K doet moeilijk.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Fox30 schreef:
LOMAX schreef:Kleine update:
./..
Tijdens de storing heeft hij dus een goede ontsteking, en ruik ik geen benzine bij herhaaldelijke startpogingen. Benzinepomp draait vrolijk rond, en toch geen injectie dus (denk ik zo een beetje).
Zie ik nog iets over het hoofd?
Bij Frank12RS zijn K1200RS, vorig jaar soortgelijke situatie.
En wat bleek:
rubber slangetje in de benzinetank (aanzuigleiding van de benzinepomp) bleek wat verouderd en zoog af en toe lucht.
Was bij de dealer een bekend fenomeen, maar dan wel bij moto's die ouder waren dan van 2001.
Misschien helpt deze tip?
Ik zal het hele binnenwerk van de tank eens grondig bekijken, je weet maar nooit. Bedankt voor de tip...
AGM RT
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2007, 19:06
Locatie: Wevelgem W-Vl

Bericht door AGM RT »

Lomax,
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn K100, ondertussen een 2-tal jaar geleden. Ik geloof dat de conversatie erover nog terug te vinden is op het K-forum.
In de garage dachten ze aan de hallgever, en ze hebben die nagekeken. Omdat de prijs voor vervanging nogal hoog was voor mijn machine van - toen- bijna 20 jaar, heb ik nog afgewacht. Daarna is het nooit meer voorgekomen (tijdens de 2 jaar / 15000 km die ik er nog mee gereden heb. Toen ik het nog eens ter sprake bracht, meende de mechanieker dat het demonteren en (juist) terug plaatsen van de hallgever het probleem opgelost heeft . Ik ben mechanisch minder onderlegd, maar het leek mij aannemelijk.

Grtz, Geert
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

AGM RT schreef:Lomax,
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn K100, ondertussen een 2-tal jaar geleden. Ik geloof dat de conversatie erover nog terug te vinden is op het K-forum.
In de garage dachten ze aan de hallgever, en ze hebben die nagekeken. Omdat de prijs voor vervanging nogal hoog was voor mijn machine van - toen- bijna 20 jaar, heb ik nog afgewacht. Daarna is het nooit meer voorgekomen (tijdens de 2 jaar / 15000 km die ik er nog mee gereden heb. Toen ik het nog eens ter sprake bracht, meende de mechanieker dat het demonteren en (juist) terug plaatsen van de hallgever het probleem opgelost heeft . Ik ben mechanisch minder onderlegd, maar het leek mij aannemelijk.

Grtz, Geert
Heb dit nog al eens ergens gelezen, en soms kan een tiende van een millimeter inderdaad het verschil maken, zeker met een component dat een beetje ziekjes is. Iets om uit te proberen dus...
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Nog maar eens een update: hij valt nog steeds stil. Ik heb intussen wel de temperatuursensor vervangen, omdat ik de indruk heb dat ie meer stilvalt bij warm weer, terwijl ik op een frisse ochtend geen problemen heb. Maar dat heeft dus niks uitgehaald.
Intussen (deze namiddag gaan proberen) weet ik dus dat ie tijdens de storing geen inspuiting krijgt (ontsteking is dik in orde), terwijl de benzinepomp perfect stroomt. Bij stilvallen snelsnel de injectorrail losgemaakt, gestart en geen drupje, geen spritske te bespeuren. Enkele minuten later, zonder ergens aan te komen, weer een perfecte straal/nevel. En weer rijden als de beste. :? :?
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Bericht door jerre »

sturing van ontsteking en sturing injectie zijn op een K75 gescheiden. De sturing van de injectie gebeurt, zoals je misschien wel weet, door die box onder je zadel. Proberen om ergens eens met iemand te ruilen?
K100 RS 16v
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Het is niet makkelijk maar te doen. Die stuurdoos open prutsen en eens kijken of alle solderingen nog wel degelijk zijn.
E1
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2005, 16:56

Bericht door E1 »

Vanmorgen met koekblik van het werk onderweg op de E314. Onderweg gestopt voor motard met panne. Bleek Lomax te zijn die nog verder op zoek is naar het probleemke.
Ik hoop dat em het snel kan vinden, want zo langs de snelweg (of blijkbaar gisteren zelfs op het klaverblad van Lummen) stilvallen, is volgens mij geen leuke bezigheid.
Heb natuurlijk wel bewondering voor de verbetenheid waarmee Lomax de fout probeert te vinden. Als het euvel opgelost is, zeker ne fijne moto om mee rond te rijden, maar ik begin het vermoeden te krijgen dat Lomax hem dan verkoopt, aangezien er dan geen uitdaging meer aan is :lol: .
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Bedankt E1 voor het stoppen, je bent de eerste op al die weken van stilvallen en sukkelen :wink: Maar zoals je hebt gemerkt, de pechtstrook is op bepaalde uren geen prettige verblijfplaats :? . Griezelig bedreigend, zo'n kudde vrachtwagens, als je zelf stilstaat, niet?

