linker remklauw vastgelopen aan 140 km/u

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

mort
Contacteer:

Bericht door mort »

hetzelfde heb ik ooit voor gehad met een yamaha xj750 met 150.000km op de teller, ineens voorrem dicht, een mooie buiklanding, motor recht gezet, gekeken naar het remsysteem, niks gezien of gevonden, dan nog jaren gereden, nooit meer gehad, raar maar waar :D tja, techniek, het mag nog zo goed zijn, het zal ons blijven verbazen :roll:

vooral geen angst opdoen, gs adventure, de naam alleen al, hij heeft hem niet gestolen, avontuur volop :wink: , succes

mvg
Mingh
Contacteer:

Bericht door Mingh »

ik neem geen vrede met de uitleg dat er vuil in samenkoekt.
De krachten op een remsysteem zijn op zich groot genoeg om dat vuil weg te knijpe/slijpen door de draaibeweging. Wat voor vuil kan dan zo makkelijk op 100 km opstapelen en een remsysteem blokkeren? Welke kracht moet er wel niet op dat vuilpartikeltje sitten om een wiel dat aan 140 draait te stoppen?
Als ik naar mn auto kijk, en vooral hoe vuil de velgen zijn, denk ik niet dat die veel bescherming krijgen.
Als ik kijk naar mijn mountainbikes, waar de remmen technisch identiek zijn maar op veel kleinere schaal, met kleinere krachten en snelheden, heb ik nog nooit zo'n verhaal gehoord, laat staan meegemaakt. Ook al zit je daar gemiddeld toch in vuilere omstandigheden...

Ik kan alleen maar vermoeden dat het zout de smering van de pistons om zeep helpt waardoor ze niet vlot meer terugkeren. Is hier ne techie die dat kan bevestigen?
you don't stop playing because you get old.
you get old because you stop playing.

Fun on wheelz
BMX: WeThePeople 4Seasons
XC: Intense Uzzi SL
Downhill:Intense M3
Vrooom: Laverda Jota '79
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Mingh schreef:ik neem geen vrede met de uitleg dat er vuil in samenkoekt.
Ik ook niet.
Ik kan alleen maar vermoeden dat het zout de smering van de pistons om zeep helpt waardoor ze niet vlot meer terugkeren.
Vermoedelijk. Wat er eventueel kan bijkomen is een héél nauwe tolerantie tussen een remzuiger en de klauw. Blok/zuiger keren niet volledig terug (aanvankelijk door vervuiling van de dichtingen of de zuiger) waardoor het remblokje begint te verhitten. Dat remblokje geraakt zijn warmte niet allemaal kwijt aan de schijf en gaat uitzetten, waardoor het nog vaster komt te zitten. De zuiger verhit mee en gaat ook uitzetten, die komt eveneens vaster te zitten. Kleine kettingreaktie die zich heel snel opbouwt en de zaak blokkeert. Laten afkoelen is meestal genoeg om op het moment zelf te deblokkeren.

Moest ik zoiets voorkrijgen, dan zou'k de blokjes, de zuigers en de dichtingen vervangen.
Nil volentibus arduum
Plaats reactie