start - starter - startst

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
klimpie
Contacteer:

start - starter - startst

Bericht door klimpie »

Maar dat deed 'em nu net niet al te goed. Moto stond slechts een paar dagen stil en echt vriezen doet het nu ook weer niet. Mn RT1200 wou niet starten door gewoon op de knop te drukken. Heb hem uiteindelijk aan de praat gekregen door met m'n rechterhand goed wat gas te geven en met m'n linker op de startknop te drukken. En plots zoemde hij gelijk een bijtje...

Heb het gevoel dat de batterij toch maar nipt is. Hang hem regelmatig aan Optimate en batterij is telkens mooi vol geladen. Na een paar keer proberen starten zoals boven beschreven, merk je dat de batterij het toch al lastiger krijgt.

Soit, aan welke vijs moet ik draaien om hem te laten choken of zo zodathij beter kan starten :?: Of toch maar eens binnen steken?

Prettige eindejaarsdagen toegewenst!!!
hold on to the rocks
R1200RT
jerre

Re: start - starter - startst

Bericht door jerre »

klimpie schreef: Heb het gevoel dat de batterij toch maar nipt is. Hang hem regelmatig aan Optimate en batterij is telkens mooi vol geladen. Na een paar keer proberen starten zoals boven beschreven, merk je dat de batterij het toch al lastiger krijgt.
volgens mij is dat nen marketingstruc van BMW (en andere fabrikanten) om zo een kleine batterij te monteren,en om zo aan iedereen nen extra oplader te kunnen verlappen...
heb eens zitten neuzen op de site van Varta:
dit is een batterij die er voor nen R 1200 GS (en familie?) zou moeten inzitten, kan dat?

spanning (Volt) 12
batterij (vermogen Ah) 12
koudstartstroom EN (A) 100

en dit is een batterij die in mijn K 75 zit

spanning (Volt) 12
batterij (vermogen Ah) 30
koudstartstroom EN (A) 300 (dit komt van Varta, ik heb een andere batterij met nen lageren koudstartstroom, weet niet uit hoofd hoeveel)

mijn punt is, mijne K staat altijd buiten, heeft een 3 keer zo sterke accu als die GS en start 's winters nipt, maar wel altijd (zonder opladen)
hoe kan je dan verwachten van zo een batterij van een GS (die +- 3 keer minder krachtig is en 600 cc per cilinder moet verzetten) bij koud weer je motor vlot kan doen starten?
1 X "mis" starten en ge moogt moto in gang lopen of dealer bellen..
let op, ik gooi geen steen naar je e, begrijp enkel niet waarom BMW zo een beslissing neemt...
K100 RS 16v
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

Gewichtsbesparing?
Groot vertrouwen in onfeilbaarheid?

Weet niet, ach ja, misschien moet hij een klein beetje bijgesteld worden en wat beter choken of zo...
hold on to the rocks
R1200RT
jerre

Bericht door jerre »

is dat injectie?
dan heeft dat geene choke :wink:
en dan zou de injectie computer normaal zijn eigen bij koud weer wat "rijker" moeten instellen (wat meer benzine inspuiten bij eenzelfde hoeveelheid lucht (juist?))

van die moto's weet ik niets, geen idee of je daar ergens iets (zelf) kan regelen...
K100 RS 16v
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

jerre schreef:is dat injectie?
dan heeft dat geene choke :wink:
en dan zou de injectie computer normaal zijn eigen bij koud weer wat "rijker" moeten instellen (wat meer benzine inspuiten bij eenzelfde hoeveelheid lucht (juist?))

van die moto's weet ik niets, geen idee of je daar ergens iets (zelf) kan regelen...
Mijne 1150 GSA is ook injectie en daar zit de choke naast de koppelingshendel. Met dit weer choke ik ook hoor.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

Da hendelke is nen toerentalverhoger en eigelijk gene choke..
in de volksmond is da t zelfde maar technisch gezien niet echt.

greetz!
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Bart Bever schreef:Da hendelke is nen toerentalverhoger en eigelijk gene choke..
in de volksmond is da t zelfde maar technisch gezien niet echt.

greetz!
ik geloof je best maar als ik aan dat prulleke trek bij het starten in koud weer, start hij direct. :wink:
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

Haja, daar dient da prulleke ook voor he.. :D

(Ik had het ook op mijn S-ke.. da's volgens mij t enige stukske da nie kapot is nu, tenminste als ge t zonder te breken uit mijn kroonplaat kunt krijgen :roll: )

greetz!
Pol

Bericht door Pol »

demito schreef: ik geloof je best maar als ik aan dat prulleke trek bij het starten in koud weer, start hij direct. :wink:
als ge nu ni aan da prulleke trekt en ge draait wa aan de gas dan is da zowat hetzelfde.

Click hier

yo
Pol
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

Blijkbaar MAG je met een R1200RT niet starten én gas geven terzelfdertijd. Indien je dit toch (moet) doen, motor terug afzetten, even wachten en hopen dat hij start zonder gas te moeten geven.

Zelf choken is er dus niet bij :lol: Ding moet door computer terug "opgevoed" worden.
hold on to the rocks
R1200RT
Dennis

Bericht door Dennis »

Ik heb afgelopen maandag hetzelfde probleem gehad met mijn nieuwe RT. Hij stond zowat anderhalve maand stil. Ik hang hem wel altijd aan zo'n ladertje van BMW.

Toen ik hem wou starten, had ik muziek, licht en alles wat je wil... behalve geen motor die draaide. Ergelijk, als je weet dat je speciaal zo'n ladertje koopt en het nog niet écht koud was geweest en altijd binnen staat. Hij vertikte het gewoon om aan te slaan. De batterij kon het niet zijn want die wordt gecontrolleerd en optimaal bijgehouden door het BMW-ladertje.

Na verscheidene startpogingen kreeg ik mijn moto niet aan de praat en heb ik dan maar hetvolgende uitgeprobeerd: eerst een paar keer ontkoppelen (een paar keer de hendel open en toe gedrukt) en dan eens tweemaal aan de gas gedraaid... daarna de startknop ingedrukt en ja hoor... ik kreeg hem aan de praat. Geen gesputter, geen rook, alles normaal... Wel eigenaardig, niet ?! Zou ergens een brandstofklepje kunnen "vastkleven" nadat je'm een tijdje buiten dienst zet? Ik hou het alvast voor de toekomst in de gaten.

PRETTIG EINDEJAAR !!!! :lol:
Dennis Afbeelding

BMW R1200RT (rood)

...en bij sommigen gekend van de Pier Kloeffe rit :wink:
Dré

Re: start - starter - startst

Bericht door Dré »

Als er ooit iemant een wedstrijd organiseerd om batterijen van de 1200gs het verste weg te smijten,dan doe ik mee en zal waarschijnlijk winnen,
zo kwaad heb ik mij al gemaakt op mijn 2de gs batterij
Met nen R1200GS onder je kont rijdt ge de wereld rond
Plaats reactie