druppellader: vervolg
Moderator: GVN
druppellader: vervolg
Nog steeds problemen met de BMW druppellader voor de GS 1200. Blijkbaar lukt het de druppellader te laten starten na tijdelijk aanzetten van contact. Doch eens de batterij is opgeladen, krijg je opnieuw de foutmelding met het rode lichtje. Bij BMW weet men niet van een speciaal model voor de GS 1200 en beweert men dat de lader op hun nieuwe GS goed werkt??? Weet iemand waar ik ten rade kan gaan? Blijkbaar houdt deze lader het canbussysteem niet open. Indien er inderdaad een speciale lader voor de 1200 bestaat, waar kan ik deze vinden, zodat ik de info kan doorspelen naar de garage. :evil:
-
Iron Gonzo
als je hem nu aansluit rechtstreeks op de batterij
is er geen probleem.
dit is trouwens nog altijd de beste oplossing voor druppelladers.
al eens gekeken naar de dikte van de kabeltjes op het stekkertje van uw moto?
en vergeleken met de dikte van die op de druppellader?
dit geld trouwens voor alle druppeladers gebruikers
is er geen probleem.
dit is trouwens nog altijd de beste oplossing voor druppelladers.
al eens gekeken naar de dikte van de kabeltjes op het stekkertje van uw moto?
en vergeleken met de dikte van die op de druppellader?
dit geld trouwens voor alle druppeladers gebruikers
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Frank, ik kan ook alleen maar aanraden: plaats een tweede accesoire contact en sluit dit rechtstreeks aan op je batterij met zekering ertussen. Bij mij was dit op een kwartiertje gepiept. Zo ben je zeker van je stuk.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
zou een druppellader willen kopen (OPTIMATE III) voor mijn K1200RS omdat ik vrees dat het alarm anders mijn batterij wel eens kan klein krijgen
kan ik die niet gewoon aansluiten op de daartoe voorziene stekker? Of is het beter een afzonderlijke aansluiting te voorzien zoals "pvdk" het voorstelde ? en zo ja , waarom eigenlijk?
greats
Philippe
kan ik die niet gewoon aansluiten op de daartoe voorziene stekker? Of is het beter een afzonderlijke aansluiting te voorzien zoals "pvdk" het voorstelde ? en zo ja , waarom eigenlijk?
greats
Philippe
K1 en K1200RS
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
het hangt van het systeem af K-lover. Als je Beemer voorzien is van het Single wire system met canbus technologie dan ben je met een optimate verplicht rechtstreeks naar de batterij te gaan, anders niet. Maar dan nog even deze bemerking, je mag geen aansluiting gebruiken die achter je contact zit, want dat wordt ook afgesloten zodra je de motor met de contactsleutel stillegt.
Mijn ST is voorzien van dit SWS met canbus dus opteerde ik de bekabelng rechtstreeks op de batterij aan te sluiten.
Wat doet dit canbus dan: nadat je de sleutel verwijdert uit het contact, blijft er op een aantal punten nog 30 seconden spanning, zo ook op de accesoirestekker aansluiting. (12V plug). Wanneer je binnen die periode de lader aansluit, begint hij gewoon aan zijn laadcyclus. Echter na 30 seconden sluit het canbus systeem alle ongebruikte poorten af. Zolang de lader een laadstroom naar de batterij stuurt, dan blijft die poort nog open maar een goede lader heeft meerdere cycli en dus schakelt die over naar een ontlading en herlading (dit is om je batterij in optimale conditie te houden) en op dat moment ziet het canbus systeem dat ook die poort ongebruikt blijft en sluit ze af. Vanaf dan kan de lader niet meer laden en is het circuit afgesloten tussen lader en batterij. Resultaat, na een paar uur is het uit met laden en heeft het hele zootje geen zin meer...
In princiepe zou de laatste nieuwe BMW lader voorzien zijn van een puls-sturing die zelfs tijdens een ontladingsproces nog pulsen blijft sturen via het laadcircuit zodat het canbus systeem ziet dat de poort in gebruik blijft en deze niet afsluit. Althans dat is de bedoeling. Ik hoorde toch al dat er hier en daar problemen opduiken en het niet waterproof is ...
Daarom de tip van Gonzo en mezelf: rechtstreeks aan de batterij is optimaal.
Mijn ST is voorzien van dit SWS met canbus dus opteerde ik de bekabelng rechtstreeks op de batterij aan te sluiten.
Wat doet dit canbus dan: nadat je de sleutel verwijdert uit het contact, blijft er op een aantal punten nog 30 seconden spanning, zo ook op de accesoirestekker aansluiting. (12V plug). Wanneer je binnen die periode de lader aansluit, begint hij gewoon aan zijn laadcyclus. Echter na 30 seconden sluit het canbus systeem alle ongebruikte poorten af. Zolang de lader een laadstroom naar de batterij stuurt, dan blijft die poort nog open maar een goede lader heeft meerdere cycli en dus schakelt die over naar een ontlading en herlading (dit is om je batterij in optimale conditie te houden) en op dat moment ziet het canbus systeem dat ook die poort ongebruikt blijft en sluit ze af. Vanaf dan kan de lader niet meer laden en is het circuit afgesloten tussen lader en batterij. Resultaat, na een paar uur is het uit met laden en heeft het hele zootje geen zin meer...
