zelf koppeling vervangen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

karz
Contacteer:

Bericht door karz »

Hee Dwars, wist je nog dat die van mij in vrijstand nog meer lawaai maakte dan die van jouw ?

Ze hebben nu mijn versnellingsindicator vervangen onder garantie en het lawaai is ook ineens weg :mrgreen: .
Voor de r1100rs moet hiervoor de hele cardan eraf, dus misschien in demontage van de cardan, een beetje schoonmaken van de omgeving en goed terugzetten al een remedie.
BMW R1100GS
BMW R1100RS
Dwars

Bericht door Dwars »

heb nog geen tijd gehad om er goed naar te laten kijken door een ervaren monteur :? het gerammel houdt zich nog binnen grenzen. :wink:
I am not a complete idiot, some parts are missing
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Heb je intussen al een diagnose van het lawaai? Doet ie het vooral bij koude motor, en lijkt het op een drummer die met 2 balpennen een solo in jouw motorblok speelt? Een mogelijke oorzaak, behalve de klassieke klepspeling, kan een zieke linkerkettingspanner zijn. Of te dikke olie, zodat de kettingspanner te traag met olie gevuld wordt.
Uurtje werk, 60 euro onderdelen (evt nieuwe type uit 1200 erin), en het geluid is weg. Of een vulring in de spanner, evt aan twee zijden van de veer, dan wordt het ook al wat stiller onderin.
Luister eens met een grote schroevendraaier tegen je oor (de dikke zijde tegen oor, de scherpe zijde tegen motor :wink: ), vooral achter/onderzijde van linkercylinder.
frederik

Bericht door frederik »

Dwars schreef:maar heeft dat al iemand van jullie zelf gedaan zo'n koppeling van een boxer vervangen?? :?

laat uw bevindingen en opmerkingen hier heel graag achter 8) 8)
ja

het beschikken van een goede handleiding een goede momentsleutel en een paar kleine prullen is een noodzaak.

De manual heb je nodig voor de juiste momentgegevens te hebben.

Heb er nog liggen, oh ja, ik heb er geen liggen (vergeten dat ik op een bmw forum zit met bepaalde regels).

Frederik
Dwars

Bericht door Dwars »

:oops: :?: :?
Laatst gewijzigd door Dwars op 11 mei 2007, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
11rt

Bericht door 11rt »

hij heeft nu 53dzd km gedraaid, waarvan hij (de GsA) er zeker 50dzd flink op zijn sodemieter heeft gehad rijstijl "vd pot gerukt" ik doe rond de 3500km met een setje Anakee's (zegt dat voldoende)
...de 2e hands cardanas die ik vorig jaar op...
iemand ne suggestie
ja : ik denk dat een nieuwe kardan je veel werk en geld kan sparen voor de volgende 50000km
Chris DL

Bericht door Chris DL »

Beste Dwars,

ik lees dat je de conische lagers afsteld..

Mijn vraag... dien je de opgegeven "aanhaalmomenten" niet te respecteren voor de "assen" die door de conische lagers gaan?
En zo ja wat kan je dan nog meer afstellen?

Of ga jij dan op het gevoel af?

Ik stel deze vraag omdat ik wat lichte speling voel op het achterwiel en volgens een BMW-mechanieker zou deze speling kunnen opgevangen worden...

Ik heb het gereedschap in huis... nu nog de kennis. :wink:

V-groeten

Chris.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Mijn vraag... dien je de opgegeven "aanhaalmomenten" niet te respecteren voor de "assen" die door de conische lagers gaan?
het is best die te respecteren.

meer kan je niet afstellen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
HOSTJE

Bericht door HOSTJE »

Wanneer moeten de conische lagers afgesteld worden? Kan ik ergens controleren op speling of gewoon bij het onderhoud eens de zelfinstellende lagertap bijspannen (rt1100) :?:
Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Denk dat het doordraaien van je cardanassen heel veel te maken heeft met je rijstijl :idea:
3500 km met een set banden vraagt om kosten, iets aanpassen en het zal veel in je geldbeugel schelen :idea:

Motard d'Allier
11rt

Bericht door 11rt »

mijn idee ,voor wat het waard is:
Wanneer moeten de conische lagers afgesteld worden? Kan ik ergens controleren op speling of gewoon bij het onderhoud eens de zelfinstellende lagertap bijspannen (rt1100) ?

