drukverlies banden

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

ED100RT
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jun 2006, 06:03
Locatie: gent

drukverlies banden

Bericht door ED100RT »

Hallo ,
ik heb een maand of drie nieuwe banden laten leggen op mij K100RT
nu heb ik per toeval ontdekt dat de banden bijna plat stonden
achteraan nog 500gr
vooraan nog 1000gr
is dat normaal dat de banden na 3maand zoveel druk verliezen.
of bestaat daar een middelje tegen?

het zijn Pirelli's op alu velgen
geplaatst bij Roegiers in Sleidinge

Mvg
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

Bij toeval ontdekt????? :shock: :shock: :shock:

Je moet in principe voor iedere rit je banden controleren.

groet ajmo
ED100RT
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jun 2006, 06:03
Locatie: gent

Bericht door ED100RT »

ja dat maar dat is zuiver theorie hé
bij een auto zou dat ook moeten maar eerlijk niemand doet dit
mvg
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Bericht door Vanguard »

Normaal is het in ieder geval niet! De twee ventielen misschien eens vervangen.
Laatst gewijzigd door Vanguard op 11 okt 2006, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Spreek voor jezelf. Ik controleer minstens één maal per week de bandenspanning van mijn motor. Op de auto hoeft dat niet, aangezien er daar een electronisch bewakingsysteem op de bandendruk staat.
Laatst gewijzigd door -Wim- op 11 okt 2006, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Bericht door fronteradriver »

Heb dat ook eens gehad met mijn achterband.....nieuw ventiel geplaatst en probleem was opgelost...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

Je rijdt nog maar een half jaar motor niet waar?

groet ajmo
Patrick V
Berichten: 519
Lid geworden op: 07 okt 2004, 13:11
Locatie: Hageland

Bericht door Patrick V »

Dit is niet normaal. Teruggaan naar Roegiers in Sleidinge en vragen dat ze dit gratis herstellen in garantie (als er geen nagels in je banden steken natuurlijk :? ).
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Ik check wekelijks m'n banden, je hebt er tenslotte maar 2. De wagen controleer ik ook minder, maar dat is ni echt hetzelfde, hé.

Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Belangrijk is een juiste bandendruk. Een te zwak opgeblazen band destabiliseert de motor, zeker in bochten, en maakt het stuurgedrag zwaar en onnauwkeurig. Bovendien wordt een band met te weinig druk al snel abnormaal warm, vooral bij hogere snelheden. Ga je zwaar beladen of met een passagier op weg, pas dan de bandendruk aan. In de gebruikershandleiding van je motor vind je de aangewezen bandenspanningen, en anders helpt de bandenman je wel verder. Eigenlijk moet je de druk van je banden (te meten in koude toestand) minstens eens per maand nakijken.

Bron: http://www.kicks-moto.be/index_nl.asp?p ... &sub=3#3-9

Ik persoonlijk vind éénmaal per maand te weinig, kleine moeite om na het tanken even te checken, veiligheid primeert tegenover de moeite.

Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
ED100RT
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jun 2006, 06:03
Locatie: gent

Bericht door ED100RT »

hallo,

ja ik wou allen weten of het normaal was , dus blijkbaar niet
buiten beschouwing gelaten over wanneer en hoeveel keer men kontroleert.
dank voor jullie reactie's.
ps: ben inderdaad nog een beginnende motor rijder.

mvg,
....

Bericht door .... »

ED100RT schreef:ja dat maar dat is zuiver theorie hé
bij een auto zou dat ook moeten maar eerlijk niemand doet dit
mvg
spreek inderdaad voor u eigen ik controleer iedere week mijn banden van auto en moto
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Bericht door Hobgoblin »

het is niet slechter om regelmatig je bandendruk te meten.
de één doet het al eens vaker dan de ander (is met alles zo zeker?.. :wink: )
maar toch wil ik even dit meegeven: 95% van de bandendrukmeters wijken af! reden: ze zijn niet geijkt. enkel professionele, geijkte meters geven de juiste druk aan. al de anderen wijken af! sommige weining, andere dan weer veel.
dus om de exacte druk te weten, ga je best eens checken met de meter van de bandenboer/dealer. tenminste als die zijn meters regelmatig laat ijken!
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
....

Bericht door .... »

Dat is inderdaad zo, maar sommigen hebben dat thuis dus no probs, en laten het jaarlijks controleren 8)
ED100RT
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jun 2006, 06:03
Locatie: gent

Bericht door ED100RT »

voor diegenen die het willen weten het waren de ventielen.
Ze zijn vervangen bij Roegiers in garantie zonder problemen
mvg
....

