ABS of niet ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

LOMAX

Bericht door LOMAX »

In de posting hierboven zie ik ABS en deelintegraal in dezelfde tekst verschijnen. Welnu, met die deelintegraal (en nog meer met volintegraal) heb je vaker en eerder ABS nodig, want doseren is veel moeilijker, zeker in stress-situaties. Je duwt al snel te hard. En remblokken gaan er ook eerder door, omdat vaak de initiële pedaaldruk moet teruggenomen worden wegens harder remmen dan gewenst. En bij volintegraal kan je zelfs niet meer kiezen welk wiel je onderuit wil trekken :?
Geef mij maar gewone remmen, en dosering per 100 gram, niet te dik gesneden :wink:
Bij het "doorschieten" op een bobbel: blijven knijpen, desnoods nog harder, en zeker niet even lossen om terug op te pompen (een reactie die de technieker in ons automatisch heeft als zijn pedaal of remhendel wegzakt).
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
AdventureQ schreef:
Raketman schreef:
Koppel!! schreef:Daarom dat bij een moto ABS quasi alleen nut heeft bij rechtdoor rijden, daar is de grip 100% beschikbaar voor de remkracht, en 't miniscule beetje glijden dat hij wél doet is ongevaarlijk, omdat er géén zijdelingse krachten op inwerken, daar waar 't bij een niet-ABS moto wel gevaarlijk is om op een recht stuk de ankers vol toe te knijpen, een slippend voorwiel, althans wanneer niet tijdig wordt gecorrigeerd, resulteert vrijwel altijd in een zich onderuit remmende motard, da's 't verschil tussen ABS op de moto en ABS op een koekblik.
Vwala.

ABS grijpt idd in op slip optredend uit de ronddraaiende beweging van het wiel, maar niet op een zijwaarts schuivende...
snap niet hoe dat als nadeel van een abs systeem gerekend kan worden. Bij motoren ZONDER abs treedt dit fenomeen veel sneller en veel vaker op, omdat het bijan altijd een combinatie is van blokkeren en zijwaarts schuiven. Een wiel dat blokkeert, schuift namelijk heel graag.

Het zijn allemaal leuke gedachtenexperimentjes van koppel, maar het zijn puur veronderstellingen van iemand die nooit abs had, laat staan dat hij ooit meegemaakt heeft wat er feitelijk in een echte noodsitatie onder hellingshoek gebeurt.

't is nochtans redelijk simpel, zonder abs, of volgens koppels theorie ook met abs, zou ik hier niet meer zitten, maar was ik in de flank van een gele toeristenbus gestorven, die plots een U-turn besloot te maken, middenin een snelle bocht. :shock:

M'n achteropkomende maat (zonder abs) heeft in 2 seconden aan den lijve geleerd wat het nut van abs is. :roll:
Tiens, en waar was 't dat wij mekaar ontmoet hebben, en gij mij leren kennen hebt :?:
Ik ga er vanuit dat gij me kent, anders vind ik 't wreed bizar dat gij verondersteld dat ik nog nooit ABS heb gehad (niet waar trouwens, m'n R1100R had wél ABS) en zegt dat ik nog nooit een serieuze noodstop heb moeten maken, al dan niet in nen bocht :roll:

Eigenlijk moet ik zeggen, ik heb inderdaad nog nooit, toch niet op extreme hellingshoek, een noodstop moeten maken, da's misschien 't gevolg van vooruitziend rijden, defensief denken, en toch z'n plaats afdwingen in 't verkeer. Geloof mij, met 4 jaar ervaring als taxichauffeur in en rond onze hoofdstad heb ik dat wel onder de knie :wink:

Ook heb ik nooit gezegd dat ABS enig nadeel heeft, als U m'n bovenstaande postings eens goed ontleed kan m'n zien dat ik ABS een prachtige uitvinding vind, maar al de rest die BMW er verplicht bij plaatst vind ik niet nodig, integendeel, dat is de reden waarom ik géén ABS heb, wat me spijt, maar zéér bewust ook géén rembekrachtiging en géén half, deel- of volintegraal heb, en daar ben ik wél blij mee.

