sneeuwkettingen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

one-one

sneeuwkettingen

Bericht door one-one »

Beste, ieder jaar gaan we met een paar vrienden naar het Elefantentreffen, hetzij in Sola hetzij naar het Altes Elefantentreffen en ik rijd tevens het ganse jaar door huis-werk met de gsa 1150. Ik heb van een paar sneeuwkettingen van een auto iets gemaakt maar met gebruik van strips. Nadeel is dat je een pak strips nodig hebt en telke male moet "prutsen".Ik ben zinnens om de sneeuwkettingen van Wunderlich te kopen maar had graag toch enige reactie van motard die er ervaring met hebben zowel positief als negatief.
alvast bedankt voor de reactie.
Afbeelding
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one

Bericht door one-one »

Ja was te snel vergeten te vragen koop ik enkel kettingen voor het achterwiel of voor beiden.
ride with pride
one-one
gsa 1150
....

Bericht door .... »

de enige ervaring die ik heb met sneeuwkettingen is in den goede oude tijd toen reed ik estafetten met een bombadier 250 cc en in Duitsland in Volgelsang en elsenborn en toestanden reden we met sneeuwkettingen op voor en achterwiel,maar nu blijft mijn maschien staan als er sneeuw ligt dus kan je niet echt helpen
janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

one-one

wel als je goed kijkt naar de foto, liggen er op beide banden kettingen ... zal dan misschien ook wel nodig zijn denk ik dan ... je rijdt tenslotte maar op 2 wielen hé

hasta la pasta
j.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Beire

Bericht door Beire »

Ha, eindelijk nog is een interessant onderwerp.

'k zit ook al een tijdje in gedachten voor sneeuwkettingen, maar dan vooral voor op mijn zijspan. Maar d'er is nog altijd niks van in huis gekomen.

Hier al een paar interessante sites voor sneeuwrijders.

http://motorang.heim.at/motorrad/winterfahrer_tips.htm

http://www.winterfahrer.de/

grtz.
Beire.
STUCK IN THE MUD
R100GSPD white/blue dirtbike + VMC cross sidecar
one-one

Bericht door one-one »

Janneman, aan je auto zijn 4 wielen maar je legt maar kettingen op de wielen die aandrijven!!! Daarom mijn vraag of deze vooraan nodig zijn. Je mag ook niet vergeten dat commercanten je liever de beide zullen verkopen.
ride with pride
one-one
gsa 1150
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

one-one schreef:Janneman, aan je auto zijn 4 wielen maar je legt maar kettingen op de wielen die aandrijven!!! Daarom mijn vraag of deze vooraan nodig zijn. Je mag ook niet vergeten dat commercanten je liever de beide zullen verkopen.
Zelf op vettig nat schuift je voorwiel zo onderuit. Stel je voor wat dat op sneeuw geeft :?

"Kettingen of niet, met een motor op sneeuw en ijzel rijd je niet"
(tenzij voor de fun op een privaat terrein met een moto van een paar honderd euro)

Stel dat je met je kettingen op een opgeruimde strook weg komt...

Zelfmoord staat in België op de derde plaats qua doodsoorzaak. Ik vraag mij af of met de moto verongelukken op sneeuw en ijzel bij deze categorie wordt geteld :wink:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
one-one

Bericht door one-one »

Ok maar als je 920 km rijdt in de winter richting Bayrische Wald ( Elefantentreffen) met temperaturen 's nachts van - 10 tot - 20 graden is dit inderdaad gevaarlijk. Zelfmoord zou ik niet zeggen want de die-hards gaan er ieder jaar naar toe en je er verdomd veel GS'en. Dit is misschien een extreme vorm van motorrijden maar zelfmoord zou ik het niet durven noemen. Voor 2 jaar tijdens onze terugweg hadden we een sneeuwstorm en op een 10 tal minuten tijd 10 à 15 cm op de snelweg.
Je kan het gekkenwerk noemen maar ook gekken willen zich informeren. Vorig jaar ben ik in de sneeuw van Brussel naar huis gereden en het was inderdaad gevaarlijk maar doenbaar zonder sneeuwkettingen. Ik hoopte te kunnen vernemen wie er kettingen heeft en er al ervaring met had.
Heeft er niemand raad dan zal ik het zelf wel uitzoeken en misschien wat feedback geven voor zij die er zich aan willen wagen. Alvast bedankt.
ride with pride
one-one
gsa 1150
janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

daar zeg je het nu net zelf hé one-one ... een auto heeft 4 wielen ! een motor slechts 2 ... anders zou je nogal eens kunnen uitschuiven vrees ik ... enfin
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
desertfreak
Contacteer:

Bericht door desertfreak »

ik ga al vele jaren naar het elefantentreffen en heb nog nooit kettingen nodig gehad
de weg ernaartoe ligt meestal goed,je kan natuurlijk altijd verrast worden door blizzards maar dan zal je niet veel zin hebben om te rijden,ter plaatse kan je problemen hebben wanneer je het terrein oprijd en afzakt naar beneden bij goed weer en er bij sneeuw en ijzel weer moet uitrijden
Een goed nylontouw met knopen,rond je banden kan ook soelaas brengen
in combinatie met tkc's van conti zal je al veel succes hebben in winterland
maar voor een paar kilometer kettingen leggen lijkt mij veel werk en geld voor niks,maar bij wunderlich zal je je gading wel vinden;opgelet voor schade velgen;
rij eens naar kristalltreffen Noorwegen
Daar kan je ze beter gebruiken met spikebanden
ideaal :wink:
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
desertfreak
Contacteer:

elephanten-treffen met GS rules big time
iedereen moet het een keer geprobeerd hebben in zijn motorcarriere :!:
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
one-one

Bericht door one-one »

desertfreak schreef:elephanten-treffen met GS rules big time
iedereen moet het een keer geprobeerd hebben in zijn motorcarriere :!:
Hoi Desertfreak, ik ben nog niet naar het Kristaltreffen geweest daar ik vernam dat je er met een sidecar moet gaan. Ik ga graag naar Noorwegen maar geef er de voorkeur aan om dit tijdens de zomer te doen. Ik ben al 2 maal naar het treffen in Sola geweest en 2 maal Alteselefantentreffen en hoop dit jaar terug naar Sola te gaan. Moeilijk gaat ook en in 2003 moesten we eerst de passage van een sneeuwruimer en strooidienst afwachten om verder te kunnen rijden. Heb mijn GS niet op de zijkant moeten leggen en was zeer tevreden. Dit jaar waren er trouwens ook twee doden. Gek? ... misschien wel maar een pracht van een motortreffen waar je specimen ziet die je hier nooit tegen komt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ride with pride
one-one
gsa 1150
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

In de sneeuw rijden gekkenwerk. Mmmh...Ik rijdt bij alle weersomstandigheden omdat ikzel geen auto meer heb. Ik woon verder in een heuvelachtig landschap en strooidiensten voor de middag zie je niet bij ons in de straat. Het is zeker niet evident om in de sneeuw te rijden en ik ben vorig jaar naar beneden gegleden en op een T kruispunt in een veld terechtgekomen omdat ik niks kon draaien.
ik overweeg ernstig om deze aan te schaffen, al was het maar enkel om mijn straat te kunnen uitrijden. Op grote wegen is immers steeds gestrooid en is het risico vele malen kleiner.

Vorig jaar ook op een volledig besneeuwde weg van Gent naar Brussel gereden (begon hevig te sneeuwen toen ik bij een klant zat) en dat viel mits de nodige omzichtigheid bij het rijden heel goed mee. Sneeuwkettingen zou ik hier niet hebben gebruikt, daarvoor was de sneeuw te dun en te vers denk ik.

Ik zie het dus echt als noodoplossing om een korte afstand te overbruggen, of voo de fun natuurlijk. De oplossing met het nylontouw is natuurlijk goedkoper, maar krijg je dan voldoende grip?

Cheers

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

demito schreef:In de sneeuw rijden gekkenwerk. Mmmh...Ik rijdt bij alle weersomstandigheden omdat ikzel geen auto meer heb. Ik woon verder in een heuvelachtig landschap en strooidiensten voor de middag zie je niet bij ons in de straat. Het is zeker niet evident om in de sneeuw te rijden en ik ben vorig jaar naar beneden gegleden en op een T kruispunt in een veld terechtgekomen omdat ik niks kon draaien.
ik overweeg ernstig om deze aan te schaffen, al was het maar enkel om mijn straat te kunnen uitrijden. Op grote wegen is immers steeds gestrooid en is het risico vele malen kleiner.

Vorig jaar ook op een volledig besneeuwde weg van Gent naar Brussel gereden (begon hevig te sneeuwen toen ik bij een klant zat) en dat viel mits de nodige omzichtigheid bij het rijden heel goed mee. Sneeuwkettingen zou ik hier niet hebben gebruikt, daarvoor was de sneeuw te dun en te vers denk ik.

Ik zie het dus echt als noodoplossing om een korte afstand te overbruggen, of voo de fun natuurlijk. De oplossing met het nylontouw is natuurlijk goedkoper, maar krijg je dan voldoende grip?

