PierreRT schreef:Als je duidelijk weet wat de snelheid mag zijn op een bepaald stuk weg en je gaat over die snelheid moet je achteraf inderdaad niet komen klagen dat je geflitst bent. Vrij normaal zou ik zeggen dat je dat altijd kunt verwachten.
Maar als je ineens op een zone 30 komt zonder het te beseffen en je wordt geflitst aan 50 is dit een heel andere zaak, en ik vind dat daar dringend iets aan gedaan moet worden of op zen minst rekening mee gehouden moet worden bij het verbaliseren.
Indien de signalisatie te wensen over laat moet daar iets aan gewijzigd worden en niet aan de mensen die ongelukkiger wijze niet eseffen dat ze iets fout doen. Das onrechtvaardig. Maar wie trekt zich dat aan; het brengt tenslotte geld in de kassa...
Dat probleem is in mijn politiezone duidelijk onderkend, is aangekaart bij de overheden en er wordt rekening mee gehouden in het verbaliseren. Landuyt heeft rap rap iets in mekaar geflanst en inderdaad de plaatsing van de borden laat te wensen over. Als er geflitst wordt, dan is dat tijdens de effectieve schoolPIEKuren en meestal nadat een duidelijke preventieve radar enkele dagen heeft gestaan. Ook nationaal heeft dat de laagste prioriteit meegekregen. Als het aantal ongevallen stijgt, of het aantal "zotten" die daar overmatig te snel rijden toeneemt , dan lokt men een reactie van de overheden uit, lees van de politie natuurlijk.
In Wallonie staan in de buurt op enkele plaatsen grote borden in de vorm van een geel reflecterend potlood. Je kan er niet naast kijken. Dat zou men overal moeten doen, of iets dergelijks.
Wat betreft het weghalen van de verkeersborden bij voorrang aan rechts: Men klaagt al jaren over het woud aan verkeersborden. Men wil daar iets aan doen zonder de continuïteit in het verkeersbeleid aan te tasten (lees zonder iedereen ineens met een totaal nieuwe situatie te confronteren waar men helemaal niet meer weet wat loos is). Dat is niet zo gemakkelijk, zeker niet als men het doordacht wil doen en rekening houden met de buurlanden (europese verkeerswet???). De voorrang aan rechts is een "standaardregel". Waar niets anders geldt, geldt deze regel. Maar door het steeds maar plaatsen van borden, denkt menig bestuurder dat alleen op de plaatsen waar het verkeersbord staat, deze voorrang nog geldt. Men wil dus naar : daar waar de situatie overzichtelijk is, moet je de regel kennen. Daar waar de situatie dat niet is, ze proberen overzichtelijk te maken en anders een bord zetten.
Nog inzake de voorrang aan rechts : deze goldt op dezelfde manier als in de omringende landen, alleen verloor je hier je voorrang aan rechts als je na stilgestaan te hebben terug in beweging kwam (dus je hield hem zolang je in beweging bleef, enkel als je na stilstand terug vertrok en iemand aanreed, had je je voorrang afgegeven). Zeer moeilijk bewijsbaar. Dus blijf je nu in alle gevallen de voorrang aan rechts behouden.
Hmmmm, heb ik hier toch weer gereageerd, dom van me