Roest verwijderen in benzinetank, enz.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dirkske

Roest verwijderen in benzinetank, enz.

Bericht door dirkske »

Hoi iedereen,

ik heb een link waar uitgelegd word hoe men vrij makkelijk zelf roest in een benzinetank kan verwijderen, het werkt door middel van elektrolyse.

Werken zal het zeker doen, maar je zal wel het engels dienen machtig te zijn, er staan ook afbeeldingen bij. Persoonlijk denk ik dat deze methode "veiliger" is dan zoals ik ooit pogingen deed met fosforzuur en andere serieuze bijtende zaken.
Het was toen wel geen benzinetank die ik onder handen nam hoor :-)

Hieronder de link:

http://www.instructables.com/id/E17UQMY ... /?ALLSTEPS

Hopelijk nuttig voor sommigen.

In een volgend bericht plaats ik de txt versie, maar ook in het engels.
Laatst gewijzigd door dirkske op 07 aug 2007, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
dirkske

Bericht door dirkske »

Moderator,

indien dit bericht echt niet nuttig is gelieve het te verwijderen a.u.b.

Hier dan de txt versie in het engels:

Supplies: rusty tank, medium sized steel or zinc plated bolt, piece of 10-14 gauge stranded copper wire, battery charger with 6 amp output (higher is faster), sodium carbonate (pool/spa chemical ph+), and water

Remove the sender if the tank has one; if not, shake out any loose bits of rust and vent the gas vapors from the tank by leaving it open for at least a day.

Mix 1/4 cup of sodium carbonate solution for every two gallons of water. Stir it up well and pour the brew in the tank (you might want to make a little extra, as some usually spills).

Clip the battery charger ground lead to the tank body in a clean area. Strip both ends of the stranded wire, one end 1/2-inch and the other end about 2 inches. Split the strands on the long end, and securely wrap the wire around the bolt. I use a 5/16-inch diameter bolt about 2 inches long, either steel or zinc plated.

Immerse the bolt in the solution and attach the wire lead to the positive terminal of the charger. Set the charger output on the 10-amp setting. The mix will start to bubble a bit, and rust and gunk will form around the bolt and upper tank opening. Rinse the bolt off every few hours, carefully pouring additional sodium carbonate/water solution into the tank opening to flush out the gunk there as well. Keep the tank as full as possible.

After a day or two, as the process slows down, the amount of gunk generated decreases. Most of the bolt will disappear as well, so keep an eye on the copper wire holding it; the bolt might need to be replaced.

When it looks as if the process has finished, rinse the tank with clear water. Slosh it around and even use a handful of 1/4-inch nuts on a string to scrub out any loose residue. Rinse again and dry with warm air. A vacuum cleaner outlet hose or hair dryer can be used to supply drying air. If I'm not completely certain the tank is dry, I'll use a quart of denatured alcohol in the first tank of gas to remove any moisture that remains.

This process only eats up rust, not steel. It converts rust to black oxide, which is a more inert material. Unlike acid etching, the surface left behind is rust-resistant. Acid etched steel left bare is much more likely to re-rust. This process works well, the chemicals required are safe if properly handled, the tank shouldn't need to be coated afterwards (unless it's leaking), and the time required is minimal.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

en... geloofwaardig te noemen?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Heb me ooit eens laten wijsmaken (door mijn Pa die het op zijn beurt weer van Nonkel Gerard had gehoord...) dat je de tank kan vullen met Coca-Cola en wat vijzen, ik geloof dat je ééns deze combinatie had er nog wa geschud moest worden...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

(s)Campi schreef:Heb me ooit eens laten wijsmaken (door mijn Pa die het op zijn beurt weer van Nonkel Gerard had gehoord...) dat je de tank kan vullen met Coca-Cola en wat vijzen, ik geloof dat je ééns deze combinatie had er nog wa geschud moest worden...

als ge er cola indoet moogt ge niet vergeten er een rolleke mentos bij te doen!!!!!!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Don Quichot

Bericht door Don Quichot »

Voor mijn gevoel heb ik nog een gemakkelijkere oplossing.

