paar vraagjes

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
sislowie

paar vraagjes

Bericht door sislowie »

Hey,

Eind augustus heb ik mij een Funduro aangeschaft, BJ 1995 met 8000 km op de teller.
Als vrijwilliger bij de brandweer zocht ik een goede manier om sneller naar de kazerne te geraken. Deze moto leek mij perfect ! Mooi rood kleurtje 8) , een dikke plakker met het brandweerlogo op zijn snoet, en mijn interventiekledij fungeert op dat moment perfect als motokledij. Uit onervarenheid heb ik hem intussen wel al eens op zijn zijkant gelegd, gelukkig zonder veel erg. En dankzij de goede verzekering van de Brandweer is er al niks meer van te merken.
Bij die herstelling heb ik meteen ook zijn onderhoud laten doen.
Nu zijn er een paar kleinigheden waar ik toch de mening van ervaringsdeskundigen zou willen (jullie dus :wink: )

* Ik probeer zoveel mogelijk op mijn voorrem te remmen omdat me dat van alle kanten wordt aangeraden. Nu merk ik dat mijn remmen bij tragere snelheid begint te 'fluiten' of 'zingen'. Ligt dat aan de blokken, de schijf, allebei...??

* Bij het onderhoud hebben ze ook mijn koppeling geregeld. Hij begint nu pas helemaal op het eind bij het lossen aan te pakken. Hoort dat zo? Niet dat het mij stoort, maar ik moest me toch even aanpassen.

* Ik ondervind nog wat problemen bij een koude start, wat behoorlijk vervelend is als ik net ben opgeroepen. Ik plaats de chock ongeveer te midden. Hij slaat aan na enige seconden starten. Eenmaal in eerste heeft hij de neiging om terug stil te vallen. Ik verhelp het door wat extra gas te geven, maar dat lijkt me niet zo katholiek. Eens ik een kleine km gereden heb kan ik die choke afzetten en rijd hij naar mijn aanvoelen normaal.
Ik tank meestal benzine van 95 octaan. Zou dat daar iets mee te maken kunnen hebben? Ik vermoed van niet naar hetgeen ik hier op het forum al gelezen heb.

Alles samen ben ik zeer tevreden van mijn aankoop. Enkel het weer is tot nu toe nogal spelbreker geweest.
Enkel op autostrades voel ik me niet echt op mijn gemak. Vooral als er wat wind staat ben ik niet meer op mijn gemak. Zou het kunnen helpen met een hoger ruitje te plaatsen? Iemand idee waar ik die vind en wat zoiets kost??

Voila, dat zal volstaan als intro zeker :lol:

Grtz,

Tom
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Zet eens de choke helemaal open ipv in het midden...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Raketman
Contacteer:

Re: paar vraagjes

Bericht door Raketman »

sislowie schreef:* Ik probeer zoveel mogelijk op mijn voorrem te remmen omdat me dat van alle kanten wordt aangeraden. Nu merk ik dat mijn remmen bij tragere snelheid begint te 'fluiten' of 'zingen'. Ligt dat aan de blokken, de schijf, allebei...??
Kan een aantal zaken zijn :

- Bij het onderhoud nieuwe remblokken gestoken ? In dat geval moeten die nog ingereden worden. Als je ze niet inrijdt (gewoon, kalm remmen zonder noodstopmaneuvers gedurende de eerste 100km) kunnen die beginnen verglazen op de contactoppervlakken. En die verglazing geeft soms rare geluiden.

- De remblokken zelf die beginnen trillen bij een bepaalde snelheid. Dit kan je verhelpen door een heel dun laagje kopervet op de achterkant van de blokken te smeren (waar ze de remzuigers raken dus).
* Bij het onderhoud hebben ze ook mijn koppeling geregeld. Hij begint nu pas helemaal op het eind bij het lossen aan te pakken. Hoort dat zo? Niet dat het mij stoort, maar ik moest me toch even aanpassen.
Waarschijnlijk had je eerst veel te veel vrije slag op het hendel en moest je het vrij ver intrekken om te ontkoppelen. Hetgeen inhoudt dat de koppeling vrijwel direct "pakte" bij het loslaten. Door het verminderen van de vrije slag verschuift dat aangrijpingspunt naar het einde van de slag van de hendel. Je zal de koppeling nu ook veel minder ver moeten intrekken om te schakelen.
Is dus vrij normaal.
* Ik ondervind nog wat problemen bij een koude start, wat behoorlijk vervelend is als ik net ben opgeroepen. Ik plaats de chock ongeveer te midden. Hij slaat aan na enige seconden starten. Eenmaal in eerste heeft hij de neiging om terug stil te vallen. Ik verhelp het door wat extra gas te geven, maar dat lijkt me niet zo katholiek. Eens ik een kleine km gereden heb kan ik die choke afzetten en rijd hij naar mijn aanvoelen normaal.
Ik tank meestal benzine van 95 octaan. Zou dat daar iets mee te maken kunnen hebben? Ik vermoed van niet naar hetgeen ik hier op het forum al gelezen heb.
Een Funduro houdt er niet zo van om van bij koudstart op zijn staart getrapt te worden. Zoals elke watergekoelde carburator-motor moet je die ff de tijd geven om op temperatuur te komen. De tip van JH. is in het geval van de Funduro een hele goeie : starten met choke volledig open, een half minuutje laten draaien, vertrekken en na een paar honderd meter de choke volledig afzetten. Hij zal zich dan wel beter gedragen (de motorfiets welteverstaan :D ).
Benzine heeft er niks mee te maken, 95 octaan is perfect.
Enkel op autostrades voel ik me niet echt op mijn gemak. Vooral als er wat wind staat ben ik niet meer op mijn gemak. Zou het kunnen helpen met een hoger ruitje te plaatsen? Iemand idee waar ik die vind en wat zoiets kost??
Bij wind + autosnelweg begin je best met je bovenlichaam zoveel mogelijk te ontspannen. Zoals je zelf aangeeft zit je niet op je gemak. Daardoor ga je verkrampen en klem je je stuur veel te vast. De minste windstoot op het bovenlichaam zet je via je verkrampte armen onmiddellijk over op het stuur waardoor het lijkt alsof de motor onstabiel wordt. Armen los/ontspannen, ellebogen laten hangen en 't zal al veel beter gaan.