En nu de storing: de afdekkap van de hallsensor afnemen, zodat die koud blijft, haalt ook niks uit. Die lijkt me dus niet ziek. Maar nu een vreemde storing: Bij het stilvallen verdwijnt blijkbaar de voedingsspanning die van klem 87 van de inspuitrelais naar klem 9 van de inspuitregeleenheid moet gaan, 10 Volt ongeveer. Op klem 9 vond ik tijdelijk maar 0,3 Volt, en enkele minuten later had ik weer 10 volt en startte hij weer probleemloos. De inspuitrelais had ik reeds uitgewisseld met de claxonrelais, zonder resultaat. En luchtmassameter en gasklepsensor worden door dezelfde draad gevoed, misschien trekken die de spanning tijdelijk weg? En klem 87B op de inspuitrelais levert ook stroom, want de benzinepomp draait nog tijdens storing.
Volgt er nog iemand :lol: ?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ja, daarom begin ik te denken dat het in je electronic boxke zit. Na jaren hebben printplaten de slechte gewoonte van op de solderingen te lossen als er wat veel stroom over gestuurd wordt. Terug over gaan met een soldeerboutje en wat vertind lood is dan de oplossing. :wink: :lol:
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

John schreef:Ja, daarom begin ik te denken dat het in je electronic boxke zit. Na jaren hebben printplaten de slechte gewoonte van op de solderingen te lossen als er wat veel stroom over gestuurd wordt. Terug over gaan met een soldeerboutje en wat vertind lood is dan de oplossing. :wink: :lol:
John,
wilt ge hiermee zeggen dat de printbanen loskomen van de printplaat?
Greetz, J-P
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Neen, enkel de verbindingen van de componenten op de printplaat.
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Zoals die oude Philips tv's. En als je er eens op klopte, dan maakten de soudures weer een uurtje contact. Als het echt te erg werd, dan werden alle soldeerpunten nagelopen.
Maar back to my problem :cry: : het probleem stelt zich al vóór de jetronic. Als ik de stekker losmaak, en op de stekker meet, dan moet daar een 10 Volt via klem 9 naar de jetronic gaan. En die 10 Volt is er niet tijdens de storing. Het is dezelfde 10 volt die ook de injectoren voedt. Vraag is nu waardoor die voedingsspanning wegvalt. En als die spanning daar wegvalt, dan valt natuurlijk ook de spanning op de injectoren weg, twee keer prijs dus.
Ik heb dringend een temperatuursensor voor op mijn hersenen nodig :shock: :roll: Ik moet dus nu een manier vinden om met afgekoppelde gasklepsensor en luchtmassameter te rijden. Die eerste zal wel lukken, maar de tweede, daar zal ik nog iets moeten op vinden. :cry:Potmeterke?
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

Lomax, die 10 V komt toch van klem 87 v/h inspuitrelais, dus als de spanning hier wegvalt, moet je het probleem zoeken in/vóór het relais.
Daar je het relais al eens hebt vervangen en zonder verbetering, moet het probleem zich stellen in ofwel de voeding (klem 30) ofwel de sturing (klemmen 85 en 86). Of zie ik dat verkeerd :?
Greetz, J-P
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

naftje schreef:Lomax, die 10 V komt toch van klem 87 v/h inspuitrelais, dus als de spanning hier wegvalt, moet je het probleem zoeken in/vóór het relais.
Daar je het relais al eens hebt vervangen en zonder verbetering, moet het probleem zich stellen in ofwel de voeding (klem 30) ofwel de sturing (klemmen 85 en 86). Of zie ik dat verkeerd :?
Greetz, J-P
Lijkt wel logisch, maar tijdens de storing is de voeding op klem 30 nog goed, want de benzinepomp blijft volop pompen. En de sturing (85/86)moet dus ook ok zijn, want de klem 87b richting benzinepomp moet dus doorverbonden geraken, anders zou de pomp niet draaien. Het vreemde is dat de 87 en 87b op de schema's gewoon met mekaar verbonden zijn. Ik ga dus nu alle verbruikers die gevoed worden door de 87 vervolgens meten tijdens de storing. De gasklepsensor heb ik afgekoppeld, die kan ik dan al uitsluiten. Dan blijft nog de luchtmassameter, de injectoren en (niet op alle schema's terug te vinden), de relais voor de sturing van ventilator, die door dezelfde klem gevoed wordt. Morgen even uitproberen of ik zonder dat "temperatursteurergerat" ook kan rijden, dan kan ik die ook al uitsluiten.
Heb intussen nog wat franstalige sites gevonden met pdf-files van cursusboeken voor stage ivm K75, valt weer een en ander bij te leren.
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

