Wat moet ik hier van denken?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

duveltje4

Wat moet ik hier van denken?

Bericht door duveltje4 »

Hebben jullie een idee waar ik me aan moet verwachten?

Eind vorige zomer mijn motor (R1150RT) op stal gezet aan een druppellader (optima III).
De eerste dagen brandde er een lampje (laden) na enkele dagen brandde er een groen lampje (batterij=vol, druppelladen). De motor is zo blijven staan tot vandaag, altijd in druppelladen.
Vandaag wil ik hem even starten.... batterij helemaal leeg!!
Gestart met startkabels, een toerke van 55Km gedaan, batterij al een beeeeetje bijgeladen, maar nog niet in staat om de startmotor rond te krijgen.
Hangt nu terug aan de optima III, weer oranje lampje....
Optima III buitengooien? Batterij buitengooien? Motor buitengooien? (allé, zo drastisch zal wel niet nodig zijn zeker?)

alle tips zijn welkom, ook de prijs van een nieuwe batterij zou ik willen kennen...
GSven

Bericht door GSven »

Hoe oud is je batterij?
Na 5 jaar zijn defecte batterijen geen zeldzaamheid.

De optimate zorgt ervoor dat een batterij onder spanning blijft, ze ondergaat dus geen diepontlading (=stuk), maar het geeft dus wel slijtage, net als dagelijks gebruik van de motor.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

ik denk dat uw batterij haar beste tijd gehad heeft.
heb je de optimate correct aangehangen trouwens? ik heb hier eens gelezen dat je eerst de optimate aan je motor moet koppelen en daarna pas in het stopcontact.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Zowel motor als batterij worden in april vier jaar, dus nog orginele batterij. Wat me eigenlijk zorgen baart is het feit dat de optimaat een groen ledje toont terwijl de batterij zo plat is als ne pannekoek zonder suiker!
pepino gonzales
Banned User
Banned User

Bericht door pepino gonzales »

dat heeft met verschillende factoren te maken.....

gewoon nieuwe batterij en bollen zoals vanoud :wink:
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Check eerst eens hoe hoog het vloeistofniveau in de batterij is. Het is dus perfect mogelijk dat die tot in de helft is weggezakt, rustig aan uitgekookt. En dan geeft die nog wel een kleine 9 volt, en ook de optimate denkt dat ze volledig opgeladen is (ze is dan ook zo ver als nog mogelijk is 'geladen'). Met een beetje geluk zijn de platen nog niet zo ver kromgetrokken dat de accu om zeep is, en kan je ze weer aan de praat krijgen. Eerst bijvullen met gedemineraliseerd water, dan bijladen met een lader van max 2 Ampère, na een paar uren weer gedeeltelijk ontladen (gloeilamp of andere verbruiker aansluiten), en dit proces enkel keren herhalen. Meet dan ook even of je terug 12 volt krijgt, en meet ook het voltage met draaiende motor (zou iets meer dan 13 volt moeten wezen), zo weet je meteen of de alternator het nog doet. Dan de eerste dagen een set startkabels in de koffer, just in case, en vingers kruisen :wink:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Moet je het vloeistofniveau van die nieuwe batterijen eigenlijk nog regelmatig nakijken :!: Bij de auto doe ik dat nooit meer, terwijl dat vroeger in één moeite doorging met oliepeil en koelwater, dingen die je bij de auto ook nooit meer doet (ik toch niet :oops: )
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
pepino gonzales
Banned User
Banned User

Bericht door pepino gonzales »

best wel bij iedere onderhoudsbeurd even nakijken
tis een kleine moeite die veel leed kan uitsparen
Afbeelding
Fox30

Bericht door Fox30 »

Lomax heeft gelijk.
Ik heb gisteren mijn batterij-vloeistofniveau gecheckt, want mijn batterij van 2 jaar hangt bijna constant aan de druppellader.(behalve wanneer ik met de motor rij, natuurlijk)
De ontdekking:
cel 1: 9 cm water/zuur=vol
cel 2: 4 cm water/zuur
cel 3: 3 cm water/zuur
cel 4: 2 cm water/zuur
cel 5: 5 cm water/zuur
cel 6: 8 cm water/zuur

'k heb alle cellen bijgevuld tot max niveau en ik ben ervan overtuigd dat ik nu nog meerdere jaren voort kan met die batterij.

Kostprijs van dit onderhoud:
* een halve dag om de linkerzijkant te demonteren (RT, ja !) en opnieuw te monteren
* 0.80 euro voor een litertje gedemineraliseerd water in de HUBO.
* tegelijkertijd ineens alle viegen uit de luchtfilter gehaald, wat ook weer een verlenging van de levensduur met zich meebrengt.

Maar achteraf weer een gerust hart voor vele jaren.

Een aanrader voor iedereen die geen batterijproblemen wil.
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Bedankt voor de tips!

Ik heb ondertussen mijn eerste stapjes als motortechnieker gezet :)
De linkerplastic verwijderd en de batterij eruit gehaald. Het blijkt een onderhoudsvrije gelbatterij te zijn, dus een tekort aan water is uitgesloten.
Onbelast meet ik een spanning van 12,58v. Denk dat ik best om een nieuwe ga...
Iemand een idee wat die mag kosten?

Wat een hoop plastic zeg! :roll:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

kan je ook het water gebruiken uit het bakje van de condensdroogkast?

Wordt ook gebruikt voor strijkijzers, dus waarom niet in de batterij?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Rakthi

Bericht door Rakthi »

-------
Laatst gewijzigd door Rakthi op 31 jul 2011, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Als je vrouwtje de was doet met een wasverzachter is dat codenswater dan nog te gebruiken?
Ik denk het niet he!
ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
LOMAX

Bericht door LOMAX »

duveltje4 schreef:Iemand een idee wat die mag kosten?
http://www.hein-gericke-store.com/wShop ... or=2310084
In "werkstatt" "versleisteile" aanklikken, en dan naar BMW gaan. Daar vind je de Varta 19 ampère aan 73 euro. Is geen gel-batterij, maar dan heb je toch al een prijsindicatie. De 'betere' merken kosten al gauw het dubbele.
En vermits Danny het hier voor bekeken houdt, moeten wij het stellen met oude, maar nog steeds waardevolle uitspraken van hem.
toch maar een Hawker batterij kopen ipv de prul door BMW geplaatst, de mijne is aan haar 7 de jaar bezig...
Contacteer:

Bericht door pirre105 »

Heb hetzelfde als jij voorgehad met mijn K1200LT.
Batterij was 4 jaar en en beetje en had de geest gegeven ondanks dat het ledje op de optimate eveneens op groen stond.
Heb er vandaag een nieuwe gel batterij in gemonteerd en de LT startte na een half duwtje op de starter.
Ben van puur contentement een toerke van 120km gaan bollen.
Kostprijs batterij 79 euro
Bij BMW 156 euro

Groeten Pirre
Ik hou van Lut en mijn GSA.
Fox30

Bericht door Fox30 »

duveltje4 schreef:Onbelast meet ik een spanning van 12,58v. Denk dat ik best om een nieuwe ga...
:roll:
Duveltje4,
12,58 volt is perfect in orde hoor.
Tijdens het rijden kan de spanning van de alternator voor een 13 a 14 volt zorgen.
Ik zou niet weten waarom je een nieuwe batterij zou steken met die spanning bij rust.
Fox30

Bericht door Fox30 »

JH. schreef:kan je ook het water gebruiken uit het bakje van de condensdroogkast?
Wordt ook gebruikt voor strijkijzers, dus waarom niet in de batterij?
Het minste onzuiverheid in dit water, zet zich af op de platen van de batterij en zal snel voor een verzwakking zorgen van die bewuste cel van de batterij.
Ik zou echt niet besparen op die 0.80 euro, als ik jou was.
Wel kan je de overschot die je niet nodig hebt aan moeder de vrouw geven. Zij kan er inderdaad het strijkijzer nog mee vullen.

Ik dacht er eerst ook even over om wat water op te zetten met de waterkoker, doch dan ben je nog niet zeker dat al het kalk er uit is. En dat is nu juist wat gedemineraliseerd water is, Mineralenvrij.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

LOMAX schreef:En vermits Danny het hier voor bekeken houdt, moeten wij het stellen met oude, maar nog steeds waardevolle uitspraken van hem.

Wij gaan hem nog missen, spijtig :cry:
:!: :?: :?:
Nil volentibus arduum
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

12,58 volt is perfect in orde hoor.
Tijdens het rijden kan de spanning van de alternator voor een 13 a 14 volt zorgen.
Ik zou niet weten waarom je een nieuwe batterij zou steken met die spanning bij rust.
Omdat de batterij geen vermogen meer levert!?
Zodra ik de startknop indruk zakt alles in elkaar, de startmotor, of startrelais begint wat te klepperen, dat is alles. Met een andere batterij (van de auto) start hij onmiddellijk!
Fox30

Bericht door Fox30 »

duveltje4 schreef:Omdat de batterij geen vermogen meer levert!?
Zodra ik de startknop indruk zakt alles in elkaar, de startmotor, of startrelais begint wat te klepperen, dat is alles. Met een andere batterij (van de auto) start hij onmiddellijk!
Heb je al eens gekontroleerd dat de beide aansluitingen aan de batterij nog goed vast zitten? Het kan ook zijn dat je geen goede verbinding van de massa hebt. Het resultaat is dan ook hetzelfde als wat je omschrijft.
Indien dit niet het geval is, ja..., dan zou ik ook de batterij vervangen. :cry:
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

gedemineraliseerd water is dus water zonder mineralen en kalk.
kan je dan ook regenwater gebruiken?
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
RonvGS

Bericht door RonvGS »

Zit er in een nieuwe GS een gel of vloeistof batterij?
R1200GS
LOMAX

Bericht door LOMAX »

GS 'er schreef:gedemineraliseerd water is dus water zonder mineralen en kalk.
kan je dan ook regenwater gebruiken?
In noodgevallen kan je er eender wat in kieperen, maar zelfs in regenwater zit zoveel vervuiling dat ik het toch niet systematisch zou gebruiken. Hetzelfde geldt ook voor het koelsysteem van watergekoelde motoren, en voor de prijs van een "bidonneke" van 5 liter moet je het zeker niet laten. In regen zitten bvb ook zuren, en niet van het soort die al in uw accu aanwezig zijn.
Hanzy_S

Bericht door Hanzy_S »

Ik heb toch een tweetal opmerkingskes.

- Volgens mij heeft de spanning meten van een batterij geen zin. Spanning zal op het allerlaatste zakken, maar batterij levert dan al lang niet voldoende stroom meer.

- Wat moet/kun je bijvullen bij een gel batterij?
[ s ]R1100R[ /s ]
R1200S
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Raketman schreef: :!: :?: :?:
:cry: :cry:
Danny zijn meest recente posting nog niet gelezen?
Een groot verlies, nog al goed dat jij, de Bob en nog een paar andere wizzards hier blijven rondhangen. Vooral de K-mannen gaan hem missen, nooit iemand geweten die van 20 bouwjaren en types zoveel details nog uit het hoofd weet. Hopelijk blijft ie niet te lang weg.
Plaats reactie