olie
Moderator: GVN
olie
Toen ik mijn beemer na zijn onderhoudsbeurt van 20000km ging oppikken, kreeg ik te horen dat men de synthetische olie 10W40 had vervangen door een semi-synthetische olie 10W40 van Castrol, dit in opdracht van BMW. Het teruggaan naar semisynthetische na gebruik van zuiver synthetische olie zou geen kwaad kunnen gezien de gelijklopende eigenschappen van beide oliën.
Weet iemand waarom BMW van olie verandert voor de GS 1200
Weet iemand waarom BMW van olie verandert voor de GS 1200
-
- Berichten: 1447
- Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
- Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
- Locatie: Gooreind / Wuustwezel
Frank, ga jij ook niet bij Selbach? Ik heb er niets over gehoord, daarom.Frank K schreef:Dit kreeg ik ook te horen bij de tienduizendbeurt.
Ik maakte toen nog de opmerking dat de olie nu goedkoper zou worden maar dat was buiten BMW gerekend, de prijs per liter bleef onveranderd
Ben vorige maand voor z'n 30.000 binnen geweest, maar ze hebben me niets gezegd.
Ik heb hier nog een 2 tal liter R4 volsynthetische olie staan, hopelijk kan ik ze nog gebruiken om bij te vullen
Grts
R1150GSA '04
R1200GSA '10
R1200GSA '10
Olie
Frank, wat de prijs van de olie betreft, ik heb de indruk dat deze olie inderdaad toch goedkoper is. Wat rekent uw dealer als prijs aan? Ik heb nu 9,73€ zonder BTWper liter betaald. Misschien is het niet slecht als we de prijskaartjes eens vergelijken. Normaal zou elke dealer dezelfde prijs moeten rekenen. Type olie: 10W40 GPS
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Vol syntheet kan zowel 0w40 als 5w40 als 10w40 etc.. zijn....heb hier een aantal bussen 10w40 R4 superbike staan en de visco is dus net hetzelfde als de half syntheet die ze nu dus gebruiken. Mijnen moto is begin maart binnen geweest voor onderhoud (tijdsgebrek en geen goesting om zelf het onderhoud te doen) en daar is nog altijd volsynth op.... Trouwens als ze 12Euro de liter aanrekenen voor een halfsynth rekenen ze wel goed door, normale prijs voor een goede half synth is ong 7-8 euro, btw ingeebee schreef:Normaal is voll synthetische olie altijd 5W40. En volgens mij is deze een beetje te dun voor een boxer. daarom dat ze 10W40 voorschrijven.
Welke olie/visco er opzit speelt nie echt veel rol bij het bijvullen, vul gewoon bij met een kwaliteitsolie, bv een halfsynth 10/w40 die is bijna overal te vinden. Belangrijkste is dat er niet te weinig opzit.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
- Woonplaats: Gentbrugge
- Locatie: Gentbrugge
Het kan zijn dat je met een dikkere olie (20w50 - 15w40) minder verbruikt dan met een dunnere (0w30-5w40). De dunnere olie kan eruit 'zweten' langs je dichtingen..Dwars schreef:maakt het voor het olieverbruik wat uit welke olie je neemt?? motorschade door Full-syn. lijkt mij grote onzin trouwens
Ook zou een synt. olie minder snel verdampen dan een minerale olie, ongeacht de viscositeit...maar daar ben ik niet zo zeker van...
mijn mening: gebruik een half-synt. 10w40 olie bij normaal olieverbruik.
als het olieverbruik te gortig wordt, dan gruikt je 20w50.
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Zou het eventueel kunnen ,zou ... dat de olie ,net als alle olie-producten ,zeer duur geworden zijn,zeker voll-synth. En zou ,zou het dan wel eens kunnen ,dat je garage ,evenveel ,of liefst "ietsje" meer ,wil verdienen,door goedkopere (half-synth.) aan te raden,op doctorsvoorschrift van bmw hemzelf nog wel .Maar neen ,uiteraard niet want je betaald de prijs van voll-synth. Dus ze leveren je speciale-echt- voorgeschreven-door-bmw,halfsynth. olie die wegens die extra kwalitieit-eisen zo duur is als voll-synth.
EN nu naar bedje ,morgen vertellen we een ander verhaaltje ....
Mocht je nog niet wakker zijn:En een andere dealer,die via zijn of nieuwe olieleverancier ,betere voorwaarden krijgt voor een ander type ,zal net nu ineens dat bepaald type ,van dat(zijn vat dus) aanraden als de meest geschikte.Liefst een merk ,dat je niet gemakkelijk overal in de kleinhandel vindt ,om HUN prijs te verantwoorden.
Maar nogmaals ,ZOU BMW dat voorschrijven,had ik daar graag wel een gegrond document van hen over gezien.Want ik rij ook met bmw ,en wil hem correct onderhouden.
EN nu naar bedje ,morgen vertellen we een ander verhaaltje ....
