Inschrijven / verzekeren 2ehands K1200RS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

kris K1200LT

Inschrijven / verzekeren 2ehands K1200RS

Bericht door kris K1200LT »

Hello !
ik kan ergens een mooie 12OORS kopen, maar met die 130 pk ... moet ge tweedehands dan ook een dure BIV betalen ? Hoeveel zou dat zijn ?

Wie rijdt er met zoeen en wat betaalt die aan verzekering en wegentaks ?
Verbruik ?
Ervaringen ?

Thanks !
Kris
8)
WouteRS

Bericht door WouteRS »

Hallo Kris,

272 EUR BIV heb ik betaald in 2003 voor mijn K1200RS
Daarna jaarlijks +- 43 EUR rijtaks.
Maar zeker de moeite waar want het is een pracht van een machine met koppel en Pk's van hier tot in Tokio.

Verbruik is bij mij redelijk hoog, tussen 7 en 8 liter per 100 km.
Maar ik rij dan ook redelijk sportief want optrekken met deze turbine op wielen is een pure sensatie!

Wel jouw olieniveau in de gaten houden, maar dat is met iedere BMW-motor zo.
Laatst gewijzigd door WouteRS op 03 dec 2006, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
kris K1200LT

:shock: slik :shock:
"Behoorlijk" verbruik :?

Iemand iets over duo-comfort ? :?:

Greetz !
Kris
8)
K-lover

Bericht door K-lover »

dag Kris,

dat van de inschrijvingstaks kan ik beamen
verbruik? ligt bij mij anders hoor , heb de motor sinds augustus en heb er ondertussen 7000 km opgezet en verbruik ligt op 6,4 liter bij mij
ik rij goed door en trek graag eens lekker op
voorbeelden van verbruik , een week naar Normandië met duo en vol bagage dwz met tanktas, grote topkoffer van Givi en twee zijbakken van bmw , op deze reis zowel autostrade als binnenwegen, verbruik 6,5

even op en af naar de Mont Ventoux , dus kilometers malen op de snelweg , wel niet te dikwijls boven de 140 per uur want betaal niet zo graag boetes , verbruik op 2000km , 6,4 liter

wat het olieverbruik betreft , ik verbruik gewoon geen lek olie !!!! Ja ik weet het , ik heb er geluk mee , er zijn er anderen

duocomfort: wij zijn overgestapt van een K1 naar de K1200RS en mijn vrouw wil niet meer terug . Met de K1 moesten we elke 150km zeker stoppen wegens rugpijn , nu met de 1200rs heeft mijn vrouw daar geen enkel probleem meer mee

kortom, beste aankoop die we deden en super tevreden

Philippe
K1 en K1200RS
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
kris K1200LT

Bedankt voor deze reactie !

Toch een typisch BMW-trekje geloof ik : "de ene heeft het, de andere niet"
Maar als je er één hebt die het heeft ... is het moeilijk te verhelpen ...

Nog mensen met K1200RS ervaringen ?

Greetz !
Kris
8)
Perdut

Bericht door Perdut »

Kris,

Ook ik rij sinds midden september met K1200RS (bj 2002). Een fantastische motor om mee te rijden, heb er nu 4000km mee gebold.
Zelf ben ik niet van de grootste (ze hebben me nogal kort afgezaagd hierboven :P ) wat me soms wel een beetje parten speelt bij het comfort en het manouvreren.
Om het comfort te verbeteren ga ik waarschijnlijk stuurverhogers van Wünderlich installeren, zal toch een pak schelen. Wat het manouvreren betreft, daar leer je ook wel mee omgaan.
Inschrijving klopt zoals hierboven werd gezegd, net geen 300 € BIV :roll:
Mijn verbruik ligt eerder in de buurt van dat van Philippe (K-Lover), ergens schommelt het tussen 6.3 en 6.8 l/100km. Ik gebruik de motor niet als supersporter maar rijd matig sportief. Van olieverbruik heb ik toch ook nog niets opgemerkt.

