vertrekken vanop de centrale standaard ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
b@RT
Contacteer:

Bericht door b@RT »

Hoi, ik heb ondervonden dat het moeilijk is om mijn GSA 1150 met volle bepakking van zijn centrale standaard te duwen. Het gewicht ligt dan heel erg op het achterwiel en door bepakking op het bagagerek is ie dan ook nog topzwaar. Vooral op schuin hellend terrein is het beestje dan moeilijk in toom te houdenen en zelfs al eens tegen de vlakte gegaan. Nu vroeg ik me af of het schadelijk is om hem gewoon van de standaard te rijden terwijl je er op zit. Heb dat al zien doen van anderen en zelf ook geprobeerd. Het lukt prima, is mijns inziens veiliger want je zit al in het zadel en bijgevolg is het makkelijk om het ding in balans te houden of af te remmen wanneer ie op de loop gaat. Maar is het niet schadelijk voor de mechaniek van de centrale standaard of zo ?... Persoonlijk zie ik niet veel verschil met als je ernaast staat, alleen dat het gewicht van de rijder (in mijn geval 98 kg) er nog eens bijkomt en het achterwiel misschien kan doorslippen ?
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Danny

Bericht door Danny »

waarom laat je hem dan niet gewoon op de zijpikkel staan... :roll:
b@RT
Contacteer:

Bericht door b@RT »

"waarom laat je hem dan niet gewoon op de zijpikkel staan..."

Doe ik meestal maar ik vind die zijpikkel nogal aan de korte kant waardoor hij heel scheef staat. De bepakking laden (op reis bijna dagelijks) of tanken bijvoorbeeld doe ik liever op de centrale stand. Vandaar mijn vraag.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
johns
Contacteer:

Bericht door johns »

Het schijnt een populair 'trucje' van bmw rijders geweest te zijn, wegrijden vanaf de standaard.

Wat ik wel heb gehoord is dat het juist met de GS afgeraden wordt. De middenbok is vanwege de veerwegen langer en je loopt dus het risico dat de standaard verbuigt.

Misschien een idee om een extra plaatje onder de zijstandaard te zetten waardoor de motor wat meer rechtop komt?
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Dat "trucje" heb ik met mijn 1200 GS onder de knie. Doe dit echter niet als de weg wat schuin is. Dan kan je rare toeren tegenkomen. Gewicht verplaatst zich langs ene kant met alle gevolgen vandien ... 8)

Stoffel ;)
Afbeelding
Zwerver
Contacteer:

Bericht door Zwerver »

johns schreef: Wat ik wel heb gehoord is dat het juist met de GS afgeraden wordt. De middenbok is vanwege de veerwegen langer en je loopt dus het risico dat de standaard verbuigt.
Sinds '90 meerdere GS'en gehad en met allen dit grapje steeds gedaan wanneer de motor zwaar bepakt was. Bij geen van de Gs'en heeft dit ooit een verbogen of doorgezakte standaard opgeleverd.
AfbeeldingGeert Hp2Adv en xtz660 in wording
Frank K

Bericht door Frank K »

Bepakt of niet, is gewoon de makkelijkste manier om weg te komen met moto geparkeerd op standaard.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
SilveRTom

Bericht door SilveRTom »

Dan wel niet met een GS maar wel met m'n RT vertrek ik al jaren vanop de middenbok. Dit truukje heb ik ooit gezien van 2 zwaantjes na het tanken en dus maar meteen overgenomen. Ook met volgeladen koffers en de duo achterop geen enkel probleem.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

:mrgreen: goe trukske medunkt :mrgreen:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny

Bericht door Danny »

een zijpikkelverlenging is sowieso aangewezen bij een 1150 GS of A de zijpikkel van de GSA is eigenlijk perfect voor de GS... ik heb het zijding gewoon anderhalve cm verlengd... mijn volgepakte GS "duw" ik gewoon van de middenbok...snap 't probleem niet ik ben ook superman niet en 't gaat als vanzelf dus ik denk dat hier gewoon aanvoelen mee gemoeid gaat...bepakt niet bepakt gaat als vanzelf, één hand aan 't stuur en één aan de brug achter 't duozadel... :wink:

PS; zwaantjes doen allerhande rare dingen die ik nooit mijnen eigen moto zou aandoen, ze moeten de sleet dan ook niet zelf betalen ...
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ik doe dit ook, enkel wel alleen als hij beladen is, onbeladen lukt 't niet goed, sta ik maar wat te driften ofzo, maar in beladen toestand is dit op m'n GS prima te doen, en een verbogen middenbok zal er wel niet van komen zekers :wink:

Met m'n Roadster deed ik 't constant, behalve wanneer hij op de zijpikkel stond :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Vertrekken vanop de middenbok :idea:
Ik doe dat al jaren dagelijks met mijn RT :roll: 8)
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
RUSOR

Bericht door RUSOR »

hoi
kunt misschien uw vrouw of lief laten afstappen voor ge hem van de middenbok duwt :lol: :lol: :lol: :lol:
filerijder

middenblok starten

Bericht door filerijder »

in beladen toestand start ik ook van mijn middenblok. Op mijn 3 GS'n nog geen verbogen middensteun gehad. Maar 't gaat even goed om hem ervan te duwen zonder erop te zitten. LInker hand aan het stuur - rechter hand ergens achteraan (bij de 1200 zijn nu gemakkelijke handgrepen) en hop hij staat . erop stappen door hem mooi in even wicht te houden lukt perfect.
F650 (96) -> R1100GS (99) -> R 1150 GS (2002) -> R1200 GS (06) --> R 1200 GSA
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Danny schreef:zwaantjes doen allerhande rare dingen die ik nooit mijnen eigen moto zou aandoen, ze moeten de sleet dan ook niet zelf betalen ...
Dergelijke en andere truukjes doen wij inderdaad veelvuldig. Met mijn eigen motor zou ik dat ook allemaal niet uitvreten. Te kostelijk.
Danny

Bericht door Danny »

Dergelijke en andere truukjes doen wij inderdaad veelvuldig. Met mijn eigen motor zou ik dat ook allemaal niet uitvreten
:wink:
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Ik vertrek altijd vanop de middenbok. Is inderdaad wat moeilijk bepakt en.. als je slecht bent geparkeerd.... Denk altijd hoe je weg kunt geraken als je ergens toekomt. Vorig jaar bijna 20 min gesleurd in een dorp in Umbrië (Amelia, ik vergeet dat nooit) ..stond bergop geparkeerd in een hoek :?
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
haté

Bericht door haté »

Nog nooit gedaan, en nog nooit overwogen. Ben zelf géén Cassius Clay, maar mij lukt het zonder problemen om dat ding van z'n middebok te krijgen, zelfs zelfs in vol beladen toestand : zet dat ding in z'n eerste versnelling, de zijpikkel uitklappen, de koppeling intrekken, vooraan én achteraan beet nemen, de koppeling intrekken, de middenbok blokkeren, een flinke ruk naar voren en tegelijkertijd een beetje naar jezelf toe trekken, koppeling lossen (geldt als rem indien bergop of bergaf geparkeerd), en zachtjes op zijpikkel plaatsen.
Opbokken is nog eenvoudiger, gewoon moto vooraan en achteraan beetnemen, op de steun staan en een beetje trekken, en klaar is kees, dus ook dat lukt perfekt in beladen toestand
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

SilveRTom schreef:Dan wel niet met een GS maar wel met m'n RT vertrek ik al jaren vanop de middenbok. Dit truukje heb ik ooit gezien van 2 zwaantjes na het tanken en dus maar meteen overgenomen. Ook met volgeladen koffers en de duo achterop geen enkel probleem.
Het is niet omdat de zwaantjes dat doen dat ik da ook ga doen...jij rijdt toch ook niet met een zwaailicht, of aan 180km/h in hemdje met korte mouwen???? Ik heb die truuk nog nie nodig gehad, ook nie met zware belading...mss langere benen? Of omdat ik nooit bergop parkeer op de middenbok?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
den Bullet

Re: vertrekken vanop de centrale standaard ?

Bericht door den Bullet »

haté schreef:Nog nooit gedaan, en nog nooit overwogen. Ben zelf géén Cassius Clay, maar mij lukt het zonder problemen om dat ding van z'n middebok te krijgen, zelfs zelfs in vol beladen toestand : zet dat ding in z'n eerste versnelling, de zijpikkel uitklappen, de koppeling intrekken, vooraan én achteraan beet nemen, de koppeling intrekken, de middenbok blokkeren, een flinke ruk naar voren en tegelijkertijd een beetje naar jezelf toe trekken, koppeling lossen (geldt als rem indien bergop of bergaf geparkeerd), en zachtjes op zijpikkel plaatsen.
Opbokken is nog eenvoudiger, gewoon moto vooraan en achteraan beetnemen, op de steun staan en een beetje trekken, en klaar is kees, dus ook dat lukt perfekt in beladen toestand
Hier idem dito 8)
noek

Bericht door noek »

Ik heb ooit wel eens een zwaantje van zijnen bok willen trekken...maar dat is een ander verhaal :wink: het eindigde met busje komt zo......

: :shock:
En voor de rest start ik zonder mijnen bok zeer te doen...losjes uit de pols duuuuus.... :lol: :lol:
Pinker

Bericht door Pinker »

Ik start ook meestal beladen of niet vanop de middenbok. Nu niet meer want de rechterschroef waar de middenbok mee vastgeschroefd staat is gebroken. Ik weet niet of het een het ander heeft veroorzaakt.
Ik reed weg en kwam aan bij de weg. De weg was weg. Sjans, ik zat op mijne GS... neen GS ook weg nu op KTM!!
Sjeezen doe ik ook met R1200S, liefst op circuit en niet in de grindbak, ook niet meer, R1200S ook weg
HP2 Sport vanaf 2009, nog efkes..., geannuleerd...
Lid sinds 11/11/06
http://www.lostroads.eu - ism. SOS Kinderdorpen
Plaats reactie