R1100S - elektriciteit

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
j_o_h_a_n_v
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
Locatie: Hombeek

R1100S - elektriciteit

Bericht door j_o_h_a_n_v »

Ik rijd met een '98 BMW R1100S sinds begin 2004. Enkele weken geleden deed m'n startmotor erg raar, ging heel traag rond en sloeg dan door. Ik vermoedde dat dit te wijten was aan een te lage spanning in de batterij.
Op zoek naar de batterij dus, om er startkabels aan te hangen. Linkerzijpaneel afbreken, rechterzijpaneel afbreken, luchtinlaat loskoppelen, tank losmaken en pas dan komt de batterij in zicht. Uiteindelijk is het starten gelukt, geen probleem, maar mijn vraag is: heeft er iemand weet van of er standaard ergens anders contactpunten van de batterij zitten, waar je er gemakkelijker aankan? Dat zou me logisch lijken als je de batterij zo ver wegsteekt. Of zijn de S-ingenieurs niet praktischer ingesteld?
Alvast bedankt voor de inlichtingen
Johan
PS. Er liggen wel draadjes van de batterijpolen naar de ruimte onder het zadel, maar ik vermoed dat die aangebracht zijn door de vorige eigenaar: ze zijn veel te dun om een lader (geen druppellader) op te zetten.
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Re: R1100S - elektriciteit

Bericht door Paul vde »

j_o_h_a_n_v schreef:Ik rijd met een '98 BMW R1100S sinds begin 2004. Enkele weken geleden deed m'n startmotor erg raar, ging heel traag rond en sloeg dan door. Ik vermoedde dat dit te wijten was aan een te lage spanning in de batterij.
Op zoek naar de batterij dus, om er startkabels aan te hangen. Linkerzijpaneel afbreken, rechterzijpaneel afbreken, luchtinlaat loskoppelen, tank losmaken en pas dan komt de batterij in zicht. Uiteindelijk is het starten gelukt, geen probleem, maar mijn vraag is: heeft er iemand weet van of er standaard ergens anders contactpunten van de batterij zitten, waar je er gemakkelijker aankan? Dat zou me logisch lijken als je de batterij zo ver wegsteekt. Of zijn de S-ingenieurs niet praktischer ingesteld?
Alvast bedankt voor de inlichtingen
Johan
PS. Er liggen wel draadjes van de batterijpolen naar de ruimte onder het zadel, maar ik vermoed dat die aangebracht zijn door de vorige eigenaar: ze zijn veel te dun om een lader (geen druppellader) op te zetten.
Normaal zit er één stekker onder het zadel ik geloof recht onder het zadel en is vast gemaakt met een bandje tape,zwarte stekker met daar in bruine draad en rood/wit,daar kunt u één druppellader of meer aansluiten en is in optie te krijgen bij BMW dan kunt u van buitenaf aansluiten.
torro
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 nov 2004, 16:56
Locatie: bachten de kupe

Bericht door torro »

Ik laat het feit of er kabeltjes vanuit de batterij lopen even ter zijde. Zo is er ook een inplugmogelijkheid aan de zijkant van de motor.
MAAR :!: :?:
Al deze punten zijn inderdaad bedoeld om een druppellader op vast te pluggen, dus zover idd geen probleem ... Zijn de kabels die de batterij verbinden dan ook wel dik genoeg om een motor via startkabels te starten?
Ik heb geen ervaring bij het staten van motoren met startkabels, maar ik weet wel dat de (dikke!) startkabels bij het starten van een auto zeer warm worden. En het niet uitzonderlijk is dat de startkabels zelfs gaan smelten :!: als ze van een te licht type gekozen zijn.
ok Een motor trekt misschien wel niet zoveel stroom, maar ik betwijfel of de dunne kabeltjes vanuit de batterij, bedoeld om een druppellader, wel dik genoeg zijn om te starten. Ik denk dus, bij het starten vanuit startkabels, deze toch maar beter rechtstreeks van de klemmen van de ene batterij naar de andere batterij.
R 1100 R
j_o_h_a_n_v
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
Locatie: Hombeek

Bericht door j_o_h_a_n_v »

Dat de draadjes die onder het zadel uitkomen vanaf de batterij niet dik genoeg zijn om startkabels op te zetten, dat staat als een paal boven water. Startkabels moet je rechtstreeks op de batterijpolen klemmen. Een hels karwei als je daarvoor de halve motor moet afbreken.
U spreekt echter van inplugmogelijkheid aan de zijkant van de motor. Waar bedoelt u juist?
torro
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 nov 2004, 16:56
Locatie: bachten de kupe

Bericht door torro »

Met de 'inplugmogelijkheid' aan de zijkant van de motor bedoel ik het ronde 'stopcontactje' waar je als het ware een stekker zoals de cigarettenaansteker van de auto kan inpluggen. Zo levert de "optima" druppellader zo'n stekker in optie bij hun druppellader. Het (tijdrovende) uitbouwen van de batterij voor het aansluiten van de druppellader is zo overbodig. Let wel, bij hun druppellader levert 'optima' wel standaard een kabeltje (met zekering) om constant op de klemmen van de batterij te laten. Het tegen spatten beschermde uiteinde, laat je ergens onder je zadel los hangen, om er desgewenst de druppellader op aan te sluiten.
Maar om batterijklemmen (tang van startkabel) aan te sluiten lijkt het mij dat het uitbouwen van de batterij steeds nodig is. Als je 'prutst' met klemmen op te zetten zonder uitbouwen, besef dan dat de benzinetank in metaal is ..... let dus op dat "+" klem niet los komt tijdens het starten of laden (rechtstreeks met startkabels) en zo tegen de tank (massa) slaat ! idd ..... wel wat werk hé dat uitbouwen :(
R 1100 R
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

j_o_h_a_n_v schreef:Dat de draadjes die onder het zadel uitkomen vanaf de batterij niet dik genoeg zijn om startkabels op te zetten, dat staat als een paal boven water. Startkabels moet je rechtstreeks op de batterijpolen klemmen. Een hels karwei als je daarvoor de halve motor moet afbreken.
U spreekt echter van inplugmogelijkheid aan de zijkant van de motor. Waar bedoelt u juist?

Voor in te pluggen ,die stekker staat niet op een S bij aankoop,is wel één optie.Neem het kapje van u starter er af en daar kunt u een starkabel op aansluiten en moet u de motor niet volledig slopen.(Zo kan dat bij S,GS,R )
torro
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 nov 2004, 16:56
Locatie: bachten de kupe

Bericht door torro »

thx voor de tip Paul !!
Tof hoe zo'n forum kan werken, peter.
R 1100 R
j_o_h_a_n_v
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
Locatie: Hombeek

Bericht door j_o_h_a_n_v »

Inderdaad bedankt. Goeie tip ivm die startkabels rechtstreeks op de startmotor.
Maar ik zal me gewoon een druppellader aanschaffen en dan heb ik van die platte batterij-toestanden geen last meer. Schijnt ook nog beter te zijn voor de levensduur van je batterij.
Plaats reactie