drukverlies banden
Moderator: GVN
drukverlies banden
Hallo ,
ik heb een maand of drie nieuwe banden laten leggen op mij K100RT
nu heb ik per toeval ontdekt dat de banden bijna plat stonden
achteraan nog 500gr
vooraan nog 1000gr
is dat normaal dat de banden na 3maand zoveel druk verliezen.
of bestaat daar een middelje tegen?
het zijn Pirelli's op alu velgen
geplaatst bij Roegiers in Sleidinge
Mvg
ik heb een maand of drie nieuwe banden laten leggen op mij K100RT
nu heb ik per toeval ontdekt dat de banden bijna plat stonden
achteraan nog 500gr
vooraan nog 1000gr
is dat normaal dat de banden na 3maand zoveel druk verliezen.
of bestaat daar een middelje tegen?
het zijn Pirelli's op alu velgen
geplaatst bij Roegiers in Sleidinge
Mvg
Normaal is het in ieder geval niet! De twee ventielen misschien eens vervangen.
Laatst gewijzigd door Vanguard op 11 okt 2006, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Spreek voor jezelf. Ik controleer minstens één maal per week de bandenspanning van mijn motor. Op de auto hoeft dat niet, aangezien er daar een electronisch bewakingsysteem op de bandendruk staat.
Laatst gewijzigd door -Wim- op 11 okt 2006, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
- Woonplaats: Gentbrugge
- Locatie: Gentbrugge
Dit is niet normaal. Teruggaan naar Roegiers in Sleidinge en vragen dat ze dit gratis herstellen in garantie (als er geen nagels in je banden steken natuurlijk
).

R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
-
- Berichten: 1447
- Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
- Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
- Locatie: Gooreind / Wuustwezel
Belangrijk is een juiste bandendruk. Een te zwak opgeblazen band destabiliseert de motor, zeker in bochten, en maakt het stuurgedrag zwaar en onnauwkeurig. Bovendien wordt een band met te weinig druk al snel abnormaal warm, vooral bij hogere snelheden. Ga je zwaar beladen of met een passagier op weg, pas dan de bandendruk aan. In de gebruikershandleiding van je motor vind je de aangewezen bandenspanningen, en anders helpt de bandenman je wel verder. Eigenlijk moet je de druk van je banden (te meten in koude toestand) minstens eens per maand nakijken.
Bron: http://www.kicks-moto.be/index_nl.asp?p ... &sub=3#3-9
Ik persoonlijk vind éénmaal per maand te weinig, kleine moeite om na het tanken even te checken, veiligheid primeert tegenover de moeite.
Grts,
Peter
Bron: http://www.kicks-moto.be/index_nl.asp?p ... &sub=3#3-9
Ik persoonlijk vind éénmaal per maand te weinig, kleine moeite om na het tanken even te checken, veiligheid primeert tegenover de moeite.
Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
R1200GSA '10
het is niet slechter om regelmatig je bandendruk te meten.
de één doet het al eens vaker dan de ander (is met alles zo zeker?..
)
maar toch wil ik even dit meegeven: 95% van de bandendrukmeters wijken af! reden: ze zijn niet geijkt. enkel professionele, geijkte meters geven de juiste druk aan. al de anderen wijken af! sommige weining, andere dan weer veel.
dus om de exacte druk te weten, ga je best eens checken met de meter van de bandenboer/dealer. tenminste als die zijn meters regelmatig laat ijken!
de één doet het al eens vaker dan de ander (is met alles zo zeker?..

maar toch wil ik even dit meegeven: 95% van de bandendrukmeters wijken af! reden: ze zijn niet geijkt. enkel professionele, geijkte meters geven de juiste druk aan. al de anderen wijken af! sommige weining, andere dan weer veel.
dus om de exacte druk te weten, ga je best eens checken met de meter van de bandenboer/dealer. tenminste als die zijn meters regelmatig laat ijken!
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
- Woonplaats: Bambrugge-City
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Goed zoED100RT schreef:voor diegenen die het willen weten het waren de ventielen.
Ze zijn vervangen bij Roegiers in garantie zonder problemen
mvg

Maak er nu maar de gewoonte van om elke 14 dagen of zo toch de bandenspanning te controleren

Zo loop je niet het risico dat het net is of je aan't dweilen bent met je moto.

