verweerde uitlaten

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

chiepe
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 sep 2023, 16:19
Woonplaats: Roeselare

Bericht door chiepe »

JüRgen schreef:Chiepe,

Gebruik het nu al een paar keer, maar zonder de scotchbrite, dus enkel 3M inox cleaner.

Werkt prima ! ruikt wat naar verbrande wax als je start, na 2 minuten is het verdwenen. :wink:

Grote voordeel : plastik onderdelen doe ik er ook me, in één beweging, en deze worden zo ook gevoed, en kleuren niet wit, wat je wel hebt met wax.
Een verwittigd man is er in dit geval 5 waard...
bmw-mac-lover
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2005, 09:41
Locatie: Middelkerke
Contacteer:

Bericht door bmw-mac-lover »

Hoi,

zowel de uitlaat als de bochten van mijn geërfde brommer waren zo aangeladen dat ik niet eens wist dat het chroom was (ik las het hier op dit forum en ben dan bij het zoeken in dit draadje terechtgekomen).

Ikke dus met alle goeie raad aan de slag : eerst gewoon met een droge vod het meeste er af gewreven, dan met een vod met wat neutrale zeep goed gewassen en afgedroogd. Man, man, man... was dat al een verschil : je kon al zien dat er chroom was :).
Ok, dan ingespoten met een goeie laag WD40 en een uurtje of 2 gewacht. Bij gebrek aan Wondersteen of een ander vermeld produkt dan beginnen poetsen met Chroom reiniger van Halffords en ik moet zeggen WOW. Ben super content van het resultaat. 't Is bijna weer gelijk nen nieuwe... bijna, nu nog de details. Op de knalpot/einddemper (sorry ken het verschil niet, ik bedoel die buis die zowat onder de linker bagage-case zit) zie ik nog kleine 'tikjes'. Ik heb ze nogmaals ingespoten met WD40 (wel niet echt veel want het busken was leeg) en nogmaals gepoetst maar echt veel beter is het niet geworden. Enig idee hoe wel ? Nachtje laten staan met WD40 ? Wondersteen gaan zoeken (iemand die weet waar ge dat vindt in Middelkerke of eventueel Oostende) ? ....
Alvast merciekens.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Als da vreetplekjes zijn van bvb strooizout zal je der mee moeten leren leven. Dan is het eigenlijk een beetje te laat ziede :cry:
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

@bmw-mac-lover
Den eerste die in mij opkomt is Ingelbrecht in Oostende, misschien hebben ze daar ook Wondersteen http://www.motos-inghelbrecht.be/Brysse Sport in Assebroek heeft het ook, misschien is dat al te ver uit uw buurt.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
bmw-mac-lover
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 aug 2005, 09:41
Locatie: Middelkerke
Contacteer:

Bericht door bmw-mac-lover »

Ok, thx guys,

Zou idd zout kunnen zijn, moto is in de garage gezet toen mijn vader naar het ziekenhuis moest en ik heb hem er pas na een maand of 2 uitgehaald, nu pas gekuist (4 maand na datum).
Inghelbrecht is den dealer waar de fiets onderhouden is, ga dus daar eens Wondersteen gaan kopen.
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

wondersteen

Bericht door animal »

Voor wie op zoek is naar Wondersteen: moto's Schockaert in Aalst (industrieterrein Lion d'Or ) heeft het ook binnen.
Eerste test: goed tot zeer goed spul.
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Bericht door noppenrijder »

Ik poets veel zaken aan mijne moto met 'Brasso'; dit zijn gedrenkte poetswatten in een klein blauw potje; je trekt een dotje van de grote prop af, het reinigt de meest hardnekkige plekken, bvb ingebrande teer, doet blinken als een spiegel en laat een beschermende film achter.
Vraagje : op mijn GS zitten de standaard uitlaten (zonder chroom); ik kan ze wel proper houden, maar ik mis de mooie blauwe kleurschakeringen die ik op mijn 850 wel had (nu is het eerder lichtbruin tot bruin); is daar iets aan te doen? (ik weet zelfs niet of die 850 nu al dan niet een gechromeerde uitlaat had?) ; Komt dit hierdoor, of ligt de oorzaak elders?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Bericht door noppenrijder »