ZITTEN VAST MET LOCTITE (BOEK LEZEN ) ,het zou erg jammer en duur zijn moest je draad in het cardanhuis kapot draaien.dus ofwel afblijven ofwel veel werk doen:
Biistellen:Nooit ,of altijd als er speling is ,en telkens ze gedemonteerd werden(vb:ter controle/smeren cardan).Speling:dat staat al ergens beschreven door John dacht ik:A-wiel vastnemen op 12en6Uur ,daarna op 9en3uur om de speling te voelen.Hoeveel speling=geen.

Ik spreek hier over een R1100RT =mijn ervaring(=alle 1100) :
aanhaalmomenten=voorgeschreven ,MAAR 1) in sommige oa,het "mijne" 1100 Manuals-PDF files staat voor de RECHTSE Tapvastlager (inbus hex 12mm)moment=150 Nm, MOET 105 Nm zijn volgens mijn inlichtingen op elke 1100. (vraag eventueel na bij dealer ).Die grote flens zal dat wel vasthouden aan 105Nm met Loctite.
Links wordt de tap vastgezet op 7Nm ,de borgmoer op 105 Nm,beide met Loctite.Dit klopte voor mijn 1100RT.Ik had ervoor geen speling ,de bedoeling was gewoon de cardan te demonteren voor preventief nazicht en smeren.
Moest ik speling hebben ,zou ik,met goede lagers uiteraard, het aanhaalmoment 7Nm eventueel aanpassen .Niet op 20 Nm vastzetten en terug lossen(zou de lagerrollen indeuken) ,maar monteren ,speling wegnemen,snel A-wiel monteren ,speling voelen en eventueel iets bijdraaien ,met gevoel.Eventueel A-wiel terug eraf ,en dan voelen of de eindaandrijving nog goed knikt zonder de minste hapering.Lijkt het je wat moeilijk,onzeker, probeer ,ervaar de montage eventueel eerst eens ,zonder Loctite .Daarna zelfde werkwijze ,met Loctite uiteraard.
-----------------------
alle info ,als info bedoeld,ik neem geen verantwoordelijkheid voor de exacte gegevens/werkwijze.Ieder mag graag aanvullen en verbeteren uiteraard.
Chris DL

Bericht door Chris DL »

Mijnen 1150Gs had wat speling op 't achterwiel (controle volgens hierboven beschreven methode)

Dus 't materiaal bijeengezocht alsook de technische info.

Loctitie borging kan enkel gelost worden na opwarmen (>120°) dus via 't net warm-luchtpistool aangeschaft voor de prijs van 15 euro, vervolgens loctite gaan halen 20 euro, alsook tube van 100gr."cardan-spiles-vet" 4 euro.

PDF-file 1150GS geeft aanhaalmoment van 160 Nm aan (Rechtse lagertap alsook voor Linkse contermoer) maar ik ben voor 106 Nm gegaan.
Voor de Linkse lagertap 7 Nm.
Alles gedemonteerd + gemonteerd volgens Manuel en Yes... speling op achterwiel is weg :P

Waar 't Forum allemaal niet goed voor is hé.

Aan de techneuten onder jullie die de moeite namen om hier en daar wat neer te pennen...

Wreed merci,

V-groeten

Chris.
omega9

Re:

Bericht door omega9 »

LOMAX schreef:Heb je intussen al een diagnose van het lawaai? Doet ie het vooral bij koude motor, en lijkt het op een drummer die met 2 balpennen een solo in jouw motorblok speelt? Een mogelijke oorzaak, behalve de klassieke klepspeling, kan een zieke linkerkettingspanner zijn. Of te dikke olie, zodat de kettingspanner te traag met olie gevuld wordt.
Uurtje werk, 60 euro onderdelen (evt nieuwe type uit 1200 erin), en het geluid is weg. Of een vulring in de spanner, evt aan twee zijden van de veer, dan wordt het ook al wat stiller onderin.
Luister eens met een grote schroevendraaier tegen je oor (de dikke zijde tegen oor, de scherpe zijde tegen motor :wink: ), vooral achter/onderzijde van linkercylinder.
Mijn kettingspanner is ook ziek (olie is 10w60). Na enkele seconden is het geluid echter verdwenen. Veroorzaken die enkele seconden dagelijks nu schade en dien ik die kettingspanner dus te vervangen of mag ik zo blijven rondbollen ( en deze zomer naar de Noordkaap) ?
Plaats reactie