Mijn funduro. Het eerste probleempje (zie laatste post)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

geert_c

Mijn funduro. Het eerste probleempje (zie laatste post)

Bericht door geert_c »

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Al jaren bezeten door auto's ben ik sinds kort motorijlessen beginnen volgen om zo tot een nieuw project te komen, namelijk het opmaken van een funduro.
Ik was al een tijd aan het zoeken naar een moto, en een funduro leek mij wel fijn om mee te starten.
Nu vond ik een funduro met schade vooraan. Vooral plastik schade.
De moto niet direct gekocht meer eerst wat rondgebeld voor onderdelen.
Intussen had ik alle onderdelen kunnen vinden. Snel de moto opgehaald. De volgende dag alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld.
En dan ben ik begonnen met demonteren. Van de moto in kapotte toestand heb ik spijtig genoeg geen fotos omdat mij fototoestel uitgeleend was.

Na het demonteren van alle kapotte onderdelen was het al een pak beter.
De meest vitale onderdelen die kapot waren was 1 fourchbeen.
Veiligheidshalve heb ik ze alle 2 vervangen.

Afbeelding

Nog even fototjes van de onderdelen, waaronder dus ook de brandstoftank en het stuur zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Intussen zit het meeste al weer in elkaar. Alleen het kapje boven de koplamp ontbreekt nog. (moest iemand dit hebben mag men dat altijd laten weten.)
Ook het rechtse pinkerglaasje mis ik nog.
En dan heb ik ook een verkeerde kuip rond de brandstoftank meegekregen. Van een model jonger, dit gat komt niet uit.
Maar de winkel waar ik de onderdelen van heb had nog een jongere tank liggen, alleen de ring ontbreekt nog voor de tankstop.
Jullie vragen zich misschien af waarom ik dan niet gewoon de kuip terug vervang? Omdat deze al gespoten is.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de slechte kwaliteit foto's, maar het is gewoon zwart metalic van BMW personenwagens.

Ik zal er morgen misschien wel even betere nemen

Ik heb ook nog enkele vragen.

-Ik heb verschillen stationaire toerentallen gelezen. De mijne doet 1500 tr. Is dit correct?

-heeft het belang welke bougiekabel op welke bougie zit? Zo ja wat is de juiste manier?

-Wat is de minimum dikte van de remschijf voor en achter?

-Is het normaal dat de moto vrij hard duikt bij remmen? Harder dan de CB500F van de rijschool...
Laatst gewijzigd door geert_c op 07 feb 2007, 16:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

geert_c

hoi Geert

wreed wel gekomen hier op het forum
zo een intro moesten alle nieuwkomers doen :shock: :D

veel suc6 met het vervolledigen van het al geleverde prachtige werk

Groetjes Iron Gonzo
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
geert_c

Bericht door geert_c »

Hehe, we doen ons best.
Morgen op duidelijkere foto's is ook het spuitwerk duidelijker dat in mijn ogen vrij goed gelukt is. Maar dat is dan ook het enige dat ik laat doen, want spuiten is toch "ne stiel appart" zoals ze zeggen.
8)
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Ha nog een Funduro-sleutelaar :D .

'k Heb er vorig jaar ook eentje gedaan. Het draadje staat hier onderaan de pagina, of anders moet je maar eens naar m'n homepage gaan loeren, daar staat het in detail.

Plaatsing van de bougiekabels maakt niet uit. Beide bobines worden vanuit 1 uitgang van de CDI gestuurd.

Slijtagegrens van de schijven is voor zowel voor als achterkant 4,5mm. Origineel zijn ze 5mm.

Persoonlijk laat ik ze iets verder slijten, tot 4mm. De achterste remschijf van mijn Funduro is afgedraaid en nog 4,1mm.

Vrijlooptoerental is normaal 1300-1400rpm.

Dat de motor met standaardveren en olie vrij gemakkelijk duikt is normaal. Als je dit wil verbeteren kan ik je de set van Hyperpro aanraden (voorveren + olie, achterveer). Rijgedrag daarna is redelijk onherkenbaar ivm origineel, maar dan wel in positieve zin.

Wat betreft dat kapje, moet je eens kijken of je een meer duidelijke foto van je kopkuip kan posten. Ik heb nog een zwart kapje liggen voor boven het dashboard, maar dan wel voor een gewone Funduro. Die van jou lijkt op het eerste gezicht een ST te zijn.
Nil volentibus arduum
Zeppe

F650

Bericht door Zeppe »

Hoi Geert,

van harte proficiat met uw aankoop, en veel succes met het oplapwerk.
Hopelijk lukt het je snel en komen er niet te veel onverwachte en verdoken 'brokstukken' aan het licht.
Heb me enkele jaren geleden ook zo'n fietske aangeschaft en al heel veel plezier aan beleefd.
Ondertussen rij ik wel meestal met mijn R1200GS, maar kan het toch niet laten om ook nog regelmatig op mijn F650GS te springen die ik in wezen heb behouden voor mijn vrouwtje.
Het feit dat ik nog regelmatig naar de 650 grijp, is volgens mij de beste reclame dat het werkelijk een leuke fiets is.

succes en veeeel veilige km's
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
geert_c

Bericht door geert_c »

Raketman schreef:Ha nog een Funduro-sleutelaar :D .

Wat betreft dat kapje, moet je eens kijken of je een meer duidelijke foto van je kopkuip kan posten. Ik heb nog een zwart kapje liggen voor boven het dashboard, maar dan wel voor een gewone Funduro. Die van jou lijkt op het eerste gezicht een ST te zijn.
Volgens mij is het hetzelfde kuipje als het zwarte dat de zien is op de onderstaande foto (die ik ff in bruikleen heb van een collega funduro rijder)

Die kopkuip is in elk geval al hetzelfde denk ik.

Afbeelding
geert_c

Bericht door geert_c »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voila even de beloofde foto's bij daglicht, hierop is de kuip rond de koplamp beter zichtbaar
Eric Selleslagh

Bericht door Eric Selleslagh »

Ik heb nog een engelstalig werkboek van F650 liggen als het je interesseert mag je het hebben.
Een corbin zadel heb ik ook nog maar dan niet gratis.
geert_c

Bericht door geert_c »

Hey eric, bedankt, ik heb je even een PM gestuurd.

Intussen heb ik een kapje gevonden en gemonteerd. Ook een ijzeren frame waar het dashboard op vastzit heb ik vervangen. Het mijne had ik terug een beetje in model gekregen, maar het was toch niet 100% zoals het moest. Nu is het perfect.

Ik heb enkel nog een pinkerglaasje dat ontbreekt. Ik heb voorlopig een andere achterpinker gemonteerd en het achterste glaasje naar voor gezet, dus we kunnen al rijden, en het valt niet zo hard op.

Wat mij nog wat zorgen baart is het in mijn ogen ondermaats remgedrag vooraan. Maar ik denk dat ik de oorzaak bij de schade moet gaan zoeken. De olie is uit het been van de voorvork gelopen die vlak boven de remklauw afgebroken was.
Ik weet niet hoever remblokken deze olie absorberen.
Ik heb reeds remmenreiniger gebruik op de schijf en op de blokken, maar dat heeft weinig resultaat.

Wat is jullie mening. Best ineens blokken vervangen? Misschien een adres waar ik ze online kan bestellen?

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien op bovenstaande foto is ook het probleem met de brandstoftank verholpen.

Afbeelding

Afbeelding

8)
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

geert_c schreef:Wat mij nog wat zorgen baart is het in mijn ogen ondermaats remgedrag vooraan. Maar ik denk dat ik de oorzaak bij de schade moet gaan zoeken. De olie is uit het been van de voorvork gelopen die vlak boven de remklauw afgebroken was.
Ik weet niet hoever remblokken deze olie absorberen.
Ik heb reeds remmenreiniger gebruik op de schijf en op de blokken, maar dat heeft weinig resultaat.

Wat is jullie mening. Best ineens blokken vervangen? Misschien een adres waar ik ze online kan bestellen?
Vorkolie op remblokken = vuilbak voor de remblokken.

Wat betreft de blokken zelf zijn de originele eigenlijk geen slechte keus.
38€ voor een kitje bestaande uit nieuwe blokken, asjes, vergrendelingsclipjes en trillingsplaatjes.
Nil volentibus arduum
geert_c

Bericht door geert_c »

Ok, dat dacht ik al, gezien ik uit de autowereld kom en het daar gelijkaardig is bij remschoenen achteraan waar olie op is van lekkende pompjes was het voor de hand liggend.

Morgen snel nieuwe blokjes halen en monteren, en vanaf dan kunnen we veilig de baan op
geert_c

Bericht door geert_c »

Ok, dat dacht ik al, gezien ik uit de autowereld kom en het daar gelijkaardig is bij remschoenen achteraan waar olie op is van lekkende pompjes was het voor de hand liggend.

Morgen snel nieuwe blokjes halen en monteren, en vanaf dan kunnen we veilig de baan op
j-man

Bericht door j-man »

Hej Geer c, ik woon bij je in de buurt. Zullen we samen eens toeren binnekort? Als je remblokjes geplaatst zijn en mijn kuip is in orde...
Het ziet er fijn uit. tot binnekort

groetjes
geert_c

Bericht door geert_c »

Lap, het eerste probleempje is opgedoken.
Door het slechte weer en een tekort aan tijd is mijn funduro even niet buitengekomen.
Nu staat hij gestald in een droge ruimte waar ik niet zo vaak kom.
Na een week of 4 kwam ik er nog eens, en toen zag ik benzine lopen uit het darmpje dat van het luchtfilterhuis komt.
In dit huis was dus een hoeveelheid benzine terecht gekomen.
Ik moet er wel bij vertellen dan de brandstofkraan open stond. Maar toch lijkt mij dit abnormaal....

hebben jullie hier ervaring mee?
Iron Gonzo

heb je al gecontroleerd op scheurtjes in de benzine darmpjes?

hoe oud zijn de darmpjes?
verduurde rubber kan ook een oorzaak zijn

vlotternaald in carbs die open blijft staan door vuilte of
vlottertjes drijven niet meer in de naft
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 07 feb 2007, 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Als het uit de overloop van het luchtfilterhuis komt en nergens anders, dan zijn de darmpjes zelf wel in orde.

Een van de carbs zal waarschijnlijk doorlopen. Vlotternaalden kunnen dus versleten zijn, of het drijfvermogen van één van de vlotters is niet meer in orde waardoor de naalden niet afsluiten. Normaal zou dat moeten wegvloeien door de overloop van de vlotterkamers maar als die verstopt of afgekneld zitten zoekt de benzine zijn weg wel naar een andere plaats.

Start hij nog ? Er kan immers ook een deel van de benzine doorgelopen zijn naar de cylinder waardoor hij totaal verzopen staat...

Je kan dit voorlopig oplossen door de benzinekraan dicht te draaien als je de motor afzet, maar uiteindelijk zullen de carbs toch eens open moeten en zal je eens moeten nazien of er niks gekneld of verstopt zit.
Nil volentibus arduum
ErikD

Bericht door ErikD »

Hallo Geert

Mijn F650 staat ook al een tijdje gestald met de benzinekraan open, en er lekt of ruikt helemaal niets. Is dus niet normaal wat jij meemaakt.
Ik denk ook dat het de carbu's zijn die lekken.
Kijk ook hier eens:
http://faq.f650.com/main.html

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
geert_c

Bericht door geert_c »

ja, hij start nog.
Het komt duidelijk uit het darmpje van het luchtfilterhuis. Maar als dit inderdaad niet normaal is, dan haal ik de carb wel even uit elkaar.
:wink:
ErikD

Bericht door ErikD »

Geert,

Ondeschat dit werkje niet. Op eerder vermelde website vind je veel terug. Er zijn ook filmjes op http://www.video.google.com (zoeken op 'BMW F650') die uitleggen hoe je bepaalde zaken moet doen. Ik herinner me niet meer of er eentje tussen zat over de carburators.

Good luck!! :wink:

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
geert_c

Bericht door geert_c »

Ik denk (ik hoop alvast) niet dat ik het onderschat. Ik heb veel sleutelervaring, maar dan in de automobielsector. Ik heb voor mezelf reeds een carburator van een drukgevulde motor van een auto enzo gereviseerd. Hopelijk is er weinig verschil....

Alles is een uitdaging hé :wink:

zoals jij toch zegt : "Wie niet waagt, blijft maagd!"
Iron Gonzo

op mijn site vind je mooi BMW sites waar je alles tot in detail kan bekijken
http://ascycles.com/default.aspx
dit is er zo 1 met mooie detail foto's van bijna iedere bestaande beemer
TRIUMPH TROPHY SE
geert_c

Bericht door geert_c »

Voila, intussen de carb er even onderuit geprutst.
Valt best nog mee, er moet wel het een en ander los.

Hetgeen mij direct opviel was dat de zitting van de voltternaald demonteerbaar was, en dat 1 van de 2 aanwezige zittingen heel los kon bewegen.
Verder niets abnormaal.
Na alles wat proper gemaakt te hebben op zoek gegaan naar een nieuwe dichtingsring voor deze zitting. Even een kleine brandstoftank aangehangen, en voorlopig lijkt alles dicht.
Nu eerst even de nacht gaan doen, en morgen zal ik de carb terug monteren.

Dus morgen meer en hopelijk goed nieuws :D
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

we zullen allen voor je duimen...

en anders komen we onze duim op het "lek" leggen :roll:

suc6!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
geert_c

Bericht door geert_c »

Probleem lijkt opgelost.
8)
Ikke blij, nu terug wachten op een beetje deftig weer.
Het toerental dat soms stationair niet voldoende hoog en stabiel bleef is nu ook opgelost.

Is al bij al toch wel redelijk wat sleutelwerk, maar het is niet overdreven moeilijk, dus iedereen met een beetje gezond verstand kan het wel.
pablo sirenzo 2

Bericht door pablo sirenzo 2 »

Ik heb ook zo'n rode 650. Eigenlijk best een mooie kleur. Maar nu ik dat zwart zo zie... mmm... ook wel schoon... twijfels... dedju... rood of zwart... euh...

Mag ik gewoon eens heel onbeleefd zijn en vragen waar je dat hebt laten doen en hoeveel dat ongeveer kost?

En hoe gaat dat dan? Ze halen gewoon al die plastieken kappen eraf, wrijven die wat schoon en spuiten het spul erop? Of is het gecompliceerder? Niet dat ik van plan ben het zelf te doen, gewoon eens om te weten.
Plaats reactie