Terug rechtzetten van je moto...
Moderator: GVN
-
boxer short
Terug rechtzetten van je moto...
http://www.ibmwr.org/otech/pickup.html
Heeft er iemand ervaring met het terug oppikken van zijn moto nadat je hem om een of andere reden niet meer kon houden? En zoja, lukt die truc die je op het filmpje ziet (of zou hij lukken?). Ik vind de gedachte dat zo'n ding tegen de grond kan gaan op zich niet zo erg, maar als je er alleen voorstaat om de zaak weer in orde te krijgen, is 't zo simpel niet meer, vind ik. En zouden we dat met een oude motor kunnen oefenen? Dat moet toch mogelijk zijn. Iemand suggesties?
Heeft er iemand ervaring met het terug oppikken van zijn moto nadat je hem om een of andere reden niet meer kon houden? En zoja, lukt die truc die je op het filmpje ziet (of zou hij lukken?). Ik vind de gedachte dat zo'n ding tegen de grond kan gaan op zich niet zo erg, maar als je er alleen voorstaat om de zaak weer in orde te krijgen, is 't zo simpel niet meer, vind ik. En zouden we dat met een oude motor kunnen oefenen? Dat moet toch mogelijk zijn. Iemand suggesties?
Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
Gewone fiets - racefiets - Yamaha Diversion - BMW R 1200 RT
Re: Terug rechtzetten van je moto...
Al eens goe naar da madammeke haar gespannen beenspieren gekekenboxer short schreef: En zoja, lukt die truc die je op het filmpje ziet (of zou hij lukken?).
Das geen simpel zenne
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Wanneer uwe moto op zijn linker flak ligt, ok
maar wat als hij op de rechter flank is getuimeld??
Ook al ééns gedacht aan de adrenaline wanneer je zoiets tegenkomt?
Wanneer je vol adrenaline uwe moto op die mannier rechtzet, kan ik u verzekeren dat hij langs de andere kant ook wat schade gaat oplopen als ge hem door uw hevigheid overkiept.
maar wat als hij op de rechter flank is getuimeld??
Ook al ééns gedacht aan de adrenaline wanneer je zoiets tegenkomt?
Wanneer je vol adrenaline uwe moto op die mannier rechtzet, kan ik u verzekeren dat hij langs de andere kant ook wat schade gaat oplopen als ge hem door uw hevigheid overkiept.
-
....
Eens hem er ligt en de motor draait niet meer ff wachten en dan op het gemakske op bovenvermelde getoonde manier rechtzetten. 't Zou pas een ramp zijn als je daar alleen staat en 'm niet recht krijgt omdat je een spierletsel hebt opgelopen door hem verkeerd te willen rechtzetten.Harald schreef:Ook al ééns gedacht aan de adrenaline wanneer je zoiets tegenkomt?
Het gaat zowel als hem op zijn links- of rechterflank ligt.
Ik ben dan ook ervaringsdeskundige!
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
In motoren en tourisme eens gelezen dat ruggelings inderdaad de manier is en ook dat je niets overhaast moet doen. De motor ligt er toch al dus neem rustig de tijd om te kijken hoe je het aanpakt. Ik heb anders wel al eens een situatie meegemaakt waarbij haast aan de orde was. Er lekte batterijzuur weg en die was plastic delen aan het beschadigen. Dus als hij vorige reis tegen de grond ging bij een stapsgangse U bocht, met volle bepakking heb ik hem op pure adrenaline rechtgezet. Maar ooit zal het mijn rug wel eens zuur opbreken natuurlijk. Achteraf toch wel "dom, dom, dom" gedacht een nieuw onderdeel is makkelijker te steken dan een tussenwervelschijf.
Jan.
Jan.
Wat verder op die site staat er ook een kort filmke :
http://www.pinkribbonrides.com/Videos/drop05.mpg
Dus : eerst kussentjes of dergelijke leggen,
motorke kantelen
en eens opheffen
eens zelf proberen :
http://www.pinkribbonrides.com/Videos/104-0472_MVI.mpg
je kunt ook een reeks foto's vinden
http://www.pinkribbonrides.com/dropped.html
Cu
Georgie
http://www.pinkribbonrides.com/Videos/drop05.mpg
Dus : eerst kussentjes of dergelijke leggen,
motorke kantelen
en eens opheffen
eens zelf proberen :
http://www.pinkribbonrides.com/Videos/104-0472_MVI.mpg
je kunt ook een reeks foto's vinden
http://www.pinkribbonrides.com/dropped.html
Cu
Georgie
Laatst gewijzigd door GSeorgie op 05 okt 2006, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
GSeorgie R1200GS 2005 : veel koppel is veel rijplezier
Die ramp heb ik persoonlijk meegemaakt...Vanguard schreef: 't Zou pas een ramp zijn als je daar alleen staat en 'm niet recht krijgt omdat je een spierletsel hebt opgelopen door hem verkeerd te willen rechtzetten.
