onderhoud richtprijs?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Wingman X schreef:wees maar gezeten als je de motorrij-kosten eens becijfert...

Aankoop is één ding, je moto gebruiken is nog een ander.. Vraag dat maar aan de woon-werkers hier... :roll:
Inderdaad, ik heb de rekening eens gemaakt ....pffffewwww de moeite zale :shock: Al een geluk dat ik een heel deel kan recupereren van vadertje staat :shock:

mvg

Stef
Akeem

Bericht door Akeem »

vandaag ook m'n eerste 1000 km beurt laten doen voor m'n R1200RT, wel niet bij een officiële BMW dealer, kosten : 123 €
dit hield in : olie+oliefilter, kleppen regelen en koppen aantrekken
greets
Akeem
eiRTee

Bericht door eiRTee »

ik het dubbele 246 bijeen officiële BMW dealer
Men zegt dikwijls je betaald de naam.....kost dat embleempje dan zoveel?
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Akeem schreef:vandaag ook m'n eerste 1000 km beurt laten doen voor m'n R1200RT, wel niet bij een officiële BMW dealer, kosten : 123 €
dit hield in : olie+oliefilter, kleppen regelen en koppen aantrekken
greets
Akeem
En wat voor impact zal dit hebben op de garantie? Zeker dat BMW niet moeilijk gaat doen?
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Toerist schreef:ik het dubbele 246 bijeen officiële BMW dealer
Men zegt dikwijls je betaald de naam.....kost dat embleempje dan zoveel?
Is een beetje onze eigen schuld: wij geven liever 1000 euro méér aan een tweedehands BMW met een onderhoudsboekje vol BMW-stempels, dan aan een BMW met wat bonnentjes van Auto5 en een krabbel van Fons op de hoek. Je betaalt dus wat meer, maar je krijgt ook meer terug, iedereen blij :?
eiRTee

Bericht door eiRTee »

enigzins wel maar dat geeft nog geen verklaring waarom de ene BMW-dealer het geleverde werk in rekening brengt en de andere aanrekent wat hij "mag" aanrekenen volgens wat BMW voorschrijft....
Laatst gewijzigd door eiRTee op 09 jul 2007, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Ik wil graag het gezicht zien van de merkdealer die jou voor het eerst terugziet als je met een lastig garantiegeval aan komt kloppen, of voor een terugroepactie, en je vervolgens een stempelloos onderhoudsboekje presenteert. Ik denkt dat dat wel eens kan tegenvallen :shock:
Dat er zo een willekeur aan prijzen bestaat is natuurlijk een kwalijke zaak, maar als de merkdealer goed :!: werk levert, wil ik daar wel een "eerlijke" prijs voor betalen. HJeeft een niet-officiele dealer trouwens alle diagnose apparatuur om de BMW electronica te bemeesteren?
Akeem

Bericht door Akeem »

Ik heb mijne nieuwe R1200RT ook gekocht bij deze niet-officiële dealer. Het is een model van 2006, ingevoerd uit Duitsland.
En inderdaad, het is niet evident om tot zulke aankoop over te gaan, je moet de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.
Qua garantie had ik de vrije keus : ofwel onderhoud bij een officiële dealer ofwel bij hem en dan liep de garantie ook via hem.

Ik heb wel lang getwijfeld en alles overwogen vooraleer ik de knoop doorhakte. Doorslaggevend voor de aankoop was de prijs, ik heb er voor 2000 € opties bijgekregen, doorslaggevend voor de onderhoudskeuze was het vertrouwen welke ik in deze dealer heb.
De, blijkbaar, lagere kost voor de eerste beurt was een verrassing.

Deze niet-officiële BMW dealer verkoopt tientallen nieuwe motoren per jaar (en dit reeds vele jaren). Wat betreft de technische kant van de zaak heb ik geen twijfels (ook niet wat de electronica betreft).

Maar ieder moet dit voor zichzelf uitmaken, het komt er op neer dat je zelf tevreden moet zijn met je keuze, iedereen is anders en heeft andere parameters die je gebruikt om een keuze te maken.
greets
Akeem

[/url]
toerbaard

Bericht door toerbaard »

wat betreft die garantie...
Ik kocht mijn motor met 2000 km op de teller en een half jaar oud.
Het 10000 km onderhoud werd gedaan bij een niet officiele dealer.
Van bmw belgium kreeg ik een schrijven dat het abs-systeem mogelijk een probleem had en er een terugroepactie was.Die heb ik laten nazien bij een officiele bmw-dealer, er werd wel wat gemopperd over het ontbreken van officiele stempels in mijn onderhoudsboekje , maar de diagnose werd wel gedaan ( geen fouten ontdekt ) .
Als er problemen zouden zijn die niets te maken hebben met regulier onderhoud loopt je garantie gewoon door.
Laat je dus niet afschepen !!
Mark

Bericht door Mark »

Mijn 1150gsa nieuw gekocht bij Raf en ziehier mijn 20.000 km onderhoudsfactuur:

olifilter:13.49
alu rondel: 1.75
luchtfilter:15.88
bougie:16.58
motorolie:53.56
boite + cardanolie:11.21
remvloeistof:6.20
koppelingsvloeistof: 5.00
silicone+smeer:3.00
aankoop motorolie: 26.78 (valt dus buiten onderhoud)
milieutaks:4.00
werk: 190.4

totaal:347.85
brw:73.05

totaal btw incl: 420.90 Euro

Dus geen banden, remblokken of wathever. Bij navraag waarom zo duur "awel meneer, 't was een groot onderhoud hé, da's altijd duur"... :shock:

Conclusie, ben op zoek naar een correcte dealer die eerlijke normale prijzen aanrekent. Daar in Hamme zien ze me dus niet meer.

[/quote]
CPS

Onderhoud bij Meeusen motoren in Meerhout

Bericht door CPS »

Mede BMW-motorfanaten :wink: ,

Eind juni mijn BMW R1150RT binnengedaan op 20000Km onderhoud en ziehier de factuurdetails:

Oliefilter: 13.49€
Luchtfilter: 15.88€
4 dichtringen: 1.4€
1 dichtring: 0.23€
2 ontstekingskaarsen: 16.54€
2 bougies: 16.58€
4 liter motorolie: 27.72€
0.3 liter olie boite: 2.07€
0.8 liter olie pont: 19.17€
0.5 liter remolie: 2.71€
milieubijdrage olie: 1.51€
1 liter extra motorolie om bij te vullen bij olieverbruik: 7.02€

werk: 216,74€

Vervangmoto BMW R1200RT: 14.87€

BTW: 74.74€

Totaal: 430.66€ :shock:

Is dit normaal of heb ik nu drie oren :?: Omdat de vorige inspectie langer dan één jaar geleden was diende er ook een "jaarlijkse" inspectie uitgevoerd te worden met oa al die oliewissels, en dat maakt de zaak extra duur vermoed ik.

Mvg

CPS
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

de prijs van de vervangmoto is erover... gaan waar die gratis is, is dus de boodschap! (scheelt toch direct 15 eurokes...)

216,.. euro werkuren...
=> neem eens 3 uur werk, en dan ist al heeeel op het gemakske gedaan.
=> 216/3= 72 euro per uur! (heb mijn beroep gemist dacht ik)
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Flat Twin Power

Re: Onderhoud bij Meeusen motoren in Meerhout

Bericht door Flat Twin Power »

CPS schreef:Mede BMW-motorfanaten :wink: ,

Eind juni mijn BMW R1150RT binnengedaan op 20000Km onderhoud en ziehier de factuurdetails:

Is dit normaal of heb ik nu drie oren :?: Omdat de vorige inspectie langer dan één jaar geleden was diende er ook een "jaarlijkse" inspectie uitgevoerd te worden met oa al die oliewissels, en dat maakt de zaak extra duur vermoed ik.

Mvg

CPS
Ik heb eens gekeken op de facturen van mijn vorige motor, ook een R1150RT.
Ik heb op 26/07/2006 een 20.000 kilometeronderhoud laten doen
Er is zo goed als hetzelfde werk gedaan als aan uw motor met inderdaad zoals JH al heeft aangehaald 3 uur werk. Voor die drie uur werk heb ik 74.40 euro betaald.
Dat maakt de totaalfactuur op 272.60 euro
U hebt dus voor hetzelfde werk dik 150 euro meer betaald.
Ik had geen vervangmotor nodig maar kon mijn motor niet komen ophalen en de garagehouder is die dan samen met zijn vrouw op mijn werk komen afzetten. Gratis
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Man man wat je hier allemaal te lezen krijgt. Ja er zijn mensen die veel geld verdienen en zo'n faktuurtje peanuts vinden maar als ik dat hier allemaal lees :?
In ieder geval maak ik de rekening van een ander niet he ...

mvg

Stef
Steffz1

Re: Onderhoud bij Meeusen motoren in Meerhout

Bericht door Steffz1 »

Flat Twin Power schreef:
CPS schreef:Mede BMW-motorfanaten :wink: ,

Mvg

CPS
Ik heb eens gekeken op de facturen van mijn vorige motor, ook een R1150RT.
Ik heb op 26/07/2006 een 20.000 kilometeronderhoud laten doen
Er is zo goed als hetzelfde werk gedaan als aan uw motor met inderdaad zoals JH al heeft aangehaald 3 uur werk. Voor die drie uur werk heb ik 74.40 euro betaald.
Dat maakt de totaalfactuur op 272.60 euro
U hebt dus voor hetzelfde werk dik 150 euro meer betaald.
Ik had geen vervangmotor nodig maar kon mijn motor niet komen ophalen en de garagehouder is die dan samen met zijn vrouw op mijn werk komen afzetten. Gratis
Voor zo'n service wil ik gerust wel betalen .... chapeau voor uwen dealer alvast ;-)

mvg
Stef
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Deze vraag is waarschijnlijk reeds gesteld :oops: , maar :idea: Zou het een optie zijn de feedback (prijzen onderhoud, kwaliteit werk, andere nuttig info) over officiele en niet-officiele BMW motordealers in een tabel te verzamelen? Dan zou alle info in een oogopslag beschikbaar zijn. Een dergelijke tabel mag natuurlijk enkel voor geregistreerde forumleden toegankelijk zijn, om "misverstanden" te vermijden.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Kvrees dat er toch wel serieuze reactie op zal komen van de dealers...

Ergens gaat het om "reclame" en naamsbederf... noem het gerust '"laster en eerroof".

Doch niets belet ons om tussen pot en pint het daar eens over te hebben :wink: (het beemercafé? :lol: )

btw: Iron Gonzo is the max!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
den tyten

Bericht door den tyten »

JH. schreef:Kvrees dat er toch wel serieuze reactie op zal komen van de dealers...

Ergens gaat het om "reclame" en naamsbederf... noem het gerust '"laster en eerroof".
dit lijkt mij toch wel de wereld op zijn kop zetten.
Wanneer ik de hier genoteerde prijsverschillen bekijk kan ik enkel concluderen dat men de tank van de gsa gevuld heeft met olie ipv met benzine.
Ik dacht dat wij de klanten waren waarvan men soms stelt dat wij "koning" zijn.
Wanneer wij dan als klant onze ervaringen onderling uitwisselen dan zouden de heren dealers dit gebeurlijk kunnen ervaren als "naambederf".
Wat mij betreft zij het zo.
Ik vermoed dat enkel die dealers die nu hun klanten letterlijk uitkleden dit aldus zouden ervaren.
Het zou heel misschien diezelfde dealers op termijn kunnen aanzetten tot rede wanneer zij het op hun beurt in hun beurs aanvoelen.
Het zou mij als klant een wel heel onbehaaglijk gevoel geven te weten dat ik bij dealer X voor dezelfde prestatie 200 euro meer betaalde dan bij dealer Y.
Ik vind dat dit moet kunnen aangeklaagd worden en zeker op een forum als dit.

den tyten
Road King
janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

sorry hé, maar als die recht in hun schoenen staan hebben die niks te vrezen toch ?! ...
Ik ben ook zelfstandig, en gaat een klant naar iemand anders omdat ik geen correcte prijzen hanteer, dan is dat MIJN probleem ... zo dus ook de DEALER in dit geval van deze topic. Of de klant op een ander hetzelfde gedaan krijgt (kwaliteit, opvolging ...) voor minder geld, dat moet de klant zelf dan maar aan de lijve ondervinden. Krijgt hij daar dezelfde 'waar' voor minder geld, dan ben ik een klant kwijt ... das gewoon de wet van vraag en aanbod en helemaal geen 'laster en eerroof' ...

Het is nu ook niet dat het werk van dealers afgebroken wordt, maar gewoon wat ze aanrekenen wordt hier aangekaart.

En zeg nu eerlijk iedereen wilt toch correct behandeld worden, ik toch in elk geval !

Enfin dat is mijn mening, hopelijk voelt niemand hem in zijn gat gebeten ...

Hasta la pasta
j.
Laatst gewijzigd door janneman op 31 jul 2007, 13:28, 4 keer totaal gewijzigd.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zie hier soms toch fameuze facturen passeren zulle, enkele weken geleden m'n 1200GS binnengedaan voor z'n 40K km onderhoud, da's dus een "groot" onderhoud, en op de factuur stond, incl. achterste remblokken vervangen, 275€.

Dit lijkt me een ietwat redelijk bedrag, toch voor een naakte, kuiploze moto als een GS. Als ik dan zie dat anderen boven de 400€ uitkomen, amai, denk dat ik dan niet mag klagen van mijnen garagist :wink:

Grtz, Philip!

P.S: Dienen tabel ben ik ook wel voor te vinden, anderzijds, wie niet tevreden is van z'n dealer veranderd toch gewoon, en dan ben je van de miserie vanaf :roll:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Ik vind, indien je echt informatie wil weten omtrent de dealers waarvan je een korrekte faktuur kan voorleggen gewoon een PM dient te versturen naar de persoon die deze informatie gegeven heeft met de vraag de dealer bekend te maken. Ik heb op deze manier reeds enkele mensen gelukkig gemaakt heb ik de indruk. Op deze manier vermijden wij om met namen te goochelen op dit forum. Voor mij moet men deze namen ook niet bekend maken op dit forum. Diegene die dergelijke verschillen wensen te betalen kunnen perfekt bij hun dealer blijven op die manier.

mvg

Stef
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Gezien wij de rekening van niemand maken gaan wij nu ook de rekening van de dealers niet maken. Vind je de faktuur te hoog, bespreek het met je desbetreffende dealer. Ga niet in het rondweg gaan goochelen met informatie van "ik heb gelezen" of "ik heb horen zeggen".
En idd als je info wenst van mensen met goedkope dealers, bespreek dit via PB of email. Mogelijkheden zat.
Afbeelding
pietpiet
Contacteer:

Bericht door pietpiet »

ik volg de mening van den tyten en janneman. ben ook zelfstandig in bijberoep en als mijn prijzen niet correct zijn, heb ik ook geen klanten meer! als iedereen zijn prijzen geeft, moeten de garages wel hun prijzen aanpassen of ze zijn hun klanten kwijt. staan de klanten niet sterker in hun schoenen dan?
japanse 4, britse 3 en nu een duitse 2 cylinder... R1200RT titan
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Stoffel zei
Gezien wij de rekening van niemand maken gaan wij nu ook de rekening van de dealers niet maken. Vind je de faktuur te hoog, bespreek het met je desbetreffende dealer. Ga niet in het rondweg gaan goochelen met informatie van "ik heb gelezen" of "ik heb horen zeggen".
En idd als je info wenst van mensen met goedkope dealers, bespreek dit via PB of email. Mogelijkheden zat.
OK OK :oops: , ik ben nog tamelijk nieuw op dit forum, maar ik vind de negatieve invalshoek een beetje vreemd. Wie heeft gesuggereerd dat er rekeningen met dealers te vereffenen zouden zijn? Ik denk dat we allemaal liefst onze dealer te vriend hebben, maar dat betekent ook dat hij degelijk werk voor een eerlijke prijs aflevert. Een "eerlijke" prijs is niet noodzakelijk de allerlaagste prijs. Persoonlijk betaal ik liever wat meer, als ik erop kan rekenen dat het werk goed gedaan is, en de dealer bijvoorbeeld naar mij luistert als ik een klacht heb. Na vier nieuwe BMW's bij drie verschillende dealers, op twintig jaar, kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat niet alle dealers even klantgericht zijn...

IMHO gaat het er niet om zwarte lijsten of dergelijke ondingen samen te stellen, noch om van "horen zeggen" fabeltjes of ander dubieus geleuter voor evangelie te gaan verkondigen. Ik had misschien duidelijker moeten zijn in mijn voorstel, maar naast de beperking tot toegang enkel voor geregistreerde leden, zouden er andere criteria kunnen worden opgelegd om de accuraatheid van de Info te verzekeren, en goochelaars en andere zeveraars het spreekrecht te ontzeggen. Trouwens, wie een beetje begrip van statistiek heeft, weet dat je leuteraars er zo uithaalt. Ik denk dat het ook kortzichtig zou zijn ons louter en alleen tot de prijzen te beperken. Andere aspecten zoals kwaliteit van het werk, onthaal, etc zijn ook belangrijk (ik erken dat deze laatste aspecten moeilijk te meten zijn, maar iedereen zal toch wel eens verschillen gemerkt hebben).

Uiteindelijk gaat het louter en alleen om de uitwisseling van betrouwbare informatie, niet meer, en niet minder. Is dat niet de bedoeling van een forum? By the way, staat er in het bandenforum niet gedetailleerde info over prijzen en dergelijke bij bandenboeren :?
Enfin, no worries :D . Bij gebrek aan beter is PM inderdaad de beste optie :!:
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Had het hier niet op één persoon in het bijzonder hoor, maar enkel een vaststelling in het algemeen. En ik ben mij er ook van bewust dat de ene dealer de andere niet is maar dat heb je overal bij gelijk welk product.
En idd van statistieken kan je heel veel leren maar betrouwbare statistieken zijn de dag van vandaag mager gezaaid.
Misschien een BSC laten lopen over de verschillende dealers! Wat het resultaat ook moge wezen interne keuken wordt nooit communicatief naar buiten gebracht.
Afbeelding
Plaats reactie