teleurgesteld i.v.m prestaties van een Garmin Zumo 550

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

djeten

teleurgesteld i.v.m prestaties van een Garmin Zumo 550

Bericht door djeten »

Deze tread is voor mensen die overwegen om een Garmin Zumo aan te schaffen.

Zowel ikzelf als mijn mede-reiziger (pan-rijder) hebben een zumo 550 (aangekocht met één week verschil)

Tijdens onze reis, naar de vogezen, hebben we de zumo van zijn minder goede kant leren kennen.

* soms wordt links gezegd, terwijl rechts wordt aangegeven op de kaart (of omgekeerd)
* soms ben je al voorbij het kruispunt vooralleer de aanwijzing komt
* satelliet ontvangst wordt onnauwkeurig in de bergen.
* uitvallen van het apparaat met als gevolg dat de batterij uitgenomen hoeft te worden om te resetten.
* bij het naderen van een kruispunt, waarbij je van een zijweg op een hoofdweg komt wordt er geen aanwijzing gegeven
(als de route rechtdoor loopt).
omgekeerd ook, als de hoofdweg afbuigt en de route gaat rechtdoor (op een zijweg) dan krijg je geen begeleiding.
* haarspeld bochten worden aanzien als een verandering in de route en krijg je begeleiding
(vervelend als je even geconcentreerd bezig bent)
* verschil in route berekening en begeleiding tussen beide ZUMO's
we hadden dit al opgemerkt en de proef op de som genomen door alle navigatie parameters hetzelfde te zetten,
een route uit te stippelen en ze te rijden.
Inderdaad soms wijzen de twee toestellen een verschillende route aan (vb aan kruispunt gaat ene rechtdoor andere slaat af)
terwijl het totaal aantal KM en duur van de route hetzelfde zijn.
Ik vraag me af hoe dit mogelijk is, beide toestellen staan op dezelfde SW versie ?
Tijdens de terugreis (+/- 650 km) hebben we dit verschillende malen aan de hand gehad.
* Herberekenen van de route, zelfs als deze optie niet geselecteerd is
* Nemen van onverharde wegen, zelfs als deze optie niet aangevinkt is
* bluetooth headset valt regelmatig uit
* last but not least
Triplog van 2000 km verdwenen!!!! alleen de laatste dag kan terug gevonden worden. :evil:

Ikzelf heb een aantal jaren ervaring met een MIO, TOMTOM .
Op mijn TOMTOM heb ik nooit last gehad van deze problemen, daardoor ben ik teleurgesteld want ik verwachtte veel van een
bedrijf zoals Garmin (gezien de stevige prijs).

Als positieve noot kan ik wel zeggen dat de zumo gegarandeerd waterdicht is.
Tijdens onze reis hebben we iedere dag liters water over ons gekregen en de zumo gaf geen krimp (net als de ST).
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Heb de Zumo ook in test gehad voor een artikel en sommige zaken die jij vermeld kwamen ook bij mij aan het licht. Maar jouw opmerkingen is wel een grote waslijst. Probeer je dealer te overtuigen het toestel terug te nemen, zo recupereer je de centen en kan je een alternatief overwegen...
verhaar

Bericht door verhaar »

Met zo'n waslijst aan klachten ga je je afvragen of u het toestel wel kent.
overigens moet die onverharde weg wel aangevinkt worden!!!! als je die wil vermijden.
Dat toestellen in een zelfde periode gekocht zijn zegt niets over welke versie sw geinstalleerd is.
Ook uw headset van de BT kan een steek laten vallen....
Over het herberekenen.... op de juiste plaats een vinkje........
Triplog van alle 2 de toestellen verdwenen?? niet meer met de knopjes spelen.
Over de verschillen in de routes tussen de toestellen had u beter een vraag gesteld . Nu minimaliseert u de kwaliteiten van de Zumo en Garmin publiekelijk terwijl misschien uw eigen onkunde oorzaak is van een deel van uw problemen .
Op dit forum kunnen we elkaar helpen meer uit onze hobby te halen ;
Merken, leveranciers of producten de grond in boren is niet zo netjes.
Sven 12RT

Re: teleurgesteld i.v.m prestaties van een Garmin Zumo 550

Bericht door Sven 12RT »

djeten schreef: * soms ben je al voorbij het kruispunt vooralleer de aanwijzing komt
* satelliet ontvangst wordt onnauwkeurig in de bergen.
* bij het naderen van een kruispunt, waarbij je van een zijweg op een hoofdweg komt wordt er geen aanwijzing gegeven
(als de route rechtdoor loopt).
omgekeerd ook, als de hoofdweg afbuigt en de route gaat rechtdoor (op een zijweg) dan krijg je geen begeleiding.
Dat van de kruispunten heb ik soms ook voor met de Quest. Maar dan vooral als ik nogal fors aan het doorrijden ben :oops:
Lijkt erop dat de aanwijzing op dat soort wegen pas op x meter van de afslag gegeven wordt, en als je dan wat doorrijdt ben je te ver.

Dat van de ontvangst. Is relatief normaal, je toestel probeert een driepuntsbepaling te doen. Dus minstens 3 satelieten nodig. Maar door al dat draaien en keren heeft ie niet genoeg tijd om dit te berekenen. Ik beeld me in dat enkel de satellieten voor, links en rechts van me "gezien" worden door het toestel. Telkens je draait ziet je toestel nieuwe satellieten, en staan de linker en rechter sats niet meer op de plaats van bij de vorige berekening, en moet je toestel van voorafaan beginnen, telkens opnieuw.

Over geen aanwijzingen bij sommige wegens en kruispunten, dat beschouw ik de schuld van de fabricant van de digitale kaarten. In de auto heb ik een VDO, ik weet zo een aantal kruispunten waar je van de hoofdweg dient af te gaan, maar het toestel zegt niks. Omdat de hoofdweg eigelijk afbuigd, maar de software denkt dat de weg rechtdoor gaat. En met de Quest heb ik dat ook al voorgehad. Zou eens moeten kijken welke soft ik gebruik in de auto en de Quest, NavTeq of TeleAtlas. Ik maak me daar ni druk in, keren wanneer het kan en weer weg.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

verhaar schreef:Met zo'n waslijst aan klachten ga je je afvragen of u het toestel wel kent.
overigens moet die onverharde weg wel aangevinkt worden!!!! als je die wil vermijden.
Dat toestellen in een zelfde periode gekocht zijn zegt niets over welke versie sw geinstalleerd is.
Ook uw headset van de BT kan een steek laten vallen....
Over het herberekenen.... op de juiste plaats een vinkje........
Triplog van alle 2 de toestellen verdwenen?? niet meer met de knopjes spelen.
Over de verschillen in de routes tussen de toestellen had u beter een vraag gesteld . Nu minimaliseert u de kwaliteiten van de Zumo en Garmin publiekelijk terwijl misschien uw eigen onkunde oorzaak is van een deel van uw problemen .
Op dit forum kunnen we elkaar helpen meer uit onze hobby te halen ;
Merken, leveranciers of producten de grond in boren is niet zo netjes.
Afbeelding

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Bij elke GPS is er een soort gebruiksfilosofie. Je moet leren de gesproken en visuele indicaties te interpreteren. Ik had ook wat last in het begin met de Zümo. Het gebruik zou eigenlijk heel intuitief moeten zijn en dat is het ook bij de Zümo. Mijn vrouw, die nog nooit een GPS heeft gebruikt kon er dadelijk mee overweg. Ik heb er meer last mee omdat ik al gewoon ben aan oudere generatie GPS'en.

Nu, ik heb wel mijn bedenking bij die lange lijst klachten. Er zit een beetje onbezonnen kritiek tussen, vrees ik. Er is echter niks mis aan opbouwende kritiek. Het is zo dat de producenten hun product verbeteren en aan de Zümo te zien, zit daar heel veel feedback van de klant in.

Toegegeven, de Zümo doet soms rare dingen. Soms stuurt hij ons door onverharde wegen alhoewel die optie is afgezet. Maar hier ligt de fout bij de leverancier van het digitaal kaartmateriaal.

Wat ik ook raar vind is dat hij soms een andere route aangeeft voor de heenreis dan voor de terugreis. Wellicht telt elke meter voor het berekenings-algorithme. "t Is maar een computer, hé ?

Gezond verstand en een wegenkaart zijn nuttige opties bij een GPS.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
fronteradriver

Bericht door fronteradriver »

Ik heb nu ook al wat ervaring met de Zumo na de SPIII.

Als ik met de motor rij, hoef ik geen gesproken instructies: teveel concentratie verlies...

Als ik een route narij gaat de herberekening volledig uit. Regelmatig werp ik een blik op het toestel en als ik zie dat ik afwijk, zoom ik even uit en rij een blokje om....tot ik terug op de route kom. Ik doe dat regelmatig omdat ik soms te hard rij :oops:

je moet wel leren werken met een GPS op de motor. Bij mijn eerste route met GPS zag mijn maat rood van woede :roll:

Nu 9 maanden later gaat het al veel beter....