Vul de tank met een paar handen scherpe kiezels of rol split.
Schud de tank enkele minuten heen en weer of huur een beton molen bind de tank vast en de molen en laat dit even draaien.
Haal de kiezels er uit en spoel met terpentijn of wasbenzine de tank schoon.
Desgewenst kan men ook nog een 2 componenten coating in aanbrengen om verder roesten tegen te gaan.

Ik heb zelf goede ervaring met bovenstaande methode heb n.l al verschillende tanken gedaan en na 7a8 jaar nog geen problemen ondervonden.
Rij defensief en voorzichtig
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

hou er rekening mee dat er schotten in de tank zitten om tijdens bochten de brandstof aanwezig op zijn plaats te houden.

anders zou je wel eens zeer snel een kneedown kunnen bekomen

dus als je er steentjes of vijzen in gooit :?:
zeker weten dat je een baby jaloers zal zijn op uw rammelaar :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
sprint

Bericht door sprint »

Don Quichot schreef:Voor mijn gevoel heb ik nog een gemakkelijkere oplossing.

Vul de tank met een paar handen scherpe kiezels of rol split.
Schud de tank enkele minuten heen en weer of huur een beton molen bind de tank vast en de molen en laat dit even draaien.
Haal de kiezels er uit en spoel met terpentijn of wasbenzine de tank schoon.
Desgewenst kan men ook nog een 2 componenten coating in aanbrengen om verder roesten tegen te gaan.

Ik heb zelf goede ervaring met bovenstaande methode heb n.l al verschillende tanken gedaan en na 7a8 jaar nog geen problemen ondervonden.
De tank van mijn Gillet is ook aleen paar jaar roest/lekvrij zo.
gewoon deze coatinger in 8-)
Marnix.

Afbeelding
dirkske

Bericht door dirkske »

Geloofwaardig ?

Ik denk van wel, op ongeveer deze wijze gaat men ook tewerk voor het verchromen, maar dan wel met andere straffere goedjes.
Voor het echte verchromen gaat men ook eerst ontvetten en dan met een eerste bad het metaal bewerken voor er iets opkomt koper/nikkel of hetgeen men nu gebuikt (niet zo goed als "toen" maar goedkoper).

Met steentjes o.i.d. zal het deels ook wel lukken, echter ik ben ook niet voor die werkwijze snel te vinden.

Coatings ? je zal toch eerst de meeste roest dienen te verwijderen voor je die aanbrengt.

Best is de tank volledig gevuld wegzetten, maar ja he .... als ik ooit aan mijne oude tuffer begin zal ik toch proberen om het bovenstaande uit te testen op een stuk oud verroest ijzer. De moto heeft jaren (mischien zelfs 15 jaar of langer) gewoon buiten in den hof gestaan, in alle weer en wind, het dragende kader zelf is nog steeds roestvrij, goei "marchandiese " in den tijd, de rest is heel wat minder natuurlijk :cry:

Enfin het is maar een hint die ik gaf he, als je ring/steek sleutels of andere speciale regel/hulpmaterialen van roest doent te ontdoen (wat ik deed met fosforzuur) dan denk ik niet dat dit makkelijk zal zijn met behulp van een of ander toestel met steentjes of staalborstels enz. Chemisch is dan wel makkelijker, je word er ook niet zo moe van he :grin:
J
Contacteer:

Bericht door J »

IRON GONZO schreef:hou er rekening mee dat er schotten in de tank zitten om tijdens bochten de brandstof aanwezig op zijn plaats te houden.

anders zou je wel eens zeer snel een kneedown kunnen bekomen

dus als je er steentjes of vijzen in gooit :?:
zeker weten dat je een baby jaloers zal zijn op uw rammelaar :lol:
Ook mee eens, bij een oude tank gaat het nog wel, heb het ook al enkele keren gedaan. Nadien eens met een tank van een kawa geprobeerd, lukt inderdaad niet meer met Kiezels, vanwege de tussenschotten. Het was zelfs een heel werk om de kiezels er uit te krijgen.

Dus opletten met deze manier.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Plaats reactie