Start niet
Moderator: GVN
-
jmbroekaert
Start niet
Sinds enkele jaren volg ik dit forum een beetje op de achtergrond en heb er al heel wat van opgestoken. Nu ik, eigenlijk voor het eerst, een probleem heb met m'n GS (bouwjaar 1994 en 92000 km) vraag ik om jullie hulp. Vorige week weigerde ie te starten. De startmotor draait mooi rond, de injectors sproeien, de bougies vonken en af en toe kreeg ik door het langdurig proberen een luide knal in de uitlaat ( de buren dachten al dat er iets fout liep in het huishouden). Na wat verder zoeken op jullie forum kwam ik de benaming "hallgevers of -sensoren" tegen, ik wist niet eens dat die in m'n motorfiets zaten. Hoe kan ik nu meten of weten en besluiten of die dingen stuk zijn?
-
Iron Gonzo
wreed wel gekomen hier op het forum
je meld dat uw bougies vonken
dus zou het mij sterk verwonderen dat die hallgevers stuk zijn.
heb je al eens nieuwe bougies gestoken?
hoe zit het met de luchtfilter?
die knal in de uitlaat duid er op dat uw benzine wegvloeid via de uitlaat en daar dan ontsteekt.
je meld dat uw bougies vonken
dus zou het mij sterk verwonderen dat die hallgevers stuk zijn.
heb je al eens nieuwe bougies gestoken?
hoe zit het met de luchtfilter?
die knal in de uitlaat duid er op dat uw benzine wegvloeid via de uitlaat en daar dan ontsteekt.
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 01 dec 2006, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
't Is ook niet omdat je vonken ziet dat ze
- krachtig genoeg zijn
- op het juiste tijdstip komen.
Drie basisprincipes die je moet hebben om een motorblok te kunnen starten :
- compressie
- brandbaar mengsel
- ontsteking
Compressie verandert niet zomaar, tenzij er ineens gigantische lekken aan de kop of cylinder zouden zijn.
De injectoren werken kennelijk ook, dus zou ik het eerder gaan zoeken bij de timing of de kwaliteit van de vonken.
Simpelste dingen eerst (zoals Iron Gonzo al aangaf) :
Bougies vervangen, luchtfilter nazien...
- krachtig genoeg zijn
Drie basisprincipes die je moet hebben om een motorblok te kunnen starten :
- compressie
- brandbaar mengsel
- ontsteking
Compressie verandert niet zomaar, tenzij er ineens gigantische lekken aan de kop of cylinder zouden zijn.
De injectoren werken kennelijk ook, dus zou ik het eerder gaan zoeken bij de timing of de kwaliteit van de vonken.
Simpelste dingen eerst (zoals Iron Gonzo al aangaf) :
Bougies vervangen, luchtfilter nazien...
Nil volentibus arduum
-
desertfreak
- Contacteer:
-
jmbroekaert
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Klopt. Zijn die vonken wit/geel of blauw/wit ? Een zwakke vonk wordt weggeblazen door het door het gecompresseerde mengsel. Oorzaak: bougie, bougiekabel of bobijn.Raketman schreef:'t Is ook niet omdat je vonken ziet dat ze
- krachtig genoeg zijn
...
Timing ? Daar hebben we niet veel greep op. Die ligt in de handen van de motronic motor management.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
jmbroekaert
-
Synchro Bob
- Contacteer:
-
jmbroekaert
-
Synchro Bob
- Contacteer:
OK. Dat is een plausibele uitleg.
Iemand die Hallgeverplaten reviseert ? Dat kan interessant zijn om te noteren voor de toekomst. Hopelijk vergeten we de zoekfunctie niet te gebruiken als het zover is
Iemand die Hallgeverplaten reviseert ? Dat kan interessant zijn om te noteren voor de toekomst. Hopelijk vergeten we de zoekfunctie niet te gebruiken als het zover is
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
De FreekC, en die heeft al heel wat dode hall-gevers een tweede leven bezorgd. Scheelt heel wat duiten...bdemeyer schreef:OK. Dat is een plausibele uitleg.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=16809
Hallgevers zijn meestal nooit dood als ze koud zijn en geven - soms - wel eens pulsen, ideaal om met handen in 't haar te zitten.
ze zijn echter na 't afnemen van de tank aan de stekker makkelijk te testen en gedurende de test gaan ze wel eens in de fout.
Een plaat reviseren deed ik ook reeds met honeywell sensoren, scheelde voor mij 180€, de plaat kost ongeveer 220€. voor de sensoren diende ik een 30€ neer te tellen. nadeel je moet ze in de states bestellen
ze zijn echter na 't afnemen van de tank aan de stekker makkelijk te testen en gedurende de test gaan ze wel eens in de fout.
Een plaat reviseren deed ik ook reeds met honeywell sensoren, scheelde voor mij 180€, de plaat kost ongeveer 220€. voor de sensoren diende ik een 30€ neer te tellen. nadeel je moet ze in de states bestellen
Als ze warm worden, zet het geheel inderdaad wat uit, en dan stopt het feest. Je zou misschien een handeltje kunnen opzetten in ruilrevisies, alhoewel ik de indruk heb dat de markt hier in België niet echt groot zal zijn. Blijkbaar gaan ze in Nederland sneller zelf aan het sleutelen dan bij ons.Danny schreef:Hallgevers zijn meestal nooit dood als ze koud zijn en geven - soms - wel eens pulsen, ideaal om met handen in 't haar te zitten.
-
jmbroekaert
Danny, je kan momenteel bij Farnell in One Nederland ook terecht als particulier. Minimum bestelling is € 50 exclusief BTW + €25 verzendingskosten. Kijk eens bij http://www.farnellinone.nlDanny schreef:...... nadeel je moet ze in de states bestellen
JM
-
sprint
Hallgever is een sensor die op een plaatje gemonteerd is en de positie van de krukas doorgeeft aan de motronic, aan de hand daarvan weet die wanneer de pistons op de ideale plaats zijn om de bougies te laten vonken en aldus 't mengsel te ontstekenLucVB schreef:zou iemand eens kunnen uitleggen wat "Hallgevers" zijn waar die zitten ??
Dan kunnen de minder techneuten ook nog iets opsteken
Marnix.

-
Synchro Bob
- Contacteer:
Jean-Marie Broekaert schreef:Ofwel waren de vonken te zwak maar ik denk eerder dat ze niet op het gepaste moment kwamen. De man die de plaat met hallgevers reviseert heeft me net bericht dat er één van de 2 sensoren daadwerkelijk kapot was.
In het geval van Jean-Marie was er idd één van de sensoren defect.
Ook komt het vaak voor, zoals hier al is gezegd, dat één van de sensoren niet werkt bij warme motor.
Voor de Nederlandse GS club heb ik inmiddels meer dan 60 gereviseerde platen geleverd.
De losse hallgevers bestel ik in de USA met een stuk of 50 tegelijk.
Nieuw prijs bij de dealer is ongeveer € 220,- bij mij € 60,- met inlevering van de kapotte plaat.
Dus dat scheelt nog al een paar euri's
Waar ze zitten?? (nummer-5)
Freek

Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
R1150 GS 49000 km
-
WALTER GSAdventure
-
van bockstaele
-
jmbroekaert