Begin september vertrek ik naar Schotland met 3 Zumo rijders en ben benieuwd....
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
verhaar

tevreden

Bericht door verhaar »

bigfoot46 schreef:Verhaar ben jij familie van de man uit Gent (M... 2...) :wink:
bigfoot u heeft een pm
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Beste Djeten

Als het toestel zo tegenvalt, zet hem gewoon te koop. Liefhebbers genoeg schat ik zo in.

Of probeer je iets meer te verdiepen in de specificaties en mogelijkheid.
J
Contacteer:

Bericht door J »

ECM schreef:Beste Djeten

Als het toestel zo tegenvalt, zet hem gewoon te koop. Liefhebbers genoeg schat ik zo in.

Of probeer je iets meer te verdiepen in de specificaties en mogelijkheid.
Ja Djeten, ik heb de 2720 van Garmin, ik moet zeggen dat ik het even onlogisch vond dan jij de eerste reizen die ik er mee maakte. Ondertussen weet ik ongeveer hoe dat spel logisch in elkaar zit.

Het heeft ook een tijd geduurd.
ofwel zeg je dat je voor zoveel geld meer gebruiksgemak mag hebben en verkoop je het spel, of je laat je eerste frustraties varen en verdiep je je in het interpreteren van het toestel.

Ik heb ook een tom tom,maar ik heb deze aan de kant laten liggen omdat er niet genoeg instelling aan zaten. Nu heb ik de Garùin en met al mijn instellingen die ik wil, maar ik moet er ook de leerfrustraties bijnemen.

Hopelijk heb je er iets aan,

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
TonTon

Bericht door TonTon »

fronteradriver schreef: Als ik met de motor rij, hoef ik geen gesproken instructies: teveel concentratie verlies...

Als ik een route narij gaat de herberekening volledig uit. Regelmatig werp ik een blik op het toestel en als ik zie dat ik afwijk, zoom ik even uit en rij een blokje om....tot ik terug op de route kom. Ik doe dat regelmatig omdat ik soms te hard rij :oops:

je moet wel leren werken met een GPS op de motor. Bij mijn eerste route met GPS zag mijn maat rood van woede :roll:
volledig mee eens , alleen was het bij mij mijn vrouw die het brol vond in het begin :oops: , nu zijn we supercontent over onze 2610 :D
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Wat ik ook raar vind is dat hij soms een andere route aangeeft voor de heenreis dan voor de terugreis. Wellicht telt elke meter voor het berekenings-algorithme. "t Is maar een computer, hé ?
Ik vind dit normaal. Je gps gaat een route berekenen aan de hand van de rijmogelijkheden die zich voordoen. Als de route in de andere richting berekend wordt zijn de rijmogelijkheden gewoon niet dezelfde = andere route.
of je laat je eerste frustraties varen en verdiep je je in het interpreteren van het toestel.
een gps is geen blindengeleidehond. Ge moet er uwe kop bijhouden. :wink: Je gps is inderdaad 'maar' een computer, die heeft niet de souplesse die jij hebt. Er zit een bepaald programma in en dat wordt strikt gevolgd. Ga maar eens op een ingewikkeld kruispunt staan een beeld je eens in hoe moeilkijk het voor een computer moet zijn om je op de juiste (rechte?) weg te houden. Ik sta soms verbaasd te kijken hoe hij (hier geen zij :wink: ) het flikt.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

Ga maar eens op een ingewikkeld kruispunt staan een beeld je eens in hoe moeilkijk het voor een computer moet zijn om je op de juiste (rechte?) weg te houden.

Sorry, maar da's hetzelfde als: als ge iets niet weet is het beter dat ge zwijgt!
Ik lees hier nu letterlijk dat de zumo ook hetzelfde doet als mijn 2720..die ik dus ook aan de deur heb gezet.
Om routes te rijden, het beste toestel op de markt. Geen twijfel daarover maar qua accuraartheid, kaartmateriaal, soms/meestal dwaze instellingen die het toch niet juist doen als je ze aanvinkt/uitvinkt.

maw, ik sta wél volledig achter de toppicstarter wanneer het gaat over dagelijks gebruik van 'sommige' garmins.

greetz!
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Op NL GPS forum loopt momenteel een poll waar reeds een score staat van 90% tevredenheid tot zeer tevreden(70%).
Zouden ze daar dan toch nét dat ietsje slimmer zijn... :o
Gezond verstand en een wegenkaart zijn nuttige opties bij een GPS
Bob mag ik deze in m'n onderschrift zetten :?: :idea:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
MiGSel
Contacteer:

Re: teleurgesteld i.v.m prestaties van een Garmin Zumo 550

Bericht door MiGSel »

djeten schreef:Triplog van 2000 km verdwenen!!!! alleen de laatste dag kan terug gevonden worden. :evil:
Dat is maar een gedacht 8)

Kijk eens in de map "Archive" op je Garmin drive in Windows Explorer.
Daar staan genummerde bestanden met de rest van je tracklog.

