Wat ging er bij jouw motorfiets kapot?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

brit

Wat ging er bij jouw motorfiets kapot?

Bericht door brit »

wat werd bij jouw huidige (en eventueel voorgaande) bmw brommers vervangen (ook onder garantie) dat niet tot normale onderhoudswerkzaamheden hoort?

bij mijn gewezen en huidige bm brommer:

voor de f650gs (op 13k - 6 mnd): injector in garantie
voor de 1150r (op 43k - 2,3 jaar): injectoren, gasklephuis rechtercilinder, zadel en telelever. dit alles in garantie (de vervanging van het zadel en de telelever zijn voor mij het bewijs dat garantie van bmw zéér goed is).
voor mijn huidige brommer (12gs): stuurdoos (ook garantie)

als gevolg van bovenvermelde zaken wel nooit langs de kant van de weg gestaan. dus mijn bm brommers hebben mij niet in de steek gelaten...

ben benieuwd naar andere posts...

grtz
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik heb een jaar of 9 geleden een K100RS16V gehad waar zoveel aan stuk ging dat ik het niet weer ga herhalen, het was iets van 100.000bfr kosten voor de beurt en de machine was 1 jaar oud. Toen gezworen om nooit meer BMW te rijden maar door de R1100GS kwam daar verandering in.

Ik heb er in anderhalf jaar tijd nu bijna 70K mee gereden en het enige wat stuk ging tot nu toe is de handvatverwarmingshandel rechts en mijn zadelslot. Dat is alles eigenlijk. <knock on wood>
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
WouterRR
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:41
Locatie: Merelbeke

Bericht door WouterRR »

Na 1,5 jaar in garantie hersteld: de pinkerdoos (of hoe heet dat :roll: ).
Verder twee terugroepacties gehad: eentje voor de bekabeling van de lambda-sonde, en eentje voor een dichting aan de benzinetank.
Voor de rest 15.000 zorgenloze kilometers... :P
Groeten - Wouter
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Mijn R1150R heeft tot op heden twee garantiegevallen gekend :

1) Condens in klokje, onmiddellijk vervangen.

2) Telelever schokdemper / veer lekte, onmiddellijk vervangen.

En alles met de glimlach, gratis vervangmotor en snel. :D
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Philippe
Berichten: 509
Lid geworden op: 30 sep 2004, 22:09
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Philippe »

op mijn eerste BMW een K75S van´92,ik had deze in okkazie gekocht in´95 en 2 jaar later was de kilometerteller defect.Op mijn R1100GS van ´97 was één jaar later de allgevers vervangen in garantie.Op mijn huidige moto R1150GS van 2001 is met een terugroepactie vorig jaar een stuk van de remleiding vooraan vervangen.
R1200GS ´05 & R100R ´93 & Harley Davidson ´12
Consigliori Wim
Berichten: 215
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:44
Locatie: Deinze-Astene
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

Net als Jürgen de twee terugroepacties, en verder rechts-achterrichtingsaanwijzerglas (was eraf gevallen na een paar 100km, onder garantie vervangen), een kapotte batterij (onder garantie vervangen) en rechter verwarmd handvat (ook onder garantie). R1150R
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Bij mijn K100 LT heb ik eens een gebroken remschijf gehad .
Probleem het was een ingevoerd ex politie exemplaar = geen garantie mogelijk.

Bij mijn R1100RT heb ik eens de dagteller stuk gehad = hele kilometerteller vervangen .
Nadien de kilometerkabel gebroken .

Geen garantie .

Nu met mijn R1150RT enkel de terugroepactie voor de benzinnekoppeling . is normalieter uitgevoerd bij de 10K inspectie .
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

Hallo,

Bij mijn F650 GS een nieuwe benzinepomp in de garantie. Shit, wel onderweg door stilgevallen.
De 1150 GS heeft in de garantie een nieuwe vorkbrug gekregen omdat de verf eraf bladderde en een nieuwe benzinemeterunit in de tank.

