1) Een jaar of 4 geleden met de VFR in stadsverkeer. Auto voor me smijt plots alles dicht omdat bomma's aanstalten maken om over te steken. Ik schrik van de korte afstand, rem en voorwiel schuift weg. Vlieg tussen geparkeerde auto 's.. binnen 10 seconden stonden de mensen buiten..om te zien of er niks was aan hun auto..
Ik niks, kuip en voorvork beetje geschaafd, rempedaal rechtgebogen en wijle weg met gedeukt ego..
2) Vorig jaar in november: niet gevallen maar wel 1500 euro kosten. Chauffeur verandert op Ring rond Brussel van vak zonder te kijken en raakt me vol op de zijkant. Spiegel in 1 miljoen stukken, kuip, antenne, valbaren en koffer beschadigd. Ikke maak super slalom door de slag, maar ben niet gevallen! Gelukkig, want volle avondspits en DAF achter mij..
3) Met een Scarver als vervangmoto ga ik in een bochtje aan minder dan 40 km/h op mijn bakkes, alweer omdat het voorwiel blokkeert. Door gewoon te zijn aan de ABS van mijn RT dacht ik even hard te kunnen knijpen.

Tamelijk wat schade, vooral aan mijn gore-tex broek die in contact komt met de uitlaatbuis...
4 ) Afgelopen vakantie op één of andere col (Alpenlutsers weten wellicht welke). Bovenaan is de baan afgesloten voor een stomme motocross. Op het smalle baantje bergop wil ik mijn RT in meerdere keren draaien. Moto is volbepakt.. Ik wil mijn voet zetten maar opdat het wegdek afloopt kom ik er niet... ik kan hem niet meer houden en het spel ligt tegen de vlakte. Andere spiegel eraf, maar kan hem er weer opklikken en dat is het...
- Ruwweg gok ik op één valpartij elke 20.000km, meer stadsverkeer verhogen dat risico wel.
- Met de moto ga je vroeg of laat tegen de vlakte: prent dat maar in je hoofd. Denken dat dit nooit zal gebeuren is een mentale fout. Het is bovendien de beste remedie om niet zot te doen.
- Kosten is gevloek maar achteraf altijd bijzaak als je zelf niks hebt.
- Na elke valpartij is het nut van je kledij bewezen.
- Uit elke valpartij leer je iets, bang worden hoeft dus niet meteen.
- Wat houd je op de moto? De fun, de ontspanning, de vele uren dat ik niet in de file sta, de toffe motardfamilie... Afgelopen jaar dik 46.000 km gedaan op mijn beemer..nog geen seconde spijt van gehad.