Yoeri.
Eindelijk... hij is er, de K1200RS.
kris K1200LT

vanaf ouderdom 72 maand zou den BIV net geen 200 euro meer zijn ...
Frans

Bericht door Frans »

Ben aan mijn derde toe, fantastisch machien , verbruik vlot tempo binnenwegen 6,5 l autoweg naar gelang de snelheid tot 7,8 l, De eerste reeks verbruikte olie, vanaf nieuw model 2001 normaal geen olieverbruik meer. Zeer comfortabel voor de passagier, prefereert de k12 boven de gs .Heb stuurverhogers gemonteerd wat het comfort en de handelbaarheid verhoogd, alsook givi topkoffer
Nadelen kleinere linkse koffer,benzinetank mocht wat groter,geen handschoenbakje en zwaar bij stapvoetse manoeuvers, bandenverbruik duurder dan bij boxermotoren.
Momenteel prachtige k12rs en gt's met weinig kms te koop aan een prikje.Een tgv op 2 wielen :D
kris K1200LT

De huidige tweedehandsprijzen hebben eigenlijk mijn aandacht naar dit model getrokken ...
Ik reed vroeger K75, daarna F DAKAR tot heden. Die laatste is een reuze machine waar je, ondanks de cilinderinhoud, binnen de kortste keren een smile en hoorntjes op krijgt. Op de autostrade doet ie gewoon zijn ding, zonder te protesteren.
Mijn vrouw krijgt echter stilaan weer interesse om samen te rijden, en dan wordt de vering wat te soepel ... vandaar ...
De K RS is sportief, maar ik ben eens op een exemplaar gaan zitten met het stuur in de comfortabelste stand, zadel op z'n hoogts en voetsteunen laag ... Dan is t bijna nen RT !
Heb wel wat schrik voor den bandenfactuur ... weet er enen staan met een optionele brede velg, dat wordt dan een 190 band zeker ?

Greetz !
Kris
8)
WouteRS

Bericht door WouteRS »

Kris,

Met een brede velg wordt dat een 180 Band achteraan ipv 170.
Met mijn banden doe ik gemiddeld :
Vooraan : +- 13.000 KM
Achteraan : 8.000 à 9.000 KM
Zijn wel Metzelers.

Heb nu pas Bridgestones gemonteerd. Dus verwacht ik hier langer mee te doen.

Mijn verbruik is echter niet juist gemeten. Zal het binnenkort nog es exact meten voor jou. Maar ik zal het overschatten en inderdaad, 6.5 à 8 liter lijkt me realistischer, afhankelijk van rijstijl en bagage.

Ik heb wat olieverbruik en mijn motor is van 1997, de eerste serie dus, wat zou kunnen kloppen met wat hierboven geschreven staat.
kris K1200LT

Dat het een fantastische lange-afstandsraket is weet iedereen, maar is ie echt zo moeilijk in t stad ? In de file ?
Frans

Bericht door Frans »

kris dakar schreef:Dat het een fantastische lange-afstandsraket is weet iedereen, maar is ie echt zo moeilijk in t stad ? In de file ?
Absolut niet.
De stuuruitslag van de latere modellen is minder dan bij het model 97,daardoor is het draaien in een smalle straat soms wel moeilijk maar file rijden of scherpe bergpassen stellen geen enkel probleem
Perdut

Bericht door Perdut »

Nee Kris, niet moeilijk handelbaar !!
Wat we bedoelen is dat hij bij het manouvreren (parkeren, achteruitduwen, etc..) nogal zwaar is. Van zodra je rijdt voel je hier niks meer van. Een U-turn nemen zoals men zegt, is wennen. Je voelt het gewicht maar daar mag je eigenlijk niet aan denken. Dit draait eerder rond de befaamde "kijktechniek", kijk over je schouder, laat de motor kantelen, geef lichtjes gas en je motor zal volgen. Je moet gewoon leren vertrouwen op jezelf en de motor en dan komt alles wel goed.
Ik zou toch opteren voor het model bj 2001, de prijzen liggen slechts iets hoger maar je hebt toch een jonger (=verbeterd) model.
Wat het bandenslijten betreft, dat hangt puur af van de rijstijl. Als je steeds voluit gaat in je eerste 3 versnellingen, krijgt je achterband het logischer wijze hard te verduren. Je kunt echter zonder loeihard op te trekken zéér sportief rijden. Sportief rijden voor mij zijn de bochten, niet zozeer het optrekken. Dat gaat zowiezo snel, dat vind ik geen uitdaging.
Ik heb momenteel de Metzler Sportec-M1 liggen voor en achter. Ik rij er momenteel zelf reeds 4000km mee, de vorige eigenaar 2000km. Achteraan begin je de slijtage te zien maar is nog niet versleten. Hiermee haal ik dus zeker 8 à 9000 km, met een supersport band !!!
Mij volgende word een MeZ4 of BT-20, daarmee hoop ik dan toch min. 12000km te halen.
Noel-K1200RS

