Langer in de file door tragere Kennedytunnel
Externe links bij dit artikel
Vul de enquête in http://www.vab.be/nl/actueel/enquete/default.aspx
Wie via de Kennedytunnel naar Antwerpen rijdt, doet er in de spits 24 minuten langer over.
Op dinsdag 3 oktober gebeurde in de Kennedytunnel een zwaar ongeval. Er vielen twee doden en twee zwaargewonden. Een week later werd de snelheidsbeperking tot 70 km/uur aan de tunnel ingevoerd. Er kwamen ook meer snelheidscontroles.
De VAB en de Vlaamse minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) spraken af dat ze op 11 december een evaluatie zouden maken van de veiligheidsmaatregelen. Voor de evaluatie worden de effecten op de mobiliteit afgewogen tegenover de al of niet toegenomen verkeersveiligheid.
VAB berekende alvast de extra filetijd tijdens de ochtendspits. Wie van Gent via de E17 naar Antwerpen rijdt, doet er tussen 6.45 uur en 10.30 uur 24 minuten langer over. De file begint ook drie kwartier vroeger en eindigt later. Wie van Nederland komt via de E19 en vanuit Limburg of de Kempen via de E34/E313, heeft een gemiddelde extra filetijd van 10 minuten, maar volgens de VAB is er geen direct verband met de snelheidsbeperking. Dat is er wel voor wie van de A12 komt. Die automobilisten doen er 8 minuten extra over. Problemen bij het invoegen op de Ring vlak voor de Kennedytunnel liggen hier aan de basis.
,,De ochtendspits kost aan de mensen die via de E17 naar Antwerpen rijden, dagelijks 75.000 euro'', zegt Maarten Matienko van de VAB. ,,Het economisch verlies wordt berekend op basis van 10 euro per uur voor personenauto's en 30 euro voor vrachtwagens. Elke ochtend wordt er daardoor ook 4.500 liter extra brandstof verbruikt en de bijhorende CO2 uitgestoten. ''
De VAB gaat op vraag van minister Peeters ook na of automobilisten zich veiliger voelen sinds de snelheidsbeperking. De VAB deed het onderzoek bij een aantal frequente gebruikers, ze vraagt nu ook aan alle gebruikers van de tunnel om de enquête, die op de VAB-website staat, in te vullen.
Matienko wijst erop dat de verkeerssituatie aan de Kennedytunel zeer complex is. En dat de snelheidsbeperking hoe dan ook maar invloed heeft op vier van de tien knelpunten. ,,De te korte afstand tussen op- en afritten, de helling bij het binnen- en buitenrijden van de tunnel, het hoge aandeel vrachtwagens, het feit dat de tunnel niet voorzien is op zoveel verkeer, zijn knelpunten die met 70 km per uur niet opgelost zijn.''
Uit de resultaten van de subjectieve en objectieve verkeersveiligheid (ongevallen) en de effecten van de mobiliteit, moet dan ook blijken of de snelheidsbeperking bijgestuurd moet worden.
Surf naar http://www.standaard.be en vul de enquête van de VAB in.
http://www.vab.be < http://www.vab.be>
Van onze redactrice Inge Ghijs
Kennedytunnel
Moderator: GVN
-
Fox30
als dagelijke gebruiker van de Kennedytunnel heb ik net de enquete ingevuls bij VAB.be, alsook een directe mail met de bevindingen aan het kabinet van de minister zoals stond gevraagd in het persartikel. (kabinet.peeters@vlaanderen.be)
Steun mij even aub, zodat mijn dagelijkse ellende wat korter wordt en ik 's avonds langer op dit forum kan zitten.
Steun mij even aub, zodat mijn dagelijkse ellende wat korter wordt en ik 's avonds langer op dit forum kan zitten.
-
Iron Gonzo
ik heb ze ook ingevuld
deze morgen om 06.00 uur kon je door rijden aan 100Km/u
deze middag om 15.00uur was het 70km/u
er was weinig verkeer op de ring en je kon vlot door rijden
, tot je aan de tunnel kwam
dan was het stroppen
door die 70Km/u 
deze morgen om 06.00 uur kon je door rijden aan 100Km/u
deze middag om 15.00uur was het 70km/u
er was weinig verkeer op de ring en je kon vlot door rijden
dan was het stroppen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit