Prijzen Nederlandse Grote Beurt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
George Michael

Prijzen Nederlandse Grote Beurt

Bericht door George Michael »

Vandaag mijn 1150RT voor een 40.000 km beurt. Heb jullie richtprijzen gezien op het forum.
Hier de prijzen in Nederland bij dealer.
Gebeurd bij een BMW-dealer in Nieuwegein. Verder prima zaak hoor . . . . en ja die prijzen :roll: daar kunnen zij ook niets aan doen . . . . toch :?:

Grote Beurt + inspectie 59,83
Klepdeksel ring (2x) 4,28
Vacuum dopje (2x) 1,52
aandr.olie 7,20
Olie 46,80
Motor power l inj/carb. 10,95
Remvloeistof 5,52
Chemisch afval 2,71
Gebruik bmw testapparaat 8,10
Klein maetriaal 3,57
ARBEIDSLOON 204,78

TOTAAL 355,26 (incl.BTW)
Laatst gewijzigd door George Michael op 23 feb 2007, 18:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Rafèrté

Bericht door Rafèrté »

Ik heb net 310 euro betaald, (Bevers in Wuustwezel) dit is voor de olie & filters, synchroniseren van de carburators & werkuren.

In die prijs zitten geen banden noch remblokken in.
Ik ga toch eens een doe-het-zelf - cursus moeten volgen :)
karz
Contacteer:

Bericht door karz »

Wou net zeggen, dat is makkelijk zelf te doen.
Kwikkolom ergens vandaan halen 50-100 euri. Dan synchen is echt een makkie, zeker omdat bij de beemers de gasklephuizen goed bereikbaar zijn.
Heb het laatst bij mijn eigen motor gedaan. 20 minuten was ik klaar.
BMW R1100GS
BMW R1100RS
@R100R

Bericht door @R100R »

Daarom rijdt deze jongen een 2kleps boxer en dat blijf ik ook doen :mrgreen:

"Airheads maintain their own motorcycles". :wink:
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
B61

Bericht door B61 »

iemand een idee wat 40.000 km onderhoud op een K1200RS kost?
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

B61 schreef:iemand een idee wat 40.000 km onderhoud op een K1200RS kost?
Voor wat het waard is... In 2000 betaalde ik ongeveer 850 euro voor de 40.000 beurt. Dat was inclusief een setje Bridgestone Battelax banden, vóór en achter nieuwe rempads en remolie, bougies, olie- en luchtfilter, injectiereiniger, nieuwe cardan- motor- en voorvorkolie, wat pakkingen en bijelkaar 4 uur arbeidsloon.

Ik zeg dus: voor wat het waard is, want de prijzen liggen in België aanzienlijk lager. Je kan op 't internet zoeken wat de huidige prijzen zijn voor de door mij genoemde 'onderdelen' en daar dan 3,5 á 4 uur arbeidsloon bij optellen. Dan heb je wel een indicatie wat je in het schone België kwijt bent...

Maareh... volgens mij hoort dit berichtje op het K Forum thuis... :wink:
Don't fix it if it ain't broken...
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

In Nlstan is het natuurlijk ook een probleem met garantie etc.
Als je de beurten zelf doet vervalt vaak je garantie... ook al ben je meer dan capabel.

Maar zelf doen is een goede optie. RTFM is dan wel belangrijk.
VutteRT

Bericht door VutteRT »

Wat te denken van deze stelling? Als ieder die daarvoor capabel is zelf het onderhoud van zijn of haar motor doet, wat is dan het bestaansrecht voor 'n dealer en andere motorzaken. Die zullen dan in een rap tempo verdwijnen omdat ze dan hun zaak niet rendabel kunnen houden. Waar moet ik en alle anderen zonder technisch inzicht of vaardigheid dan naar toe en zelfs niet elke techneut zal helemaal zonder de motorzaak kunnen. Kijk, als we zo ook denken met het nuttigen van een bierje dan zou ook Belgie veel gezellige stamineekes moeten missen. Dus helpt?.. de dealer de winter door en laat hem vooral toch weten dat er ook concurentie is.
grtjs vutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
Rafèrté

Bericht door Rafèrté »

VutteRT schreef:Wat te denken van deze stelling? Als ieder die daarvoor capabel is zelf het onderhoud van zijn of haar motor doet, wat is dan het bestaansrecht voor 'n dealer en andere motorzaken. Die zullen dan in een rap tempo verdwijnen omdat ze dan hun zaak niet rendabel kunnen houden. Waar moet ik en alle anderen zonder technisch inzicht of vaardigheid dan naar toe en zelfs niet elke techneut zal helemaal zonder de motorzaak kunnen. Kijk, als we zo ook denken met het nuttigen van een bierje dan zou ook Belgie veel gezellige stamineekes moeten missen. Dus helpt?.. de dealer de winter door en laat hem vooral toch weten dat er ook concurentie is.
grtjs vutteRT
Ik ben alleszins zelf geen techneut en dus is aan mij nog wel wat te verdienen. :oops: Echter uw betoog houdt geen steek.

Als we nu eens nimmer in onze eigen tuin werken, zelf de was niet meer doen, natuurlijk geen klusjes, we gaan voortaan alleen maar uit eten, en een secretaresse vult hier onze berichtjes ( na overleg natuurlijk ). :lol:

En ik ...... ik heb alle tijd om met de motor te gaan rijden, (indien er nog iets van mijn zuurverdiende centen overschiet natuurlijk). :lol:
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Precies... Dat de BMW dealer het onderhoud aan mijn motor doet vind ik prima. Maar de bedragen die hij daarvoor rekent mogen wat mij betreft echt wel wat minder. Mijn vriendin rijd in een Ford Fiësta Ghia uit 2006. Ik rij op een RT uit 2006. De aanschafprijs was nagenoeg gelijk, we maken ook beide ongeveer even veel kilometers. Het onderhoud van haar auto is meer dan de helft goedkoper dan van mijn motor.