Adrenaline benevelt je gezond verstand : daar lag de moto, even snel (proberen) rechtzetten volgens de verkeerde methode (gezicht naar de moto toe), en dan... net of er 10000 volt door je rug gaat en je iets in je wervels voelt verschuiven... Man, de pijn en de paniek die je dan overvalt vergeet ik nooit meer, en je kan amper nog op je benen staan... 'k Ben hulp moeten gaan zoeken om de motor recht te krijgen, 'k kon niks meer, 'k zat kapot. Rijden ging gelukkig nog net, maar mijn rug heb ik nog maanden gevoeld...
Dus, de methode van die madam met de dikke kuiten is de enige juiste, maar laat eerst je adrenaline even zakken.
mvg
Hans

-
boxer short
Allez, als 't gebeurt...
Dank je wel voor de reacties. Als ik het ooit voorheb, dan zal ik aan jullie denken: ik wens dit uiteraard aan niemand toe, maar het doet altijd goed te weten dat je de enige niet bent. En de rug sparen, dat lijkt me inderdaad essentieel. Ik woon in de omgeving van Gent, en bij Motorrad Latem geven ze soms zo'n avondje gezellig samenzijn (onlangs wiek in platte tube stoppen). Ik ga eens voorstellen aan die mannen of ze ons dat met een wrak of zo niet kunnen laten proberen. Geeft wat meer zelfvertrouwen als je 't al eens gedaan hebt, natuurlijk.
Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
toettoet, da gaat perfect ook met gezicht naar moto.
Maar ge moet dan natuurlijk ook door uw benen gaan hé en nie me gebogen rug proberen dien moto op te heffen
Is trouwens sneller dan met rug naar moto
En afhankelijk van hoeveel keer ge da tegenkomt kunde dien tijd der al ies goe uithalen
Maar ge moet dan natuurlijk ook door uw benen gaan hé en nie me gebogen rug proberen dien moto op te heffen
Is trouwens sneller dan met rug naar moto
En afhankelijk van hoeveel keer ge da tegenkomt kunde dien tijd der al ies goe uithalen
P.S. Thanks to all for being in my life...
-
®win
- Contacteer:
Er is nog een manier om de motor weer rechtop te krijgen. Deze heb ik al een keer met succes toe mogen passen met mijn eerst K1200LT. Deze manier wordt ook door de Britse road assistance geoefend, en die hebben met een Pan European + 150 kg apparatuur / gereedschap ff wat meer te tillen.
Zorg dat het stuur zo gedraaid is dat het voorwiel naar de grond wijst, bij voorkeur de motor in de versnelling. Ga met de borst/buik op de motor liggen (van de kant van het zadel), één hand de onderste handvat van het stuur pakken en de ander een goede plaats onder het zadel. Nu loop je met de benen ahw de motor omhoog, en houdt beslist de rug recht. Het zadel 'rolt' van borst naar buik naar heupen en deze blijven tegen het zadel duwen. Het voordeel van deze methode is dat je de motor blijft zien en daarmee de controle beter kunt houden als je de motor nagenoeg rechtop hebt.
Zorg dat het stuur zo gedraaid is dat het voorwiel naar de grond wijst, bij voorkeur de motor in de versnelling. Ga met de borst/buik op de motor liggen (van de kant van het zadel), één hand de onderste handvat van het stuur pakken en de ander een goede plaats onder het zadel. Nu loop je met de benen ahw de motor omhoog, en houdt beslist de rug recht. Het zadel 'rolt' van borst naar buik naar heupen en deze blijven tegen het zadel duwen. Het voordeel van deze methode is dat je de motor blijft zien en daarmee de controle beter kunt houden als je de motor nagenoeg rechtop hebt.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
Ah voila, da klinkt ongeveer gelijk ik het doe...®win schreef:Er is nog een manier om de motor weer rechtop te krijgen. Deze heb ik al een keer met succes toe mogen passen met mijn eerst K1200LT. Deze manier wordt ook door de Britse road assistance geoefend, en die hebben met een Pan European + 150 kg apparatuur / gereedschap ff wat meer te tillen.
