2 vragen.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dennis67

2 vragen.

Bericht door Dennis67 »

Tijdens de begeleiding van de gehandicapten rit(zie topic: BMW te zwaar) vertelde iemand mij 2 dingen. Ik wilde op dit forum eens vragen of het klopt.
De eerste: Een BMW met boxer motor moet je niet op de zijstandaard zetten, want dan loopt de olie langs de cilinderwand naar links en dat zou problemen kunnen geven bij het starten. Verbranden van olie e.d.

De tweede: Een BMW R 1100 RT kan niet zo goed overweg met lage toeren. Dus veel in lage toeren rijden ( < 3000 RPM) is heel slecht voor de motor.

Ikzelf rijd het liefst laag in de toeren, maar ik zet hem bijna nooit op de zijstandaard. Graag uw reacties 8)
R 1100 RT
Opa

Bericht door Opa »

Hai Dennis,

Inderdaad is het verhaal van op de zijpikkel zetten juist. maar of je er problemen mee krijgt is een ander verhaal. De motor verbrand de olie en daardoor ontstaat iets verbruik wat te herkennen aan de blauwe rookpluim is.

Voor wat betreft lage toeren is dat per motor verschillend. Ik vermoed dat deze meneer op het befaamde Konstant Fahr Ruckeln doelt. Als dat zo is dan is dat met een goede afstelling en sync goeddeels te verhelpen.

Wel is het zo dat heel lage toeren in een te hoge versnelling wat schokken op kan leveren als je de gaskraan opendraait maar dat was met je Deauville ook zo.

Groet van een ex-Deauviller
Paul
Danny

Bericht door Danny »

3000 omwentelingen is voor je 1100 blok geen enkel probleem, eventuele schokjes kunnen ook afkomstig zijn van KFR, t.t.z. geen optimale verbranding van het mengsel maar dat heeft er niks mee te maken dat de motor dat niet zou aankunnen...gaat vanzelf...!!!

dat van de olie mag je niet overdrijven he, er zal altijd een druppel of weet ik weet ik veel hoeveel aan de piston hangen maar daarmee zit ie nog niet in je verbrandingskamer... :roll: maak er geen bus olie van he zeg...
zijpikkel geen enkel probleem dus, je verhaal klopt theoretisch maar van mini muggen geen olifanten maken... :wink:
maw 2500 a 3000 omwentelingen is geen probleem en de zijpikkel evenmin... :wink:
Dennis67

Bericht door Dennis67 »

Gelukkig.
Ik begon me al zorgen te maken. Nergens voor nodig dus.
Je kunt mij alles vertellen, ik geloof mensen heel snel. Ik ga ervan uit dat mensen naar eer en geweten handelen.
Noem het naief noem het positief, ik noem het objectief.

Slaat waarschijnlijk nergens op, maar het klonk wel leuk 8)
R 1100 RT
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

En dat voor nen Ollander :lol:

Stoffel ;)
Afbeelding
Opa

Bericht door Opa »

Danny,

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Als ik mijn RT op mijn zijpikkel laat staan voor een paar dagen dan zie ik de blauwe rookpluim. Niets om van te schrikken want het is weg als je gaat rijden (en dat doe ik onmiddelijk na het starten) maar het is er wel :roll:

Daarom zet ik altijd de moto op de middenbok :wink:
Danny

Bericht door Danny »

Inderdaad een blauwe pluim...
veroorzaakt door een miniscule hoeveelheid, zelfs geen druppel olie...
een probleem dat BMW al kende van de eerste K reeks en waardoor ze ook zijn overgegaan tot het borgen van de segmenten op de piston waardoor deze met de sluitingen naar boven bleven staan.
door diezelfde sluiting glipte al eens een minidruppeltje naar de verbrandingskamer met een gigantische rookpluim als gevolg... niks erg dus en als je 't wel denkt dan ben je mis !!! :wink:
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

wat ook helpt is...

op je motor gaan zitten en even de andere kant (rechts dus) kantelen zodat alle olie terugvloeit naar het carter voor je start.
De "rookpluim" zal heel wat minder zijn.

Uiteraard is het beste de middenbok voor de boxers.
En zoals Danny zegt, het is slechts een miniscule hoeveelheid die al een blauwe rook maakt... mocht er veel olie in je verbrandingskamers zitten mag je de buurt ontruimen.... uche uche :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Niks om je zorgen over te maken. Rookpluim nog groter als je je RT eens tegen de vlakte legt en daarna start. Rookpluimen in het algemeen ook afhankelijk van buitentemperatuur en tijd van stilstand.

Trouwens, mocht het een probleem zijn denk ik niet dat veel beemers nog met een zijstandaard zouden worden ontworpen. Lange tijd parkeren uiteraard op middenbok, als die er al is... :wink:

3000 toeren: waar zit het probleem? Boxer is per definitie motor die niet draait aan hoge toerentallen. Zijn dagelijske leven speelt zich af tussen 2.000 en 5.000. Is bovendien goed voor de levensduur. Denk niet dat er veel rijstkokers (à la R6 tot 15.000 tpm) zonder verpinken 200.000 km op teller zetten.

Geen zorgen maken dus.

En uche, uche: vliegtuig op koude dag (enkele tientallen onder nul) geeft ook wat... :roll:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De 'viezigheid' op de romp is het antivriesmiddel dat op vleigtuigen wordt gesproeid tijden winteroperaties. Het voorkomt ijsafzetting tijdens taxi en take-off en is slechts een paar minuten effectief.

Tot zover mijn leerrijke bijdrage voor deze week.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Plaats reactie