Re: Inschrijven / verzekeren 2ehands K1200RS

Bericht door Noel-K1200RS »

kris dakar schreef:Hello !
ik kan ergens een mooie 12OORS kopen, maar met die 130 pk ... moet ge tweedehands dan ook een dure BIV betalen ? Hoeveel zou dat zijn ?

Wie rijdt er met zoeen en wat betaalt die aan verzekering en wegentaks ?
Verbruik ?
Ervaringen ?

Thanks !
Kris
8)
Ik heb de 'afschrijvingstabel' met de relatie kW/vermogen op een Word documentje gezet.

Ik heb van ales geprobeerd om het hier in te voegen, maar dat wil niet lukken. Via "Paint" heb ik er een Gif en een JPEG afbeelding van gemaakt.... noppes hoor.

Met kopiëren en plakken wil het ook niet goed lukken. Ik ben dan de tabel kwijt, en het is totaal onleesbaar.

Dus... mail maar even, en ik stuur het door, of leer mij een truuk om hier een 'Wordje' (tabel) in te voegen
BMW, wat anders?
Noel-K1200RS

kris dakar schreef:Bedankt voor deze reactie !

Toch een typisch BMW-trekje geloof ik : "de ene heeft het, de andere niet"
Maar als je er één hebt die het heeft ... is het moeilijk te verhelpen ...

Nog mensen met K1200RS ervaringen ?

Greetz !
Kris
8)
Als 'her' opstapper (na enkele decennia op minstens vier wielen (tenminste meestal toch ;-) )was ik in het begin een beetje bang op de 'K'. Ik vroeg me de eerste paar honderd km zelfs af of ik niet te hoog gegrepen had.
Je moet gewoon vertrouwen hebben, en 'natuurlijk' rijden, niks forceren dus. Ok, stapvoets rijden gaat nog, maneuvreren 'te voet' (zoals achteruit de garage in) moet wennen. Gewoon de motor recht houden, en kijken wat je doet.

Voor de rest??? Dream machine. Ideaal compromis tussen de sport- en de touring machines.
Beetje veel windgeruis met scherm in de lage stand (zo zie ik hem het liefst), maar dat zal wel aan mijn helm liggen.

O ja, die van mij haalde ik in Duitsland, een '98 met (toen) 32.000km.
Ziet (en voelt) nog als nieuw.

Wel opletten voor de zijstaander. Motor even goed achteruit trekken, en zien of het daar niet afhelt. Ik gebruik de zijpikkel alleen om de poort te gaan sluiten en om af te stappen. Daarna gaat ie steeds op de middenbok (die zeer vlot bedienbaar is)

Doen man, doen...

PS: welk kleur???
BMW, wat anders?
kris K1200LT

Rijden in de regen met al dat vermogen ... :shock:

Geen heikele bezigheid ... ik ben veel in de winter op pad, eigenlijk meer dan in de zomer ...

Al bedankt voor de reacties !

KRis
K-lover

Bericht door K-lover »

Noel zei
Beetje veel windgeruis met scherm in de lage stand (zo zie ik hem het liefst), maar dat zal wel aan mijn helm liggen.
bij mij staat er een verhoogd scherm op van Wunderlich
op lage stand geen enkel geruis rond de oren maar de volle lading wind op schouders en hoofd
hoge stand , geen wind , wel veel geluid
helm is een C1

greats
Philippe
K1 en K1200RS
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Perdut

Bericht door Perdut »

