Ombouw 1100 GS
Moderator: GVN
Ombouw 1100 GS
Na veel te lezen hebben op dit forum heb ik me ook ingelogd.
In januari heb ik men motorrijbewijs gehaald en een 1100 GS gekocht. Deze is van 94 en had 124000km. Na er 5000 km mee gereden te hebben lekte de culas. We wilden deze vervangen. Bij demontage bleek de bovendste kettinggeleider van de linker cilinder stuk te zijn (degene waar de kettingspanner op duwt). Deze is dus enkel te vervangen als je heel de motor uit elkaar haald. Dit hebben we dan ook gedaan.
Nu dat de motor toch uit elkaar lag hebben we alle onderdelen geinspecteerd. Nu bleek dat de nicasil van een van de cilinders begon los te komen.
Hierna eens rond gehoord wat cilinders en pistons kosten en dat bleek al gauw 1000€ te gaan kosten.
Via 2dehands ben ik dan aan een andere motor geraakt, deze was wel van een 1100 S. Buiten dat de koppeling anders is zou de motor moeten passen wist men dealer te vertellen. Heb deze motor dan ook gekocht en eronder gehangen. Buiten dat de koppeling anders was (originele opgezet) was ook de stekker van de onsteking anders (ook originele over gezet) en de aansluiting van de oliekoeler waren ook iets anders (leidingen aangepast).
De aansluiting van de uitlaatbochten zijn ook anders, zoals bij een 1150 GS. Deze heb ik dan ook gevonden en heb dan ook de uitlaat van een 1100S gekocht. Dit is toch wel wat knutselen om die eronder te krijgen.
Ik wacht nu nog op de uitlaat, daar moest nog iets aan gelast worden in inox. Als ik deze terug heb is hij volledig af.
Als hij af is zal ik wat foto's posten.
Groeten,
Tom
In januari heb ik men motorrijbewijs gehaald en een 1100 GS gekocht. Deze is van 94 en had 124000km. Na er 5000 km mee gereden te hebben lekte de culas. We wilden deze vervangen. Bij demontage bleek de bovendste kettinggeleider van de linker cilinder stuk te zijn (degene waar de kettingspanner op duwt). Deze is dus enkel te vervangen als je heel de motor uit elkaar haald. Dit hebben we dan ook gedaan.
Nu dat de motor toch uit elkaar lag hebben we alle onderdelen geinspecteerd. Nu bleek dat de nicasil van een van de cilinders begon los te komen.
Hierna eens rond gehoord wat cilinders en pistons kosten en dat bleek al gauw 1000€ te gaan kosten.
Via 2dehands ben ik dan aan een andere motor geraakt, deze was wel van een 1100 S. Buiten dat de koppeling anders is zou de motor moeten passen wist men dealer te vertellen. Heb deze motor dan ook gekocht en eronder gehangen. Buiten dat de koppeling anders was (originele opgezet) was ook de stekker van de onsteking anders (ook originele over gezet) en de aansluiting van de oliekoeler waren ook iets anders (leidingen aangepast).
De aansluiting van de uitlaatbochten zijn ook anders, zoals bij een 1150 GS. Deze heb ik dan ook gevonden en heb dan ook de uitlaat van een 1100S gekocht. Dit is toch wel wat knutselen om die eronder te krijgen.
Ik wacht nu nog op de uitlaat, daar moest nog iets aan gelast worden in inox. Als ik deze terug heb is hij volledig af.
Als hij af is zal ik wat foto's posten.
Groeten,
Tom
Laatst gewijzigd door SGS op 19 jun 2007, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100GS/ Aprilia 1000 Tuono
-
Iron Gonzo
welkom op het forum
ben benieuwd naar het resultaat
ben benieuwd naar het resultaat
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Dirk Pauwels
Ne volharder, zoveel pech met zijn 1ste BMW en toch alle werk en kosten doen. chapeau! Ik vraag me wel af hoe een 1100s gaat rijden met een computerdoos van een GS1100...De nokken, compressie etc van een S is iets anders dan bij een GS en de injectie heeft een ander programma. De GS van 94 heeft normaal geen lambda sonde en de S volgens mij wel. De lambda sonde kun je compenseren met de co regeling als die er op zit (pot meter rechts in achterspatbord) Maar kan best zijn dat het zo prima rijdt zenne, anders eventueel de nokken vd GS er terug in steken
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dat valt wel mee, met een vader die er veel van kent en een workshop manual kom je al heel ver.JH. schreef:van harte welkom... en blijkbaar nog een technisch hoogstandje erbij hier!
Ik werk in shiften dus heb soms wel wat dagen in de week en dan kan je wel eens door werken.en eentje met veel tijd en goesting!
Dit zou normaal geen probleem mogen zijn, maar met den tijd zou ik er wel een chip van een S willen insteken.k vraag me wel af hoe een 1100s gaat rijden met een computerdoos van een GS1100...De nokken, compressie etc van een S is iets anders dan bij een GS en de injectie heeft een ander programma.
YOO
Amai, ook geen sjans met uwen eersten GS
Soit, 't resultaat gaat wel zijn dat ge qua prestaties met uwen "valsen tragen" niet gaat moeten onderdoen voor de 1200's, dienen 1100S'blok heeft 98 paardjes, ben benieuwd wat 't gaat geven
Grtz, Philip!
Amai, ook geen sjans met uwen eersten GS
Soit, 't resultaat gaat wel zijn dat ge qua prestaties met uwen "valsen tragen" niet gaat moeten onderdoen voor de 1200's, dienen 1100S'blok heeft 98 paardjes, ben benieuwd wat 't gaat geven
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!

Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

-
Motard de l'Allier
- Contacteer:
Respect
Maar dit is dus ineens ook de reden waarom ik me niet durf te wagen aan een 1100GS. Gebrek aan kennis en materiaal en een hoger risico op problemen.
En de 1150GS'en gaan nog wat te duur ...
Post maar eens ne foto als zij terug in rijklare staat staat.
Maar dit is dus ineens ook de reden waarom ik me niet durf te wagen aan een 1100GS. Gebrek aan kennis en materiaal en een hoger risico op problemen.
En de 1150GS'en gaan nog wat te duur ...
Post maar eens ne foto als zij terug in rijklare staat staat.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Ik heb er zaterdag voor de eerste keer terug mee gereden. Wat een verschil met die krachtigere motor.
Heb wel een probleemke nu, als er een duo bij op zit dan raakt de uitlaat de band bij het nemen van een verkeersdrempel op een put in de baan
Men vering al op het hardste gezet, maar juist hetzelfde, volgens mij is ze wat versleten.
Is het mogelijk om er een langere vering op te zetten achteraan?
Als het stopt met regenen dan kuis ik hem en post ik foto's.
Heb wel een probleemke nu, als er een duo bij op zit dan raakt de uitlaat de band bij het nemen van een verkeersdrempel op een put in de baan
Men vering al op het hardste gezet, maar juist hetzelfde, volgens mij is ze wat versleten.
Is het mogelijk om er een langere vering op te zetten achteraan?
Als het stopt met regenen dan kuis ik hem en post ik foto's.
YOO
Misschien een kortere trekstang monteren, komt de achterkant ook hoger te staan
Grtz, Philip!
Misschien een kortere trekstang monteren, komt de achterkant ook hoger te staan
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
Philz picz are here!