In princiepe zou de laatste nieuwe BMW lader voorzien zijn van een puls-sturing die zelfs tijdens een ontladingsproces nog pulsen blijft sturen via het laadcircuit zodat het canbus systeem ziet dat de poort in gebruik blijft en deze niet afsluit. Althans dat is de bedoeling. Ik hoorde toch al dat er hier en daar problemen opduiken en het niet waterproof is ...
Daarom de tip van Gonzo en mezelf: rechtstreeks aan de batterij is optimaal.
Laatst gewijzigd door MOTOBLOG op 27 sep 2006, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
De optimate laadt met ongeveer 300mAmp in 'gele' status.
Danny schreef:voor de K1200RS is dat geen enkel probleem, door de draden van een druppellader gaat een te verwaarlozen hoeveelheid stroom...
't is makkelijk en 't werkt probleemloos...![]()
we mogen dat hier niet verwarren met startkabels he
voila, ideaal dus voor een optimate, aanluiten en gaan met die banaan 
bedankt he mannen en gelukkig heeft Dany mijn bericht gelezen en gereageerd , ik kan dus nu in alle veiligheid de optimate aanschaffen en aansluiten op de voorziene stekker
gelukkig want de uitleg van pvdk deed me al nadenken
tx
Philippe
gelukkig want de uitleg van pvdk deed me al nadenken
tx
Philippe
K1 en K1200RS
Zowel op mijnen R als op mijnen RT gewoon de Optimate in de canbus en klaar is keesie 
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

-
Iron Gonzo
eu canbus is nieuw elektries systeem op 1200 modellenBiemeRT schreef:Zowel op mijnen R als op mijnen RT gewoon de Optimate in de canbus en klaar is keesie
jij bedoeld het bmw aansluitstekkertje
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Ahhhh, daarom werkt dat zo goedIRON GONZO schreef:eu canbus is nieuw elektries systeem op 1200 modellenBiemeRT schreef:Zowel op mijnen R als op mijnen RT gewoon de Optimate in de canbus en klaar is keesie![]()
jij bedoeld het bmw aansluitstekkertje
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Druppellader
Hallo
Ik heb het onderwerp een beetje gevolgt en ik ben ook van plan een druppellader aan te schaffen.
Mijn dealer heeft gezecht dat ik geen andere dan van BMW, druppellader mag aansluiten op mijn 1200 RT, en dat ik anders probleemen zal krijgen.
Wie en wat moet ik nu geloven
Groetjes Marc
Ik heb het onderwerp een beetje gevolgt en ik ben ook van plan een druppellader aan te schaffen.
Mijn dealer heeft gezecht dat ik geen andere dan van BMW, druppellader mag aansluiten op mijn 1200 RT, en dat ik anders probleemen zal krijgen.
Wie en wat moet ik nu geloven
Groetjes Marc
BMW R1200RT Donker met bleek grijs zoals mijn haar
-
Iron Gonzo
Re: Druppellader
allee tis wreed simpelmarcpe schreef:Hallo
Ik heb het onderwerp een beetje gevolgt en ik ben ook van plan een druppellader aan te schaffen.![]()
Mijn dealer heeft gezecht dat ik geen andere dan van BMW, druppellader mag aansluiten op mijn 1200 RT, en dat ik anders probleemen zal krijgen.![]()
Wie en wat moet ik nu geloven![]()
Groetjes Marc
koop 1ne van BMW
koop een optimate en sluit die rechtstreeks aan op de batterij
hopelijk ben je nu uit uw dilemma
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Re: druppellader: vervolg
En Frank ? al een nieuwe BMW druppellader van uw dealer ontvangen,OFrank schreef:Nog steeds problemen met de BMW druppellader voor de GS 1200. Blijkbaar lukt het de druppellader te laten starten na tijdelijk aanzetten van contact. Doch eens de batterij is opgeladen, krijg je opnieuw de foutmelding met het rode lichtje. Bij BMW weet men niet van een speciaal model voor de GS 1200 en beweert men dat de lader op hun nieuwe GS goed werkt??? Weet iemand waar ik ten rade kan gaan? Blijkbaar houdt deze lader het canbussysteem niet open. Indien er inderdaad een speciale lader voor de 1200 bestaat, waar kan ik deze vinden, zodat ik de info kan doorspelen naar de garage.
voor de prijs moet dat spul wel functioneren dacht ik.
(mijne werkt met de Optimate III rechtstreeks aan de batt.)
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Once coconuts always nuts.