Ha, de Sven !
Wel, het ging behoorlijk goed tot in de namiddag zo rond drie uur. Toen kreeg m'nne kameraad met zijne R 1200 S problemen met de ontsteking

. Bij gas geven draaide de boxer niet meer mooi rond. Hij liet mij ermee rijden om trachten en diagnose te stellen, en mij viel al vlug op alsof er een bougie stuk was gegaan. Op zijn verzoek de rit dan maar afgebroken, want "het ding" had een stotterende draaicultuur, en via m'n GPS gekeken wie de dichtstbijzijnde BMW Motorrad-dealer was en waar die gelokaliseerd was. Servatius langs de kanten van Bitburg bleek dichtst en na een half uurtje rijden gemakkelijk gevonden. Daar constateerde men dat het niet een bougie was, maar de plug (sokkel) die de vonk naar de bougie doorgeeft die defect was. Een veel voorkomend euvel, zo lijkt. Het desbetreffende stuk
war nicht im Lager , en de garagist verzekerde ons dat we zonder veel erg wel tot bij Motor RAD Latem zouden geraken, maar dat de sportboxer boven de 3000 rpm geen vermogen genoeg meer kon ontwikkelen. Het is namelijk zo - schijnt het - dat de tweede bougie onderaan ook alleen maar
onderaan het toerental werkt en nadien uitvalt. Aangezien de hoofdbougie (opzij) geen vonk meer kreeg, gaf dat een storing in het CANbus -systeem ... (ja/nee, nu weer niet allemaal tegelijk beginnen zaniken over dat moderne gedoe van BMW, hé !), waarbij de onderste bougie alleen maar in het lagere toerentalgebied kon blijven
funken.
Voor de rest : toch nog een beetje te koud voor de tijd van 't jaar om de banden op temperatuur te krijgen in de voormiddag. In de vroege namiddag dan : geen probleem en best leuk bochtjes kronkelen.
Ander voordeel : nooit te broeierig warm en geen insekten.
Het tweede deel van de rit "Schwarzer Mann tot Barchon" zal zijn voor ik-weet-nie-wanneer

.
Groeten,
Alain Van Kerkhove
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ...

)
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)