mijn 1ste grote braak (achterste kruiskoppeling)

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Stoffel schreef:Wou dat mijn handen ook zo handig waren in techniek met brommers maar blijkbaar stond ik dan voor andere dingen vooraan in de rij 8) 8)

Stoffel ;)
hmm, laat mij raden: ge belt maar ze komen niet op doen? :wink:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Danny schreef:niks 120.000km wel tweejaarlijks de spiebanen smeren met staburag.
zoals ik al zei de kruiskoppeling kapot, vervangen en opgelost...

:arrow: 1 snap niet waarom dat heel die kont eraf moest voor 't kardanhuis effe los te maken...
:arrow: 2swingarm hoefde ook niet uit z'n lagers gehaald te worden, je kan met een lampje perfect de toestand vooraan evalueren en als daar geen smurrie hangt dan is 't onnodig die te vervangen, by the way meestal sneuvelt de voorste koppeling en de achterste slechts zelden...
:arrow: 1 de koffersteun moest er af om herstellings werken uit te voeren
dit was het ideale moment. oke ik heb mischien ook wat teveel gedemonteerd. maar daar zit in niet mee en het werkt gemakkelijker

:arrow: 2 ik neem het zeker voor het onzeker die 2 bouten meer zullen het niet maken. De controle is dan direct deftig uitgevoerd
ik heb ook eerst gekeken met lampje maar vond het zicht toch maar niets
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 09 sep 2006, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
petje

Bericht door petje »

[quote="Danny"]niks 120.000km wel tweejaarlijks de spiebanen smeren met staburag.

vind ik niks van terug in het onderhoudsboekje alleen cardanolie veversen
wordt dit wel door de dealer gedaan????
haast U als U tijd hebt.
dan heeft U tijd als U haast hebt !!

HOUDOE PETJE
Danny

Bericht door Danny »

vind ik niks van terug in het onderhoudsboekje alleen cardanolie veversen
wordt dit wel door de dealer gedaan????
om kort te zijn nee, BMW schrijft zelfs voor van ook de koppeling te onderhouden maar doet ook geen hond... wel lees je hier regelmatig gezeur en geklaag over mijn koppeling bleef hangen en dan de mirakeloplossing - assen smeren - terwijl dit door gewoon onderhoud kon voorkomen worden... waarom doet geen dealer het dan ??? omdat niemand er voor wil betalen want dan zou 't uitbuiterij zijn... k ben niet pro dealer hoor maar in dit geval geef ik ze gelijk!

Nu deze panne is een vrij normale panne en de droge kruiskoppelingen begeven vroeg of laat...daar kan geen onderhoud wat aan veranderen, je kan 't enkel effe controleren op speling tijdens zo'n smeerbeurt.

gelukkig kan je deze herstelling ook zonder heel die reutemeteut eraf te halen en kost het je ongeveer 440€ aan wisselstukken aangezien de kardan niet meer in twee delen word verkocht... voor en achter gaan tegenwoordig samen over de toonbank (snap er ook niks van)
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Het was mij intussen ook al duidelijk dat je de hele zooi moet kopen(tenzij er twee types zijn). Ik vind trouwens dat het smeren van spiebanen en koppelingsonderdelen (waarbij de halve brommer uit mekaar moet) niet meer van deze tijd is.
Maar genoeg geklaagd. Het vraagt wat tijd en opzoekwerk, maar ik heb ooit een Japanse kruiskoppeling moeten vervangen. Gewoon naar een revisiebedrijf gestapt, en daar bleek dan dat de zittingen (waar de bussen in komen) niet overeenkwamen met de maat van de bussen en koppelingen die standaard te krijgen waren. Nu heb je twee mogelijkheden: ofwel zijn de zittingen standaardmaat, en kan je er wel een piraat voor vinden. Ofwel moet je de zaak een paar tienden van een mm laten vergroten, zodat de nieuwe koppelingen (bussen) er in passen.
Is de achteras nog vlot te bewegen? Stel dat de zaak is vastgelopen, weinig waarschijnlijk, want er is nog een paar 100 meter mee gerold. Toch even checken. Ook nagaan of de U, de vork waar de koppeling in zit, niet is opengewrongen (zou niet mogen, maar toch). Anders past het toch weer niet.
Lang verhaal? Als je nog een tijdje met de RS verder wil, vervang dan de hele zooi. Als je toch denkt aan een eventuele overname, dan kan je 3oo euro uitsparen door te kiezen voor de oplapactie. :oops:
Danny

Bericht door Danny »

ik denk eerder aan een posting ergens want er zijn er genoeg die de kardan vervangen waarvan de achterste koppeling nog intact was en die de "oude" bijhouden... dus effe zoeken en ik ben er zeker van dat je snel een originele goeie zal vinden.

