klimpie schreef:
Heb het gevoel dat de batterij toch maar nipt is. Hang hem regelmatig aan Optimate en batterij is telkens mooi vol geladen. Na een paar keer proberen starten zoals boven beschreven, merk je dat de batterij het toch al lastiger krijgt.
volgens mij is dat nen marketingstruc van BMW (en andere fabrikanten) om zo een kleine batterij te monteren,en om zo aan iedereen nen extra oplader te kunnen verlappen...
heb eens zitten neuzen op de site van Varta:
dit is een batterij die er voor nen R 1200 GS (en familie?) zou moeten inzitten, kan dat?
spanning (Volt) 12
batterij (vermogen Ah) 12
koudstartstroom EN (A) 100
en dit is een batterij die in mijn K 75 zit
spanning (Volt) 12
batterij (vermogen Ah) 30
koudstartstroom EN (A) 300 (dit komt van Varta, ik heb een andere batterij met nen lageren koudstartstroom, weet niet uit hoofd hoeveel)
mijn punt is, mijne K staat altijd buiten, heeft een 3 keer zo sterke accu als die GS en start 's winters nipt, maar wel altijd (zonder opladen)
hoe kan je dan verwachten van zo een batterij van een GS (die +- 3 keer minder krachtig is en 600 cc per cilinder moet verzetten) bij koud weer je motor vlot kan doen starten?
1 X "mis" starten en ge moogt moto in gang lopen of dealer bellen..
let op, ik gooi geen steen naar je e, begrijp enkel niet waarom BMW zo een beslissing neemt...