Cheers

T
Heb ooit als noodoplossing wel eens een koord geprobeerd. Het lukte wel (enkel op aandrijfwiel), was beter dan niets, maar ik zat toch met een ei in mijn broek....Was wel op een Suzuki Katana 1100 en 21 jaar geleden.....niks handvatverwarming, niks goretex, niks anti fog shield en niks grip.....had toen nog 290km voor de boeg....Zou het nu niet meer doen.
Als je doorrijdt in de winter zou ik TKC's aanraden, toch iets meer grip dan een Tourrance, achteraan heb je meer mogelijkheden om grover profiel toe te passen, oa Mefo etc...
die paar keren dat ik in de sneeuw gereden heb heb ik wel ondervonden dat je beter in de verse sneeuw kan rijden dan in een spoor van een auto of zo, want da's vaak veel gladder
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

TKC's om de winter door te komen? Don't think so. Regen en TKC's gaan helemaal niet samen. In de sneeuw zal het vermoedelijk wel beter gaan al is het maar wacten tot de het blokjesprofiel zich ook met sneeuw heeft gevuld.
Ik weet dat op die TKC's een logootje staat als zou het een winterband zijn, maar e.e.a. doet mij vermoeden dat dat een misplaatst grapje is van de mannen van Continental...

Cheers
T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

Mischien een stomme vraag !!

Maar ben je niet beter af met noppenbanden ??
Of is dat bij sneeuw volledig uitgesloten ??
En bestaan er geen motobanden die van die kleine noppen hebben, te vergelijken als een soort van spikes, maar niet te veel uitstekende en afgeronde kopjes ??
Deze zouden toch ook meer grip moeten hebben.
Ik heb met het koekblik al een paar keer met de sneeuwkettingen moeten rijden in Oostenrijk. :?
Of dat makkelijk stuurt met een moto ?? :? :?

:wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
GSven

Bericht door GSven »

@ Jakke,
Demito legt het reeds uit.
De noppen helpen je in sneeuw wel (even?) vooruit, maar noppen in de regen is niet echt geweldig. En aangezien we vaker op natte dan besneeuwde wegen rijden...
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Beire

Bericht door Beire »

noppenbanden zijn zeker niet beter, met spikes erin uiteraard wel.

Voor op de sneeuw is het best een zachte band te nemen

GRTZ
STUCK IN THE MUD
R100GSPD white/blue dirtbike + VMC cross sidecar
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Met sneeuwkettingen heb ik nog niet gereden. Ik weet wel dat ik in Februari in het Zuiden van Spanje bij het eerste hotel ben gestopt na 15 km sneeuw. Van rijden kwam niet veel in huis als je 15km doet in 2hr30.
Ik spreek dan meer over wandelen dan rijden. Met heel veel moeite een bergpaske overgeraakt en moest me dit nog eens overkomen mogen ze mij komen afslepen. Ik zou de kettingen overwegen.
Afbeelding
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Deze was er ook bij en die hebben we 4 keer mogen oprapen op 15km.
Was ook heel moeilijk mee bergop te rijden en door het zware gewicht schuift het achterwiel telkens weg..............veel plezier.........
Afbeelding
desertfreak
Contacteer:

ja plezier!!!joehoe kan haast niet wachten!!
ik rij altijd met TKC's
behalve om grote afstanden te overbruggen dan mogen ze mee op het bagagerekske
verleden jaar in de diepsneeuw(diene zaterdag weet je nog) naar het werk met de ténéré met crossbanden,waauw rijd goed precies modder,kijk reeds 50 per uur en al die koekblikken in mijn baan rijden,wacht ik steek ze voorbij......heb ik me daar een post gepakt maat
twee maand later deed nog alles zeer :oops: ;dus:
in de sneeuw is het altijd link maar o zo fun als je de verbaasde gezichten ziet van de anderen maar hou het veilig en rij niet te snel lees overmoedig
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
one-one

Bericht door one-one »

Fantastisch moto's in de sneeuw, ja we zijn wel gek maar als ik de plaatjes zie heb terug zin om naar het Elefantentreffen te rijden!!! :D :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ride with pride
one-one
gsa 1150
desertfreak
Contacteer:

hey one one van waar zijde gij ergens??
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
one-one

Bericht door one-one »

desertfreak schreef:hey one one van waar zijde gij ergens??
in de buurt van Aalst - Erpe-Mere
ride with pride
one-one
gsa 1150
desertfreak
Contacteer:

das een kwatiertje hier vandaan
we zullen mekaar wel es zien
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak