Wegligging BMW R1200RT .... HELP !

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

gooikenaar

Wegligging BMW R1200RT .... HELP !

Bericht door gooikenaar »

Hallo,

Net een testrit achter de rug met een BMW R1200RT .... supercomfort behalve manier van rijden .... Momenteel rij ik met een Varadero (Honda). Wat mij het meest verwonderde bij de RT was de COMPLEET andere manier van rijden, bochten nemen, reactie van de machine. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de boxermotoren.

Kan iemand mij hiervoor en verklaring geven? Wat is er zo speciaal aan de boxers? Beinvloeden zij echt de wegligging, of is het gewoon een andere manier van rijden?

Voor de rest: de RT is een supermachien !!

Alvast bedankt,

lieven
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

van een varadero naar een toermoto is zekers wennen
je moet de motor leren aanvoelen zodanig je 1 wordt met de machine
Km doen is de boodschap en met de juiste rij en kijk techniek
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ook de telelever (voorwielophanging) is iets waar je - komend vanaf een motor met conventionele voorvork - aan moet wennen. Eenmaal daaraan gewend leer je het goed waarderen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Het rijwielgedeelte (paralever/telelever) is natuurlijk helemaal anders dan bij een Varadero, die een veerweg heeft en dus induikt. Daarbij is een andere zithouding ook al een reden van verschil, alleen al het smallere stuur maakt veel uit. Als je vanaf een vara komt, waarom geen GS proberen? :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

Ik ben overgeschakeld van een Fazer 1000 naar de RT en ik moet zeggen mij is dat allemaal zo niet opgevallen. Ik heb zelfs geen testrit gedaan. In het begin een beetje wennen maar dat heb ik met alles, ook met een andere auto. Dan na 2 korte ritjes was ik al ingeburgerd in het nieuwe type.
Waar ik het meeste last van had, waren de bediening van alle hendeltjes. Ik heb zelfs een paar keer getoeterd als ik wou afslaan.
Ik zou begot niet kunnen zeggen wat het verschil is tussen het rijden met een boxer en een niet-boxer. Dat niet induiken is wel een hele verbetering.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
geebee

Bericht door geebee »

bij mij was't van een transalp (nieuw model), naar een GS 1150
en ik moet zeggen dat de overstap veeeel vlotter ging dan ik verwacht had. de eerste "echte" bochten waren precies aslof er een camera op mijne gs gemonteerd stond. Da beemerke dook erin alsof het niets was.
Heb ook op het punt gestaan van een varadero te kopen, maar het enige dat mij tegen gehouden heeft was de ketting.... en nu ben ik content dat em een ketting had.. wil mijn bmw'ke voor niets meer kwijt.
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Boskrabber schreef:het verschil is tussen het rijden met een boxer en een niet-boxer. .
De gyroscopisch effect van de boxer is ongunstig voor een optimale stabiliteit. Alle draaiende onderdelen van de boxer zijn op assen die in de lengte van de moto liggen. De 2 wielen proberen de moto recht te houden terwijl de motor bij het nemen van bochten je probeert te doen vallen :cry:
Als je de motor gewend bent voel je dat niet eens en je anticipeert automatisch dit vreemde gedrag.

Waarschijnlijk heeft BMW destijds gekozen voor deze sub-optimale formule om het toepassen van een cardanoverbrenging gemakkelijker te maken.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

bdemeyer schreef:
Boskrabber schreef:het verschil is tussen het rijden met een boxer en een niet-boxer. .
De gyroscopisch effect van de boxer is ongunstig voor een optimale stabiliteit. Alle draaiende onderdelen van de boxer zijn op assen die in de lengte van de moto liggen. De 2 wielen proberen de moto recht te houden terwijl de motor bij het nemen van bochten je probeert te doen vallen :cry:
Als je de motor gewend bent voel je dat niet eens en je anticipeert automatisch dit vreemde gedrag.

