Importeren uit Duitsland.. Hoe, wat waar??

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

wwwimmm schreef:Moeten er aan de grensovergang nog papieren geregeld worden?
(ik denk eraan om eventueel al rijdend terug te keren. Ik weet wel dat dit niet mag, maar ik zou het er wel durven op wagen...)
Dat is zelfs de eerste stap die je moet zetten van het hele proces :!:

Bij de douane (bijvoorbeeld in Meer) breng je alle originele papieren (Farhzeugbrief en Fahrzeugschein + verkoopsovereenkomst) binnen om een aanvraag in te dienen om het voertuig in België in te voeren en in te schrijven.

Dat moet niet persé op het moment dat je daadwerkelijk lichamelijk de grensovergang maakt, zeker niet in het weekend, want dan zit daar toch niemand. Je zal het achteraf uiteraard wel moeten doen wil je ooit geldige papieren verkrijgen :wink: .

Bij de douane krijg je daar de "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" en daar ga je mee naar je verzekerings-agent. Die weet je dan wel verder te helpen, want die weet waar die aanvraag naartoe moet (of zou dat toch moeten weten) :roll:

Die geeft je tevens ook een voorlopig verzekerings attest "Motorfietsverzekering" (groene brief)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
wwwimmm

Bericht door wwwimmm »

BiemeRT schreef: Dat is zelfs de eerste stap die je moet zetten van het hele proces :!:

Bij de douane (bijvoorbeeld in Meer) breng je alle originele papieren (Farhzeugbrief en Fahrzeugschein + verkoopsovereenkomst) binnen om een aanvraag in te dienen om het voertuig in België in te voeren en in te schrijven.

Dat moet niet persé op het moment dat je daadwerkelijk lichamelijk de grensovergang maakt, zeker niet in het weekend, want dan zit daar toch niemand. Je zal het achteraf uiteraard wel moeten doen wil je ooit geldige papieren verkrijgen :wink: .

Bij de douane krijg je daar de "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" en daar ga je mee naar je verzekerings-agent. Die weet je dan wel verder te helpen, want die weet waar die aanvraag naartoe moet (of zou dat toch moeten weten) :roll:

Die geeft je tevens ook een voorlopig verzekerings attest "Motorfietsverzekering" (groene brief)
Maw ik kan met de motorfiets naar huis bollen en achteraf de douaneformaliteiten uitvoeren.
Dank u voor de info(en om mij dus van het rechte pad af te leiden... :D )
En dan nog een vraagje in dezelfde richting:
moet de douane het voertuig ooit 'in levende lijve' te zien krijgen? Maw kan je niet een beetje 'foefelen' met de opgegeven km-stand?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

moet de douane het voertuig ooit 'in levende lijve' te zien krijgen? Maw kan je niet een beetje 'foefelen' met de opgegeven km-stand?
In principe moeten zij dat voertuig niet zien. Het aantal kilometers dat erop staat zal hen trouwens worst wezen :D , zolang het chassisnummer maar klopt :!:

Wegcontrole (raar of zelden, natuurlijk) of het moment dat je "iets" tegenkomt onderweg, kunnen uiteraard wél grote problemen geven. Dat begrijp je wel, hé :cry: "Wie niet waagt, niet wint" zal wel uw motto zijn zeker :lol:

Enfin: Good Luck en veel succes met je Duitse aankoop :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Rakthi

Bericht door Rakthi »

-=-
Laatst gewijzigd door Rakthi op 31 jul 2011, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Yves GSA

Bericht door Yves GSA »

Heb zelf mijne 1150GSA ingevoerd van duitsland. Het enige dat er bij mij extra bij kwam kijken is dat blijkbaar niet elk douanekantoor enkel maar met de papieren werkt. Ik heb de mijne moto moeten laten zien om het chassisnummer en de km stand te controleren.
Verder 0.50€ centjes en via de verzekering naar het ministerie (of zelf) voor de gelijkschakelijk van de duitse papieren. Uiteraard bewijs dat hij afgemeld is heb je ook nodig.
Voor de inschrijving moet je wel terecht in brussel (er dient een douanebeamte de inschrijving te controleren in een europese databank om te zien of er niets mis mee is) of je kan terecht in de lokale vestigingen mits aanwezigheid van een beambte. Deze procedure als je heel snel wil gaan, anders stuur je gewoon alles op naar Brussel met de bekende post.
R1150GS Adventure '03 Titanium
R80GS 92 (offroad use)

-------------------------------
Mijn gedroomde motorvakantie : alle voorgaande en de volgende
wwwimmm

Bericht door wwwimmm »

BiemeRT schreef:Ik heb het onlangs ook gedaan (avatar) omdat de prijzen in Duitsland makkelijk 1.500 tot 2.000 € lager liggen en er op de meeste motoren héél weinig km staan.
Het is inderdaad poepsimpel geworden en ook ik kwam er met 50 cent vanaf :wink:

Trouwens als je een goeie verzekeringsagent hebt, regelt die alles voor jou 8)
Heeft er iemand een zinnige verklaring hiervoor? Het aanbod is idd onoverzichtelijk groot(OK, ze zijn ginder in het Oosten met veel meer), en nagenoeg telkens opnieuw met bijna onbegrijpelijk lage km-stand.
:?:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

wwwimmm schreef:
BiemeRT schreef:Ik heb het onlangs ook gedaan (avatar) omdat de prijzen in Duitsland makkelijk 1.500 tot 2.000 € lager liggen en er op de meeste motoren héél weinig km staan.
Het is inderdaad poepsimpel geworden en ook ik kwam er met 50 cent vanaf :wink:

Trouwens als je een goeie verzekeringsagent hebt, regelt die alles voor jou 8)
Heeft er iemand een zinnige verklaring hiervoor? Het aanbod is idd onoverzichtelijk groot(OK, ze zijn ginder in het Oosten met veel meer), en nagenoeg telkens opnieuw met bijna onbegrijpelijk lage km-stand.
:?:
Inderdaad: GROOT AANBOD = LAGE PRIJZEN :wink: . Simpel :wink: . De lage kmstand ligt hem in het feit dat de Duitsers om de 4 jaar een nieuwe (niet een andere - nuance!!!) motor kopen, ongeacht het aantal km op de teller. Pas op, als je lang genoeg zoekt, vind je er ook die veel km hebben hoor, als je dat liever hebt :lol:

Als het dan ergens al eens goedkoper is, dan moet er weer een sinistere reden achter schuilen, ofwa :lol: :lol: :lol: !

pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

BiemeRT schreef:
De lage kmstand ligt hem in het feit dat de Duitsers om de 4 jaar een nieuwe (niet een andere - nuance!!!) motor kopen, ongeacht het aantal km op de teller.
Yep,
Hebben de Duitsers ook een fiscaal voordelig systeem :?:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
StijnB
Contacteer:

Bericht door StijnB »

IRON GONZO schreef:nee

contact opnemen
afspraak maken
naar toe gaan (eventueel)
alles bespreken
en klaar is kees

Misschien ter info: niet vragen "heeft de mode een ongeval gehad" of "heeft de moto schade" want dan vliegt de vriendelijke mevrouw in een collère en is de enige optie vriendelijk bedanken en ophangen :?
GS 1200
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

stbie schreef:
IRON GONZO schreef:nee

contact opnemen
afspraak maken
naar toe gaan (eventueel)
alles bespreken
en klaar is kees

Misschien ter info: niet vragen "heeft de mode een ongeval gehad" of "heeft de moto schade" want dan vliegt de vriendelijke mevrouw in een collère en is de enige optie vriendelijk bedanken en ophangen :?
Daarom kunt ge beter ZELF in Duitsland gaan kopen. Ze moeten daar een officieel verkoopscontract downloaden en invullen (Kaufvertrag über ein gebrauchtes Motorrad) waarop o.a. ook staat of het voertuig een ongeval heeft gehad JA of NEE. Indien achteraf blijkt dat de verkoper een valse verklaring heeft afgelegd en ondertekend, dan kan het contract uiteraard geanuleerd worden :wink:

Ludo vp

Bericht door Ludo vp »

Klein vraagje:
Indien je hier in Belgie een 2de hands koopt bij een handelaar, garage of een verdeler, betaal je BTW, als je particulier koopt niet.
Is deze regel ook van toepassing in Duitsland?

Voorbeeldje:
Op de Duitse BMW site, "Gebrauchte Motorrader" staat een brommer die mijn interesse wekt, voor 10.000 euro.
Moet of mag ik van deze prijs de BTW aftrekken?

Ludo :wink:
R1150GS
Scotland Rider 2006

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Bij

Bericht door Bij »

Ludo vp schreef:Klein vraagje:
Indien je hier in Belgie een 2de hands koopt bij een handelaar, garage of een verdeler, betaal je BTW, als je particulier koopt niet.

Voorbeeldje:
Op de Duitse BMW site, "Gebrauchte Motorrader" staat een brommer die mijn interesse wekt, voor 10.000 euro.

ludo,
kijk eens hier
http://www.motornet.be/info/juridisch/0 ... nvoer.html

bij particuliere verkoop geen BTW :D

groet
Koen
2 klepper enkel nog voor plezier ritjes
R80RT (verkocht)
R100GS in biekes kleuren (verkocht)
R80TIC project
R100GS PD
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ludo vp schreef:Klein vraagje:

Voorbeeldje:

BTW AFTREKKEN :shock: :shock: :shock:

Het verschil tussen particulier of garage (idd net als in België) is dat er eventueel BTW BIJKOMT :roll: , maar dat kom je snel te weten natuurlijk: is de verkoper een particulier, dan is die 10.000 € zijn verkoopprijs en that's it; is de verkoper een garage dan zit de BTW er al in of niet, maar dan is die 10.000 € sowieso wel de minimumprijs, hé :wink:

Ludo vp

Bericht door Ludo vp »

Thanks voor de vlugge antwoorden.
Hoe meer info, hoe minder vragen!

R1150GS
Scotland Rider 2006

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Erik

Bericht door Erik »

sinds het verdag van Schengen wordt BTW binnen de Europese Unie maar één keer betaald en wel in het land de moto nieuw is verkocht
Eens in Duitsland nieuw gekocht (was 16 %, 2007: 19 %) wordt dat niet verrekend in een ander land van de EU
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Rakthi

Bericht door Rakthi »

---
Plaats reactie