Hadden ze (BMW) mij de keuze gelaten om een simpel ABS-systeem met een voor de rest conventionele reminstallatie te nemen, 'k had direct getekend, doch deze keuze was er niet, alles of niets, te nemen of te laten, wel, ik heb bewust voor niets gekozen, en reken op m'n verstand om m'n machine recht te houden, en niet op die elect. gadgets. Wie dat wel doet zou zich wel is vóór mij in de berm kunnen bevinden, niet dat ik 't iemand toewens trouwens 8)

Kortom: ABS :arrow: héél goed, doch geen garantie op "Er kan me toch niets gebeuren" :!:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
w

Bericht door w »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar da's natuurlijk wel heel just
Kortom: ABS héél goed, doch geen garantie op "Er kan me toch niets gebeuren"
Laatst gewijzigd door w op 29 aug 2006, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Sorry Stef, maar 'k zien alleen maar rode kruiskes, en alhoewel dat ergens wel een indicatie kan zijn, is 't volgens mij niet helemaal de bedoeling :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
w

Bericht door w »

Koppel!! schreef:YOO

Sorry Stef, maar 'k zien alleen maar rode kruiskes
Ik denk dat ge ze nu kunt zien :wink:
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Stef heb jij een nieuwe autokrik :?: :roll: :wink: :lol: :lol: :lol:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
jeevee

Bericht door jeevee »

Blijkbaar gaat mijn topic van december vorig jaar nog altijd mee...

Ik wil jullie even melden dat ik vandaag een GS1150 kocht, in matgrijs en mét ABS. Precies zoals ik hem wou... 'k kon er echt niet aan weerstaan :-)
En het kleine jaartje wachten heeft nog wat opgebracht: voor minder geld koop ik nu méér dan het toenmalige aanbod (meer opties, lagere km-stand, en jonger bouwjaar).

Bedankt voor jullie talrijke reacties. Dit forum wordt vanaf nu verplichte dagelijkse lectuur, 'k heb er al heel wat aan gehad nog voor ik mijn GS kocht.

Nu enkel nog van mijn trouwe Deauville afgeraken. Iemand interesse ? In uitstekende staat, talrijke opties, bj 2002 en slechts 17500 km, eigenlijk te gek om hem van de hand te doen (volgens mijn vrouwtje toch ...).

Op mijn Deauville zit een Honda-topkoffer (Givi ?). Die had ik graag gerecupereerd, maar aan het formaat van het bagagerekje van de GS te zien begin ik te twijfelen. Heeft iemand hier ervaring mee ?
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Op mijn Deauville zit een Honda-topkoffer (Givi ?). Die had ik graag gerecupereerd, maar aan het formaat van het bagagerekje van de GS te zien begin ik te twijfelen. Heeft iemand hier ervaring mee
Met de koffer langs RAD gaan... is hij van GIVI dan kan je daar de nodige stukken kopen om deze op de 1150GS te plaatsen

GRTS Danny
GSven

Bericht door GSven »

jeevee schreef:Ik wil jullie even melden dat ik vandaag een GS1150 kocht, in matgrijs en mét ABS. Precies zoals ik hem wou...
Uit nieuwsgierigheid,
Gekocht bij Otto? Er staat zo eentje tussen de occasies met nummerplaat.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Jimbo

Bericht door Jimbo »

Zeker en vast voor ABS gaan. Had mijne GS1100 één (1)dag en op een regenachtige ochtend onderuit geremd tegen 90km/h. Fikse schuiver gelukkig zonder veel erg..

Heel misschien had ik met ABS de situatie anders kunnen beoordelen.
jeevee

Bericht door jeevee »

Neen, GSven, gekocht bij Selbach. 'k Woon er 500 m vandaan (voorlopig nog, Selbach is overgenomen door BMW Centerauto en verhuist binnenkort).

Jammergenoeg stoppen ze met het dealership van Honda en zijn ze niet meer bereid om een redelijke overnameprijs te betalen voor mijn Deauville... Vandaar dat ik gelijk een zoekertje in mijn berichtje plaatste.

Jimbo, 'k heb inderdaad geopteerd voor ABS. Laat ons hopen dat ik het nooit nodig heb.

Groeten,
erictdm

Bericht door erictdm »

Jammergenoeg stoppen ze met het dealership van Honda en zijn ze niet meer bereid om een redelijke overnameprijs te betalen voor mijn Deauville... Vandaar dat ik gelijk een zoekertje in mijn berichtje plaatste.
Eigenaardig, toen ik in juni mijne gs12 bij Selbach kocht hebben ze rondgebeld en nog een mooie prijs voor mijne Yamaha tdm gegeven (800 euro meer dan bij J..... te W....). Ze vertelden dat ze Yamaha sowieso niet overnamen, maar deden toch al die moeite.
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
Danny

Bericht door Danny »

Hmm leuke topic... effe wat olie opkappen...

ik kende eens een rijschoolmonitor en die kerel kon rijden...echt waar !!
noodstopjes (op de parking van de GB) allemaal korter dan ik met mijn ABS, ontwijken van obstakels etc etc kon ie allemaal beter en handiger...

tot ie op een weg een "echt onverwacht" obstakel tegenkwam, alles uit puur instinctieve reactie dichtkwakte en zich keurig onderuit remde en er lekker tegenaan schoof...