P.S. Thanks to all for being in my life...
Hebt ge daar geen foto's van, 'k snap er niks van ???®win schreef:Er is nog een manier om de motor weer rechtop te krijgen. Deze heb ik al een keer met succes toe mogen passen met mijn eerst K1200LT. Deze manier wordt ook door de Britse road assistance geoefend, en die hebben met een Pan European + 150 kg apparatuur / gereedschap ff wat meer te tillen.
-
®win
- Contacteer:
Nee, ik heb toen helaas geen foto's kunnen maken. Ik had mijn handen volVordr schreef:Hebt ge daar geen foto's van, 'k snap er niks van ???
OK, even nader uitleg. Uitgangspunt: de motor ligt op de grond, je staat aan de kant van het zadel (bovenkant; dus niet aan de kant van de banden). Het stuur ligt vermoedelijk al met de voorkant (verst van motorblok af) naar het wegdek toe gedraaid.
Ligt de motor op de rechterkant, dan EERST de zijpikkel uitzetten. Was ik net vergeten te melden.
Nu ga je met de buik/borst op de motor liggen, hoofd naar het motorblok toe, voeten van de motor af.
Pak met de hand aan de kant van het stuur de helft vast (handvat) die het dichtst bij het wegdek is. De andere hand pakt de motor onder het zadel (opbokhulp, frame, o.i.d.). Trek de borst/buik stevig tegen de motor aan (aanspannen biceps).
De voeten lopen nu naar de motor toe, buik/borst stevig tegen de motor gedrukt, rug recht. Loop verder naar de motor, en loop zo de motor omhoog.
Staat de motor bijna rechtop, dan zijpikkel uitzetten en motor erop laten rusten. Lag de motor op de rechterkant, dan kan de motor voorzichtig doorkantelen tot op de zijpikkel.
Groet,
Erwin
Erwin
-
....
YOO
Ooit m'n R1100R is terug recht gesmeten puur op adrenaline, da ging gemakkelijk, en heb gene last aan mijne rug gevoeld.
'k Was wel serieus geaggiteerd toen, was m'n eigen domme fout dat 'm op z'n zij lag, dus met een goei protie gevloek erbij stond 'm vlugger recht dan dat 'm was gevallen
Op m'n laatste congé ben ik dan is zo lomp geweest om m'n volgepakte en serieus bepakte GS op z'n zij te leggen
"Tja, da's geen probleem" dacht ik, ik voelde de adrenaline pompen, deels van 't feit dat 'm op z'n zij lag, deels door de bochtjes die ik net aan 't afhaspelen was
Den deze dus stoerweg mijne GS vastgepakt, en als ik er een fameuze zwier wil aan geven voel ik eigenlijk niks
"Hoe, a da kan nie, da spel bougeert gedomme nie, dju toch, 'k zal moar efkens wachten op mijne maat veur da 'k mijne rug om zeep trek
"
Tja, komt erop neer dat een R1100R van een dikke 230kilo op zich geen probleem is, maar een topzware volgestouwde GS, die zeker 40kilo meer woog toen, da begint al vele minder te zijn zulle.
Heb 'm dan maar met een voorbijrijdende Italiaan recht geduwd, ik op de juiste manier, en hij ergens vanachter aan de topcase, denk uiteindelijk dat 'm de GS gewoon tegengehouden heeft van overvallen, want aan den topcase kunt ge da kreng niet oppakken, en veel heffen leek diene gast ook al niet te doen, maar toch dank
Grtz, Philip!
Ooit m'n R1100R is terug recht gesmeten puur op adrenaline, da ging gemakkelijk, en heb gene last aan mijne rug gevoeld.
'k Was wel serieus geaggiteerd toen, was m'n eigen domme fout dat 'm op z'n zij lag, dus met een goei protie gevloek erbij stond 'm vlugger recht dan dat 'm was gevallen
Op m'n laatste congé ben ik dan is zo lomp geweest om m'n volgepakte en serieus bepakte GS op z'n zij te leggen
Den deze dus stoerweg mijne GS vastgepakt, en als ik er een fameuze zwier wil aan geven voel ik eigenlijk niks
"Hoe, a da kan nie, da spel bougeert gedomme nie, dju toch, 'k zal moar efkens wachten op mijne maat veur da 'k mijne rug om zeep trek
Tja, komt erop neer dat een R1100R van een dikke 230kilo op zich geen probleem is, maar een topzware volgestouwde GS, die zeker 40kilo meer woog toen, da begint al vele minder te zijn zulle.