Ik poets veel zaken aan mijne moto met 'Brasso'; dit zijn gedrenkte poetswatten in een klein blauw potje; je trekt een dotje van de grote prop af, het reinigt de meest hardnekkige plekken, bvb ingebrande teer, doet blinken als een spiegel en laat een beschermende film achter.
Vraagje : op mijn 1200GS zitten de standaard uitlaten (zonder chroom); ik kan ze wel proper houden, maar ik mis de mooie blauwe kleurschakeringen die ik op mijn 850 wel had (nu is het eerder lichtbruin tot bruin); is daar iets aan te doen? (ik weet zelfs niet of die 850 nu al dan niet een gechromeerde uitlaat had?) ; Komt dit hierdoor, of ligt de oorzaak elders?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Firmin,
Eens de zoekfunctie gebruiken.. er kan bijna een boek worden geschreven over de uitlaten van de GS1200...
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Bericht door Toedel »

Hello guys,
ik heb me ook zo'n pot Wondersteen aangeschaft, en heb mijn uitlaatbuizen er sinds juni 2 maal mee behandeld. Het donkerbruin komt er wel af, maar helemaal nieuw krijg ik ze niet. Wat overblijft is een lichtbruine kleur. Ik denk erover om es iets anders te proberen.
Laatst gewijzigd door Toedel op 20 dec 2005, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
@Mathé
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 dec 2005, 07:59
Locatie: Utrecht NL.

Bericht door @Mathé »

Beste BMW-liefhebbers,

Vooral vanaf nieuw- of niet al te veel aangetaste R.V.S.-uitlaten, werkt het ook heel goed met een middeltje als 'Staal-fix'. :idea:
Staal-fix, zoals de merknaam in Nederland heet, is een soort 'Jif-schuurmiddel' (weer de benaming in Ned.) maar dan veel fijner.
Het is eigenlijk op de markt om bijv. R.V.S. aanrechtbladen mee schoon te maken/houden.

Ik heb al diverse K75 uitlaten, die er echt niet meer zo mooi uitzagen, weer als bijna nieuw gekregen met dit goedje. :wink:

Succes verzekerd.

Groet, Mathé

p.s.: Het zit een een groene (knijp-)flacon, en verkoopt men in Ned. bij bijv. een D.A.-drogist .... dacht ik!
BMW K75 1988 / Yamaha XT660R 2009 / Suzuki X7 GT250 1978 ..... hond(je) heet 'Beemer'.
Highlander
Berichten: 291
Lid geworden op: 05 okt 2004, 08:46
Locatie: sint-niklaas

uitlaten

Bericht door Highlander »

Danny,
Die polierborstel hoe ziet dat er uit feitelijk, ik ben hier in de doe het zelfzaak ééns gaan zoeken, enkel zo'n schijf met kleine stukjes gevonden schuurpapier daar gaat het zeer eenvoudig mee weg maar dan maak je wel krassen en is de chroom bye bye, ik zou die borstel wel ééns willen zien.
Reeds wd 40 gebruikt, verschillende soorten polisch fijne staalwol, er gaat wel veel af, maar belange geen uitzicht zoals die van jou.
Zoals je hiervoor beschrijft bij een RT neem je niet elke week de kuip eraf, ik probeer die wel bij de kuisbeurt een beetje te reinigen.
Maar toegegeven het is de eerste maal dat de uitlaat eraf is in 3 jaar.
Waarschijnlijk te laat voor nog helemaal proper te krijgen.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Die polierschijven vind je bij een goede gereedschapswinkel. Het zijn vele lagen stof met in de midden een gat waar je bvb een bout M10 met enkele grote carrosserie rondellen door steekt.
En wees gerust, ook al zien je uitlaatbochten er niet meer nieuw uit. Na behandelen met die schijf zal het wel blinken hoor.
Koop dan ook in dezelfde winkel een blok poliervet. :wink:
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Bericht door Toedel »

Hello guys,

Tijdens de eindejaarsdagen heb ik ook het product 'Stahl-Fix' (zo heet het in België) losgelaten op de uitlaten... Het resultaat dat dat oplevert na effe poetsen overtrof mijn verwachtingen :shock: de uitlaatpijpen zien er weer als NIEUW uit ! Werkelijk ongelooflijk. Bij deze bedankt Mathé !

Je kunt het produkt in België vinden bij o.a. 'DI' drogisterij.
Veel poetsplezier
in 2006 ! :D
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
@Mathé
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 dec 2005, 07:59
Locatie: Utrecht NL.

Bericht door @Mathé »

@Toedel: Ik heb géén aandelen- of belang met dat merk 'Stahl-Fix'; alleen maar in de vorm dat ik ook verbaasd was over het resultaat, en het gemak waarop je weer 'glimmende potten' kan krijgen :wink:

Ben blij dat het jou ook goed bevallen is, en dat je een Belgische 'leverancier' hebt gevonden, en dat je deze tip er voor jullie op dit topic hebt gezet.