Verhoogde windschermen genoeg : Givi, Secdem, Touratech, MRA,...
Kostprijs schommelt allemaal tussen de 90-140€. Het originele BMW-scherm is zelfs nog het goedkoopste.
Nil volentibus arduum
jantje

Bericht door jantje »

Hallo sislowie
Ben ook de trotse bezitter van een Funduro en had in het eerste ook problemen met het koud starten.Maar zoals JH terecht opmerkt de choke helemaal open en eens aan het rijden half en na 500 meter mag de choke uit.Aaa en nog iets zo een verhoogde ruit dat scheelt zulle .Ik denk dat men die verkoopt bij RAD zie RAD.be.
Groeten en nog veel kilometer plezier .
Jantje
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

jantje schreef:Hallo sislowie
Ben ook de trotse bezitter van een Funduro en had in het eerste ook problemen met het koud starten.Maar zoals JH terecht opmerkt de choke helemaal open en eens aan het rijden half en na 500 meter mag de choke uit.Aaa en nog iets zo een verhoogde ruit dat scheelt zulle .Ik denk dat men die verkoopt bij RAD zie RAD.be.
Groeten en nog veel kilometer plezier .
Jantje
welkom hier op het Forum

vergeet geen fototje te posten van jullie Fjes

blijkbaar zijn er de laatste tijd veel F rijders bijgekomen
:wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
jantje

Bericht door jantje »

Huj IRON GONZO
Heb al verschillende malen geprobeerd om een foto te posten;maar ten lukt voor gene meter.Ben blij dat ik hier ne keer iemand kan helpen want als Funduro rijder hield ik me op de vlakte;want heb eens een rare reactie gekregen van nen tiep die met een RT reed .Allee k'zal het kort houden maar hij vroeg wie zijne gele brommer buiten stond.Heb mijne koffie uitgedronken en weg was den dezen.Het heeft een tijdje geduurd voor ik nog ergens durfde stoppen voor een zatte kaffie.
Maar da ze zeggen da se peizen da ze willen ten kan mij al nie schillen.
Groeten Jantje
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=10971
deze topic al eens gelezen :idea:

normaal lukt het dan bij de meeste :wink:

en als het niet lukt wil ik graag handje helpen :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
LOMAX

Bericht door LOMAX »

jantje schreef:Huj IRON GONZO
Heb al verschillende malen geprobeerd om een foto te posten;maar ten lukt voor gene meter.Ben blij dat ik hier ne keer iemand kan helpen want als Funduro rijder hield ik me op de vlakte;want heb eens een rare reactie gekregen van nen tiep die met een RT reed .Allee k'zal het kort houden maar hij vroeg wie zijne gele brommer buiten stond.Heb mijne koffie uitgedronken en weg was den dezen.Het heeft een tijdje geduurd voor ik nog ergens durfde stoppen voor een zatte kaffie.
Maar da ze zeggen da se peizen da ze willen ten kan mij al nie schillen.
Groeten Jantje
Bij dat soort opmerkingen heb ik je wel een antwoord: ik heb misschien niet de grootste van het dorp, ik heb zelfs niet de beste techniek van het dorp, maar er is in het hele dorp niemand die het zo graag doet als ik :wink: :wink:
Niks van aantrekken, er zijn geen "mindere" moto's, alleen "mindere" mensen. Alhoewel de eigenaar van die overmaatse scooter misschien gewoon vriendelijk wou zijn, hoe moet je anders een gesprek beginnen :?
En die foto, stuur die toch gewoon naar één van de vaste stamgasten, die plaatsen hem wel voor u. Maakt niet uit welke tooghanger, binnen het half uur staat ie er op :wink:
sislowie

Bericht door sislowie »

Hey,

iedereen zeer bedankt voor de reacties.
Dat van die choke heb ik intussen al uitgetest en dat werkte goed. Bedankt voor de tip !
Eigenlijk mocht ik daar zelf ook wel opgekomen zijn, maar ja... :oops:

Die remblokken zijn niet vernieuwd geweest bij het onderhoud. Zou het kunnen komen omdat de vorige eigenaar al lang niet meer gereden had??

En die foto: daar zal ik eens voor zorgen, maar moet er nog eens ene trekken

Grtz,

Tom
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Hier is die van Jantje...

Afbeelding
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Plaats reactie