Ik voel dat goed als er een paar 100gr uit mijn banden is

Marnix.


verliezen jullie banden dan zoveel druk?
de banden van mijn GS (praktisch) niks.
ik heb vandaag de bandendruk voor het eerst gecheckt, na 4 à 5000 km, en die stonden nog perfect op druk.
heb die van mijn auto dan ook maar gecheckt, en die zaten er idd een paar 100 gr onder. maar mijn auto wordt nogal weinig gebruikt, mss dat die meer verliest door het stilstaan.
de banden van mijn GS (praktisch) niks.
ik heb vandaag de bandendruk voor het eerst gecheckt, na 4 à 5000 km, en die stonden nog perfect op druk.
heb die van mijn auto dan ook maar gecheckt, en die zaten er idd een paar 100 gr onder. maar mijn auto wordt nogal weinig gebruikt, mss dat die meer verliest door het stilstaan.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
GS 'er schreef:verliezen jullie banden dan zoveel druk?
de banden van mijn GS (praktisch) niks.
ik heb vandaag de bandendruk voor het eerst gecheckt, na 4 à 5000 km, en die stonden nog perfect op druk.
heb die van mijn auto dan ook maar gecheckt, en die zaten er idd een paar 100 gr onder. maar mijn auto wordt nogal weinig gebruikt, mss dat die meer verliest door het stilstaan.
Vind ik eigenlijk ook wel raar. Ik gebruik mijn K1200LT dagelijks en nooit moet daar wat bij... laat staan dat ik ze meet. Gewoon eens tegen schoppen... Hard is hard, zacht is zacht
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
- Woonplaats: Bambrugge-City
- Locatie: Oost-Vlaanderen
2x per jaar?JH. schreef:Heb thuis compressor staan... Een tweetal keer per jaar, meestal als de kids eens platte band hebben met de fiets, die ik de hele serie.
Moto, auto1, auto2, aanhangwagen, kruiwagen, fietsen...
Nog nooit gemerkt dat je autobanden aan de buitenkanten van het loopvlak afslijten door te lage bandenspanning.
Soms zonde als je ziet dat sommige autobanden aan vervanging toe zijn omdat de 2 zijkanten onder de minimum profielgrens zitten, maar het midden nog een paar goede mm. over hebben.
Heeft niet altijd met uitlijnen te maken maar door een te lage bandenspanning.
Bij een te hoge bandenspanning is het dan weer het middengedeelte van het loopvlak die sneller slijt.

Ik kan aannemen dat de lucht hier in Lede niet van de zelfde kwaliteit is als elders, maar merk toch op dat ik zowel bij onze 4 fietsen, 4 motoren en 2 auto's(ja, ik heb er ook wel een paar)ik regelmatig wat druk mag bij zetten

Marnix.


-
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W-Vlaanderen
@ED100RT,
ik ga u hier niet de les spellen, maar je moet als motorrijder altijd twee basisregels voor vertrek respecteren en zeker op een oude 100rt :
- OLIEPIJL altijd visueel controleren
- bandenspanning regelmatig nazien (of monteer bandendopjes die groen of rood kleiren bij de bandenspanning)
Als je een Tubeless band hebt, kan het zijn dat de band (zonder perforatie) gaat lossen. Rubber en laten afnemen, wiel laten kuisen en laten behandelen met een speciale zwarte rubber. Je probleem is dan opgelost. Is de band van een K Tubless of met een binnenband ?
Maar je doet wat je wil, van mij zullen
Frederik
ps Ik geloof dat Fredje weer terug is op het forum :-) Ik ken er weer die zich zullen ergeren, anderen zullen een glimlach hebben bij het lezen van de berichtjes. Voor elk wat wils :lol:
ik ga u hier niet de les spellen, maar je moet als motorrijder altijd twee basisregels voor vertrek respecteren en zeker op een oude 100rt :
- OLIEPIJL altijd visueel controleren
- bandenspanning regelmatig nazien (of monteer bandendopjes die groen of rood kleiren bij de bandenspanning)
Als je een Tubeless band hebt, kan het zijn dat de band (zonder perforatie) gaat lossen. Rubber en laten afnemen, wiel laten kuisen en laten behandelen met een speciale zwarte rubber. Je probleem is dan opgelost. Is de band van een K Tubless of met een binnenband ?
Maar je doet wat je wil, van mij zullen
Frederik
ps Ik geloof dat Fredje weer terug is op het forum :-) Ik ken er weer die zich zullen ergeren, anderen zullen een glimlach hebben bij het lezen van de berichtjes. Voor elk wat wils :lol: