Wat moet ik hier van denken?
Moderator: GVN
Wat moet ik hier van denken?
Hebben jullie een idee waar ik me aan moet verwachten?
Eind vorige zomer mijn motor (R1150RT) op stal gezet aan een druppellader (optima III).
De eerste dagen brandde er een lampje (laden) na enkele dagen brandde er een groen lampje (batterij=vol, druppelladen). De motor is zo blijven staan tot vandaag, altijd in druppelladen.
Vandaag wil ik hem even starten.... batterij helemaal leeg!!
Gestart met startkabels, een toerke van 55Km gedaan, batterij al een beeeeetje bijgeladen, maar nog niet in staat om de startmotor rond te krijgen.
Hangt nu terug aan de optima III, weer oranje lampje....
Optima III buitengooien? Batterij buitengooien? Motor buitengooien? (allé, zo drastisch zal wel niet nodig zijn zeker?)
alle tips zijn welkom, ook de prijs van een nieuwe batterij zou ik willen kennen...
Eind vorige zomer mijn motor (R1150RT) op stal gezet aan een druppellader (optima III).
De eerste dagen brandde er een lampje (laden) na enkele dagen brandde er een groen lampje (batterij=vol, druppelladen). De motor is zo blijven staan tot vandaag, altijd in druppelladen.
Vandaag wil ik hem even starten.... batterij helemaal leeg!!
Gestart met startkabels, een toerke van 55Km gedaan, batterij al een beeeeetje bijgeladen, maar nog niet in staat om de startmotor rond te krijgen.
Hangt nu terug aan de optima III, weer oranje lampje....
Optima III buitengooien? Batterij buitengooien? Motor buitengooien? (allé, zo drastisch zal wel niet nodig zijn zeker?)
alle tips zijn welkom, ook de prijs van een nieuwe batterij zou ik willen kennen...
Hoe oud is je batterij?
Na 5 jaar zijn defecte batterijen geen zeldzaamheid.
De optimate zorgt ervoor dat een batterij onder spanning blijft, ze ondergaat dus geen diepontlading (=stuk), maar het geeft dus wel slijtage, net als dagelijks gebruik van de motor.
Na 5 jaar zijn defecte batterijen geen zeldzaamheid.
De optimate zorgt ervoor dat een batterij onder spanning blijft, ze ondergaat dus geen diepontlading (=stuk), maar het geeft dus wel slijtage, net als dagelijks gebruik van de motor.
GSven 
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT

ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
-
pepino gonzales
- Banned User

Check eerst eens hoe hoog het vloeistofniveau in de batterij is. Het is dus perfect mogelijk dat die tot in de helft is weggezakt, rustig aan uitgekookt. En dan geeft die nog wel een kleine 9 volt, en ook de optimate denkt dat ze volledig opgeladen is (ze is dan ook zo ver als nog mogelijk is 'geladen'). Met een beetje geluk zijn de platen nog niet zo ver kromgetrokken dat de accu om zeep is, en kan je ze weer aan de praat krijgen. Eerst bijvullen met gedemineraliseerd water, dan bijladen met een lader van max 2 Ampère, na een paar uren weer gedeeltelijk ontladen (gloeilamp of andere verbruiker aansluiten), en dit proces enkel keren herhalen. Meet dan ook even of je terug 12 volt krijgt, en meet ook het voltage met draaiende motor (zou iets meer dan 13 volt moeten wezen), zo weet je meteen of de alternator het nog doet. Dan de eerste dagen een set startkabels in de koffer, just in case, en vingers kruisen 
Moet je het vloeistofniveau van die nieuwe batterijen eigenlijk nog regelmatig nakijken
Bij de auto doe ik dat nooit meer, terwijl dat vroeger in één moeite doorging met oliepeil en koelwater, dingen die je bij de auto ook nooit meer doet (ik toch niet
)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

-
pepino gonzales
- Banned User

-
Fox30
Lomax heeft gelijk.
Ik heb gisteren mijn batterij-vloeistofniveau gecheckt, want mijn batterij van 2 jaar hangt bijna constant aan de druppellader.(behalve wanneer ik met de motor rij, natuurlijk)
De ontdekking:
cel 1: 9 cm water/zuur=vol
cel 2: 4 cm water/zuur
cel 3: 3 cm water/zuur
cel 4: 2 cm water/zuur
cel 5: 5 cm water/zuur
cel 6: 8 cm water/zuur
'k heb alle cellen bijgevuld tot max niveau en ik ben ervan overtuigd dat ik nu nog meerdere jaren voort kan met die batterij.
Kostprijs van dit onderhoud:
* een halve dag om de linkerzijkant te demonteren (RT, ja !) en opnieuw te monteren
* 0.80 euro voor een litertje gedemineraliseerd water in de HUBO.
* tegelijkertijd ineens alle viegen uit de luchtfilter gehaald, wat ook weer een verlenging van de levensduur met zich meebrengt.
Maar achteraf weer een gerust hart voor vele jaren.
Een aanrader voor iedereen die geen batterijproblemen wil.
Ik heb gisteren mijn batterij-vloeistofniveau gecheckt, want mijn batterij van 2 jaar hangt bijna constant aan de druppellader.(behalve wanneer ik met de motor rij, natuurlijk)
De ontdekking:
cel 1: 9 cm water/zuur=vol
cel 2: 4 cm water/zuur
cel 3: 3 cm water/zuur
cel 4: 2 cm water/zuur
cel 5: 5 cm water/zuur
cel 6: 8 cm water/zuur
'k heb alle cellen bijgevuld tot max niveau en ik ben ervan overtuigd dat ik nu nog meerdere jaren voort kan met die batterij.
Kostprijs van dit onderhoud:
* een halve dag om de linkerzijkant te demonteren (RT, ja !) en opnieuw te monteren
* 0.80 euro voor een litertje gedemineraliseerd water in de HUBO.
* tegelijkertijd ineens alle viegen uit de luchtfilter gehaald, wat ook weer een verlenging van de levensduur met zich meebrengt.
Maar achteraf weer een gerust hart voor vele jaren.
Een aanrader voor iedereen die geen batterijproblemen wil.
Bedankt voor de tips!
Ik heb ondertussen mijn eerste stapjes als motortechnieker gezet
De linkerplastic verwijderd en de batterij eruit gehaald. Het blijkt een onderhoudsvrije gelbatterij te zijn, dus een tekort aan water is uitgesloten.
Onbelast meet ik een spanning van 12,58v. Denk dat ik best om een nieuwe ga...
Iemand een idee wat die mag kosten?
Wat een hoop plastic zeg!
Ik heb ondertussen mijn eerste stapjes als motortechnieker gezet
De linkerplastic verwijderd en de batterij eruit gehaald. Het blijkt een onderhoudsvrije gelbatterij te zijn, dus een tekort aan water is uitgesloten.
Onbelast meet ik een spanning van 12,58v. Denk dat ik best om een nieuwe ga...
Iemand een idee wat die mag kosten?
Wat een hoop plastic zeg!
http://www.hein-gericke-store.com/wShop ... or=2310084duveltje4 schreef:Iemand een idee wat die mag kosten?
In "werkstatt" "versleisteile" aanklikken, en dan naar BMW gaan. Daar vind je de Varta 19 ampère aan 73 euro. Is geen gel-batterij, maar dan heb je toch al een prijsindicatie. De 'betere' merken kosten al gauw het dubbele.
En vermits Danny het hier voor bekeken houdt, moeten wij het stellen met oude, maar nog steeds waardevolle uitspraken van hem.
Wij gaan hem nog missen, spijtigtoch maar een Hawker batterij kopen ipv de prul door BMW geplaatst, de mijne is aan haar 7 de jaar bezig...
- Contacteer:
Heb hetzelfde als jij voorgehad met mijn K1200LT.
Batterij was 4 jaar en en beetje en had de geest gegeven ondanks dat het ledje op de optimate eveneens op groen stond.
Heb er vandaag een nieuwe gel batterij in gemonteerd en de LT startte na een half duwtje op de starter.
Ben van puur contentement een toerke van 120km gaan bollen.
Kostprijs batterij 79 euro
Bij BMW 156 euro
Groeten Pirre
Batterij was 4 jaar en en beetje en had de geest gegeven ondanks dat het ledje op de optimate eveneens op groen stond.
Heb er vandaag een nieuwe gel batterij in gemonteerd en de LT startte na een half duwtje op de starter.
Ben van puur contentement een toerke van 120km gaan bollen.
Kostprijs batterij 79 euro
Bij BMW 156 euro
Groeten Pirre
Ik hou van Lut en mijn GSA.
-
Fox30
Duveltje4,duveltje4 schreef:Onbelast meet ik een spanning van 12,58v. Denk dat ik best om een nieuwe ga...
12,58 volt is perfect in orde hoor.
Tijdens het rijden kan de spanning van de alternator voor een 13 a 14 volt zorgen.
Ik zou niet weten waarom je een nieuwe batterij zou steken met die spanning bij rust.
-
Fox30
Het minste onzuiverheid in dit water, zet zich af op de platen van de batterij en zal snel voor een verzwakking zorgen van die bewuste cel van de batterij.JH. schreef:kan je ook het water gebruiken uit het bakje van de condensdroogkast?
Wordt ook gebruikt voor strijkijzers, dus waarom niet in de batterij?
Ik zou echt niet besparen op die 0.80 euro, als ik jou was.
Wel kan je de overschot die je niet nodig hebt aan moeder de vrouw geven. Zij kan er inderdaad het strijkijzer nog mee vullen.
Ik dacht er eerst ook even over om wat water op te zetten met de waterkoker, doch dan ben je nog niet zeker dat al het kalk er uit is. En dat is nu juist wat gedemineraliseerd water is, Mineralenvrij.
Omdat de batterij geen vermogen meer levert!?12,58 volt is perfect in orde hoor.
Tijdens het rijden kan de spanning van de alternator voor een 13 a 14 volt zorgen.
Ik zou niet weten waarom je een nieuwe batterij zou steken met die spanning bij rust.
Zodra ik de startknop indruk zakt alles in elkaar, de startmotor, of startrelais begint wat te klepperen, dat is alles. Met een andere batterij (van de auto) start hij onmiddellijk!
-
Fox30
Heb je al eens gekontroleerd dat de beide aansluitingen aan de batterij nog goed vast zitten? Het kan ook zijn dat je geen goede verbinding van de massa hebt. Het resultaat is dan ook hetzelfde als wat je omschrijft.duveltje4 schreef:Omdat de batterij geen vermogen meer levert!?
Zodra ik de startknop indruk zakt alles in elkaar, de startmotor, of startrelais begint wat te klepperen, dat is alles. Met een andere batterij (van de auto) start hij onmiddellijk!
Indien dit niet het geval is, ja..., dan zou ik ook de batterij vervangen.
In noodgevallen kan je er eender wat in kieperen, maar zelfs in regenwater zit zoveel vervuiling dat ik het toch niet systematisch zou gebruiken. Hetzelfde geldt ook voor het koelsysteem van watergekoelde motoren, en voor de prijs van een "bidonneke" van 5 liter moet je het zeker niet laten. In regen zitten bvb ook zuren, en niet van het soort die al in uw accu aanwezig zijn.GS 'er schreef:gedemineraliseerd water is dus water zonder mineralen en kalk.
kan je dan ook regenwater gebruiken?
Raketman schreef:![]()
![]()
Danny zijn meest recente posting nog niet gelezen?
Een groot verlies, nog al goed dat jij, de Bob en nog een paar andere wizzards hier blijven rondhangen. Vooral de K-mannen gaan hem missen, nooit iemand geweten die van 20 bouwjaren en types zoveel details nog uit het hoofd weet. Hopelijk blijft ie niet te lang weg.