Hoever Hendel In Om Te Ontkoppelen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
George Michael

Hoever Hendel In Om Te Ontkoppelen?

Bericht door George Michael »

Ik heb het idee dat ik mijn koppelingshendel maar een beetje moet indrukken om te ontkoppelen. Ik schat zo'n 1 tot 2 cm en ik kan al schakelen.
Is dit normaal ? Veel belangrijker, kan het kwaad ?
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Stelo

Bericht door Stelo »

Hi GM,

Ikzelf zal bij het inschakelen van de 1e versnelling altijd de hendel volledig intrekken. Bij het overschakelen naar hogere versnellingen voel ik dat ik gewoon dat ding slechts enkele cm's moet intrekken, en dat ie toch zoet schakelt naar de volgende versnelling.
Bij het neerschakelen ga ik dan wel steeds weer dieper intrekken.

Als de versnellingsbak geen bizarre geluiden maakt, kan het naar mijn bescheiden oordeel geen kwaad.

Greetz,

Stelo
R1200RT
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Zit er dan eigenlijk wel vrije speling op je koppelingshendel ?

Een koppeling kan best aangrijpen in het begin van de slag, maar 1-2cm is wel héél erg weinig.
Nil volentibus arduum
stefke

Bericht door stefke »

Ik trek die koppeling bij opschakelen en terugschakelen ook nooit helemaal in, hooguit een halve tot één centimeter als de motor op het juiste toerental zit. De bak schakelt merkelijk beter zo. :roll:
wemalo

Bericht door wemalo »

Stelo schreef:Als de versnellingsbak geen bizarre geluiden maakt, kan het naar mijn bescheiden oordeel geen kwaad.
Mijn versnellingsbak maakt altijd "bizarre geluiden". Heb eigenlijk nog met geen enkele BMW gereden die bij het schakelen geluidloos was.

Voor wat het waard is: ik gebruik het koppelingshendel altijd. Na 5 motorfietsen heb ik onderhand door dat die koppelingshendel daar op zit om te gebruiken (voor de volle 100%).
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Hallo,
Belangrijk is dat er een paar milimeter vrij speling is op hendel, verder moet de bak soepel schakelen. Indien er geen vrij speling is kan de koppeling lichtjes blijven doorslippen wat sleet met zich meebrengt.
Ride your bike with pride
Plaats reactie