Tank eraf gehaald en niet meer starten

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
spaceman__spiff

Tank eraf gehaald en niet meer starten

Bericht door spaceman__spiff »

Om het kabeltje van mijn pas gekochte OptiMate rechtstreeks aan de batterij te hangen, verwijderde ik woensdag mijn benzinetank. Alles netjes terug gemonteerd, gas twee keer open gedraaid bij ingeschakelde ontsteking (om Motronic gasklepstand opnieuw te laten detecteren) en hij startte weer. Operatie geslaagd dus. :D

Donderdag sta ik klaar om te vertrekken, maar mijn R850R weigert aan te slaan! :cry: Startmotor draait gezwind rond. Na een minuutje proberen is batterij zo goed als plat. Misschien is de benzine wel finaal op, dacht ik, want er stond al 300 km op de dagteller? OptiMate aan BMW gehangen en om bidon benzine.

Opnieuw geprobeerd, nu met gevulde tank, zelfde scenario :( : startmotor draait, motor slaat niet aan, batterij na een reeks pogingen plat (gelukkig doet die OptiMate zijn werk...) Nog eens de snelkoppelingen van de benzineleiding losgetrokken en er komt wel degelijk benzine door!

Weet iemand waar de fout zit? Hoogstwaarschijnlijk is er toch een oorzakelijk verband met de uitgevoerde werkzaamheden? Wel vreemd dat hij de eerste keer dan wel startte...?
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
Kris1200RT

Benzine

Bericht door Kris1200RT »

Toch niet vergeten om benzinepomp terug aan te sluiten ?
BMW-Motorclub Vlaanderen Onthaalmedewerker Vlaams-Brabant
John
Contacteer:

Bericht door John »

Zitten alle stekkerverbindindingen wel degelijk in elkaar? Ook diegene waar je niet direct (dus zonder het eigenlijk te weten, ik zeg maar wat)bent aan geweest.
Je noodschakelaar aan het stuur staat toch op ON?
de Ron

Bericht door de Ron »

ontluchtingsdarmpje zit toch nergens klem ?
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
spaceman__spiff

De benzinepomp is aangesloten; ik hoor ze zoemen. Noodschakelaar staat goed en zijstandaard is ook ingeklapt... Ik kijk al eens die ontluchtingsslangetjes na, wie weet.
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Gaskabels niet gekneld en op hun plaats ? Maar dat zou onregelmatig draaien en knallen moeten veroorzaken...
Eens de vonk op de bougies controleren. Misschien primaire draad op de bobine onderbroken.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
GSven

Bericht door GSven »

bdemeyer schreef:Gaskabels niet gekneld en op hun plaats ?
Volg deze link eens Misschien ben je er iets mee.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
spaceman__spiff

Gecheckt, en gaskabel zit mijns inziens perfect op zijn plaats...
Let wel: de dag zelf startte hij wel nog, de dag erop niet meer. Wat verandert er zoal 's nachts aan een moto??
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Heb je geen verlies via de batterij... Die nieuwe kabeltjes die je gelegd hebt voor de optimate kunnen wel eens ergens tegenaan hangen, zodat ze je batterij laten leeglopen.

De batterij levert net nog genoeg stroom om je startmotor even rond de draaien, maar niet genoeg om de motor aan de praat te krijgen.

Nieuwe batterij en eens goed kijken waar je kabeltjes tegenaan hutsen kan een oplossing bieden? Of ben ik verkeerd.

Start eens niet... leg gewoon je contact aan zodat de lichten branden en wacht eens een 5 tal minuten... is je batterij dan reeds leeg, dan weet je de oorzaak.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Pol

Bericht door Pol »

spaceman__spiff schreef:Gecheckt, en gaskabel zit mijns inziens perfect op zijn plaats...
Let wel: de dag zelf startte hij wel nog, de dag erop niet meer. Wat verandert er zoal 's nachts aan een moto??
benzinetoevoer ( drukzijde ) en retour gewisseld ter hoogte van de slangklemmen misschien ?
spaceman__spiff

Juicht en zingt halleluia! Want hij start weer!

Wat was nu het probleem? Ik weet het eigenlijk ook niet echt. :?
Ik heb er de bougies gedurende een nacht uit gelaten (bestaat er met die moderne injectiesystemen nog zoiets als een verzopen motor?). Dan, voor ik ze weer monteerde, eens gekeken of ze vonkten, en jawel, er was vuurwerk. Starten... niet aanslaan... een beetje spelen met het gas (hoeft in principe helemaal niet met de Motronic) en yes! er kwam leven in de brouwerij :D

Misschien was de combinatie van een compleet leeggereden tank en een geresette Motronic (batterij afgekoppeld) er teveel aan om weer vlotjes te starten?

Ik had trouwens het gevoel -na een kort proefritje- dat hij iets fijngevoeliger aan het gas hing dan vroeger... :?:
Plaats reactie