Alu-koffers vacuum ...
Moderator: GVN
Alu-koffers vacuum ...
Ik heb er maar een nieuw topic van gemaakt.
Zoals de meeste ondertussen al weten zijn mijn koffers op de GSA1200 tijdens een Alpenrit vacuum getrokken.
Er zat toen niks anders op dan een klein gaatje in te boren.
Nu blijkt dat dit probleem bij BMW gekend is, althans volgens mijn dealer, maar dat niet alle koffers er last van hebben.
Oplossing volgens BMW:
Gaatje in boren.
Dus mijn koffers gaan verder door het leven met een gaatje.
Zoals de meeste ondertussen al weten zijn mijn koffers op de GSA1200 tijdens een Alpenrit vacuum getrokken.
Er zat toen niks anders op dan een klein gaatje in te boren.
Nu blijkt dat dit probleem bij BMW gekend is, althans volgens mijn dealer, maar dat niet alle koffers er last van hebben.
Oplossing volgens BMW:
Gaatje in boren.
Dus mijn koffers gaan verder door het leven met een gaatje.

-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Wil zeggen dat ze goed afsluiten. Gaatje boren waar er weinig kans is op waterinsijpeling, je kan altijd nog opteren voor montage van een klein klepje dat enkel lucht IN de koffer toelaat...
Een gaatje boren is idd de goedkoopste oplossing.
Een gaatje boren is idd de goedkoopste oplossing.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Gezien de koffers perfect dicht zijn en gevuld met lucht, trekken ze samen door de weersinvloeden, temperatuurverschil.Relax schreef:Ben benieuwd naar de technische uitleg. Of ben ik gewoon dom?
Vergelijk het met een tupperwaere potje dat ge dichtdrukt.
Door het dichtknijpen , vacium, komt het deksel vast te zitten.
Gebeurt ook bij een termos met hete koffie, wanneer de koffie afkoelt, krijgde de termos niet meer open.
Het kan natuurlijk ook versneld worden door het feit dat achter de koffers een soort vacuum gecreeerd wordt, waardoor ze al een beetje leeggetrokken worden. Het principe van de Venturi-buis. Eenmaal genoeg onderdruk inside, gaan de rubbers zo goed afsluiten, net als een diepvriezer die je op een warme zomerdag niet meer openkrijgt als je hem pas hebt dichtgedaan (warme buitenlucht die binnenin krimpt).
In de luchtvaart vind je daar klepjes voor, om high-tech materiaal op grote hoogten te vervoeren in gesloten boxen (bvb materiaal voor detectie van radiologische of chemische besmetting). De C130-mannen onder ons moeten toch met de oplossing kunnen komen
@ Relax: gewoon dom? Ik zou je nooit zomaar "gewoon" durven noemen
In de luchtvaart vind je daar klepjes voor, om high-tech materiaal op grote hoogten te vervoeren in gesloten boxen (bvb materiaal voor detectie van radiologische of chemische besmetting). De C130-mannen onder ons moeten toch met de oplossing kunnen komen
@ Relax: gewoon dom? Ik zou je nooit zomaar "gewoon" durven noemen
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Hebben zo ook al gevallen gehad met opslagtanks (silo's).
Klant gaat alles reinigen met zeep, spoelt na met water aan 95°C om alles mooi te krijgen en dan zetten ze de koelmantel aan. (normaal gebeurt dit automatisch na stabilisering en condensatie, in dit geval een operator foutje...
)
Als je geen voldoende verluchting hebt bovenaan, en de waterdamp gaat condenseren krijg je een vacuum effect. Tanks van die grootte en omvang zijn meestal niet druk-bestendig en dan heb je het effect zoals je in een leeg colablikje zou knijpen...
Met een tank van 60.000l of meer is dat uiteraard geen lachertje
Klant gaat alles reinigen met zeep, spoelt na met water aan 95°C om alles mooi te krijgen en dan zetten ze de koelmantel aan. (normaal gebeurt dit automatisch na stabilisering en condensatie, in dit geval een operator foutje...
Als je geen voldoende verluchting hebt bovenaan, en de waterdamp gaat condenseren krijg je een vacuum effect. Tanks van die grootte en omvang zijn meestal niet druk-bestendig en dan heb je het effect zoals je in een leeg colablikje zou knijpen...
Met een tank van 60.000l of meer is dat uiteraard geen lachertje
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007

Volgens mij heb je de koffer gewoon eens opengedaan ergens boven in de Alpen..en uiteraard weer gesloten. De lagere druk op die hoogte zat 'gevangen' in de koffer. Wanneer je weer beneden komt -waar altijd een hogere druk heerst- krijg je ze dus niet meer open. Simpel.
Is dus het bewijs dat ze goed sluiten!
Is dus het bewijs dat ze goed sluiten!
Xavier:
Ik had het probleem niet alleen ergens boven in de Alpen maar ook lager in de Vogezen. Maar dan gingen ze telke malen nog met wat moeite open.Volgens mij heb je de koffer gewoon eens opengedaan ergens boven in de Alpen..en uiteraard weer gesloten. De lagere druk op die hoogte zat 'gevangen' in de koffer. Wanneer je weer beneden komt -waar altijd een hogere druk heerst- krijg je ze dus niet meer open. Simpel.

Hoi
Jurgen schreef
GRTS Danny
Jurgen schreef
Heb ik ook al eens gezien met een opslagtank bij ons op het werk.... Deze werd leeggepompt langs onder... slecht belucht langs boven.... gevolg gewoon samen getrokken en daarna gescheurd... tank op 3 seconden leegHebben zo ook al gevallen gehad met opslagtanks (silo's).
GRTS Danny
Zouden er geen kleppen bestaan (waterdicht uiteraard) dewelke op een allu koffer kunnen gemonteerd worden.
ik denk een beetje aan het systeem van een snelkooppan.
Zodat er lucht kan ingelaten worden, zodat de druk binnen en buieten gelijk kan komen.
Eventueel een rubber dichting, die kan opengetrokken worden bij een vaciuum probleem
ik denk een beetje aan het systeem van een snelkooppan.
Zodat er lucht kan ingelaten worden, zodat de druk binnen en buieten gelijk kan komen.
Eventueel een rubber dichting, die kan opengetrokken worden bij een vaciuum probleem