zelf koppeling vervangen
Moderator: GVN
zelf koppeling vervangen
Iemand al eens zelf gedaan? 
Laatst gewijzigd door Dwars op 11 mei 2007, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
nee, helaas nog niet-Wim- schreef:Heb je al een werkplaatshandleiding van je motor? Zonder zou ik er niet aan beginnen.
I am not a complete idiot, some parts are missing
-
Iron Gonzo
kijk eens bij techniek
staat een complete foto reportage van stefken
die heeft dat zelf gedaan bij zijn RT
denk dat bij een GS het gemakkelijker gaat
staat een complete foto reportage van stefken
die heeft dat zelf gedaan bij zijn RT
denk dat bij een GS het gemakkelijker gaat
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
GS, RT, RS, R 't is allemaal 't zelfde en 't gaat ook even makkelijk, een CD rom heb ik nog wel liggen al je die wil...
echt bijzonder gereedschap hoef je niet...
de kardan had je al vervangen dus die inbussleutels heb je al
of ie nu ABS heeft of niet maakt ook geen ene sodemieter verschil uit...
grts Danny
echt bijzonder gereedschap hoef je niet...
de kardan had je al vervangen dus die inbussleutels heb je al
of ie nu ABS heeft of niet maakt ook geen ene sodemieter verschil uit...
grts Danny
Wat ik me toch nog afvraag: een koppeling vervangen omdat er iets lawaai maakt? Slipt ze ook door? If not, schijf, drukgroep en vliegwiel waarschijnlijk nog goed. Denk je dan aan een druklager (butée roulement) die ratelt of zingt? Of zie ik nog iets over het hoofd?
@Danny: inbus voor cardan: kan hij niet beter versnellingsbak en cardan aan mekaar laten, en alles in zijn geheel uitbouwen?(tenzij je die inbus ditmaal voor iets anders gaat gebruiken natuurlijk
)
@Danny: inbus voor cardan: kan hij niet beter versnellingsbak en cardan aan mekaar laten, en alles in zijn geheel uitbouwen?(tenzij je die inbus ditmaal voor iets anders gaat gebruiken natuurlijk
je kan dat aan mekaar laten maar 't is wel moeilijker om de boite er dan af te nemen, ik prefereer die paar vijzen los te draaien en tegelijk alles eens te checken...
Het kan op beide manieren, met swingarm of zonder... ik zie die dingen altijd als een gelegenheid om ook alles te ontvetten en opnieuw pico bello te monteren...
't is een winterklus dus hij zal wel de tijd hebben zeker

Het kan op beide manieren, met swingarm of zonder... ik zie die dingen altijd als een gelegenheid om ook alles te ontvetten en opnieuw pico bello te monteren...
't is een winterklus dus hij zal wel de tijd hebben zeker
werkplaats handboek heb ik inmiddels binnen via msn van LomaxLOMAX schreef:Wat ik me toch nog afvraag: een koppeling vervangen omdat er iets lawaai maakt? Slipt ze ook door? If not, schijf, drukgroep en vliegwiel waarschijnlijk nog goed. Denk je dan aan een druklager (butée roulement) die ratelt of zingt? Of zie ik nog iets over het hoofd?
Laatst gewijzigd door Dwars op 11 mei 2007, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-Wim-
Ik zou ze laten zitten tot ze vals begint te zingen.Dwars schreef:
maar wat denken jullie: die koppeling niet uit voorzorg vervangen? laten zitten totdat ie slipt: dat geluid, zingen/ratelen kan geen kwaad??????
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Zingen komt niet van de drukgroep, maar van de lager die de drukgroep, in dit geval van het type diafragmaveer, "opendrukt". In het ergste geval rij je die compleet aan diggelen, met eventuele schade aan de drukgroep tot gevolg. De lager slijt eigenlijk niet door een vinnige rijstijl, maar eerder door veel met ingetrokken koppeling stil te staan, of veel met koppeling te spelen op technisch parcours. Opengooien die handel, en met een beetje geluk ben je er voor de prijs van een lager van af.Dwars schreef:Hij maakt lawaai, de drukgroep zingt en ratelt: maar slipt (nog) niet door. hij heeft nu 53dzd km gedraaid, waarvan hij (de GsA) er zeker 50dzd flink op zijn sodemieter heeft gehadLOMAX schreef:Wat ik me toch nog afvraag: een koppeling vervangen omdat er iets lawaai maakt? Slipt ze ook door? If not, schijf, drukgroep en vliegwiel waarschijnlijk nog goed. Denk je dan aan een druklager (butée roulement) die ratelt of zingt? Of zie ik nog iets over het hoofd?![]()
![]()
rijstijl "vd pot gerukt"
ik doe rond de 3500km met een setje Anakee's (zegt dat voldoende)
![]()
werkplaats handboek heb ik inmiddels binnen via msn van Lomaxnogmaals grote dank
maar wat denken jullie: die koppeling niet uit voorzorg vervangen? laten zitten totdat ie slipt: dat geluid, zingen/ratelen kan geen kwaad??????
Welk onderdeel is dat lager??? uit de tekening wordt ik niet zo wijs: althans wat is wat???LOMAX schreef:Zingen komt niet van de drukgroep, maar van de lager die de drukgroep, in dit geval van het type diafragmaveer, "opendrukt". In het ergste geval rij je die compleet aan diggelen, met eventuele schade aan de drukgroep tot gevolg. De lager slijt eigenlijk niet door een vinnige rijstijl, maar eerder door veel met ingetrokken koppeling stil te staan, of veel met koppeling te spelen op technisch parcours. Opengooien die handel, en met een beetje geluk ben je er voor de prijs van een lager van af.

