druppellader: vervolg

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
OFrank

druppellader: vervolg

Bericht door OFrank »

Nog steeds problemen met de BMW druppellader voor de GS 1200. Blijkbaar lukt het de druppellader te laten starten na tijdelijk aanzetten van contact. Doch eens de batterij is opgeladen, krijg je opnieuw de foutmelding met het rode lichtje. Bij BMW weet men niet van een speciaal model voor de GS 1200 en beweert men dat de lader op hun nieuwe GS goed werkt??? Weet iemand waar ik ten rade kan gaan? Blijkbaar houdt deze lader het canbussysteem niet open. Indien er inderdaad een speciale lader voor de 1200 bestaat, waar kan ik deze vinden, zodat ik de info kan doorspelen naar de garage. :evil:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

als je hem nu aansluit rechtstreeks op de batterij
is er geen probleem.
dit is trouwens nog altijd de beste oplossing voor druppelladers.

al eens gekeken naar de dikte van de kabeltjes op het stekkertje van uw moto?
en vergeleken met de dikte van die op de druppellader?
dit geld trouwens voor alle druppeladers gebruikers :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Frank, ik kan ook alleen maar aanraden: plaats een tweede accesoire contact en sluit dit rechtstreeks aan op je batterij met zekering ertussen. Bij mij was dit op een kwartiertje gepiept. Zo ben je zeker van je stuk.
K-lover

Bericht door K-lover »

zou een druppellader willen kopen (OPTIMATE III) voor mijn K1200RS omdat ik vrees dat het alarm anders mijn batterij wel eens kan klein krijgen
kan ik die niet gewoon aansluiten op de daartoe voorziene stekker? Of is het beter een afzonderlijke aansluiting te voorzien zoals "pvdk" het voorstelde ? en zo ja , waarom eigenlijk?

greats

Philippe
K1 en K1200RS
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Danny

Bericht door Danny »

voor de K1200RS is dat geen enkel probleem, door de draden van een druppellader gaat een te verwaarlozen hoeveelheid stroom...

't is makkelijk en 't werkt probleemloos... :wink:

we mogen dat hier niet verwarren met startkabels he :roll:
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

het hangt van het systeem af K-lover. Als je Beemer voorzien is van het Single wire system met canbus technologie dan ben je met een optimate verplicht rechtstreeks naar de batterij te gaan, anders niet. Maar dan nog even deze bemerking, je mag geen aansluiting gebruiken die achter je contact zit, want dat wordt ook afgesloten zodra je de motor met de contactsleutel stillegt.

Mijn ST is voorzien van dit SWS met canbus dus opteerde ik de bekabelng rechtstreeks op de batterij aan te sluiten.

Wat doet dit canbus dan: nadat je de sleutel verwijdert uit het contact, blijft er op een aantal punten nog 30 seconden spanning, zo ook op de accesoirestekker aansluiting. (12V plug). Wanneer je binnen die periode de lader aansluit, begint hij gewoon aan zijn laadcyclus. Echter na 30 seconden sluit het canbus systeem alle ongebruikte poorten af. Zolang de lader een laadstroom naar de batterij stuurt, dan blijft die poort nog open maar een goede lader heeft meerdere cycli en dus schakelt die over naar een ontlading en herlading (dit is om je batterij in optimale conditie te houden) en op dat moment ziet het canbus systeem dat ook die poort ongebruikt blijft en sluit ze af. Vanaf dan kan de lader niet meer laden en is het circuit afgesloten tussen lader en batterij. Resultaat, na een paar uur is het uit met laden en heeft het hele zootje geen zin meer...

In princiepe zou de laatste nieuwe BMW lader voorzien zijn van een puls-sturing die zelfs tijdens een ontladingsproces nog pulsen blijft sturen via het laadcircuit zodat het canbus systeem ziet dat de poort in gebruik blijft en deze niet afsluit. Althans dat is de bedoeling. Ik hoorde toch al dat er hier en daar problemen opduiken en het niet waterproof is ...

Daarom de tip van Gonzo en mezelf: rechtstreeks aan de batterij is optimaal.
Laatst gewijzigd door MOTOBLOG op 27 sep 2006, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

De optimate laadt met ongeveer 300mAmp in 'gele' status.
Danny schreef:voor de K1200RS is dat geen enkel probleem, door de draden van een druppellader gaat een te verwaarlozen hoeveelheid stroom...

