"gesmolten" pinker door Leovinci uitlaat

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Tom S.
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 okt 2005, 21:14
Locatie: Lier

"gesmolten" pinker door Leovinci uitlaat

Bericht door Tom S. »

beste gs genoten,

ben net terug van een zalige vakantie door de Highlands .Goed en wel terug thuis gekomen stelde ik vast dat tijdens de tocht tussen ijmuiden en Lier mijn linker achter pinker misvormd was en er naakt bij hing. Ik rijd sinds een 4 tal maanden een Leovinci uitlaat en deze is blijkbaar de boosdoener : de uitmonding van deze uitlaat hangt wat hoger en komt dicht uit bij de pinker . Daar ik voor het eerst nu een langdurige rit
( 3 tal uur) tegen hogere snelheid heb gedaan is de warmte blijkbaar te hoog opgelopen met dit ( foto ) als gevolg. Heb reeds een andere pinker in huis maar wens eerst een oplossing te vinden om dit opnieuw te voorkomen : een buisje in lassen zodat de hittebron er iets verder uitkomt ??, .......... . Graag tips, wie heeft hier ook ervaring met gehad?
Afbeelding
Shot with Canon PowerShot S1 IS at 2007-08-07
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Tja zoiets kan je krijgen met aftermarket-prullaria...

Heb al iets gelijkaardigs gezien op een Speed-Triple.
Buisjes inlassen lijkt mij nogal metswerk, eventueel eens zien of de pinkers niet kunnen verschoven worden (alhoewel er daarvoor waarschijnlijk niet al te gek veel plaats zal zijn) ?
Nil volentibus arduum
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Bericht door J »

Is het niet mogelijk om demper iets naar achter te schuiven. Hoever zit ze over de uitlaat.
Uitlaat voor de demper verlengen met tussenstuk?

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Bericht door one-one »

bij mij is een stukje van de nummerplaathouder weggesmolten
ride with pride
one-one
gsa 1150
den tyten
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mar 2007, 21:22
Locatie: Ternat

Bericht door den tyten »

Had ook zoiets voor op m'n vorige gs, de kuntstofbehuizing van de richtingsaanwijzer vervormde doch niet zo extreem als hier het geval is (m'n gs had de standaarduitlaat). Zou het iets te maken kunnen hebben met urenlang rijden in uitzonderlijke omstandigheden zoals daar zijn hoge snelheden of temperaturen of een combinatie van beiden?

den tyten
Road King
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Bericht door J »

het zal zeker komen door samenloop van omstandigheden, maar je kan dit beter uitsluiten.
Bij vele uitlaten (akrapovic bvb) is er een knik naar beneden op het einde van de demper om dit soort problemen te voorkomen.
jeevee
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2005, 09:45
Locatie: Lier

Bericht door jeevee »

'k Ben ook van Lier en ik zie en hoor dagelijks op de Antwerpsesteenweg rond 8.15 u een zwarte GS1100 passeren zonder uitlaat naast het achterwiel.

Toevallig heb ik er vandaag nog eens op gelet, onderaan uit de katalysator steekt een kort pijpje met een bocht naar boven en da's alles. 't Is wat te vergelijken met de uitlaat van een Buell.

Ik heb zo'n idee dat het achterste deel van de uitlaat er gewoon afgehaald is. Het geluid is eigenlijk best te doen, een diepe brom zonder echt teveel lawaai te maken.

In ieder geval zou het je probleem gelijk oplossen.

Maar mogelijk is het wel een speciale vervanguitlaat, natuurlijk.
CAT
Berichten: 174
Lid geworden op: 18 jul 2006, 13:07
Locatie: Waasland

Bericht door CAT »

Pinkers iets proberen te verplaatsen is het eenvoudigste. Desnoods met een beugeltje te maken of het beugeltje aan te passen. 8-)
Epica rocks my world
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

jeevee schreef:'k Ben ook van Lier en ik zie en hoor dagelijks op de Antwerpsesteenweg rond 8.15 u een zwarte GS1100 passeren zonder uitlaat naast het achterwiel.

Toevallig heb ik er vandaag nog eens op gelet, onderaan uit de katalysator steekt een kort pijpje met een bocht naar boven en da's alles. 't Is wat te vergelijken met de uitlaat van een Buell.

Ik heb zo'n idee dat het achterste deel van de uitlaat er gewoon afgehaald is. Het geluid is eigenlijk best te doen, een diepe brom zonder echt teveel lawaai te maken.

In ieder geval zou het je probleem gelijk oplossen.

Maar mogelijk is het wel een speciale vervanguitlaat, natuurlijk.
Op een 1100 met kat en een 1150 wordt dit wel eens gedaan. De uitlaatdemper is er gewoon af, er zit geen andere demper op, alleen laten de meeste er nog dat afdekplaatje er op zitten. Op een 1200 heb ik het nog niet gezien.
Mijne pinker is zwart verbrand na 40000km, maar nog niet gesmolten.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Bericht door J »

Dirk Pauwels schreef:
Op een 1200 heb ik het nog niet gezien.
Zou dit problemen geven?

J
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Kapje àllà Remus / Lazer opsteken, of uitlaatbocht wat aanpassen.
Oneshark heeft het ook met z'n nieuwe R1200GSA, zal binnenkort een beetje de bocht onderaan bijwerken en dan komt de demper iets lager te staan, zal beter zijn zo.

Het is inderdaad een combinatie van warmteontwikkeling in het uitlaatsysteem, onvoldoende afkoeling door buitenlucht en luchtstroom door koffers. Zeker als de Cat verwijderd is, en de dB killer is eruit warmt het uitlaatsysteem nog meer op. Indien je kunststof koffers hebt is het zelfs aan te raden zo'n kleefbaar hitteschild te plaatsen.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Heb net hetzelfde voor,maar niet zo extreem,onderaan de pinker een blaasje,maar je moet er is op letten als je s'avondts rijdt,elke keer als je het gas toedraaid heb je een blauwe steekvlam van 5 a 10 cm!!!
Heb een"Remus"Revolution,Y pijp en db killer verwijdert,nu heb ik ook zo een afdekplaatje van Remus,maar dan heb ik nog liever een gesmolten pinker dan dat"spuuglelijk"ding over m'n uitlaat!!
Mischien helpt een inox plaatje onderaan de pinker wel,beetje plooi en meetwerk?
Frank :-)
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Kan men geen soort behuizing maken uit metaal?

Ik denk maar aan zoiets als een harnas zoals over een bijkomende phare op een gs of zo????

En bovenal staat het misschen nog stoer ook :wink:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Bericht door RUSOR »

Tja zoiets kan je krijgen met aftermarket-prullaria
???????

Sinds ons uitstapje met de Alplutsers is mijn pinkerglaasje ook verbrand... en met de standaard uitlaat.... BMW-prularia ja :-P

GRTS Danny
Ludo vp
Berichten: 319
Lid geworden op: 28 jul 2005, 05:25
Locatie: Lier

Bericht door Ludo vp »

jeevee schreef:'k Ben ook van Lier en ik zie en hoor dagelijks op de Antwerpsesteenweg rond 8.15 u een zwarte GS1100 passeren zonder uitlaat naast het achterwiel.
Kijk eens bij GSPeP, die heeft een reportage van een gelijkaardige ombouw staan op Smugmug.


Ludo ;)
R1150GS
Scotland Rider 2006

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
FreekC
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2004, 14:31
Locatie: Sommelsdijk (Nederland)

Bericht door FreekC »

Ik heb dat ook gehad met mijn 1100 GS met de één of andere merkloze uitlaat.
Nu met de Laser duotech heb ik er geen last meer van alleen wordt het glaasje een beetje zwart.
Maar af en toe eens even poetsen met een beetje cleaner en het is weer proper.

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Tom S.
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 okt 2005, 21:14
Locatie: Lier

Bericht door Tom S. »

merci voor de reacties ,

ga proberen mijn pinkers wat in te korten om ze zo wat uit de directe warmtestraal te halen .Een andere uitlaat lijkt me wat te kostelijk en het installeren van een extra stukje buis of een afschermend kapje lijken me nogal maat- en paswerk waar ik zelf niet weet aan te beginnen.

alvast bedankt

groeten Tom S.
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

Komt mij bekend voor, hartelijk vervormd...
boosdoener; Voornaam: LASER
Achternaam: Duotech

Afbeelding
Maar.... een gespecialiseerd bedrijf zal dit euvel (hopelijk) weldra onder handen nemen..

:-? :wink:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Bericht door J »

Oneshark schreef:Komt mij bekend voor, hartelijk vervormd...
boosdoener; Voornaam: LASER
Achternaam: Duotech

Afbeelding
Maar.... een gespecialiseerd bedrijf zal dit euvel (hopelijk) weldra onder handen nemen..

:-? :wink:
Toch wel mooi resultaat!!, Wat je allemaal niet kunt met een beetje warmte in het hart. Heb je direct toch an de duo gegeven?

J
luky
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2006, 12:16
Locatie: ERMEPERE

pinker vervormd

Bericht door luky »

ik reed vroeger met REMUS op myn 1150GS en daar stak een kapje over het peipje en dat beschermt vree goed de koffers en pinker em der wel geen foto van sorry LUKY
11rt
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 okt 2004, 14:39
Woonplaats: Haspengouw
Locatie: Limburg

Bericht door 11rt »

Terugsturen naar de fabrikant ,geld terug + rekening nieuwe onderdelen.
Tenminste indien er geen vermelding/waarschuwing staat in de montage handleiding.
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Recente Remus uitlaten hebben een langere eindstukje (de mijne heeft nog een kort en mijne pinker heeft ook wat last vd warmte) en dat schijnt het probleem op te lossen, misschien kan je bij de leverancier of fabrikant zo'n langer eindstukje bekomen? Montage is een beetje lastig want je moet de origenele rivetten uitboren en met een rivetteer tank de nieuwe bevestigen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie