R1100R - poly-V snaar
Moderator: GVN
R1100R - poly-V snaar
Hallo ik rijd met een r1100r en volgens het boekje moet op 60000km de poly-V snaar vervangen worden.
Wat is dat voor iets, waar zit ze en moet deze echt vervangen worden?
Wat is dat voor iets, waar zit ze en moet deze echt vervangen worden?
zit vooraan op het motorblok achter dat zwarte deksel, 't is de alternator aandrijving en 't is aan te raden ze te vervangen, kostprijs 15 € of zoiets, werk een uurtje als je 't echt op je gemakje doet...
de riem kan er nog perfect uitzien maar kan snel kapot gaan, als ie dan je Hallgever aan stukken draait ben je net iets duurder af dan "had ik maar een nieuwe riem gestoken"
deksel verwijderen
alternator loszetten en naar beneden draaien met opspanschroef links onder aan alternator (kant koppeling) de schroef is bereikbaar achter het frame van achteren naar voor
riem eraf, motor met verfborstel proper borstelen
riem op poelies leggen
met de alternator de riem op spanning trekken, t.t.z. de stelbout opspannen met een momentsleutel , ik dacht 8 Nm, stelschroef borgen met moer
alternator met alle schroeven vastzetten
deksel binnenkant proper maken
deksel monteren
weer veilig voor 60.000km
de riem kan er nog perfect uitzien maar kan snel kapot gaan, als ie dan je Hallgever aan stukken draait ben je net iets duurder af dan "had ik maar een nieuwe riem gestoken"
deksel verwijderen
alternator loszetten en naar beneden draaien met opspanschroef links onder aan alternator (kant koppeling) de schroef is bereikbaar achter het frame van achteren naar voor
riem eraf, motor met verfborstel proper borstelen
riem op poelies leggen
met de alternator de riem op spanning trekken, t.t.z. de stelbout opspannen met een momentsleutel , ik dacht 8 Nm, stelschroef borgen met moer
alternator met alle schroeven vastzetten
deksel binnenkant proper maken
deksel monteren
weer veilig voor 60.000km
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
afin, het bmw onderhoudsschema voor de R1150 leest:
neuen Poly-V Riemen nach 10.000km einmalig nachspannen
Het zou me een beetje verbazen mocht dit voor het R1100R onderhoudsschema niet gelden.
het is trouwens een gezonde reflex de toestand van die snaar iets vaker/vroeger dan op 60.000 km te controleren.
neuen Poly-V Riemen nach 10.000km einmalig nachspannen
Het zou me een beetje verbazen mocht dit voor het R1100R onderhoudsschema niet gelden.
het is trouwens een gezonde reflex de toestand van die snaar iets vaker/vroeger dan op 60.000 km te controleren.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
bij r1100rt moelijk?
Mijn dealer zegt dat je bij een r1100rt eerst de voorvering moet verwijderen om erbij te kunnen. Verder zit de moer zo vast dat je daar een pneumatische sleutel voor nodig hebt. Dus hij raadt mij af het zelf te doen. Is dat ook jullie ervaring?
Afin spannen dan maar...
ik gooi wel regelmatig dat deksel er eens vanaf omdat er veel smurrie inkruipt en dan knijp ik eens stieken in die riem...
@ m@t
uwen dealer is ne ..... met mijn complimenten ,sorry voor de uitlating maar die dealers kunnen soms 't één en 't ander uitkramen
't is zo simpel als bonjour en 't gaat met inbus en ring of steeksleutels
ik gooi wel regelmatig dat deksel er eens vanaf omdat er veel smurrie inkruipt en dan knijp ik eens stieken in die riem...
@ m@t
uwen dealer is ne ..... met mijn complimenten ,sorry voor de uitlating maar die dealers kunnen soms 't één en 't ander uitkramen
't is zo simpel als bonjour en 't gaat met inbus en ring of steeksleutels
Laatst gewijzigd door Danny op 28 dec 2004, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
M@t, uwen dealer praat poep! Het is gemakkelijk het deksel er zelf af te halen, ik kan het zelfs...
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Re: bij r1100rt moelijk?
m@t schreef:Mijn dealer zegt dat je bij een r1100rt eerst de voorvering moet verwijderen om erbij te kunnen. Verder zit de moer zo vast dat je daar een pneumatische sleutel voor nodig hebt. Dus hij raadt mij af het zelf te doen. Is dat ook jullie ervaring?
Hahahaha,welke dealer vertelt u dit?die zit zonder werk zeker in de winter?maar er is één beetje sleutelwerk aan,maar zo als Danny vertelt is het niet zo moeilijk,neem er de tijd voor.die 8 Nm vindt ik iets te slap iets vaster mag wel,u zult het rap merken dat de riem te slap ligt.dus als beginner niet alles terug dicht schroeven voor de test.de nieuwe riemen moeten wel degelijk op 10.000 km gekontroleerd worden en er zijn erbij die de 30.000km niet halen.BMW is van af de R 1150 GS uitkwam met een nieuwe fabrikant in zee gegaan voor de V riemen