Bericht door .... »

ben blij voor jou , is toch niet plezant he als die zo stilletjes afgaan, eind goed al goed :wink:
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door sprint »

ED100RT schreef:voor diegenen die het willen weten het waren de ventielen.
Ze zijn vervangen bij Roegiers in garantie zonder problemen
mvg
Goed zo :wink:
Maak er nu maar de gewoonte van om elke 14 dagen of zo toch de bandenspanning te controleren :wink:
Zo loop je niet het risico dat het net is of je aan't dweilen bent met je moto. :mrgreen:
Ik voel dat goed als er een paar 100gr uit mijn banden is 8)
Marnix.

Afbeelding
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Bericht door Hobgoblin »

verliezen jullie banden dan zoveel druk?
de banden van mijn GS (praktisch) niks.
ik heb vandaag de bandendruk voor het eerst gecheckt, na 4 à 5000 km, en die stonden nog perfect op druk.
heb die van mijn auto dan ook maar gecheckt, en die zaten er idd een paar 100 gr onder. maar mijn auto wordt nogal weinig gebruikt, mss dat die meer verliest door het stilstaan.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

GS 'er schreef:verliezen jullie banden dan zoveel druk?
de banden van mijn GS (praktisch) niks.
ik heb vandaag de bandendruk voor het eerst gecheckt, na 4 à 5000 km, en die stonden nog perfect op druk.
heb die van mijn auto dan ook maar gecheckt, en die zaten er idd een paar 100 gr onder. maar mijn auto wordt nogal weinig gebruikt, mss dat die meer verliest door het stilstaan.

Vind ik eigenlijk ook wel raar. Ik gebruik mijn K1200LT dagelijks en nooit moet daar wat bij... laat staan dat ik ze meet. Gewoon eens tegen schoppen... Hard is hard, zacht is zacht
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Gewoon eens tegen schoppen... Hard is hard, zacht is zacht
Doedde gij da ook nie tegen sommige schenen... :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door sprint »

Doen jullie daar zelf gewone lucht in of worden deze gevuld met stikstof in de garage.
GROOT verschil :wink:
Marnix.

Afbeelding
®win
Berichten: 2297
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

ED100RT schreef:ja dat maar dat is zuiver theorie hé
bij een auto zou dat ook moeten maar eerlijk niemand doet dit
mvg
Zoals anderen als zeiden: spreek voor jezelf. Ik controleer dagelijks enkele keren de bandendruk :P
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Heb thuis compressor staan... Een tweetal keer per jaar, meestal als de kids eens platte band hebben met de fiets, die ik de hele serie.

Moto, auto1, auto2, aanhangwagen, kruiwagen, fietsen...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door sprint »

JH. schreef:Heb thuis compressor staan... Een tweetal keer per jaar, meestal als de kids eens platte band hebben met de fiets, die ik de hele serie.

Moto, auto1, auto2, aanhangwagen, kruiwagen, fietsen...
2x per jaar?
Nog nooit gemerkt dat je autobanden aan de buitenkanten van het loopvlak afslijten door te lage bandenspanning.
Soms zonde als je ziet dat sommige autobanden aan vervanging toe zijn omdat de 2 zijkanten onder de minimum profielgrens zitten, maar het midden nog een paar goede mm. over hebben.
Heeft niet altijd met uitlijnen te maken maar door een te lage bandenspanning.
Bij een te hoge bandenspanning is het dan weer het middengedeelte van het loopvlak die sneller slijt. :wink:

Ik kan aannemen dat de lucht hier in Lede niet van de zelfde kwaliteit is als elders, maar merk toch op dat ik zowel bij onze 4 fietsen, 4 motoren en 2 auto's(ja, ik heb er ook wel een paar)ik regelmatig wat druk mag bij zetten :mrgreen:
Marnix.

Afbeelding
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door frederik »

@ED100RT,

ik ga u hier niet de les spellen, maar je moet als motorrijder altijd twee basisregels voor vertrek respecteren en zeker op een oude 100rt :
- OLIEPIJL altijd visueel controleren
- bandenspanning regelmatig nazien (of monteer bandendopjes die groen of rood kleiren bij de bandenspanning)

Als je een Tubeless band hebt, kan het zijn dat de band (zonder perforatie) gaat lossen. Rubber en laten afnemen, wiel laten kuisen en laten behandelen met een speciale zwarte rubber. Je probleem is dan opgelost. Is de band van een K Tubless of met een binnenband ?

Maar je doet wat je wil, van mij zullen

Frederik
ps Ik geloof dat Fredje weer terug is op het forum :-) Ik ken er weer die zich zullen ergeren, anderen zullen een glimlach hebben bij het lezen van de berichtjes. Voor elk wat wils :lol:
Plaats reactie