8) Vriendelijke groet,
Mathé
BMW K75 1988 / Yamaha XT660R 2009 / Suzuki X7 GT250 1978 ..... hond(je) heet 'Beemer'.
Dakke
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 nov 2005, 10:16

Bericht door Dakke »

Vandaag nog een toerke gaan doen van ongeveer 200 km en wat me opvalt aan een BMW (mijnen R1100S en mijnen maat zijnne K1200RS) is : BMW's zijn vetzakken .....

Wat ik daar mee bedoel ?? Dat ze ongelooflijk veel smurrie opwerpen.

Wij waren met drie onderweg met proper gepoetste fietsen. Ik weet het : het is vettig dezer dagen maar toen we onderweg een koffiestop inlaste schrokken we toch effe, de K en de R ZAGEN er niet uit...nen andere maat zijnen FJR had veeeeel minder last van het witte poeder, vette sprinkels etc. En ik wou een tijd geleden mijn achterspatlap er nog af gooien om mooi "het kontje" te laten uitkomen. NOT dus. Sprinkels vliegen nu al tot op de afdekplaat van het zadel.

Thuisgekomen in het donker maar toch nog anderhalf gepoetst om het vieze zout en al andere smurrie te verwijderen.

Ik heb vroeger nog Honda's gehad en die hadden dat allemaal veel minder (behalve da kettingvet !!!). Nu dacht ik met een proper cardanneke te bollen en nu is het straatvuil dat roet in het eten gooit.

Soit, staat ondertussen terug proper

gr en een prettige werkweek gewenst
Dakke
BMW R1100S, titaanzilver - mandarijn, 2001
omega9
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 okt 2005, 21:22
Locatie: Sint-Genesius-Rode

Bericht door omega9 »

Al iemand Cillit Bang durven proberen om de verweerde uitlaten terug glanzend te krijgen ?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ja, maar Hagesan Blue van HG gaat beter. Te samen met 000 van staalwol.
Chris
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 jan 2005, 13:50
Locatie: Tessenderlo

Bericht door Chris »

Ik wil ook mij uitlaat kuizen , maar stoot op een probleem (R1150RT).
Hou moet ik de lamdasonde verwijderen van de cat ? De fiche van de lamdasonde bevind zich blijkbaar onder de tank . Moet ik nu eerst de tank verwijderen om aan die fiche te kunnen. Of mag ik de sonde zo los draaien , maar dan gaat de draad fel twisten . Of is er een ander oplossing ? :lol:
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Niet te veel die draad opdraaien. Beter van een paneeltje of twee te verwijderen. Dan kan je ook overal beter aan en werkt achteraf gezien makkelijker :wink:
kine
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 jan 2006, 21:45
Locatie: Herzele

Bericht door kine »

Mijn chromé uitlaten gekuist met die WONDERSTEEN.
Rezultaat was niet wonder :? :? .
Geen geld aan uitgeven dus !!
FreekC
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2004, 14:31
Locatie: Sommelsdijk (Nederland)

Bericht door FreekC »

:lol: Scotch Brite en WD40 gaat geweldig :lol:

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
SUYKIE
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mei 2006, 22:40
Woonplaats: Houthulst
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door SUYKIE »

Heb al die tips hier uitgevoerd op mijn chroom uitlaat van mijn R1200GS en ik moet zeggen die blauwe aanslag is perfect verwijderd, maar de glans van mijn uitlaten ook...

Had enkel de voorbochten gedaan, de rest van de uitlaat glimde nog zo mooi. Nu wel ferm contrast met de niet behandelde delen van mijn uitlaat.

Krijg ik er opnieuw glans in zoals oorspronkelijk of heb ik er teveel op gefrot met mijn schuursponsje van 3M.

Wat ook een beetje vreemd is, na de behandeling ben ik vandaag een 400 km gaan rijden, pfff heel slecht weer in de Ardennen..., en dacht die glans zal ik toch niet meer missen als ze weer mooi blauw zijn gekleurd, maar tot mijn grote verbazing blijven ze gewoon metaalkleurig en niet meer blauw... en dus ook mat en niet meer blinkend :(

Alle tips zijn welkom
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Benoodigdheden;
Boormachientje of kleine slijpmolen/slijptol
Polierlapjes voor het desbetreffend machientje
Poliervet (hard wit blok vet)


Die polierschijf al draaiend voorzien van het nodige vet en polieren maar!
Plaats reactie