Wel interessant dit draadje, maar pas op straks hebben we een lijst van wat allemaal kapot kan en praten we ons de put in. Ik wil er toch even op wijzen dat er zijn veel meer dingen zijn die niet kapot gaan.

groet ajmo
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ajmo,

Correct, we kunnen nu eenmaal niet zonder ons troetelbeest en we nemen de sommige defecten er graag bij, en ik vind dat de dealers ook een goede rol vervullen in deze problematiek, meer omdat er ook sommige dingen worden opgelost soms als commerciele tegemoetkoming. En bij een ander merk gaat er ook wel één en ander defect, maar BMW moet dan zogezegd de perfectie zijn, we weten allemaal dat perfectie utopisch denken is, en dat er soms wel eens iets kan foutgaan, alles hangt af van de mechaniek, en de persoon die er mee omgaat :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
brit

Bericht door brit »

ajmo en jürgen, ik sluit me aan bij jullie opmerking.

wie tot nu toe geen kapotte zaken op zijn bm brommer gehad heeft, mag dit ook posten hoor :wink: .

ik vind wel dat de terugroepacties niet in rekening mogen gebracht worden (per definitie is er bij een terugroepactie nog niks kapot).
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

rutger:
wie tot nu toe geen kapotte zaken op zijn bm brommer gehad heeft, mag dit ook posten hoor
nog geen defecten gehad, noch met de vorige, noch met de huidige :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Frank E
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:28
Locatie: Bij de smurfen
Contacteer:

Bericht door Frank E »

Buiten een defect klokje (was defect bij aflevering, werd vervangen onder garantie) en twee terugroepacties heb ik nog geen problemen gehad.

Ik heb wel een ongeluk(je) gehad door het probleem met de bekabeling van de O2-sensor (eerste terugroepactie). Hij viel geregeld stil bij het inhouden of bij het vertrekken. En een tijd geleden op een druk kruispunt: ik vertrok en bij het opschakelen naar 2 viel hij stil. Ik reageerde te laat en daar lag ik. Alle schade werd destijds terugbetaald door BMW 8)
STErik
Berichten: 142
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:16
Locatie: Ekeren

Bericht door STErik »

Nu ongeveer 20000km gereden met 1150 GS (totaal 38000km) nog geen defecten meegemaakt, alleen moeten binnen gaan om ABS te laten resetten, bleef knipperen maar geen fouten gevonden.
The road goes ever on...
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

Bij mijn 1150 is er op 100.000 km rijden een kardanlager vervangen, heb ik rechts een nieuw gasklephuis gestoken en nieuwe O ringen in de middenbok ... verder probleemloze km's... ik smeer wel ieder jaar de spiebaantjes en stel de lagers bij... verder doe ik ook nog heel wat preventief onderhoud of beter gezegd dingen ontvettten en invetten waar anderen mee rijden tot ze stuk zijn :wink:
basisonderhoud volstaat sowieso niet vind ik
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

niets stuk, helemaal niets. zelfs geen olie lekske :(
Wel versleten na 100.000 Km de gaskleppen en 1 lampje van de pinkers.
tof hé zo nen BMW :D :D :D
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Bericht door bmwfreakske »

bij mijn 1100RT op 50000 motor om zeep en op 65.000 cardan.Tweedehands gekocht toen hij 47.000 km had.
Bij mijn 1150RT(04) tot nu nog niets maar dit is tevens een vraagje voor Danny,mijn koppeling ruikt nogal heel rap verbrand...tss haakjes,heb nog nooit op één van mijn voertuigen een koppeling moeten vervangen.Het ligt dus zeker niet aan mijn rijstijl. :(
Andalousie 09/2018
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

bmwfreakske schreef:bij mijn 1100RT op 50000 motor om zeep en op 65.000 cardan.Tweedehands gekocht toen hij 47.000 km had.
Bij mijn 1150RT(04) tot nu nog niets maar de dit is tevens een vraagje voor Danny,mijn koppeling ruikt nogal heel rap verbrand...tss haakjes,heb nog nooit op één van mijn voertuigen een koppeling moeten vervangen.Het ligt dus zeker niet aan mijn rijstijl. :(
Heb je genoeg speling tussen de hendel en het blok(5mm) :?:
De koppeling is dat nog met kabel of hydroliek.
als je te weinig speling hebt blijft uw koppelingsplaat slepen tussen vliegwiel en drukgroep en dit veroorzaakt verbranding van de belegging op de plaat.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Als ik 5min. kegeltjes rij , stinkt de mijne ook geweldig .
Is dit dan niet normaal ?
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Je laat de koppeling slepen door met uw koppeling uw snelheid te regelen.
Dit is zeeeeeeeeeer slecht voor uw plaat. Eens ze verbrand zal ze niet meer genoeg grip geven om uw motor met versnellngsbak te verbinden en de krachten er van over te brengen.
Bij deze zal je veel sneller een nieuwe plaat moeten steken.
Er zal een fenomeen optreden die wanneer je rijdt en eens wil doortrekken BV: inhaal maneuver de motor snellerdraaid en jij niet meer vooruit zoeft. wreed ambetand en :oops: gevoel.
Uw koppeling is tevens voorzien van veren die de verschillen van het toerental opvangt.(tussen motor/versnelingsbak/kardan). Als ze verbrand is gaan die veren continu moeten werken(extreem) wat beschadiging kan teweeg brengen door breuk.
Het is dus beter uw snelheid bij spelletjes met kegels te regelen door met uw achterrem te werken.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Kurt
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:26

