Ik rijd met een '98 BMW R1100S sinds begin 2004. Enkele weken geleden deed m'n startmotor erg raar, ging heel traag rond en sloeg dan door. Ik vermoedde dat dit te wijten was aan een te lage spanning in de batterij.
Op zoek naar de batterij dus, om er startkabels aan te hangen. Linkerzijpaneel afbreken, rechterzijpaneel afbreken, luchtinlaat loskoppelen, tank losmaken en pas dan komt de batterij in zicht. Uiteindelijk is het starten gelukt, geen probleem, maar mijn vraag is: heeft er iemand weet van of er standaard ergens anders contactpunten van de batterij zitten, waar je er gemakkelijker aankan? Dat zou me logisch lijken als je de batterij zo ver wegsteekt. Of zijn de S-ingenieurs niet praktischer ingesteld?
Alvast bedankt voor de inlichtingen
Johan
PS. Er liggen wel draadjes van de batterijpolen naar de ruimte onder het zadel, maar ik vermoed dat die aangebracht zijn door de vorige eigenaar: ze zijn veel te dun om een lader (geen druppellader) op te zetten.
R1100S - elektriciteit
Moderator: GVN
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
- Locatie: Hombeek
Re: R1100S - elektriciteit
Normaal zit er één stekker onder het zadel ik geloof recht onder het zadel en is vast gemaakt met een bandje tape,zwarte stekker met daar in bruine draad en rood/wit,daar kunt u één druppellader of meer aansluiten en is in optie te krijgen bij BMW dan kunt u van buitenaf aansluiten.j_o_h_a_n_v schreef:Ik rijd met een '98 BMW R1100S sinds begin 2004. Enkele weken geleden deed m'n startmotor erg raar, ging heel traag rond en sloeg dan door. Ik vermoedde dat dit te wijten was aan een te lage spanning in de batterij.
Op zoek naar de batterij dus, om er startkabels aan te hangen. Linkerzijpaneel afbreken, rechterzijpaneel afbreken, luchtinlaat loskoppelen, tank losmaken en pas dan komt de batterij in zicht. Uiteindelijk is het starten gelukt, geen probleem, maar mijn vraag is: heeft er iemand weet van of er standaard ergens anders contactpunten van de batterij zitten, waar je er gemakkelijker aankan? Dat zou me logisch lijken als je de batterij zo ver wegsteekt. Of zijn de S-ingenieurs niet praktischer ingesteld?
Alvast bedankt voor de inlichtingen
Johan
PS. Er liggen wel draadjes van de batterijpolen naar de ruimte onder het zadel, maar ik vermoed dat die aangebracht zijn door de vorige eigenaar: ze zijn veel te dun om een lader (geen druppellader) op te zetten.
Ik laat het feit of er kabeltjes vanuit de batterij lopen even ter zijde. Zo is er ook een inplugmogelijkheid aan de zijkant van de motor.
MAAR
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Al deze punten zijn inderdaad bedoeld om een druppellader op vast te pluggen, dus zover idd geen probleem ... Zijn de kabels die de batterij verbinden dan ook wel dik genoeg om een motor via startkabels te starten?
Ik heb geen ervaring bij het staten van motoren met startkabels, maar ik weet wel dat de (dikke!) startkabels bij het starten van een auto zeer warm worden. En het niet uitzonderlijk is dat de startkabels zelfs gaan smelten
als ze van een te licht type gekozen zijn.
ok Een motor trekt misschien wel niet zoveel stroom, maar ik betwijfel of de dunne kabeltjes vanuit de batterij, bedoeld om een druppellader, wel dik genoeg zijn om te starten. Ik denk dus, bij het starten vanuit startkabels, deze toch maar beter rechtstreeks van de klemmen van de ene batterij naar de andere batterij.
MAAR
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Al deze punten zijn inderdaad bedoeld om een druppellader op vast te pluggen, dus zover idd geen probleem ... Zijn de kabels die de batterij verbinden dan ook wel dik genoeg om een motor via startkabels te starten?
Ik heb geen ervaring bij het staten van motoren met startkabels, maar ik weet wel dat de (dikke!) startkabels bij het starten van een auto zeer warm worden. En het niet uitzonderlijk is dat de startkabels zelfs gaan smelten
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
ok Een motor trekt misschien wel niet zoveel stroom, maar ik betwijfel of de dunne kabeltjes vanuit de batterij, bedoeld om een druppellader, wel dik genoeg zijn om te starten. Ik denk dus, bij het starten vanuit startkabels, deze toch maar beter rechtstreeks van de klemmen van de ene batterij naar de andere batterij.
R 1100 R
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
- Locatie: Hombeek
Dat de draadjes die onder het zadel uitkomen vanaf de batterij niet dik genoeg zijn om startkabels op te zetten, dat staat als een paal boven water. Startkabels moet je rechtstreeks op de batterijpolen klemmen. Een hels karwei als je daarvoor de halve motor moet afbreken.
U spreekt echter van inplugmogelijkheid aan de zijkant van de motor. Waar bedoelt u juist?
U spreekt echter van inplugmogelijkheid aan de zijkant van de motor. Waar bedoelt u juist?
Met de 'inplugmogelijkheid' aan de zijkant van de motor bedoel ik het ronde 'stopcontactje' waar je als het ware een stekker zoals de cigarettenaansteker van de auto kan inpluggen. Zo levert de "optima" druppellader zo'n stekker in optie bij hun druppellader. Het (tijdrovende) uitbouwen van de batterij voor het aansluiten van de druppellader is zo overbodig. Let wel, bij hun druppellader levert 'optima' wel standaard een kabeltje (met zekering) om constant op de klemmen van de batterij te laten. Het tegen spatten beschermde uiteinde, laat je ergens onder je zadel los hangen, om er desgewenst de druppellader op aan te sluiten.
Maar om batterijklemmen (tang van startkabel) aan te sluiten lijkt het mij dat het uitbouwen van de batterij steeds nodig is. Als je 'prutst' met klemmen op te zetten zonder uitbouwen, besef dan dat de benzinetank in metaal is ..... let dus op dat "+" klem niet los komt tijdens het starten of laden (rechtstreeks met startkabels) en zo tegen de tank (massa) slaat ! idd ..... wel wat werk hé dat uitbouwen![Sad :(](./images/smilies/gear_sad2.gif)
Maar om batterijklemmen (tang van startkabel) aan te sluiten lijkt het mij dat het uitbouwen van de batterij steeds nodig is. Als je 'prutst' met klemmen op te zetten zonder uitbouwen, besef dan dat de benzinetank in metaal is ..... let dus op dat "+" klem niet los komt tijdens het starten of laden (rechtstreeks met startkabels) en zo tegen de tank (massa) slaat ! idd ..... wel wat werk hé dat uitbouwen
![Sad :(](./images/smilies/gear_sad2.gif)
R 1100 R
j_o_h_a_n_v schreef:Dat de draadjes die onder het zadel uitkomen vanaf de batterij niet dik genoeg zijn om startkabels op te zetten, dat staat als een paal boven water. Startkabels moet je rechtstreeks op de batterijpolen klemmen. Een hels karwei als je daarvoor de halve motor moet afbreken.
U spreekt echter van inplugmogelijkheid aan de zijkant van de motor. Waar bedoelt u juist?
Voor in te pluggen ,die stekker staat niet op een S bij aankoop,is wel één optie.Neem het kapje van u starter er af en daar kunt u een starkabel op aansluiten en moet u de motor niet volledig slopen.(Zo kan dat bij S,GS,R )
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
- Locatie: Hombeek