't is makkelijk en 't werkt probleemloos... :wink:

we mogen dat hier niet verwarren met startkabels he :roll:
Danny

Bericht door Danny »

K1200RS is niks canbus en 't BMW stopcontact is een keurig afgezekerde draad die rechtstreeks naar de batterij gaat wat wil je nou nog meer :roll:
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

voila, ideaal dus voor een optimate, aanluiten en gaan met die banaan :)
K-lover

Bericht door K-lover »

bedankt he mannen en gelukkig heeft Dany mijn bericht gelezen en gereageerd , ik kan dus nu in alle veiligheid de optimate aanschaffen en aansluiten op de voorziene stekker

gelukkig want de uitleg van pvdk deed me al nadenken

tx

Philippe
K1 en K1200RS
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Danny

Bericht door Danny »

't klopt allebei hoor :lol: :wink:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Zowel op mijnen R als op mijnen RT gewoon de Optimate in de canbus en klaar is keesie :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Iron Gonzo

BiemeRT schreef:Zowel op mijnen R als op mijnen RT gewoon de Optimate in de canbus en klaar is keesie :wink:
eu canbus is nieuw elektries systeem op 1200 modellen :idea:

jij bedoeld het bmw aansluitstekkertje :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

IRON GONZO schreef:
BiemeRT schreef:Zowel op mijnen R als op mijnen RT gewoon de Optimate in de canbus en klaar is keesie :wink:
eu canbus is nieuw elektries systeem op 1200 modellen :idea:

jij bedoeld het bmw aansluitstekkertje :wink:
Ahhhh, daarom werkt dat zo goed :oops: :lol: :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
marcpe

Druppellader

Bericht door marcpe »

Hallo

Ik heb het onderwerp een beetje gevolgt en ik ben ook van plan een druppellader aan te schaffen. :?
Mijn dealer heeft gezecht dat ik geen andere dan van BMW, druppellader mag aansluiten op mijn 1200 RT, en dat ik anders probleemen zal krijgen. :?

Wie en wat moet ik nu geloven :?:

Groetjes Marc
BMW R1200RT Donker met bleek grijs zoals mijn haar
Iron Gonzo

Re: Druppellader

marcpe schreef:Hallo

Ik heb het onderwerp een beetje gevolgt en ik ben ook van plan een druppellader aan te schaffen. :?
Mijn dealer heeft gezecht dat ik geen andere dan van BMW, druppellader mag aansluiten op mijn 1200 RT, en dat ik anders probleemen zal krijgen. :?

Wie en wat moet ik nu geloven :?:

Groetjes Marc
allee tis wreed simpel

:arrow: wil je werken over dat kleine stopcontactje
koop 1ne van BMW

:arrow: wil je het echt goed doen en geen problemen hebben
koop een optimate en sluit die rechtstreeks aan op de batterij

hopelijk ben je nu uit uw dilemma :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
RonvGS

Bericht door RonvGS »

Als ik de originele lader van BMW op de 1200GS aansluit gaat ook altijd even het rode lampje aan echter na enige tijd gaat hij gewoon opladen dit is te zien aan de gele en uiteindelijk het groene lampje.

Bij mij werkt de lader prima.

1200GS 2004
R1200GS
Oneshark

Re: druppellader: vervolg

Bericht door Oneshark »

OFrank schreef:Nog steeds problemen met de BMW druppellader voor de GS 1200. Blijkbaar lukt het de druppellader te laten starten na tijdelijk aanzetten van contact. Doch eens de batterij is opgeladen, krijg je opnieuw de foutmelding met het rode lichtje. Bij BMW weet men niet van een speciaal model voor de GS 1200 en beweert men dat de lader op hun nieuwe GS goed werkt??? Weet iemand waar ik ten rade kan gaan? Blijkbaar houdt deze lader het canbussysteem niet open. Indien er inderdaad een speciale lader voor de 1200 bestaat, waar kan ik deze vinden, zodat ik de info kan doorspelen naar de garage. :evil:
En Frank ? al een nieuwe BMW druppellader van uw dealer ontvangen,
voor de prijs moet dat spul wel functioneren dacht ik.
(mijne werkt met de Optimate III rechtstreeks aan de batt.) :wink:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Plaats reactie