Bericht door Kurt »

Noch bij mijn vorige (R1100RS'94), noch bij mijn huidige BMW (R1150GS'00) ook maar één probleempje gehad. Ik hoop natuurlijk dat het zo mag blijven.
brit

Bericht door brit »

Harald schreef:Als ik 5min. kegeltjes rij , stinkt de mijne ook geweldig .
Is dit dan niet normaal ?
ik zou me geen zorgen maken. bij de 12gs zit de verbrande geur van de koppeling er nu 'standaard ingebouwd'. op het ukgser forum loopt er een draadje over en veel 12gs'er hebben er last van. ik kan je verzekeren: soms helemaal niet aangenaam om te rijden...
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

R1100RS schreef:
bmwfreakske schreef:bij mijn 1100RT op 50000 motor om zeep en op 65.000 cardan.Tweedehands gekocht toen hij 47.000 km had.
Bij mijn 1150RT(04) tot nu nog niets maar de dit is tevens een vraagje voor Danny,mijn koppeling ruikt nogal heel rap verbrand...tss haakjes,heb nog nooit op één van mijn voertuigen een koppeling moeten vervangen.Het ligt dus zeker niet aan mijn rijstijl. :(
Heb je genoeg speling tussen de hendel en het blok(5mm) :?:
De koppeling is dat nog met kabel of hydroliek.
als je te weinig speling hebt blijft uw koppelingsplaat slepen tussen vliegwiel en drukgroep en dit veroorzaakt verbranding van de belegging op de plaat.
Bij de 1150RT is de bediening van de koppeling hydraulisch . De leiding eens ontluchten kan helpen. Bij het intrekken van de koppelingshendel kan het zijn dat de koppeling niet volledig ontkoppelt .Eerste versnelling inschakelen, koppeling volledig intrekken en de moto mag niet langzaam in beweging komen. Gaat het in eerste versnelling zetten van de moto soepel of niet? Zie ook eens het oliepeil na van koppelingsbediening.
Veel su6 :wink:
Laatst gewijzigd door Walt op 01 jan 2005, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Bericht door bmwfreakske »

koppeling is hydraulisch,ik ga dit morgen eens nakijken en indien er nt genoeg speling is zal dit wel iets voor den dealer zijn.THX :!:
Andalousie 09/2018
Gorik
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:57
Locatie: Hasselt

koppeling

Bericht door Gorik »

Mijn koppeling is al vervangen, blijkbaar te veel met koppeling zitten spelen in de file, geloof dat het +- 800 euro was, ben er een jaar niet goed van geweest. Blijkbaar heeft een BMW een droge koppeling en daardoor mag men de koppeling niet laten glijden.

Dan moest ook mijn distributie ketting laten veranderen op 100.000 km (K1200RS), weer zo'n 800 euro.

Maar bon, om nu te zeggen dat het allemaal BMW zijn fout is...
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Wat ging er bij jouw bm kapot

Bericht door GVN »

Ik rij met een R1150 RT van 2003.
Na een rit in de regen had ik altijd condens in de koplamp. "Normaal" zei de dealer. In september, bij de start van onze jaarlijkse motortrip, een dagje rondgereden in de regen. Ergens tussen Slovenië en Kroatië. Mijn koplamp leek toen wel een viskom. Tot groot jolijt van mijn gezelschap (BMW = boelle mé wiele). Terug thuis zat mijn koplamp nog steeds goed vol (als ik wist hoe dat ik foto's moest plaatsten dan liet ik het zien). Recht naar de dealer gereden (in de gietende regen). Antwoord : "Is typisch. Maar daar bestaan setjes voor om dat te repareren. Wacht tot het verdampt is en kom dan terug." 3 maanden later was er nog steeds water in. Ben ik naar de dealer gegaan met de vraag : zou je de hele boel niet vervangen onder garantie? Volgens de instructies van BMW zou dat niet mogen. Hebben wel onder garantie dat setje geplaatst. Mogelijk gaan we dit jaar naar Schotland. Olé...
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Plaats reactie