ben net terug van een zalige vakantie door de Highlands .Goed en wel terug thuis gekomen stelde ik vast dat tijdens de tocht tussen ijmuiden en Lier mijn linker achter pinker misvormd was en er naakt bij hing. Ik rijd sinds een 4 tal maanden een Leovinci uitlaat en deze is blijkbaar de boosdoener : de uitmonding van deze uitlaat hangt wat hoger en komt dicht uit bij de pinker . Daar ik voor het eerst nu een langdurige rit
( 3 tal uur) tegen hogere snelheid heb gedaan is de warmte blijkbaar te hoog opgelopen met dit ( foto ) als gevolg. Heb reeds een andere pinker in huis maar wens eerst een oplossing te vinden om dit opnieuw te voorkomen : een buisje in lassen zodat de hittebron er iets verder uitkomt ??, .......... . Graag tips, wie heeft hier ook ervaring met gehad?
Shot with Canon PowerShot S1 IS at 2007-08-07
Tja zoiets kan je krijgen met aftermarket-prullaria...
Heb al iets gelijkaardigs gezien op een Speed-Triple.
Buisjes inlassen lijkt mij nogal metswerk, eventueel eens zien of de pinkers niet kunnen verschoven worden (alhoewel er daarvoor waarschijnlijk niet al te gek veel plaats zal zijn) ?
Had ook zoiets voor op m'n vorige gs, de kuntstofbehuizing van de richtingsaanwijzer vervormde doch niet zo extreem als hier het geval is (m'n gs had de standaarduitlaat). Zou het iets te maken kunnen hebben met urenlang rijden in uitzonderlijke omstandigheden zoals daar zijn hoge snelheden of temperaturen of een combinatie van beiden?
het zal zeker komen door samenloop van omstandigheden, maar je kan dit beter uitsluiten.
Bij vele uitlaten (akrapovic bvb) is er een knik naar beneden op het einde van de demper om dit soort problemen te voorkomen.
'k Ben ook van Lier en ik zie en hoor dagelijks op de Antwerpsesteenweg rond 8.15 u een zwarte GS1100 passeren zonder uitlaat naast het achterwiel.
Toevallig heb ik er vandaag nog eens op gelet, onderaan uit de katalysator steekt een kort pijpje met een bocht naar boven en da's alles. 't Is wat te vergelijken met de uitlaat van een Buell.
Ik heb zo'n idee dat het achterste deel van de uitlaat er gewoon afgehaald is. Het geluid is eigenlijk best te doen, een diepe brom zonder echt teveel lawaai te maken.
In ieder geval zou het je probleem gelijk oplossen.
Maar mogelijk is het wel een speciale vervanguitlaat, natuurlijk.
jeevee schreef:'k Ben ook van Lier en ik zie en hoor dagelijks op de Antwerpsesteenweg rond 8.15 u een zwarte GS1100 passeren zonder uitlaat naast het achterwiel.
Toevallig heb ik er vandaag nog eens op gelet, onderaan uit de katalysator steekt een kort pijpje met een bocht naar boven en da's alles. 't Is wat te vergelijken met de uitlaat van een Buell.
Ik heb zo'n idee dat het achterste deel van de uitlaat er gewoon afgehaald is. Het geluid is eigenlijk best te doen, een diepe brom zonder echt teveel lawaai te maken.
In ieder geval zou het je probleem gelijk oplossen.
Maar mogelijk is het wel een speciale vervanguitlaat, natuurlijk.
Op een 1100 met kat en een 1150 wordt dit wel eens gedaan. De uitlaatdemper is er gewoon af, er zit geen andere demper op, alleen laten de meeste er nog dat afdekplaatje er op zitten. Op een 1200 heb ik het nog niet gezien.
Mijne pinker is zwart verbrand na 40000km, maar nog niet gesmolten.....
Kapje àllà Remus / Lazer opsteken, of uitlaatbocht wat aanpassen.
Oneshark heeft het ook met z'n nieuwe R1200GSA, zal binnenkort een beetje de bocht onderaan bijwerken en dan komt de demper iets lager te staan, zal beter zijn zo.
Het is inderdaad een combinatie van warmteontwikkeling in het uitlaatsysteem, onvoldoende afkoeling door buitenlucht en luchtstroom door koffers. Zeker als de Cat verwijderd is, en de dB killer is eruit warmt het uitlaatsysteem nog meer op. Indien je kunststof koffers hebt is het zelfs aan te raden zo'n kleefbaar hitteschild te plaatsen.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Heb net hetzelfde voor,maar niet zo extreem,onderaan de pinker een blaasje,maar je moet er is op letten als je s'avondts rijdt,elke keer als je het gas toedraaid heb je een blauwe steekvlam van 5 a 10 cm!!!
Heb een"Remus"Revolution,Y pijp en db killer verwijdert,nu heb ik ook zo een afdekplaatje van Remus,maar dan heb ik nog liever een gesmolten pinker dan dat"spuuglelijk"ding over m'n uitlaat!!
Mischien helpt een inox plaatje onderaan de pinker wel,beetje plooi en meetwerk?
Frank
jeevee schreef:'k Ben ook van Lier en ik zie en hoor dagelijks op de Antwerpsesteenweg rond 8.15 u een zwarte GS1100 passeren zonder uitlaat naast het achterwiel.
Kijk eens bij GSPeP, die heeft een reportage van een gelijkaardige ombouw staan op Smugmug.
Ik heb dat ook gehad met mijn 1100 GS met de één of andere merkloze uitlaat.
Nu met de Laser duotech heb ik er geen last meer van alleen wordt het glaasje een beetje zwart.
Maar af en toe eens even poetsen met een beetje cleaner en het is weer proper.
ga proberen mijn pinkers wat in te korten om ze zo wat uit de directe warmtestraal te halen .Een andere uitlaat lijkt me wat te kostelijk en het installeren van een extra stukje buis of een afschermend kapje lijken me nogal maat- en paswerk waar ik zelf niet weet aan te beginnen.
ik reed vroeger met REMUS op myn 1150GS en daar stak een kapje over het peipje en dat beschermt vree goed de koffers en pinker em der wel geen foto van sorry LUKY
Terugsturen naar de fabrikant ,geld terug + rekening nieuwe onderdelen.
Tenminste indien er geen vermelding/waarschuwing staat in de montage handleiding.
Recente Remus uitlaten hebben een langere eindstukje (de mijne heeft nog een kort en mijne pinker heeft ook wat last vd warmte) en dat schijnt het probleem op te lossen, misschien kan je bij de leverancier of fabrikant zo'n langer eindstukje bekomen? Montage is een beetje lastig want je moet de origenele rivetten uitboren en met een rivetteer tank de nieuwe bevestigen.