heb toch wel een hard hoofd in om er zelf aan te beginnen: als ik zie wat allemaal los en vast moet.
Laatst gewijzigd door Dwars op 11 mei 2007, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dirk Pauwels
Als je je motor ooit verkoopt denk ik niet dat iemand van 't forum hem nu nog gaat willen kopen...Dwars schreef:
hij heeft nu 53dzd km gedraaid, waarvan hij (de GsA) er zeker 50dzd flink op zijn sodemieter heeft gehad![]()
![]()
rijstijl "vd pot gerukt"
ik doe rond de 3500km met een setje Anakee's (zegt dat voldoende)
![]()
Nee serieus...je kan met een GS ook zonder rolling burnout vertrekken hoor...echt....lukt mij elke keer.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels schreef: Als je je motor ooit verkoopt denk ik niet dat iemand van 't forum hem nu nog gaat willen kopen...![]()
Nee serieus...je kan met een GS ook zonder rolling burnout vertrekken hoor...echt....lukt mij elke keer.....
Danny schreef: als 't alleen dat lager is dat je wil vervangen dan hoeft je bak er niet af
en hoe ga ik dan te werk??
Laatst gewijzigd door Dwars op 11 mei 2007, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
had niet gepiept dat het een 1150 betrof ...
de swingarm eraf en de koppelingscylinder vervangen... daarin zit nameijk je zogeheten "druklager", bij de 1150 met hydraulische koppeling is 't een heel ander systeem...
de rammel zal dan ook wel niet daarvan afkomstig zijn denk ik...
misschien toch maar beter de bak eraf nemen he...

eindelijk een up to date tekeningetje gevonden... 't zit dus in Nr 6 en die kost je vlotjes 100€... beetje veel om zomaar lukraak te vervangen niet??

de swingarm eraf en de koppelingscylinder vervangen... daarin zit nameijk je zogeheten "druklager", bij de 1150 met hydraulische koppeling is 't een heel ander systeem...
de rammel zal dan ook wel niet daarvan afkomstig zijn denk ik...
misschien toch maar beter de bak eraf nemen he...
eindelijk een up to date tekeningetje gevonden... 't zit dus in Nr 6 en die kost je vlotjes 100€... beetje veel om zomaar lukraak te vervangen niet??

Ik vrees dat je niet gaat toekomen met 600 euro, zeker als ze eerst nog moeten zoeken wat het probleem is, en dan ook nog dingen gaan vervangen "omdat ie nu toch al open lag".Dwars schreef: heb toch wel een hard hoofd in om er zelf aan te beginnen: als ik zie wat allemaal los en vast moet.wat is een redelijk bedrag dat een garagist er voor kan tellen???
En de tekening van Danny (ik had ze nog niet gevonden, bedankt) laat zien dat de lager niet tegen de drukgroep ligt, maar een heel eind daarvandaan. Normaal zou je dat wel kunnen beluisteren met de "truuk met de schroevendraaier". En een kenner even laten diagnose stellen lijkt mij ook een goed idee.
Het grote werk (en dus ook uurloon) zit in het uit mekaar/omhoog halen van achterframe en loskoppelen van kardan en versnellingsbak. En dat is vooral een zaak van het boekje volgen en alles mooi op volgorde neerleggen. En als het dan toch niet de koppeling maar de versnellingsbak is, dan kan je die al los binnenbrengen, scheelt misschien wel 300 euro bij de dealer.