Nog veel succes bij het aanvaarden van de beperkingen van digitale kaarten en GPS.

Salut,
Michel
Afbeelding
jempie1

Bericht door jempie1 »

Voor een prijske wil ik hem ook wel kopen
Honda 550 four,Guzzi California 1100, R1150RT , R1200RT en nu R1200GSA
Mercedes E 220 CDI
Lid.BMW Motor Club Vlaanderen
djeten

Bericht door djeten »

Bedankt voor je advies Michel;

ik heb idd. de tracklog terug gevonden in het archief ! :lol:

aan allen : rij eens met een zumo op de E313/E34 van Ranst naar Antwerpen en let op de routebegeleiding ter hoogte van het rondpunt van wommelgem :wink:

ps sw editie = 3.30
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Schalkseruiter® schreef:
djeten schreef:Bedankt voor je advies Michel;

ik heb idd. de tracklog terug gevonden in het archief ! :lol:

aan allen : rij eens met een zumo op de E313/E34 van Ranst naar Antwerpen en let op de routebegeleiding ter hoogte van het rondpunt van wommelgem :wink:

ps sw editie = 3.30
doe ik elke dag...olen-mortsel nooit probs :roll:
enkel eens een flitspaal die ik nog moet zoeke waar ie staat..

zelfs m'n tomtom brengt me zonder problemen voorbij dat punt als ik naar Schalkse rij.... (maar er was wel een aankoopfactuur en garantie bij...)
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
djeten

Bericht door djeten »

Hoi Schalkse;

Via Mortsel neem je de afrit van Wommelgem, als je een route rechtdoor naar Antwerpen hebt dan vermeld de zumo "rechts aanhouden" ter hoogte afrit Wommelgem.

Die flitspaal.... men heeft iets nieuws geplaatst achteraan de electronische borden ter hoogte van het Q-8 benzine station (richting antw). Ik ben er nog niet achter wat het is maar veel fraais zal het wel niet zijn.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Situatie lijkt me daarentegen wel duidelijk....

Aan afrit Wommelgem draai je rechts mee... dus "rechts aanhouden" is de correcte boodschap Je neemt hier dus effectief de afrit richting A1. Doe je dit niet en hou je links aan, dan ga je richting Noordersingel-Statielei-Turnhoutsebaan het stadscentrum binnen.

Hou je effectief wel rechts aan zoals truus op de gps zegt, dan heb je een paar honderd meter verder weer een splitsing. Hier zal Truus je weer op het rechte pad brengen. Rechts richting A1, en links richting Sterrebrug de A12 richting Binnensingel of Kennedytunnel op.

Hier zal de keuze van Truus dus afhangen van de plek waar je doorheen Antwerpen wil gaan, rekening houdende met de routeopties die je in de gps hebt aangevinkt. (kortste-snelste-tolwegen-snelwegen....)
Afbeelding
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

djeten schreef:aan allen : rij eens met een zumo op de E313/E34 van Ranst naar Antwerpen en let op de routebegeleiding ter hoogte van het rondpunt van wommelgem
Mijn Zumo zwijgt daar in alle talen, maar mijn Quest probeerde mij daar steeds de afrit en meteen terug de oprit te laten nemen. :?

Even na het rondpunt krijg je wel de opdracht om rechts te houden om daarna weer links te houden (om richting Gent te gaan in mijn geval)
Opa

Bericht door Opa »

(s)Campi schreef:
Op NL GPS forum loopt momenteel een poll waar reeds een score staat van 90% tevredenheid tot zeer tevreden(70%).
Zouden ze daar dan toch nét dat ietsje slimmer zijn... :o

Ja natuurlijk :lol:

Gezond verstand en een wegenkaart zijn nuttige opties bij een GPS
Bob mag ik deze in m'n onderschrift zetten :?: :idea:
naftje

Bericht door naftje »

Mss een domme vraag, maar gebruikt de Zumo andere kaarten dan die v/d Streetpilot III v9?
Greetz, J-P
fé1150

Bericht door fé1150 »

Ik heb me ook een zumo 550 aangeschaft begin juni 07.

Ik heb ondertussen ook enkele minpuntjes ontdekt.

