS eens uitlezen op storingen of evt. eens resetten...

als ie 't enkel heeft na - bijvoorbeeld - de koude start dan kan het zijn dat je batterij een beetje te weinig spanning heeft... heeft ie 't echter altijd dan ga je beter even langs een dealer :wink:
hvandrunen

ABS

Bericht door hvandrunen »

Hallo Johan,
Knipperende ABS-lampen na een koude start zijn bij de wat "öudere" K en R-modellen heel normaal.
De combinatie koude start en ABS-controlesysteem zorgen voor een tijdelijke te lage accuspanning die ervoor zorgt dat de lampjes blijven knipperen.
Een gelaccu kan het verbeteren omdat die schijnaar wat meer pieken aankan.

Oplossing is gewoon om na 1 km even te stoppen, motor opnieuw te starten en vervolgens werkt ook je ABS weer.

Ik heb een R1100rt en een K1100lt gehad. Die hadden het allebei.
Het huidige integrale remsysteem van BMW heeft er geen last meer van.

Pas als ze altijd blijven knippen is er een echte storing en moet de ABS gereset worden.
K1200gt 2003 titansilber
haas

Bericht door haas »

De ABS-knop dient gewoon om het ABS-systeem uit te schakelen wanneer jij dat wilt. Bij het opnieuw starten van de moter werkt het ABS-systeem opnieuw. Remmen blijven altijd optimaal werken! Ik gebruik die knop nooit, maar misschien is er een omstandigheid dat men zonder ABS moet rijden zeker :?: :!: .
Niet teveel piekeren maar rijden met de beemer moet je doen 8)
R1100RT + TTRider
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

haas schreef:...maar misschien is er een omstandigheid dat men zonder ABS moet rijden zeker :?: :!: .
Op een zand-/grindpad is het raadzaam om het ABS uit te hebben, omdat je anders helemaal niet kunt remmen. Deze knop is dus eigenlijk alleen interessant op een GS.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
w

Bericht door w »

haas schreef:De ABS-knop dient gewoon om het ABS-systeem uit te schakelen wanneer jij dat wilt.
Dat is zo voor de GS, maar NIET voor de RT.
Bij de RT schakel je de ABS er niet mee uit, maar stop je tijdelijk het pinken (zoals Danny aangaf), en hij dient ook om de ABS reset uit te voeren- 8 sec indrukken, terwijl je de middenste pool van de blauwe stekker aan de massa legt.

Hoe dan ook, de ABS knippert blijkbaar af en toe bij koudstart dus bijna 100% zeker batterijspanning te laag, en dan kan je zoals al aangehaald, enkel na een paar km rijden, stoppen, kontakt afleggen en terug startten, dan is alles ok.....of nieuwe gel-batterij steken, maar dan komt het nog af en toe voor
jodijkx

Bericht door jodijkx »

Het knipperen is een storing, die optreedt, al de spanning onder de 10 Volt is gedaald, meestal tijdens het starten.
Dat was mij bekend. Allleen die knop wist ik niet.

Bedankt voor jullie respons
Plaats reactie