ABS écht wel !
Ik heb afgelopen weken het geluk gehad alles te mogen uitproberen op het gebied van remmen/slippen etc etc op het circuit.
Mijn grootste eye-openers:
Harder remmen met ABS ? ... nee.
Uitwijken mét ABS ? ... lukt niet
Maar.... bij ECHTE paniek, hoe geoefend ook, je knijpt alles in. Je wil niet tegen die auto aanrijden. Je hebt geen tijd meer om een andere route te kiezen.
ABS pakt het dan zo netjes voor je op dat je in het begin van je remming meteen de maximale remvertraging haalt. Oftewel, een winst van zeker 3 meter ten opzichte van een noodstop maken zonder ABS. Tja en dat kan een hoop uitmaken.
Je hoeft immers minder na te denken over een gecontroleerde opbouw van je remming zoals je normaal doet.
Oftewel je bereikt eerder je maximale remvertraging en dat levert winst op.
Ik dacht ook altijd te kunnen uitwijken omdat je wielen nog draaien.... oh ja ??? zei de instructeur....probeer maar uit. Dus ik met 120 km op het rechte stuk vol in de ABS en geprobeerd uit te wijken.
NOT !
Je komt hooguit een beetje van je lijn af maar dat is ook alles.
Je moet wel heeel sterk zijn wil je die krachten die je motor vooruit laat gaan de baas wil zijn.
Het zwaartepunt van je motor wil als het ware alleen maar over het voorwiel heenduiken. Daarom richt een motor zich bij remmen in de bocht ook op.
Remmen in de bocht met ABS is ook perfect.
Doordat je achterwiel niet blokkeert zul je je dus minder snel onderuit remmen. Pak een speelgoedautootje en plak de achterwieltjes vast met tape en laat m van een schuin oppervlak rijden. Je ziet dat de achterwielen voorbij de voorkant komen. Een blokkerend achterwiel komt dus voorbij. Het belang dat je achterwiel niet blokkeert is dus wel duidelijk.
Oftewel remmen met je achterrem in de bocht NIET DOEN ....maar als t in paniek dan toch gebeurd (

) kan ABS je helpen.
(ik heb t dan niet over een slepend achterremmetje in een hairpin bocht)
Remmen op de slipbaan ? Zonder ABS was lichtjes aanraken van de rem soms al voldoende om je onderuit (zijwielen) te laten gaan.
ABS bleef gewoon vertragen en rechtuit gaan. Een stuk meer winst dus dan zonder.
Ik weet het nu wel. Voor mij ABS.
Maar ja ..ik heb net mn GS verkocht en een KTM gekocht zonder abs hahaha. Mn cursus was net te laat....