Klopt, zie nu ook dat klemmen 87 en 87b intern zijn verbonden.
Probeer mss eens een overbrugging te maken tussen klem 87 en klem 9. Het zou wel eens kunnen dat die draadverbinding ergens onderbroken is, of één v/d schuivertjes slecht contact geven.
Suc6, J-P
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Dat wordt de volgende stap. Eerst nog even checken of de andere "verbruikers" die op de 87 zijn aangesloten, ook zonder spanning komen te zitten tijdens de storing. Als het alleen klem 9 is, dan moet een extra kabeltje de oplossing zijn. Blijft dan natuurlijk de vraag waarom de problemen pas beginnen als de motor op bedrijfstemperatuur is, en ook vanzelf weer overgaan zonder ergens aan te komen. Morgen testrittendag 8) Die Rode K75RT langs de weg, dat zal ik dan wel zijn :D
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

Het is een veronderstelling, maar het kan idd als de kabel gebroken is.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is, wordt het warm boven/achter de motor. Als ik juist ben, loopt de kablering (tussen stuureenheid en relaiskast) onder het zadel juist achter de motor en voor de batterij.
Daar plastiek sneller uitzet dan koper, kan de uitzetting v/h omhulsel het contact tussen de twee uiteindes v/d gebroken kabel verbreken ... en dan staat Lomax stil :evil:
Dit is een pure veronderstelling, maar in deze situatie moet je natuurlijk alles uitzoeken, en uit ervaring weet ik, soms wel de stomste en meest onlogische dingen eerst. Den John zal dat ook wel kennen.
Greetz, J-P
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Zit zeker wat in. 90 procent van de elec pannes (en dus van bijna alle pannes) bij de K75 zijn terug te brengen tot slechte contacten, stekkers en kabels. Ik heb nu net de gasklepsensor en de temperatuurrelais losgekoppeld, en hij rijdt nog steeds. Zo kan ik morgen gaan testen en meten, met zo weinig mogelijk stoorelementen. En alvast een kabeltje meenemen om een overbrugging te maken. Wat een feest :?
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

Och, dat zijn de charmes van een oudje, en het zelf klooien aan dat technisch vernuft. Sakkeren en vloeken als je een panne hebt, en voldaan lachen als t'is opgelost :wink: :)
'k Zou m'n oudjes niet willen ruilen voor een nieuwe, is geen lol aan :)
Good luck voor morgen.
Greetz, J-P
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Opgelost :twisted:
De klemmen 87 en 87b op de inspuitrelais bestaan eigenlijk niet meer op de versies met ABS. Op de foto zie je dat er wel nog twee kabels op hetzelfde schoentje geknepen zitten, de dubbele groen/rode. Eentje naar de benzinepomp (die steeds bleef werken), en eentje naar de rest van de injectiecomponenten.
Afbeelding
Ergens verborgen onder de benzinetank, tussen wat kabelbomen, kom ik bij het nalopen van het tweede circuit deze stekker tegen.
Afbeelding
Ziet er properkes uit, toch maar wat contactspray ingesprietst.
Afbeelding
Bij nader onderzoek blijkt dat een pinnetje in het "mannetje" niet op z'n plaats blijkt te zitten, moet al zo zijn van bij de geboorte. En aan de achterzijde van dit pinnetje zit toch wel een groen/rode draad zeker, via het vrouwtje in verbinding met de componenten die naar 0,3 volt terugvallen in plaats van de nodige 12 volt.
Afbeelding
Pinnetje naar buiten getrokken, extra veel spray erop, en blijkt dat ie niet meer stilvalt. Ook niet na enkele uren rondrijden.
Allemaal bedankt voor het meedenken, sommigen zaten er heel dicht bij, Naftje zat er zelfs bovenop :wink:
Nog maar eens een bewijs dat het vaak de stomste dingen zijn die de boel lamleggen.
Of hoe je op korte tijd heel veel over een motor te weten kan komen :cry: Ik weet nu wel hoe die inspuiting werkt :wink:
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Stom, echt stom! Ben al dikwijls slechte (vervuilde)contacten tegen gekomen. Maar jou geval is echt stom.
Ben blij voor jou. :lol:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

tja daaraan zie je dat het soms goed verborgen kan zitten.
eind goed al goed
nu veel plezier zonder stilvallen :D
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
@Mathé
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 dec 2005, 07:59
Locatie: Utrecht NL.

Bericht door @Mathé »

Tjonge .... ik vind het dapper, dat je zo lang hebt gezocht, tot je het gevonden had: Hulde .... en gefeliciteerd :wink:

Misschien mag je nu eindelijk ontdekken wat voor een lekkere motor je eigenlijk hebt?!

8) Groetjes,
Mathé
BMW K75 1988 / Yamaha XT660R 2009 / Suzuki X7 GT250 1978 ..... hond(je) heet 'Beemer'.
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Bericht door naftje »

Lomax, 'k ben blij voor u dat 't eindelijk is opgelost.
Wil het lukken dat ik ooit eenzelfde voorval heb gehad met een autoradio :evil: ... kl..stekkers.
Enfin, nu maar terug lekker genieten.
Greetz, J-P
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Bericht door J »

Amaai Lomax, ik had de mijne al opgegeten....

Ik had mij op deze topic geabonneerd juist om te zien of hier iemand ooit zou uitgeraken. PFFFFF, wat een werk, maar toch een mooie beloning.


Proficiat.


J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Plaats reactie