Slechte vergelijking misschien. Maar dat je leegloopt op een BMW-dealer is mij wel duidelijk, hoe tevreden ik ook ben over zijn service.
Don't fix it if it ain't broken...
Boxer-twin
Contacteer:

Bericht door Boxer-twin »

En deze stelling: Door de hoge onderhoudskosten moet ik stoppen met motorrijden. Maar door het onderhoud zelf te doen kan ik nog van mijn hobby genieten!!
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Puur op onderdelen is een auto veel goedkoper dan een motorfiets.

Een set remschijven bij voor een auto kosten in NL ca 40 a 50 E per schijf.
Een remschijf voor een BMW motor zit op ca 300 E

Banden gaan ca 10 15000 kM mee, een auto gaat veel langer met banden.
Tevens zijn de volumes natuurlijk veel groter, dus de kost prijs kan omlaag.

Qua arbeidsloon zal het wel gelijk zijn. in Nl ca 50 E./h
karz
Contacteer:

Bericht door karz »

VutteRT schreef:Wat te denken van deze stelling? Als ieder die daarvoor capabel is zelf het onderhoud van zijn of haar motor doet, wat is dan het bestaansrecht voor 'n dealer en andere motorzaken. Die zullen dan in een rap tempo verdwijnen omdat ze dan hun zaak niet rendabel kunnen houden. Waar moet ik en alle anderen zonder technisch inzicht of vaardigheid dan naar toe en zelfs niet elke techneut zal helemaal zonder de motorzaak kunnen. Kijk, als we zo ook denken met het nuttigen van een bierje dan zou ook Belgie veel gezellige stamineekes moeten missen. Dus helpt?.. de dealer de winter door en laat hem vooral toch weten dat er ook concurentie is.
grtjs vutteRT
Dus i.p.v. zelf doen moet ik mijn knaken naar de (st)ealer brengen ? Are you kidding me ?

Wat dacht je van deze stelling: mensen die niet technisch zijn (vraag me dan altijd af wat ze dan wèl zijn :roll: ..dichter ofzo waarschijnlijk.) mogen alleen maar lopen en de rest is op eigen risico.

De situatie dat je monteur er mee ophoudt en jij dan een probleem hebt zou mij juist triggeren om dat ding zelf te onderhouden.

Wat lijkt het me toch verschrikkelijk om afhankelijk te zijn van stucadoors,loodgieters,garagisten,helpdesken etc.. Vind het al erg genoeg afhankelijk te zijn van een doktor. Kortom als je veilige beschaving niet om je heen zit om je omgeving te conditioneren , ben je helemaal hulpeloos..
Vind je dat niet raar ?
BMW R1100GS
BMW R1100RS
George Michael

Nou lekker hoor, vorige week mijn 40.000km beurt gehad. Verkeerde zadel er terug opgezet! Is wel weer omgeruild. Had dus meteen een onbetrouwbaar gevoel. Zijn ze wel met hun volle aandacht met mijn motor bezig geweest? Gisteren even door mijn knieen om glasje te checken, hele linker cilinder onder de olie :evil: Bij nadere inspectie zaten 2 imbusschroeven los :!: Deze zitten aan de cilinder vast en houden ook een beugel vast voor de kuip. Natuurlijk vastgeraaid, maar vertrouwen in dealer is gedaald :!:

Kan er via deze schroefopeningen olie lekken :?:
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

onmiddelijk terug en de vaststelling ter plaatse eens uitgebreid "bespreken"
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
George Michael

Kijk, deze twee imbus-schroeven zaten los na de beurt. Kan het zijn dat hieruit olie heeft gelekt? Ze zitten vast in het blok en ook beugels voor het kuipwerk zitten hieraan vast.

Afbeelding

Toen ik olie ging checken zag ik overal rondom het kijkglaasje olie zitten. en dat zag er zo uit. Daarna ontdekte ik de twee losse schroefjes.

Afbeelding

Heb ondertussen de dealer gebeld en mijn ongenoegen geuit.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Die beugel heb ik wel eens gedemonteerd: er kwam toen geen olie uit de schroefgaten lopen. Zo je verhaal te lezen is er gewoon slordig gewerkt. Misschien was het erg druk of heeft een nieuwe monteur de klus geklaard... I.d.d. gelijk terug en de chef werkplaats aanspreken. Heb ook eens een voorval gehad: slecht lopende motor na een beurt. Gelijk de volgende dag terug gegaan. In Rotjeknor ging men direct aan de slag om het probleem te verhelpen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

is de foto op dat kijkglaasje de oliestand na je recent onderhoud?

Geen wonder dat er zoveel naast ligt dan.

Ik denk dat ze gewoon blijven gieten zijn tot ie overliep... dan ... oei oei er zit er teveel in... en er terug wat afgelaten.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Oneshark

Bericht door Oneshark »

JH. schreef:is de foto op dat kijkglaasje de oliestand na je recent onderhoud?

Geen wonder dat er zoveel naast ligt dan.

Ik denk dat ze gewoon blijven gieten zijn tot ie overliep... dan ... oei oei er zit er teveel in... en er terug wat afgelaten.
Hoi J...en,
wat is er verkeerd aan de oliestand in het kijkglas ? mijne heeft dezelfde look en vind dat reuze, of mis ik hier iets ?
:roll: :wink:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Plaats reactie