ABS had hem op dat moment geholpen in dat opzicht dat de motocontrole werd overgenomen en hij een zorg minder had... misschien had ie er nog tegenaan gegaan , misschien had ie ernaast kunnen sturen...

ik zie 't als een autogordel, 't helpt meer dan dat het tegenwerkt...

diegene die hier lullen over ""ik heb horen zeggen"" of "" ik heb 't nog nooit gehad"" die kunnen beter eens leren zwijgen want dat is er maar op los speculeren, ondervinding is een goeie maar vaak harde en dure leerschool ...

na jaren woon werk te hebben gedaan winter en zomer en toch al ABS te hebben vanaf den allereerste ABS I durf ik te stellen dat het in de winter al vaak voor een waarschuwingkje heeft gezorgd en me daarna heel wat voorzichtiger liet verder rijden, had ik bij die remmomenten geen ABS gehad dan lag ik waarschijnlijk op mijnen bek...

Ik zie 't als een voordeel, niet enkel voordelig maar voor 98% wel, die twee procent dat je in sommige situaties beter af bent zonder moet je er bij nemen...

iedereen doet weerom wat ie wil, dat is gewoon mijn idee erover... :wink:
stefke

Bericht door stefke »

Danny schreef:Hmm leuke topic... effe wat olie opkappen...
VERKEERDE TOPIC :lol: :lol: :lol: :wink:

Danny 4 president!
jeevee

Bericht door jeevee »

Erictdm,

Voor mij hebben ze ook gebeld, weliswaar niet in mijn bijzijn dus ik weet niet of er meerdere opkopers zijn gecontacteerd, maar ik heb geen reden om te twijfelen aan hun woord. Hun bod is het bedrag dat de opkoper opgaf...

Jij verkocht in juni, da's natuurlijk nog een ideale periode.

Intussen heb ik twee kandidaat kopers die dit weekend komen kijken, het resultaat van drie dagen te koop stellen voor de deur...
Relax

Bericht door Relax »

Danny schreef:Heel verhaal over ne moto en remmen en zo
Spijker op de kop. Ik rij nog maar 3 jaar, redelijk intensief weliswaar, en de nadelen wegen, imho, absoluut niet op tegen de voordelen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
G-Spot

Bericht door G-Spot »

ABS écht wel !

Ik heb afgelopen weken het geluk gehad alles te mogen uitproberen op het gebied van remmen/slippen etc etc op het circuit.

Mijn grootste eye-openers:
Harder remmen met ABS ? ... nee.
Uitwijken mét ABS ? ... lukt niet

Maar.... bij ECHTE paniek, hoe geoefend ook, je knijpt alles in. Je wil niet tegen die auto aanrijden. Je hebt geen tijd meer om een andere route te kiezen.
ABS pakt het dan zo netjes voor je op dat je in het begin van je remming meteen de maximale remvertraging haalt. Oftewel, een winst van zeker 3 meter ten opzichte van een noodstop maken zonder ABS. Tja en dat kan een hoop uitmaken.
Je hoeft immers minder na te denken over een gecontroleerde opbouw van je remming zoals je normaal doet.
Oftewel je bereikt eerder je maximale remvertraging en dat levert winst op.

Ik dacht ook altijd te kunnen uitwijken omdat je wielen nog draaien.... oh ja ??? zei de instructeur....probeer maar uit. Dus ik met 120 km op het rechte stuk vol in de ABS en geprobeerd uit te wijken.
NOT !
Je komt hooguit een beetje van je lijn af maar dat is ook alles.
Je moet wel heeel sterk zijn wil je die krachten die je motor vooruit laat gaan de baas wil zijn.
Het zwaartepunt van je motor wil als het ware alleen maar over het voorwiel heenduiken. Daarom richt een motor zich bij remmen in de bocht ook op.