De koppeling uiteen gooien doe ik ook niet enkel als 't nodig zou zijn maar de spiebanen van de kardan smeren zeker tweejaarlijks, als je spul gebruikt dat van een andere tijd is moet je ook te werk gaan als in die tijd...

't kardanhuis demonteren de boel smeren en terug plaatsen doe ik in minder dan anderhalf uur dus 't is de klus niet en tegelijk doe je een grondige controle van de conische lagers in de swingarm....
nu ja zoals gewoonlijk, iedereen doet maar he :wink:
dragon

fotoreportage

Bericht door dragon »

Danny,
Is het mogelijk als je nog ééns zo een cardansmering uitvoert
er ook een fotoreportage :shock: van te maken zoals die van gonzo?
Of nog iets meer uitleg over te geven ?
Zelf heb ik 17 jaar met een kawa gtr gereden ,dik 100000km. :lol:
Cardanonderhoud beperkte zich tot olie verversen .Bij bmw ligt dat blijkbaar wat moeilijker :?
rocky
-Wim-

Bericht door -Wim- »

@ Danny

Waar zitten die spiebanen ?
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Iron Gonzo

-Wim- schreef:@ Danny

Waar zitten die spiebanen ?
kijk eens in de kardan op de foto hier boven.
dat zijn de spiebanen.
je moet dus ook alles demonteren om daar bij te kunnen.
de kardan schuift in en uit, iedere keer uw het wiel op en neer veert.
vandaar dat het vettig moet zijn :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Thanx Gonzo.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Iron Gonzo

er hangt iets fantasties in de lucht

dank zij forum, internet en telefonie
Kan mijn geliefkoost RSje deze avond mischien al terug rijden. :D
TRIUMPH TROPHY SE
johns
Contacteer:

Bericht door johns »

IRON GONZO schreef: toen ik het gedeelde eraf schoof viel dit er allemaal spontaan uit
Dat scheelt dan weer, toen ik het cardan er af haalde ging dat allemaal best wel moeilijk er uit :D

Maar suc6 met verder sleutelen.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
Iron Gonzo

een halve bak diesel en een paar zondagse pre minder
heeft mij dit al opgeleverd :D
Afbeelding
de montage kan beginnen.
maar rustig want het is zondag vandaag he
TRIUMPH TROPHY SE
Iron Gonzo

montage:
na alles grondig te hebben gereinigd en verwijderd te hebben van bramen

plaats het kardanhuis terug en draai 1st de bout met platte aanslag in.(loctite 2701 aan doen)(op 150Nm aanspannen)
vervolgens draai je de regelbout aan de andere zijde in.(loctite 2701 en op 7Nm aandraaien)(de blokeermoer op 105Nm)
Afbeelding

doe het voorziene vet op de spiebanen
plaats het kruiskoppelingske op de ingaande as en geef het een klopje
zodanig dat het veertje in de voorziene gleuf klikt.
dan plaats je de conische lagertjes in hun ligplaats (die blijven zitten door het vet)

nu komt het prustwerkje:
zet uw kardanhuis ongeveer horizontaal.
neem uw lomp achterstuk vast en leg het uiteinde van de kruiskoppeling in de kardan.
duw en draai een beetje aan de remschijf tot dat de kruiskoppeling in de kardan schuift.(valt al bij al nog goed mee) :wink:
draai de bout met platte aanslag in. vervolgens de andere kant.
met krachtsleutel zet je de regelbouten op de juiste spanning
Afbeelding
nu schroef je de onderste bout in de parralel stang.
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 10 sep 2006, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
TRIUMPH TROPHY SE
Iron Gonzo

ziezo ik stop er mee voor vandaag.

morgen na het werk, de givi steun van topkoffer lassen (zie eerder bericht, waarom ik alles uit elkaar... )
verder de rest monteren (is niet veel meer) en spanbandjes aanbrengen waar ik ze heb moeten losmaken.

