olie

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

olie

Bericht door OFrank »

Toen ik mijn beemer na zijn onderhoudsbeurt van 20000km ging oppikken, kreeg ik te horen dat men de synthetische olie 10W40 had vervangen door een semi-synthetische olie 10W40 van Castrol, dit in opdracht van BMW. Het teruggaan naar semisynthetische na gebruik van zuiver synthetische olie zou geen kwaad kunnen gezien de gelijklopende eigenschappen van beide oliën.
Weet iemand waarom BMW van olie verandert voor de GS 1200 :?:
geebee
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:41
Locatie: Mol

Bericht door geebee »

Normaal is voll synthetische olie altijd 5W40. En volgens mij is deze een beetje te dun voor een boxer. daarom dat ze 10W40 voorschrijven.
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Dit kreeg ik ook te horen bij de tienduizendbeurt.
Ik maakte toen nog de opmerking dat de olie nu goedkoper zou worden maar dat was buiten BMW gerekend, de prijs per liter bleef onveranderd :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Frank K schreef:Dit kreeg ik ook te horen bij de tienduizendbeurt.
Ik maakte toen nog de opmerking dat de olie nu goedkoper zou worden maar dat was buiten BMW gerekend, de prijs per liter bleef onveranderd :roll:
Frank, ga jij ook niet bij Selbach? Ik heb er niets over gehoord, daarom.

Ben vorige maand voor z'n 30.000 binnen geweest, maar ze hebben me niets gezegd.

Ik heb hier nog een 2 tal liter R4 volsynthetische olie staan, hopelijk kan ik ze nog gebruiken om bij te vullen :roll:

Grts :wink:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Neen ik ga in Wilrijk bij Jorssen.
Gelukkig dat ik het vroeg want zelf zeggen ze niks, je moet het maar ruiken zeker....
10W40 half synthetisch.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Olie

Bericht door OFrank »

Frank, wat de prijs van de olie betreft, ik heb de indruk dat deze olie inderdaad toch goedkoper is. Wat rekent uw dealer als prijs aan? Ik heb nu 9,73€ zonder BTWper liter betaald. Misschien is het niet slecht als we de prijskaartjes eens vergelijken. Normaal zou elke dealer dezelfde prijs moeten rekenen. Type olie: 10W40 GPS
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

geebee schreef:Normaal is voll synthetische olie altijd 5W40. En volgens mij is deze een beetje te dun voor een boxer. daarom dat ze 10W40 voorschrijven.
Vol syntheet kan zowel 0w40 als 5w40 als 10w40 etc.. zijn....heb hier een aantal bussen 10w40 R4 superbike staan en de visco is dus net hetzelfde als de half syntheet die ze nu dus gebruiken. Mijnen moto is begin maart binnen geweest voor onderhoud (tijdsgebrek en geen goesting om zelf het onderhoud te doen) en daar is nog altijd volsynth op.... Trouwens als ze 12Euro de liter aanrekenen voor een halfsynth rekenen ze wel goed door, normale prijs voor een goede half synth is ong 7-8 euro, btw in

Welke olie/visco er opzit speelt nie echt veel rol bij het bijvullen, vul gewoon bij met een kwaliteitsolie, bv een halfsynth 10/w40 die is bijna overal te vinden. Belangrijkste is dat er niet te weinig opzit.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Bericht door one-one »

ik heb 5w50....en geen problemen
in 2 en een half jaar 72.000km en na twee jaar met gsa 60.000km
ride with pride
one-one
gsa 1150
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Bericht door WALTER GSAdventure »

:) je kan ze blijven gebruiken om bij te vullen. Vol synt is in feite niet nodig tenzij je 11.000 toeren draait. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Bericht door one-one »

het is soms belangrijk voor wie het ganse jaar door rijdt... de olie is dunner en is 's winters ook sneller warm.... verder .... keep on driving
ride with pride
one-one
gsa 1150
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

maakt het voor het olieverbruik wat uit welke olie je neemt?? motorschade door Full-syn. lijkt mij grote onzin trouwens :wink:
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Bericht door fronteradriver »

Dwars schreef:maakt het voor het olieverbruik wat uit welke olie je neemt?? motorschade door Full-syn. lijkt mij grote onzin trouwens :wink:
Het kan zijn dat je met een dikkere olie (20w50 - 15w40) minder verbruikt dan met een dunnere (0w30-5w40). De dunnere olie kan eruit 'zweten' langs je dichtingen..