Ik moest onlangs naar een kerkdienst voor een begrafenis van een bekende in 2547 Lint en blijkbaar worden er nergens kerken vermeld bij nuttige plaatsen (Eten Hotels Brandstoffen, ...).

Ik moest dus eerst via via naar het adres van die kerk gaan zoeken om daarna het adres in de zumo 550 in te geven !

Niet erg handig he. Bij TomTom bestaat er bij de Nuttige Plaatsen ook Gebedsplek.

Daar meteen die kerk gevonden !!

Puntje 2 : betaalautomaten, dus als je moet 'pinnen' (zoals de Nederlanders zo graag zeggen), dan is de dichtstbijzijnde betaalautomaat (in vogelvlucht - dus voor ie de route zelf berekent) 208 km ver vanaf Antwerpen. (Barclays Albionstreet 2, Kent ) Dit bleek in Groot-Britannië te liggen ! Via de weg dus 680 km (via Hoek van Holland en de veerboot!)Ook klein foutje die 680 km ? Nou moe !! Dan ga ik liever nog in mijn eigen dorp een bankautomaat zoeken hoor ! Dan mogen ze nog allemaal leeg zijn , dan rijd ik nog even naar het volgend dorp en ook 'op het goedvallend uit'. Dan ben ik nog sneller hoor ! Ook niet handig dus !

Bij TomTom meteen de geldautomaten in je eigen dorp !!

Maar wat mij nog het meest ergert is het feit nummer 3 dat deze zumo 550 verkocht wordt als zijnde met Europese kaart tot op huisnummerniveau.
Da's dus echt niet voor elke straat zo het geval hoor! Dat ie het laatst bijgebouwde huis niet zou kennen, tot daar nog aan toe ! Die komen er wel bij bij de volgende kaartupdate. Hij kan niet het laatste huis in constructie kennen. Dat doet TomTom trouwens ook niet (die geeft dan aan tussen welk nummer en welk nummer je dient in te geven).
Maar dat ie de huisnummers die er al tientallen jaren zeker en vast zijn, niet kent, da's wraakroepend.
Voorbeeld ?
OK.
Probeer eens Turnhoutsebaan 182 te 2970 Schilde.
Hij geeft welgeteld 3 huisnummers van héél die Turnhoutsebaan te Schilde : nl.
Turnhoutsebaan 132
TUrnhoutsebaan 259
Turnhoutsebaan 98
en nog enkele andere Turnhoutsebanen ZONDER huisnummer !!

Die laatste zijn dan bepaalde punten op die Turnhoutsebaan.

De 3 bovengenoemde huisnummers plus diegene zonder huisnummer kan je dan ook op de kaart aanduiden, maar daar ben je dan ook niets meer mee hé !

En dan deze zumo verkopen met Europa tot op huisnummerniveau !
Dit probleem heeft dan de Tom TOm NIET !!

Ander voorbeeldje van een andere grote straat : 2170 Merksem Bredabaan. Ook maar een paar huisnummers bekend ! Bij TomTom rijd je tot aan de voordeur.Bij Garmin moet je het 'huisnummertje kijken' uitvoeren terwijl je ook op het verkeer moet letten !!

Heeft iemand daar een bepaalde uitleg voor en welke kaartleverancier heeft GArmin eigenlijk ? Ik weet dat TomTom wel TeleAtlas gebruikt !

Ik zou graag nog zo'n straten met beperkte huisnummeraanduiding te weten komen zodat we dat eens tesamen naar GArmin kunnen sturen als algemene klacht (misschien ook met die onsierlijke geldautomaten-lijst en de kerken-lijst !)

't is maar een ideetje hé !
Was de klant niet altijd koning ?

gps-groeten
fé 1150
K1200GT-groetjes
fé 1150
Afbeelding I'm always waiting at home !!
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Tja... niet veel aan toe te voegen dus.

Veel hangt ook af van sponsering natuurlijk.
Zo kan je onder de noemer "restaurant"-"cafetaria".. ontelbare voorbeelden geven van gelegenheden die niet vemeld staan op zowel garmin als tomtom-versies.

De oplossing haalde je deels zelf al aan, ,namelijk eerst over een correct adres beschikken, en dan maar hopen dat ons truus ons terplaatse loodst.

Begrijp me niet verkeerd... Ik ben uiterst tevreden en tomtom-gebruiker van het eerste uur... Maar verwacht niet alles van je toestel.

Eens men gaat vergelijken wat die andere producent niet of minder kan, moet je ook toegeven dat die op andere vlakken dan misschien wel meer of beter kan....
Afbeelding
Plaats reactie