Kris,

Ik ben ook een doorrijder, velen hier trouwens. Wat betreft rijden in de regen, heb ik de laatste weken al regelmatig mogen doen :evil: . Het was eerder stormen (zoals zondag en vandaag).
Een wijze raad (die ik vroeger ook altijd in de wind sloeg :oops: ): "Pas steeds uw rijstijl aan aan de weersomstandigheden."
Zorg dat je goede banden hebt en dat is al 25% van de zaak. De andere 25% is vertrouwen hebben, de overige 50% UW RIJSTIJL ! Ik heb tot nog toe 1 maal gehad dat m'n voorwiel zich een aantal cm verschoof :shock: (niet erg, controleerbaar), de volgende ochtend heb ik de plaats bekeken (was donker toen) en bleek dat er een hoop bladeren op die plek lagen, vandaar de kleine schuiver.
Het enige wat ik echt minder vind op de RS is het licht :idea: . Tjonge jonge wat een k*tlicht is me dat. Misschien dat ik ook nog eens zal investeren in een xenon of eerst eens proberen met die speciale heldere lichten (nep-xenon).
kris K1200LT

Voor alle duidelijkheid :
ik rijd al acht jaar de winter door met de moto ... eerst met een K75, daarna met de 650 dakar ... reuze wintermachien trouwens, abs en degelijke remmen én ten allen tijden lekker controleerbaar.

Ik interesseer me voor de K1200RS als opvolger, maar ik stel me gewoon wat vragen. Eén daarvan was of de betreffende machine niet té bruut op het gas gaat zodat je in nauwe bochten ook in nauwe schoentjes komt te zitten ... Vandaar de vraag naar ervaringen, waarvoor ook dank natuurlijk.

Eén dezer ga ik een proefrit maken, daarna zal ik de knoop doorhakken : Fun op de GS of Soepless op de RS ... :D :D :D

We zien wel, maar in ieder geval al bedankt voor al wie al wat geschreven heeft of nog wil schrijven ...

Greetz !
Kris
8)
Noel-K1200RS

Toch gelukt......

Afbeelding

Voor de geïnteresseerden...
BMW, wat anders?
De Wolf Ronny
Contacteer:

Bericht door De Wolf Ronny »

Hoi Kris
Wat lees ik daar dat jij ook een zelenaar bent?
ik wens je een dikke proficiat met je aankoop van je BMW K1200RS
Ik zelf heb er ook eentje gekocht in september.
Enorm tof machien hoor is echt een droom van een motor
Wat die biv betreft ik heb 256 euro betaald aan inschrijvingstaks
dus dat valt enorm mee he.
Allee de groeten van nog een zelenaar he
en tot in den bocht he :wink:
Ronny
BMW K1600GT SPORT owner
kris K1200LT

Hello Ronny !!!!
fijn te lezen dat er wel meer zelenaars op de site kamperen :D

Wat betreft de aankoop ben je wat voorbarig hoor ! Ik ben mijn licht aan het opsteken omtrent de aankoop van een K1200RS.

Om de situatie volledig uit de doeken te doen :
Ik rij met een dakar, al een jaar of drie, nadat ik enkele jaren met een K75 rubbers versleten heb. Dienen dakar was indertijd een zeer bewuste keuze, een echte "smile-machine" waar je spontaan hoorntjes van krijgt :twisted: . Door de wendbaarheid, hoge zit, smalle uitschuifbare koffers en zuinigheid is dit echt een ongeloofelijk woon-werk-machine ...
Bovendien durf ik me nogal eens "misrijden" in het veld ... :?

Nu zijn er toch een paar zaken die, zoals bij alle machines zeker ?, na een tijdje begonnen te irriteren ... een ketting is de eerste en belangrijkste ... ik rij veel in de winter, en dan sta je als het goed is om de twee dagen kettingvet te vernevelen ... Een balhoofd dat op 15.000 km naar de vaantjes was deed ook al geen goed aan mijn "bmw-gevoel" ...
De motor had de vervelende gewoonte om op constante snelheid zo'n beetje te hikken waardoor je gaat zitten wiebelen als een chaufeur van een dromedaris :evil: Uiteindelijk, op 22.000 km heeft men dit vermoedelijk verholpen ... EINDELIJK !!! ik wacht nog af of ik daar een faktuur van krijg ...