Ook zou een synt. olie minder snel verdampen dan een minerale olie, ongeacht de viscositeit...maar daar ben ik niet zo zeker van...

mijn mening: gebruik een half-synt. 10w40 olie bij normaal olieverbruik.
als het olieverbruik te gortig wordt, dan gruikt je 20w50.
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
11rt
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 okt 2004, 14:39
Woonplaats: Haspengouw
Locatie: Limburg

Bericht door 11rt »

Zou het eventueel kunnen ,zou ... dat de olie ,net als alle olie-producten ,zeer duur geworden zijn,zeker voll-synth. En zou ,zou het dan wel eens kunnen ,dat je garage ,evenveel ,of liefst "ietsje" meer ,wil verdienen,door goedkopere (half-synth.) aan te raden,op doctorsvoorschrift van bmw hemzelf nog wel .Maar neen ,uiteraard niet want je betaald de prijs van voll-synth. Dus ze leveren je speciale-echt- voorgeschreven-door-bmw,halfsynth. olie die wegens die extra kwalitieit-eisen zo duur is als voll-synth.
EN nu naar bedje ,morgen vertellen we een ander verhaaltje ....

Mocht je nog niet wakker zijn:En een andere dealer,die via zijn of nieuwe olieleverancier ,betere voorwaarden krijgt voor een ander type ,zal net nu ineens dat bepaald type ,van dat(zijn vat dus) aanraden als de meest geschikte.Liefst een merk ,dat je niet gemakkelijk overal in de kleinhandel vindt ,om HUN prijs te verantwoorden.
...De dunnere olie kan eruit 'zweten' langs je dichtingen..
in de jaren '50 ,'60 mischien,toen stond er wel onder iedere auto of moto een olieplek op de vloer. Als dat nu nog zo is ,zou ik hem toch eens goed nakijken of naar de garage gaan.

Maar nogmaals ,ZOU BMW dat voorschrijven,had ik daar graag wel een gegrond document van hen over gezien.Want ik rij ook met bmw ,en wil hem correct onderhouden.
desertfreak
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 okt 2005, 21:05
Locatie: Bottelland
Contacteer:

Bericht door desertfreak »

een motorblokconcept zoals bij de boxers die 6500 toeren draait geeft geen boodschap aan vol synthetische olie
das pure commerce
geef mij maar minerale motorfiets olie van een gerenomeerd merk
en ververs uw olie regelmatig,
het kan natuurlijk geen kwaad full synt te gebruiken
maar nooit full synt gebruiken na jaren gereden te hebben met minerale
dit wegens de drab oplossende middelen die in full synt zitten
voor de rest controleer uw olie peil en ververs regelmatig
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
Pete
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 okt 2004, 10:52
Locatie: Haacht
Contacteer:

Bericht door Pete »

Ik geef mijn GS (1150) lekkere GP 20W50 van Castrol, nooit problemen mee gehad. Is by the way ook veel goedkoper dan 10W40. Bij Wunderlich betaal je 10 euro voor een liter Castrol 20W50 en ik dacht 15 euro voor 10W40... :D

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

Als 't gepermiteerd is, mss een woordje uitleg over smeerolieën, ik ben er als zoon van een producent mee opgegroeid (daarom dat de deuren thuis altijd piepten :D ).
Synthetische olie is ontwikkeld om bestand te zijn tegen zowel extreem lage als hoge temperaturen en hoge toerentallen.
De lage viscositeit (dikte) is voornamelijk omdat, door de sterk verbeterde technieken, de speling tussen vb zuiger(veren) en cylinderwand, krukas en lagering, zeer klein is. Als de motor koud is, zijn deze spelingen iets groter, en kun je dus een licht olieverbruik hebben met een lage-viscositeit-olie.

Omdat de boxer een platligger is, kan er zich in ruststand een laagje olie op de onderzijde van de cylinder vormen, wat dan een licht olieverbruik geeft bij koude start met een 0W40 of 5W40 omdat die gemakkelijker tussen de cylinderwand en zuigerveren kan. En omdat het een traaglopende motor is, heeft het dus eigenlijk weinig zin een dure 0W40 of 5W40 te gebruiken.


BTW, bij de huidige motoren zijn de dichtingen van dergelijke kwaliteit, dat zweten zo goed als nihil is, dus daar hoef je niet wakker van te liggen :wink: .
Greetz, J-P
desertfreak
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 okt 2005, 21:05
Locatie: Bottelland
Contacteer:

Bericht door desertfreak »

voila
kzou het niet beter kunnen gezegd hebben :P
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

desertfreak schreef:voila
kzou het niet beter kunnen gezegd hebben :P
Zoals ge ziet, heb 'k er wel een dik uur moeten over nadenken hé :lol:
gies
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 dec 2005, 22:40
Locatie: gent

Bericht door gies »

Correctie v link



http://www.motomag.com/spip/Choisir-le- ... -1529.html

ps. zou de supergoeie Mobil1 zijn aan 5,5 €/l, ook in Belgische carrefours verkrijgbaar, niet auto 5 van daarnaast ( Gent).
Laat nog een pulleke staan voor mijnen gs aub, spint ervan als 'n poes ( kat).
Ik kies voor 5W 50 wegens 2 koude starts/dag in de winter.

Gies
Plaats reactie