Schakelen met of zonder koppeling ???

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
stef
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 dec 2005, 14:20
Locatie: Vorselaar

Schakelen met of zonder koppeling ???

Bericht door stef »

Hallo

Ik ben sins 5 dagen trotse bezitter van een F800S , een echt FUN machientje .
Nu heb ik hem gaan inrijden dit weekend , en toen heb ik de vaststelling gedaan dat schakelen zonder koppeling op deze motor zonder problemen verloopt .
Nu is de vraag , heeft dit schadelijke gevolgen voor de versnellingsbak ?

Stef
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

die koppeling hangt er niet voor niks aan toch?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Schakelen met of zonder koppeling ???

Bericht door Iron Gonzo »

stef schreef:Hallo

Ik ben sins 5 dagen trotse bezitter van een F800S , een echt FUN machientje .
Nu heb ik hem gaan inrijden dit weekend , en toen heb ik de vaststelling gedaan dat schakelen zonder koppeling op deze motor zonder problemen verloopt .
Nu is de vraag , heeft dit schadelijke gevolgen voor de versnellingsbak ?

Stef
na verloop van tijd wel.
ik schakel ook soms op en af zonder koppeling
vooral met fototoestel in mijn linkerhandje :oops:

doch het is niet gezond :roll:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Bericht door animal »

Als het op een beschaafde manier gebeurt mar je gerust schakelen zonder de koppeling in te trekken. Ikzelf rij met een 1100gs en ben er zeker van dat het soms zelfs beter is niet te ontkoppelen. Een BMW-koppeling is niet de meest soepele vrees ik en gebruik je ze dan hoor je meestal toch altijd wel ergens iets. Doe je het opschakelen zonder ontkoppelen dan gaat het meestal perfect. Naar beneden schakelen is natuurlijk wat anders, daar gebruik je best de hendel.
Stelo
Berichten: 379
Lid geworden op: 23 mar 2005, 23:16
Woonplaats: 8930
Locatie: Rekkem

Bericht door Stelo »

Hoi,

Opschakelen kan gemakkelijk. En als je geen weerstand voelt, of de moto schokt niet bij het schakelen, dan is er naar mijn mening geen vuiltje aan de lucht. Soms schakel ik soepeler en zachter omhoog zonder koppeling dan met. Meestal trek ik echter een heel klein beetje de koppeling in voor een fraktie van een seconde. En dat gaat heel goed.
Neerschakelen op die manier zou ik niet durven aanbevelen. Je voelt dat de mekaniek schokken moet opvangen. Kan niet goed zijn.

Veel rijplezier met je nieuwe moto.

Groetjes,

Stelo
R1200RT
....

Bericht door .... »

zoals ze hier schrijven ,opschakelen zonder koppeling kan en mag geen probleem,naar beneden schakelen moet je je koppeling gebruiken,en dit heb ik uit hele goede bron 8) 8)
Plaats reactie