dan mijn oudje 60/5 de batterij er terug uit :cry: en weer in mijn RSje plaatsen. :D
en doen we de grote test :D
TRIUMPH TROPHY SE
jakke

Bericht door jakke »

F*ck maat, :shock:

Ik lees hier pas van die miserie.
Op z'n moment is het toch wel onbetaalbaar als ge dat allemaal zelf kunt hé.
Hopelijk kunt ge snel weer van uwen beemer genieten. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

En dan nog de moeite doen om foto's te maken en een reportage te maken. Da's knap Bart en verdient de felicitaties van de jury.

Ik heb vandaag met succes de dynamo van een Kever vervangen maar door alle miserie heb ik de moeite niet gedaan om er foto's van te maken voor het nageslacht....
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
jakke

Bericht door jakke »

bdemeyer schreef:En dan nog de moeite doen om foto's te maken en een reportage te maken. Da's knap Bart en verdient de felicitaties van de jury.

Ik heb vandaag met succes de dynamo van een Kever vervangen maar door alle miserie heb ik de moeite niet gedaan om er foto's van te maken voor het nageslacht....
Toch niet van een mestkever hé Bob ?? :lol: :lol:
Nogthans kunt ge met dat fotokanon van u, ook mooie foto's maken.

Soms zou ik ook alles over die toestanden willen kennen.
Maar ja, een mens kan niet alles kunnen hé. :cry:

:wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Wow Bart ik voel dat het gaat goed komen, ik ben al kontent in Uw plaats... :!:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Klasse! En nog maar eens het bewijs dat de beste manier om zo iets aan te pakken is: opengooien die handel, en zien waar je uitkomt. En zoals Bob al zei, ook nog aan foto's denken terwijl je bezig bent met die vetpollekes, doe het maar...
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

LOMAX schreef:Klasse! En nog maar eens het bewijs dat de beste manier om zo iets aan te pakken is: opengooien die handel, en zien waar je uitkomt. En zoals Bob al zei, ook nog aan foto's denken terwijl je bezig bent met die vetpollekes, doe het maar...
Als ge een vettig kodakske hebt is da makkelijker hé...de vetlap...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

het komt allemaal goed, dat is de spirit van echte mechaniekers :D
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Iron Gonzo

ziezo de RS is terug klaar.
tijdens kort ritje verliep alles terug vlot. :D

mijn 60/5 is terug opgeborgen :cry: en heeft voor de zoveelste keer zijn kunnen bewezen :!: :D :D
oerdegelijk en starten als hij moet starten :!: :D :D

aan allen bedankt voor jullie medeleven en het steun geven in deze zware periode.
speciale dank aan degene die mij geholpen heeft met de onderdelen :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
Dwars

Bericht door Dwars »

was die achterste kruiskoppeling los te verkrijgen (2e hands?) :? ik heb laatst een hele cardan (laten) vervangen omdat het voorste gedeelte niet los was te verkrijgen. wel ook een 2e handsje.

idd top dat je tijd neemt om incl foto's hier verslag van te doen: volgende keer (hoop dat het nooit meer voorkomt) heb ik iig hier veel aan 8)
I am not a complete idiot, some parts are missing
Iron Gonzo

Dwars schreef:was die achterste kruiskoppeling los te verkrijgen (2e hands?) :? ik heb laatst een hele cardan (laten) vervangen omdat het voorste gedeelte niet los was te verkrijgen. wel ook een 2e handsje.

idd top dat je tijd neemt om incl foto's hier verslag van te doen: volgende keer (hoop dat het nooit meer voorkomt) heb ik iig hier veel aan 8)
de kruiskoppeling die ik heb is van een wildeweldoener die ooit zijn voorste kruiskoppeling naar de wip is gedraaid
hij had het achterst kruikoppelingske nog liggen en zodoende zit dat nu in mijn RSje

van horen waaien
de kardan van de GS1150 zou niet in onderdelen verkrijgbaar zijn
daar deze kardan verschilt van lengte
voor alle andere modellen zou de onderdelen wel appart verkrijgbaar zijn

bedankt en hopelijk blijf ik nu ook gespaart voor lange tijd van tegenslag
TRIUMPH TROPHY SE
Plaats reactie