Remmen in de bocht met ABS is ook perfect.
Doordat je achterwiel niet blokkeert zul je je dus minder snel onderuit remmen. Pak een speelgoedautootje en plak de achterwieltjes vast met tape en laat m van een schuin oppervlak rijden. Je ziet dat de achterwielen voorbij de voorkant komen. Een blokkerend achterwiel komt dus voorbij. Het belang dat je achterwiel niet blokkeert is dus wel duidelijk.
Oftewel remmen met je achterrem in de bocht NIET DOEN ....maar als t in paniek dan toch gebeurd ( :shock: ) kan ABS je helpen.
(ik heb t dan niet over een slepend achterremmetje in een hairpin bocht)

Remmen op de slipbaan ? Zonder ABS was lichtjes aanraken van de rem soms al voldoende om je onderuit (zijwielen) te laten gaan.
ABS bleef gewoon vertragen en rechtuit gaan. Een stuk meer winst dus dan zonder.

Ik weet het nu wel. Voor mij ABS.
Maar ja ..ik heb net mn GS verkocht en een KTM gekocht zonder abs hahaha. Mn cursus was net te laat....
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Hierboven staat idd de juiste abs-uitleg :wink:

De reden dat je moto mét werkend abs zeer moeilijk van zijn lijn te krijgen is ligt volgens mij echter bij het feit dat je als bestuurder ook vol naar voor geduwd word.

Daar waar je normaal gezien bij uitwijkmaneuvers een ferme duw geeft tegen de stuurhelft naar waar je wil uitwijken, kan dit bij hevig remmen in principe niet omdat je al met beide handen vol tegen je stuur geduwd wordt.

Ofwel rem je vol mét abs en wijk je lichtjes uit, ofwel laat je de rem volledig los om uit te wijken. Als je tijdens het uitwijken slechts zeer lichtjes remkracht zou afbouwen, gaat de rem op den duur uit abs, wat onmiddellijk resulteert in een schuivend voorwiel.
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

:!: Beemers ABS is geen heilig iets hoor.
Bij auto's betekent ABS = Anti Blokkeer Systeem.
Bij moto's betekent ABS = Alles Behalve Sturen.
Houdt er rekening mee. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Danny

Bericht door Danny »

't is ook niet de bedoeling van ABS al remmend te sturen :roll:
't is remmen en je geen zorgen over de motorcontrole te hoeven maken... een serieuze vertraging opbouwen en dan 't karakter hebben de rem te lossen en ernaast te sturen...

leuk in theorie (en het kan !!) maar 't vraagt oefening...

't zoiets als fout insturen in een bocht en toch 't lef hebben om 't gas erop te gooien ipv te remmen (blijven remmen) en de decor in te gaan :wink:
Toedel

Bericht door Toedel »

Dit topic blijft lollig, dus hier nog iets :
http://www.lcvm.nl/motortips/stories.ph ... 03/2226326
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
S|empr3
Contacteer:

Bericht door S|empr3 »

Heb eigenlijk een rare vraag bij dit alles..... :roll: :?: :!:

Wat als je nu tijdens het remmen je koppeling indrukt?

1.Is je remafstand dan langer of korter :?:
2.Werkt ABS dan ook :?:
3.Met ABS gebruikt je dan beter de koppeling of niet :?:

Heb me dat eigenlijk al heel lang afgevraagd maar durf eigenlijk de proef op de som niet te maken (chiken)

De Groeten en, ja, ik heb ook Abs en werkt regelmatig bij mij bij nat weer :!:
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

.
Laatst gewijzigd door Raketman op 08 mei 2009, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil volentibus arduum
one-one

Bericht door one-one »

het meeste is al gezegd zou ik zeggen...
ABS nemen zal m.i zeker niet de verkeerde beslissing zijn
ride with pride
one-one
gsa 1150
Toedel

Bericht door Toedel »

Ben gisteren een rondje gaan doen, Leuven-Durbuy e.o. en heb me nog wat geoefend in noodstops. Zowel op droog en nat wegdek. Toch altijd een spannend moment. Ik kom er niet toe terug te schakelen, en hou alle concentratie op het remmen zelf. Maar ik trek wel aan m'n koppelingshendel, dan kan de electronica echt alles regelen. Ik vermoed dat als de moto in de verkeerde versnelling zit, dat alleen maar lastig is voor het ABS. Ik denk ook dat de moto sneller remt op de rem alleen. Bovendien gaat een noodstop zo snel... zou je in het noodgeval, met een plots obstakel, ertoe komen iets anders te doen dan rem + koppeling, en evt bijsturen ?
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Plaats reactie