Waarschijnlijk heeft BMW destijds gekozen voor deze sub-optimale formule om het toepassen van een cardanoverbrenging gemakkelijker te maken.
LANG LEVE HET BOXER RIJDEN :lol: :lol: :lol:

momenteel is alles wel gemoderniseerd om dit gevoel tot een minimum te beperken :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Boskrabber

bdemeyer schreef:

Bedankt voor de uitleg, toch wil ik mijne boxer niet meer ruilen.
R1200RT

Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Boskrabber schreef:[
Bedankt voor de uitleg, toch wil ik mijne boxer niet meer ruilen.
Ik OOK niet ! 't Mag allemaal niet té perfect zijn :wink:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Inderdaad, anders kochten alle mensen wel een Honda :lol:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Shulty

Bericht door Shulty »

Ik kom ook van een Varadero, en heb nu de 1200 GS.
Moet eerlijk zeggen, in vergelijk met m'n GS rijdt de Vara als een dweil, sorry, maar het is zo.

Anders eens een testrit met een GS proberen, kwestie van te kunnen vergelijken.
Ik heb eens een dag met de RT gereden als vervangmotor, en het is toch een verschil....het gooi en smijtplezier is er een pak minder, alhoewel het toch wel een fijne motor is. Het is maar wat je zelf wil!

Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
grandru
Contacteer:

Bericht door grandru »

Probeer eens een gs.

Wij hadden hetzelfde probleem, alle merken en modellen proefgereden, dan 2 dagen een rt gehuurd die was zeer goed maar voor ons ontbrak er iets, de week erna een gs proefgereden en na 1km wisten wij (ik rij 98% van de tijd met duo) dat dit ons ding was.
Sindsdien al 160.000 plezante km zowel op verharde als onverharde weg.

groeten
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik ken dat gevoel. Toen ik een half jaar geleden ging testrijden wou ik een GT, RT en een GS(A) testrijden. Enkel de GT en de RT was beschikbaar. Ik heb toen resoluut gekozen voor de GT voor de zelfde reden.

Ondertussen heb ik de overstap naar de GSA gemaakt.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hi & welkom!
Ik begrijp je ervaring volkomen: straf rijwielgedeelte + boxer + remmen zijn wennen. Daarna leer je het steeds beter te waarderen.
Op mijn RT weet ik gewoon dat ie de bocht ingaat en geen krimp geef. Ik kijk gewoon naar de staat van het wegdek en weet dat hij zal volgen. De boxer hangt lekker aan de gas, zowel bij het doortrekken na een bochtje als het afremmen voor een hairpin 8)
Remmen tenslotte zijn prachtig: wees erop voorbereid als je de boel eens moet toesmijten...ze werken als een anker..
Ik heb ooit een Varadero mogen lenen: thanks. Motor trekt lekker door maar het deinen als een zeilschip vond ik erg vervelend voor het bochtenwerk!! Ken zeker geloven dat het wennen is. Qua verbruik zal de boxer je bovendien lekker verbazen..

Keuze GS/RT hangt af van inzetgebied en smaak.
Laatst gewijzigd door Wingman X op 01 mar 2018, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Boskrabber

grandru schreef:Probeer eens een gs.

Wij hadden hetzelfde probleem, alle merken en modellen proefgereden, dan 2 dagen een rt gehuurd die was zeer goed maar voor ons ontbrak er iets, de week erna een gs proefgereden en na 1km wisten wij (ik rij 98% van de tijd met duo) dat dit ons ding was.
Sindsdien al 160.000 plezante km zowel op verharde als onverharde weg.

groeten
Wat mij nu altijd opvalt dat de GS-mannen veel fanatieker zijn in het aanprijzen van hun bolide t.o.v. van de RT-mannen. Ik zelf kan niet vergelijken, want ik heb nog niet met GS gereden en ik weet dat zo'n type motor niet mijn ding is. Waarschijnlijk zijn de GS'ers meer avonturiers en de RT'ers meer toerders.
R1200RT

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Welnee, er zijn maar weinig avonturiers onder de GSsers maar ik denk dat, als je eenmaal echt op een GS gereden hebt, je weet dat de GS het beste uitgangspunt is :roll: :wink:
J-P

Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

GS Adventure for ever!

Stoffel
Afbeelding
Boskrabber

J-P schreef:Welnee, er zijn maar weinig avonturiers onder de GSsers maar ik denk dat, als je eenmaal echt op een GS gereden hebt, je weet dat de GS het beste uitgangspunt is :roll: :wink:
J-P, je levert weer het bewijs "GS het beste uitgangspunt", misschien dan geen avonturiers maar toch goeie aanprijzers.
Ik zou dat nooit zeggen, dat de RT het beste uitgangspunt is, wel voor mij maar daarom niet voor een ander
R1200RT

geebee

Bericht door geebee »

Volgens mij is het gewoon een kwestie van smaken.
Iemand die graag een RT ziet kan je slecht op een GS gaan zetten en visa verca.... Elk type motor reageert anders. en als je over stapt naar een ander type motor is het altijd wennen. Hoeveel rijders zijn er niet die in't begin teleurgesteld zijn over hun nieuwe moto, die hem achteraf voor niets meer kwijt willen.Gewoon veel rijden en alles komt wel goed met je RT.
Boskrabber

geebee schreef:Volgens mij is het gewoon een kwestie van smaken.
Iemand die graag een RT ziet kan je slecht op een GS gaan zetten en visa verca.... Elk type motor reageert anders. en als je over stapt naar een ander type motor is het altijd wennen. Hoeveel rijders zijn er niet die in't begin teleurgesteld zijn over hun nieuwe moto, die hem achteraf voor niets meer kwijt willen.Gewoon veel rijden en alles komt wel goed met je RT.
Ik ben wel akkoord met uw stelling en moest ik nu zin hebben in het off-road rijden, dan zou zo'n GS misschien beter zijn, maar ik ben een pure asfaltvreter en daarom heb ik voor RT gekozen. Zoals ge zegt smaken verschillen.
R1200RT

Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Shulty schreef:Ik kom ook van een Varadero, en heb nu de 1200 GS.
Moet eerlijk zeggen, in vergelijk met m'n GS rijdt de Vara als een dweil, sorry, maar het is zo.
Doe eens een testrit met een Adventure 990, en ge gaat dat gevoel weer hebben. Met de GS in de rol van de Vara, wel te verstaan 8).
Nil volentibus arduum
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Boskrabber schreef:
Ik ben wel akkoord met uw stelling en moest ik nu zin hebben in het off-road rijden, dan zou zo'n GS misschien beter zijn, maar ik ben een pure asfaltvreter en daarom heb ik voor RT gekozen. Zoals ge zegt smaken verschillen.
Och, in weze is een GS ook totaal ongeschikt voor offroad: te zwaar, te lomp, te kwetsbaar. Het marketingapparaat van BMW heeft op volle toeren gewerkt bij de GS, hij geeft het idee van avontuur, dat alles kan. In feite rijden er gewoon veel suffe burgerlullen op, en eigenlijk ben ik er ook eentje. Ik ga echter altijd uit van hoe een motor rijdt, niet hoe hij er uitziet. Als je dan eenmaal op een GS gereden hebt dan weet je gewoon, dit is het optimale wat je kunt bereiken qua vlot sturen op de kleine baantjes, qua wegligging. Een RT schiet dan schromelijk tekort. Die moet het hebben van vlottere wegen, snelwegen misschien wel. Volgens mij heeft dat dan weer niets met motorrijden te maken (imho he! ) want dat kan je net zo goed met een blik doen... :wink:
J-P

Relax

Bericht door Relax »

aiaiai
I respect your opinion. But I don't give shit.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Er staat wel een knipoog bij he :mrgreen:
J-P

Plaats reactie