Dwars schreef:
ik ga op zoek naar 'n "omklapbare" nummerplaat voor me motor: want dit is niet leuk/lollig meer..... Ga boeven vangen sukkels ,ipv hardwerkendende, eerlijke mensen proberen te vangen op een foutje.
hehe, zo ik ben het kwijt

De Procureur de Konings te Tongeren heeft het volgende toegepast: is het systeem dat bedoeld is om vaststellingen te verhinderen/bemoeilijken vastgemaakt aan het voertuig op een zodanige manier dat het niet makkelijk weg te nemen is (dus ingewerkt in het voertuig), dan wordt het hele voertuig in beslag genomen. Anders (wel makkelijk weg te nemen) wordt enkel het systeem in beslag genomen. Boetes zijn hoog, dat spreekt voor zich.
"Ga boeven vangen, in plaats van .....": Dat horen we nu al jaren. Maar in België ligt het aantal verkeersdoden veel hoger dan in de meeste buurlanden. Dus daar moeten we wat aan doen. Iedereen weet dat België zijn ruimtelijke ordening sedert 1960 verwaarloosd heeft en zeker er zijn mobiliteitsvraagstukken en investeringsprogramma's niet aan heeft aangepast. Dat zal wel een gevolg geweest zijn van de bevolkingsmentaliteit. Daar staan we alom voor bekend. De laatste jaren is het bevolking die via politieke weg aan de alarmbel heeft getrokken. Nochtans is het veiligheidsvraagstuk klaar en duidelijk begonnen op gerechtelijk vlak : diefstallen, bende van Nijvel, carjackings, etc... Toch bleek al heel snel, en aanhoudend in vrijwel alle onderzoeken, dat de bevolking heel erg (ja zelfs vooral) wakker ligt van de VERKEERSveiligheid. Als je dus ziet dat we slechts laat zijn gaan nadenken over mobiliteit (veilig verkeer, maar dan ruimer) en dat we veeeeeeeel te lang op een slechte, ongebreidelde manier hebben gebouwd, dan kom je tot de vaststelling dat ondermeer ons bouwen net heeft gezorgd voor onveilig verkeer. De aanpassing van onze verkeersinfrastructuur zal dus zeer duur zijn, en ze is heel sterk gehypothiceerd door de slechte ruimtelijke ordening. Daar gaat tijd en geld overheen gaan om tot een aanvaardbare situatie te komen. Het verkeer zal echter nooit vrij van doden zijn. De bevolking geeft echter duidelijke signalen dat het veiliger moet. De politici geven dan ook sterke signalen dat er iets aan moet gebeuren. Versnelde investeringen, beter nadenken over mobiliteit, EN HANDHAVING: het zogenaamde CURATIEVE TOEZICHT van de politie. Men slaat ons om de oren daarmee. Men verlangt van ons dat we door handhaving (processen, gericht toezicht op de ongevalsplaatsen,...) het aantal doden moeten doen dalen met maar liefst 50% tegen 2010. Concreet voorbeeld: wij hebben een gewestweg met 2x2 rijstroken. Een echte startbaan waar vroeger 120 gereden werd. Maar 1/3 van de ongevallen (ook de zware) gebeuren daarop. Iedereen weet dat het aantal ongevallen maar significant en blijvend kan dalen door infrastructurele maatregelen. Maar die zijn GIGANTISCH duur (jarene en jaren niet noemenswaardig in geïnvesteerd en oerdom aangelegd in de gouden jaren). Bijgevolg, politie MOET doorgedreven handhaven om een onrealistische snelheidsbeperking van 70 km/U af te dwingen. Hoe doen wij dat dan? Wij analyseren jaarlijks de zone's waar de ongevallen zich voordoen, bepalen de risicoplaatsen en de oorzaken (niet altijd evident, dat is toch wel voor de hand liggend, niemand zegt altijd eerlijk waarom hij die paal terecht kwam, etc...) en wanneer de gevaarlijke tijdstippen zich voordoen. Dan gaan we daaraan een "flistbeleid koppelen". Omdat de flits echter iedereen zonder discriminatie behandeld (zowel diegene die daar nu net te hard rijdt als de "zot die nog vanalles anders gevaarlijk erbij doet"), houden we ook controles met een anonieme auto en daarmee "jagen" (sic) we op de "verkeerszotten". Dat wordt van ons verwacht. En eerlijk: ik heb drie kinderen en het meest vrees ik voor een levensbedreigende situatie in het verkeer. Daar ligt volgens mij het grootste risico. Een gestolen goed kan ik meestal terugkopen. Kost pijn, weet ik, maar ik ben al vaak moeten gaan aanbellen met een zogenaamde "slecht nieuws melding" en daar leer je van.
Zijn wij dan zo ongenuanceerd bezig volgens jullie? Of moet de politie de signalen die ze van de bevolking krijgt en van haar bevoegde overheden dan maar langs zich neerleggen? Mooie democratie wordt dat (neen, dat wordt een politiestaat en alhoewel ik dan als politieman alles te zeggen zou hebben, pas ik daar MET KLEM voor).
Dus, met moet genuanceerd zijn in zijn oordelen volgens mij.
Er zullen heus wel boetes uitgeschreven worden die het einddoel minder ondersteunen dan andere. Maar je mag zowiezo al 10 km/U sneller rijden dan aangeduidt want eerder wordt je niet geflitst. Er zullen best wel snelheidsborden staan die niet op alle dagen van de dag het juiste beleid weerspiegelen. En zo kan ik nog verder gaan. Maar over het algemeen zullen wij toch maatschappelijk verantwoord moeten gaan handelen en ons een beetje aanpassen volgens mij.
Het echte risico zit trouwens bij diegenen die binnen de bebouwde kom 30 en buiten de bebouwde kom 40 km/U te snel rijden. Die vallen in de echt zware boetes en in het rijverbod. Maar ben je dan nog verantwoord bezig?
Ik zeg zeker niet dat ik nooit nergens te snel rij en dat ik me niet kan vergrabbelen, en dat er nooit eens niet een flitscontrole ongepast is, maar dat zijn uitzonderingen die je nooit kan vermijden. Of is op jullie werk altijd alles superperfect dan ? Zou me benieuwen. Worden we in door firma's nooit "in het zak gezet"? En als dat gebeurt, voor minder geld zeker? Koop maar eens een maandagmorgenauto en ga maar eens voor je rechten. Succes ! Zal ook niet altijd meevallen.
Uitspraken zoals helemaal hierboven vermeld, beledigen ongenuanceerd ALLE politiemensen, dus ook die, die doen wat hun opdracht is en die dat in de meeste gevallen ook nog proberen te doen op een zo verantwoord mogelijke manier. Daarbij komt dat een belediging meestal meer zegt over diegene die ze uit, dan over diegene waaraan ze gericht is. (en ik ben 17 jaar politieman, mij kan je gewoonweg niet meer beledigen want geloof me, ik heb alles al gehoord en heb dus olifantenvel (neen, vraag niet naar de slurf)).
En ik wil nog verder gaan, maar :
Hehe, zo ik ben het kwijt