Kris RT schreef:NoPa schreef:
Nog geen 4 jaar geleden reed iedereen op(met) een roadbook.....verwende nesten

Bestond er toen al een GPS...

Wel, in de club rijden wij al GPS vanaf 1997.
Intussen al 10 jaar.
Ben zelf GPS gebruiker van het eerste uur.
En toch maak ik nog altijd papieren roadbookskes.
Waarom...
Wel, meer dan 50% heeft géén GPS.
En zij die wel een GPS hebben is het aantal dat deze kan gebruiken zonder problemen onderweg, nog niet de helft van de groep.
Ik weet zelf dat vele GPS gebruikers toch nog een papieren roadbook komen halen, en dit met verschillende redenen.
Eerst en vooral houden zij rekening dat het toestel onderweg kan uitvallen. Slimste reden.
Twee: in een roadbook zelf staat soms nuttige informatie, die je niet kunt opnemen in de GPS. Soms héél belangrijk.
Drie: vertrouwen ze hun eigen niet met dit hebbe dingetje. Zelfkennis.
Ik zie op de vele reizen die ik organiseer dat gebruikers van enkel GPS veelal de uitzichtspunten, de koffiestops, en zelfs de middagstops missen.
Probeer maar eens in een GPS bestand te zetten dat een situatie de bocht ruim moet genomen worden daar er steil naar rechts moet afgedraaid worden. Ik weet wel wat er gebeurt. De volgende rijders kunnen helpen om de motor recht te zetten. En neen, dit is niet altijd op voorhand zichtbaar en wordt daarom op papier vermeld.
Indien ze dan nog thuis de route moeten omzetten naar hun eigen formaat, velen géén collega's motorrijders tegen komen die dag.
Hoe zou dat komen?
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo, maar wees gerust. Dit aantal is groter dan je je kan voorstellen.
Je moet zelf maar eens iets organiseren en op voorhand de deelnemers een mailtje laten sturen met welke kaart versie ze hebben. Minstens 25% antwoord de versie van hun mapsource.
Het is niet zomaar dat ik bij het verdelen van een route alle verschillende versie's ter beschikking stel. En dan nog hebben sommigen problemen.
Gelukkig moeten ze met de recente toestellen géén kaarten meer laden.
Want ook iets dat velen vergaten of niet correct uitvoerden.
CU... Bosse.
Méér dan 10 jaar GPS gebruiker.