Enfin, als ge dan ook nog eens prachtige K1200RS'en voor geen geld te koop ziet staan ... Doordat de motor nu wel weer goed draait is de interesse om mijn eco-bikie in te ruilen voor een raket wat getemperd, maar ik ga evengoed één deze de geplande proefrit maken !
Ik moet zeggen, eens je de soeplesse van een K-blok geproefd hebt ... Dat blijft hé !

Enfin, ik let voortaan wat beter op als er een K1200RS aan mijn deur passeert ! Welke kleur is het trouwens ?

Greetz !
Kris
De Wolf Ronny
Contacteer:

Bericht door De Wolf Ronny »

Hoi Kris
Mijn motor is blauw met grijs.
soms staan er mijn koffers op soms niet.
Ik heb hem maar van in september gekocht .
Mijn vorige motor was een suzuki Bandit 1200 en daarvoor heb ik nog met een gsxf 750 van zuzuki gereden en mijn eerste motor was een diversion 600.
Met een BMW rijden was voor mij altijd al een droom geweest maar door de dure aankoop ervan dacht ik dat is niets voor mij tot ik deze zag staan bij mijn Suzuki dealer.
Ik kreeg nog een heel mooie overname voor mijn Bandit en moest maar de kostprijs opleggen van een brommer.
Dus de keuze was vlug gemaakt he.
Mijn K1200RS is van bouwjaar 1998 maar er staan maar 23000 km op.
Hij komt eigenlijk uit een collectie van iemand die een paar motors staan had.
Hij heefd nooit in de regen gereden en nooit op snelwegen.
Vorig jaar heefd die eigenaar er nog mee in Oostenrijk gezeten maar de motor stond toen veilig ingepakt op een aanhangwagen.
Dus eigenlijk heb ik zo goed als een nieuw machien he :D
In de winter rij ik niet zoveel maar in de zomer zul je me al vlugger eens tegenkomen.
Ik zou echt geen andere motor nog willen.
Allee mss heb ik u nog wa meer doen watertanden.
Veel plezier nog he
Ronny
BMW K1600GT SPORT owner
kris K1200LT

Om af te ronden :
heb vandaag proefrit gereden !
K1200RS is stuurt helemaal niet zo zwaar (kan je nagaan, ik ben een Dakar gewoon ...)
Helemaal niet bruut
Helemaal niet zo zwaar om te manouvreren
Helemaal zo soepel als men maar kan dromen
Helemaal zo leuk als men maar kan dromen
Helemaal zo snel als ...
en ...
Helemaal mijn gedacht

... maar nog iets te sportief van zit voor mijn nog herstellende rug :cry:

Eens dat die weer in orde is echter :D ... dan weet ik waar ik naar zal uitkijken !!!

Nog eens iedereen bedanken voor de suggesties, tips, ...

Greetz !
Kris
8)
Noel-K1200RS

kris dakar schreef:Om af te ronden :
heb vandaag proefrit gereden !

... maar nog iets te sportief van zit voor mijn nog herstellende rug :cry:

Eens dat die weer in orde is echter :D ... dan weet ik waar ik naar zal uitkijken !!!

Nog eens iedereen bedanken voor de suggesties, tips, ...

Greetz !
Kris
8)
Nu, wat die zit betreft, daar kan wat aan gedaan worden. Zowel het standaard stuur, de pedalen en het zadel zijn verstelbaar.

Als het dan nog niet ok is, dan zijn er nog: stuurverhogers (origineel BMW; Wünderlich, en nog enkele).
Een andere mogelijkheid is een stuur van de 'GT' te monteren.

In het begon keek ik ook uit naar wijzigen van de zitpositie. Mijn pedalen staan op het laagst, het zadel ook (ik ben maar 1.74m).
Eens boven 80km/u worden je polsen door de rijwind ontlast, en zelfs na ritten van een paar uur doet (bij mij althans, en ik heb ook een 'zwakke rug') er helemaal niks pijn.

Het is alsof de zithouding wat moet wennen. Ik zit zo dicht mogelijk naar voor, en hou mijn rug in een rechte lijn.

Ik zou zelf nooit een 'chopper' rijhouding kunnen wennen, maar dat is elk zijn smaak zeker?

Als je er een hebt, laat eens weten, dan kom ik wel eens naar Zele voor een ritje, ok?
BMW, wat anders?
Plaats reactie