Mocht je nog niet wakker zijn:En een andere dealer,die via zijn of nieuwe olieleverancier ,betere voorwaarden krijgt voor een ander type ,zal net nu ineens dat bepaald type ,van dat(zijn vat dus) aanraden als de meest geschikte.Liefst een merk ,dat je niet gemakkelijk overal in de kleinhandel vindt ,om HUN prijs te verantwoorden.
in de jaren '50 ,'60 mischien,toen stond er wel onder iedere auto of moto een olieplek op de vloer. Als dat nu nog zo is ,zou ik hem toch eens goed nakijken of naar de garage gaan....De dunnere olie kan eruit 'zweten' langs je dichtingen..
Maar nogmaals ,ZOU BMW dat voorschrijven,had ik daar graag wel een gegrond document van hen over gezien.Want ik rij ook met bmw ,en wil hem correct onderhouden.
-
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 05 okt 2005, 21:05
- Locatie: Bottelland
- Contacteer:
een motorblokconcept zoals bij de boxers die 6500 toeren draait geeft geen boodschap aan vol synthetische olie
das pure commerce
geef mij maar minerale motorfiets olie van een gerenomeerd merk
en ververs uw olie regelmatig,
het kan natuurlijk geen kwaad full synt te gebruiken
maar nooit full synt gebruiken na jaren gereden te hebben met minerale
dit wegens de drab oplossende middelen die in full synt zitten
voor de rest controleer uw olie peil en ververs regelmatig
das pure commerce
geef mij maar minerale motorfiets olie van een gerenomeerd merk
en ververs uw olie regelmatig,
het kan natuurlijk geen kwaad full synt te gebruiken
maar nooit full synt gebruiken na jaren gereden te hebben met minerale
dit wegens de drab oplossende middelen die in full synt zitten
voor de rest controleer uw olie peil en ververs regelmatig
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
Als 't gepermiteerd is, mss een woordje uitleg over smeerolieën, ik ben er als zoon van een producent mee opgegroeid (daarom dat de deuren thuis altijd piepten ).
Synthetische olie is ontwikkeld om bestand te zijn tegen zowel extreem lage als hoge temperaturen en hoge toerentallen.
De lage viscositeit (dikte) is voornamelijk omdat, door de sterk verbeterde technieken, de speling tussen vb zuiger(veren) en cylinderwand, krukas en lagering, zeer klein is. Als de motor koud is, zijn deze spelingen iets groter, en kun je dus een licht olieverbruik hebben met een lage-viscositeit-olie.
Omdat de boxer een platligger is, kan er zich in ruststand een laagje olie op de onderzijde van de cylinder vormen, wat dan een licht olieverbruik geeft bij koude start met een 0W40 of 5W40 omdat die gemakkelijker tussen de cylinderwand en zuigerveren kan. En omdat het een traaglopende motor is, heeft het dus eigenlijk weinig zin een dure 0W40 of 5W40 te gebruiken.
BTW, bij de huidige motoren zijn de dichtingen van dergelijke kwaliteit, dat zweten zo goed als nihil is, dus daar hoef je niet wakker van te liggen .
Greetz, J-P
Synthetische olie is ontwikkeld om bestand te zijn tegen zowel extreem lage als hoge temperaturen en hoge toerentallen.
De lage viscositeit (dikte) is voornamelijk omdat, door de sterk verbeterde technieken, de speling tussen vb zuiger(veren) en cylinderwand, krukas en lagering, zeer klein is. Als de motor koud is, zijn deze spelingen iets groter, en kun je dus een licht olieverbruik hebben met een lage-viscositeit-olie.
Omdat de boxer een platligger is, kan er zich in ruststand een laagje olie op de onderzijde van de cylinder vormen, wat dan een licht olieverbruik geeft bij koude start met een 0W40 of 5W40 omdat die gemakkelijker tussen de cylinderwand en zuigerveren kan. En omdat het een traaglopende motor is, heeft het dus eigenlijk weinig zin een dure 0W40 of 5W40 te gebruiken.
BTW, bij de huidige motoren zijn de dichtingen van dergelijke kwaliteit, dat zweten zo goed als nihil is, dus daar hoef je niet wakker van te liggen .
Greetz, J-P
-
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 05 okt 2005, 21:05
- Locatie: Bottelland
- Contacteer:
Correctie v link
http://www.motomag.com/spip/Choisir-le- ... -1529.html
ps. zou de supergoeie Mobil1 zijn aan 5,5 €/l, ook in Belgische carrefours verkrijgbaar, niet auto 5 van daarnaast ( Gent).
Laat nog een pulleke staan voor mijnen gs aub, spint ervan als 'n poes ( kat).
Ik kies voor 5W 50 wegens 2 koude starts/dag in de winter.
Gies
http://www.motomag.com/spip/Choisir-le- ... -1529.html
ps. zou de supergoeie Mobil1 zijn aan 5,5 €/l, ook in Belgische carrefours verkrijgbaar, niet auto 5 van daarnaast ( Gent).
Laat nog een pulleke staan voor mijnen gs aub, spint ervan als 'n poes ( kat).
Ik kies voor 5W 50 wegens 2 koude starts/dag in de winter.
Gies