Heb 'm dan maar met een voorbijrijdende Italiaan recht geduwd, ik op de juiste manier, en hij ergens vanachter aan de topcase, denk uiteindelijk dat 'm de GS gewoon tegengehouden heeft van overvallen, want aan den topcase kunt ge da kreng niet oppakken, en veel heffen leek diene gast ook al niet te doen, maar toch dank
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Hallo,
ik doe het als volgt,
eerst mijn helm afzetten, handschoenen uit, de situatie overschouwen, dan het stuur met 2 handen vastnemen aan de grondzijde, volledig door de knieën gaan en dan rechtstaan, zodat je enkel je benen gebruikt om hem recht te zetten.
Zo zet ik hem ongeveer 3 à 4 keer per maand recht, ook met volle 42Ltank.(reden:steeds alleen gaan endurorijden met gewone banden)
Voordeel van de boxers is dat ze nooit volledig plat liggen.
groeten,
Jacinto
ik doe het als volgt,
eerst mijn helm afzetten, handschoenen uit, de situatie overschouwen, dan het stuur met 2 handen vastnemen aan de grondzijde, volledig door de knieën gaan en dan rechtstaan, zodat je enkel je benen gebruikt om hem recht te zetten.
Zo zet ik hem ongeveer 3 à 4 keer per maand recht, ook met volle 42Ltank.(reden:steeds alleen gaan endurorijden met gewone banden)
Voordeel van de boxers is dat ze nooit volledig plat liggen.
groeten,
Jacinto
-
Iron Gonzo
moet toch zijn zweet afdrogen

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Ik heb dat ook al ne keer meegemaakt met mijn 1200lt . Had hem op zij zijpikkel gezet en de motor laten draaien om vlug iets uit de topkoffer te nemen en bij het open maken van de koffer bolt hij iets naar voren maar dan is het al te laat. Dit komt doordat het scharnierpunt van de zijpikkel veel te recht staat en gaat met de minste beweging over zijn toppunt heen en dan is hij vertrokken. Ik heb toen ne keer stillekes met die van hierboven gesproken(5 min) . Als dat gedaan was al mijne moed bijeen geraapt en hem terug rechtgezet en dat viel beter mee dan ik verwacht had. Er waren sclechts een paar schrammen op de kunststofbescherming van de valbaar. Nu altijd stilleggen en in versnelling voor het gebruik van de zijpikkel.
zundap/kreidler/BSA500/suzuki500gt/bmwR1200C/bmwk1100lt/bmwK1200lt/BMW K75rt /DEFENDER
DANNY
DANNY
Op reis in de pyreneeen ook gehad. Reed in bijzonder smalle bergwegen, wegdek in mottige staat, de madam achterop en de topkoffer lekker geladen met boodschapkes (zijkoffers waren leeg - in 't gedacht van 't is niet ver).
In een van de haarspeldbochten motor nog netjes naar de grond mogen begeleiden. Enkele krassen in cilinderbeschermer en het kofferdeksel ziet er ook best geschonden uit. En uiteraard ook het ego heeft een stevige deuk gekregen.
Gelukkig kwam een Spanjaard op een Aprillia af om een handje te helpen. Weet niet of ik hem op m'n eentje zou recht gekregen hebben. Had nochtans dit filmke ook al gezien, maar diene Spanjaard heeft hem gewoon met gezicht naar de moto recht geduwd. Nog goed dat ik er aan dacht om de zijpikkel uit te klappen, anders lag die gerarandeerd op z'n andere zij - fors dat diene vent had.
In een van de haarspeldbochten motor nog netjes naar de grond mogen begeleiden. Enkele krassen in cilinderbeschermer en het kofferdeksel ziet er ook best geschonden uit. En uiteraard ook het ego heeft een stevige deuk gekregen.
Gelukkig kwam een Spanjaard op een Aprillia af om een handje te helpen. Weet niet of ik hem op m'n eentje zou recht gekregen hebben. Had nochtans dit filmke ook al gezien, maar diene Spanjaard heeft hem gewoon met gezicht naar de moto recht geduwd. Nog goed dat ik er aan dacht om de zijpikkel uit te klappen, anders lag die gerarandeerd op z'n andere zij - fors dat diene vent had.
hold on to the rocks
R1200RT
R1200RT