R1100R - poly-V snaar

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lucdew
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2004, 11:37

R1100R - poly-V snaar

Bericht door lucdew »

Hallo ik rijd met een r1100r en volgens het boekje moet op 60000km de poly-V snaar vervangen worden.
Wat is dat voor iets, waar zit ze en moet deze echt vervangen worden?
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

zit vooraan op het motorblok achter dat zwarte deksel, 't is de alternator aandrijving en 't is aan te raden ze te vervangen, kostprijs 15 € of zoiets, werk een uurtje als je 't echt op je gemakje doet...
de riem kan er nog perfect uitzien maar kan snel kapot gaan, als ie dan je Hallgever aan stukken draait ben je net iets duurder af dan "had ik maar een nieuwe riem gestoken"

deksel verwijderen
alternator loszetten en naar beneden draaien met opspanschroef links onder aan alternator (kant koppeling) de schroef is bereikbaar achter het frame van achteren naar voor
riem eraf, motor met verfborstel proper borstelen
riem op poelies leggen
met de alternator de riem op spanning trekken, t.t.z. de stelbout opspannen met een momentsleutel , ik dacht 8 Nm, stelschroef borgen met moer
alternator met alle schroeven vastzetten
deksel binnenkant proper maken
deksel monteren

weer veilig voor 60.000km :lol:
lucdew
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2004, 11:37

Bericht door lucdew »

Bedankt voor de uitleg en advies.
En snel dat jullie zijn.
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

Danny schreef: weer veilig voor 60.000km :lol:
ttz: na 10.000km (dus bij 70.000km) spanning nog controleren

op powerboxer.de staat het uitgelegd met fototjes.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

nog nooit van gehoord en trouwens 't minste dat ie te los komt begint ie te zingen dus.....
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

afin, het bmw onderhoudsschema voor de R1150 leest:

neuen Poly-V Riemen nach 10.000km einmalig nachspannen

Het zou me een beetje verbazen mocht dit voor het R1100R onderhoudsschema niet gelden.


het is trouwens een gezonde reflex de toestand van die snaar iets vaker/vroeger dan op 60.000 km te controleren.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
m@t
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:46

bij r1100rt moelijk?

Bericht door m@t »

Mijn dealer zegt dat je bij een r1100rt eerst de voorvering moet verwijderen om erbij te kunnen. Verder zit de moer zo vast dat je daar een pneumatische sleutel voor nodig hebt. Dus hij raadt mij af het zelf te doen. Is dat ook jullie ervaring?
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

Afin spannen dan maar... :wink:
ik gooi wel regelmatig dat deksel er eens vanaf omdat er veel smurrie inkruipt en dan knijp ik eens stieken in die riem...


@ m@t

uwen dealer is ne ..... met mijn complimenten ,sorry voor de uitlating maar die dealers kunnen soms 't één en 't ander uitkramen
't is zo simpel als bonjour en 't gaat met inbus en ring of steeksleutels
Laatst gewijzigd door Danny op 28 dec 2004, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

M@t, uwen dealer praat poep! Het is gemakkelijk het deksel er zelf af te halen, ik kan het zelfs... :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Re: bij r1100rt moelijk?

Bericht door Paul vde »

m@t schreef:Mijn dealer zegt dat je bij een r1100rt eerst de voorvering moet verwijderen om erbij te kunnen. Verder zit de moer zo vast dat je daar een pneumatische sleutel voor nodig hebt. Dus hij raadt mij af het zelf te doen. Is dat ook jullie ervaring?

Hahahaha,welke dealer vertelt u dit?die zit zonder werk zeker in de winter?maar er is één beetje sleutelwerk aan,maar zo als Danny vertelt is het niet zo moeilijk,neem er de tijd voor.die 8 Nm vindt ik iets te slap iets vaster mag wel,u zult het rap merken dat de riem te slap ligt.dus als beginner niet alles terug dicht schroeven voor de test.de nieuwe riemen moeten wel degelijk op 10.000 km gekontroleerd worden en er zijn erbij die de 30.000km niet halen.BMW is van af de R 1150 GS uitkwam met een nieuwe fabrikant in zee gegaan voor de V riemen
archi
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:11
Locatie: Beveren

Bericht door archi »

Hallo,

die dealer is gewoonweg een leugenaar.
Riem beter vervangen op 40.000 km. Ken er twee die op iets meer reeds de geest gaven met als gevolg: afslepen.

Is niet veel werk en niet duur.

Eric
Philippe
Berichten: 509
Lid geworden op: 30 sep 2004, 22:09
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Philippe »

Die riem is makkelijk zelf te vervangen :) ,ik heb die van mijn R1150GS op 45000km moeten vervangen :( en heb het zelf gedaan :D en deze koste nog geen 15 euro
R1200GS ´05 & R100R ´93 & Harley Davidson ´12
Plaats reactie